Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Islam har glemt den barmhjertige Gud til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Islam har glemt den barmhjertige Gud

43 debatindlæg Hold mig opdateret

SHARIA: Den britiske ekspert i islamisk lovgivning dr. Mona Siddiqui opfordrer muslimer i Europa til at blive mere europæiske. Samtidig skal alle stater behandle deres borgere lige, uanset tro, for ellers falder samfundet fra hinanden

Allah har 99 navne. Og langt de fleste er positivt eller venligt ladede navne som "tilgivende" eller "barmhjertig". Men hvor blev de navne af i den muslimske verdens gudsforståelse?

Dr. Mona Siddiqui er ekspert i islamisk lovgivning og leder af Center for Islamiske Studier på Glasgow Universitet i Skotland. Og dybest ved hun godt, hvor hun mener, barmhjertighedens og kærlighedens Gud blev af i islam: Han blev kvalt i dogmatik.

"Juristerne begyndte at uddrage loven fra Koranen. Og i jura er der ingen følelser", siger hun.

Siddiqui har netop deltaget i en lukket forskerkonference om sharia, arrangeret af Københavns Universitets satsningsområde "Religion i det 21. århundrede". Kristeligt Dagblad talte med Mona Siddiqui, lige inden hun tog tilbage til Glasgow.

Inden for forskningen i islamisk ret er Mona Siddiqui ikke en fru-hvem-som-helst. Det er det, hun skrev sin ph.d om, og siden mange flere artikler. Det er også foredrag om sharia og religionsdialog, hun rejser verden rundt med, også i muslimske lande. Og så taler hun i det britiske parlament, er til te hos dronningen og er den første muslimske klummeskriver i den katolske avis The Tablet.

Sharia er ikke kun den kendte barske straffelovgivning i Koranen. Sharia er et komplet system, som muslimer kan leve deres daglige liv efter. For eksempel kravet om de fem daglige bønner og de andre fire søjler i islam - trosbekendelsen, pilgrimsfærden, fasten og velgørenhed. Men i Vesten er sharia næsten udelukkende kendt for straffene for forseelser som ægteskabsbrud og frafald fra islam.

"Meget af den lovgivning, der er uddraget af Koranen og sunna, - profeten Muhammeds praksis - passer simpelthen ikke sammen med billedet af en kærlighedens gud. At Gud er barmhjertig og vil tage sig af, hvad muslimer end har gjort forkert. Vi er nødt til at handle anderledes for at få den Gud på banen igen", siger Mona Siddiqui, som har brugt mange år af sit liv med hovedet i al den juridiske, og mange steder poetiske, litteratur "fiqh" som er skrevet af religiøse lærde i Mellemøsten for mange århundreder siden.

"Der er en selvsikkerhed i dogmatik, som er skræmmende i alle religioner. Og det er tydeligt at se, at islam ved sin etablering var omgivet af andre trosretninger. Deraf opstod den sociale kontrol. "Det er bedst at gifte sig med en anden muslim" for eksempel. Det var nødvendigt for en ny religion at sætte grænser i forhold til de andre, at tydeliggøre forskellene. På et eller andet tidspunkt - og processen i den udvikling kender vi ikke - faldt alle "afgrænsnings-dogmerne" i jurist-hænder, og bevægede sig derefter ind i kulturen i de arabiske lande. Der blev stillet spørgsmålstegn ved alle principper om fleksibilitet", siger hun.

Og dybest set endte det med, at de islamiske lærde forsøgte at finde ud af, hvad Guds ønsker var, og over årene endte de lærde med at være autoriteten. Ikke Gud. Gud er blevet mere og mere distanceret i den udvikling.

Derfor appellerer Mona Siddiqui til, at muslimer igen begynder at efterspørge det guddommelige i islam.

Fordi blandt andet straffeformerne i Koranen jo ikke hører nogen steder hjemme i dag. Pisk og stening skal ses ind i sin historiske og kulturelle sammenhæng, ikke som permanente og uforanderlige. Hvis det var så simpelt, som nogle dogmatikere i dag mener, hvorfor har de lærde så sat så strenge krav op til vidneføring, og hvorfor har de skrevet så lange afhandlinger om det? Det er jo, fordi de selv har været i tvivl.

Blandt andet kræves der fire mandlige, muslimske vidner til utroskab. De skal have set akten, og vidner de falsk, risikerer de en anklage. I nogle muslimske retsskoler er der uenighed om, hvordan man beviser, at en muslim har drukket. Nogle retsskoler mener, at to "retfærdige" vidner skal have lugtet alkoholen, andre skoler siger, at lugt ikke er sikkert som bevis. Der er også intern uenighed om, hvorvidt muslimer faktisk godt må drikke lidt, men ikke blive synligt berusede, eller om de slet ikke må drikke.

Ikke desto mindre, siger Mona Siddiqui, har fokus på retten frem for barmhjertigheden ført til en massiv social kontrol af muslimerne - udført at muslimerne selv. Som nævnt, fordi der er sket en sivning af islamisk ret ud i den muslimske kultur. Det har skabt et pres på regeringerne i de lande, hvor islam er den største religion.

Og det er hovedsageligt i familieretten, islamisk ret har haft sin største succes. De fleste lande i Mellemøsten har sekulær lovgivning - undtagen på familieområdet. Det gælder også Israel, men her er det rabbinere, der fører ordet.

"Religiøs indblanding i familieretten går altid ud over kvinderne", siger Mona Siddiqui.

Familieretten er hovedbasen for et konservativt samfund. Og hvis man kan holde familieretten efter religiøse forskrifter, så forbliver samfundet også teologisk konservativt, uanset om det også er sekulært. Det er kvinderne, der bærer byrden, fordi kvinder altid har været bærere af tradition og ære, blandt andet fordi de står for børneopdragelsen. Og de bærer byrden ved skilsmisser, fordi islamisk ret her stort set gør skilsmisse til et mandligt privilegium, også her selvom retsskolerne er indbyrdes uenige. Endelig er det også på familieområdet den sociale kontrol er absolut størst.

Blandt andet har Egypten med en udskilning af familieretten til særlige domstole samtidig forsøgt at bremse mandens nemme adgang til skilsmisse. For eksempel med regler om, hvor længe der skal gå mellem de tre gange, han skal sige "jeg skiller mig fra dig", tvungen mægling og med bestemmelser om kvindens formue og så videre.

Hvis mændene holdt sig til sharia, så kvinden fik, hvad hun havde ret til, så har hun faktisk ret til meget. Det gør de fleste mænd bare ikke. Og udgangspunktet om, at det er kvinderne, det går mest ud over, ændrer sig ikke væsentligt.

I Storbritannien har en lille gruppe muslimer forsøgt at få retten til internt i de muslimske samfund at bruge nogle former for sharia. Altså en form for genindførelse af principperne for religionsfrihed i Det Osmanniske Rige, hvor muslimer, jøder og kristne alle havde ret til egen religiøs lov.

Det er krav, som Mona Siddiqui, som selv er muslim, totalt afviser.

Faktisk så mener hun, at muslimer i de europæiske lande burde tage sig sammen.

De har religionsfrihed med alt hvad det indebærer, men der er snart ingen grænser for, hvor lille en sag man kan demonstrere imod. Det er muligt, at nogle muslimer mener, at sharia-lovgivning vil gøre dem stærkere, men det eneste, de opnår, er, at de udelukker sig selv fra resten af samfundet.

Hun har oplevet at blive ringet op af en lille skole, hvor en muslimsk piges forældre ønskede bestemte særrettigheder for deres barn.

Man kan godt indrette sig, hvis det er en lille ting, som ikke går ud over andre. Men hvis muslimske forældre kræver særrettigheder, som en hel skole så skal rette ind efter. Det går altså ikke. Hvad så hvis forældrene derefter forlanger, at pigen ikke må blive undervist af en mandlig lærer?

Et andet konkret eksempel var en retssag, hvor forsvarsadvokaterne ønskede, at Mona Siddiqui skrev en redegørelse om æresdrab som kulturelt betinget i en sag, hvor en far havde hugget sin datter ihjel med en økse.

Jeg sagde blankt nej. Det er jo koldblodigt mord og et groft brud på menneskerettighederne. Jeg skrev rapporten, som jeg mente den skulle være, og fik mine penge. Advokaterne brugte aldrig materialet, men jeg tror, jeg åbnede deres øjne for en anden måde at tænke æresdrab på.

Hun understreger desuden, at det er vigtigt at være opmærksom på, at særrettigheder faktisk også går ud over en stor del af den muslimske befolkning i Europa. For hvis der er særrettigheder, så presser den sociale kontrol alle muslimer til at bifalde dem.

Mona Siddiqui er efterhånden end ikke sikker på, om man overhovedet kan skabe et sammenhængende samfund af forskellige kulturer. Altså et samfund, hvor mennesker ikke bare lever ved siden af hinanden, men rent faktisk deltager sammen og på lige fod i samfundsudviklingen. I hvert fald har hun til gode at se det i praksis, siger hun.

Muslimerne selv må indse, og andre må fortælle dem, at der altså er en pris for at bo i Vesteuropa. Intet er helligt, og det skal muslimer acceptere. Muslimers rettigheder, som for eksempel religionsfrihed skal respekteres, men det skal alle andres rettigheder også. Man kan jo ikke kræve rettigheder og samtidig ikke give andre samme rum. Tegningkrisen handlede jo i virkeligheden ikke om ytringsfrihed, men om konkurrerende moral og principper, siger hun.

Hun understreger, at et pluralistisk samfund falder fuldstændig fra hinanden, hvis forskellige grupper kræver særrettigheder. Det gælder ikke bare muslimer, det gælder for eksempel også de sikher, som det lykkedes at få taget et teaterstykke af plakaten i England.

Men jeg har meget svært ved at se fremtiden for muslimer i Europa, hvis de insisterer på at være noget andet end alle andre. For eksempel ved at kræve særlig lovgivning som sharia eller at lige netop deres religion ikke må krænkes. Staten er nødt til at behandle alle borgere lige, ellers falder samfundet jo fra hinanden.

"Og det nytter ikke noget, at muslimer, hvis de mødes med kritik, truer med vold og på anden måde lige præcis nærer den frygt nogle mennesker har - og dermed bekræfter den", siger hun.

Mona Siddiqui mener ikke, at et pluralistisk samfund kan fungere, før den store gruppe af muslimer, som i et eller andet omfang uberettiget føler sig under belejring af majoritetsbefolkningen, beslutter sig for, at Europa er deres fremtid. Det gælder i forhold til opdragelsen af deres børn, deres aktive deltagelse i samfundsudviklingen.

At mennesker møder mennesker. Som mennesker. Ikke som medlemmer af en bestemt religion. Hvis Europa er dit hjem, så kan du ikke hverken fordømme andre eller ekskludere dig selv. Så må du deltage i debatten på lige fod. Alle må holde op med at være så paralyserede.

Mona Siddiqui mener dog at se en tendens til, at de unge snarere end at blive mindre dogmatiske istedet bliver mere optagede af sharia, modsat deres ofte kulturmuslimske forældre.

Det hænger blandt andet sammen med, at de prøver at frigøre deres udgave af islam fra det etniske. Men der findes ingen ren islam, den er altid kulturafhængig. Islam kan ikke arbejde i et vakuum. Muslimerne må finde en islam, der passer til en minoritetsvirkelighed. Og mit håb er, at den vil være mere fokuseret på Gud end på dogmatikken. Hele den smukke litteratur omkring retsudviklingen og fortolkningen i islam synes at være erstattet af fatwa'er og dogmer. Og så bliver islam en meget fattigere religion - med den farlige følge af social kontrol, siger hun.

benteclausen@kristeligt-dagblad.dkFakta

Mona Siddiqui

**Leder af Center for Islamiske Studier på Glasgow Universitet

**Ph.d. i 1992 på en afhandling om klassisk islamisk ret

**Rådgiver for det britiske forsvarsministerium

**Rådgiver ved de britiske domstole

**Fast klummeskriver i blandt andet The Guardian og katolske The Tablet

**Foredragsholder verden over

**Har skrevet flere bogbidrag om islamisk ret

**Født i Pakistan, britisk statsborger


FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Islam har glemt den barmhjertige Gud

Anonym, publiceret d.17/02 22:18 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
Her er en ny Islamisk Blog som Opfordrer til at Boykotte Danske Varer: http://loyaltilprofeten.muslimpad.com/
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

DebatBorad, publiceret d.17/02 22:33 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Det har de vel ret til?

Mvh
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

DebatBorad, publiceret d.17/02 22:35 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud

For lige at tilføje:

Bare de er konsistente nok og boykotter ALLE danske varer..

Mvh
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Anonym, publiceret d.17/02 22:36 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
"Her er en ny Islamisk Blog som Opfordrer til at Boykotte Danske Varer"

Ok, tak for det. Her er så et uddrag fra Bloggens forfatter, der skriver "lidt" om sig selv:

Og min PERSONLIGE mening er at det Islamiske Trossamfunds bestyrelse i København er faldet ud af islam. Det er INGEN sheikh eller lignende som har sagt det til mig og jeg ved godt at ingen laver en officiel takfir for de munafiqun (wakf) leger med ordene og siger ikke ligeud at de ikke går ind for shariah.
Men det har de tydelig vist at de ikke gør (selv om de ikke vil indrømme det)! En behøver bare at slå op på http://www.wakf.com og læse deres pressemeddelser. (Og ja jeg har skrevet det til dem og de har sikkert anmeldt mig for det LOL).
Og jeg er heller ikke tilhænger af Hizb-ut-Tahrir som benæger autentiske hadith i b.l.a. Sahih Bukhari og Sahih Muslim som ALLE de store Ullema i historien er enige om er SAHIH, det vil sige AUTENTISKE. Og den eneste vi må følge blindt er Muhammad s.a.w.s. og Allah ved bedst, så hvis du er bare en blind følger af Hizb-ut-Tahrir som snakker så meget om Khillafah men siger efter deres demonstration det som de siger bør du studere Islams historie og hvordan det spredte sig.
Og til sidst, jeg er heller ikke enig med Ahmad Akkari som siger at vi skal have en “dialog”. Det spørgsmål jeg har til ham er: “Skal vi vente til de voldtager vores mødre, søstre og døtre før vi gør noget?” Og ved i hvad muslimer? Det har de allerede gjort i Irak har de ikke? Der er ingen tvivl om at det eneste tilbage for os er at vise Barra over for de kuffar, så vågn op og lad være med at bare give mig ret eller uret, viden uden handling er værdiløs og Allah ved bedst hvad vi har i vores hjerter.
P.S. Jeg har KUN lavet takfir på wakfs bestyrelse.
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Kirsten Christensen, publiceret d.17/02 22:52 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
Jeg går da ud fra at muslimerne i DK også boykotter sociale ydelser fra det danske bistandssystem, som mange modtager?

Jeg køber intet i en muslimsk kiosk mere. Jeg besøger heller ikke muslimske lande. Lad os da også i fællesskab boykotte dem. Lige for lige - det mener du vel også?
Muslimske lande tjener meget på turisme og kan vel godt undvære de penge?
Lad os spare ulandshjælpen til Palæstina, Pakistan og andre muslimske lande, den kan de også undvære. Disse penge kan vi bruge på renovering af de brændte skoler i Danmark. Skulle der blive nogen penge til overs kan man renovere nogle danske sygehuse eller jernbanenettet.

Og så kunne jeg tænke mig, at den 3. mand, som var med til at planlægge mordet på Westergaard, går til aviserne, bliver fotograferet, så vi kan se hans ansigt. Han bør fortælle, hvad de 3 muslimer havde planlagt og hvordan, så vi kan få kendsgerningerne på bordet. Med dokumentationer - selvfølgelig!
PET har tavshedspligt, men det har han jo ikke. Så skulle sandheden jo nok komme frem, hvis denne muslim åbner sin mund og viser sit sande ansigt.

Barmhjertige hilsner

Kirsten
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Anonym, publiceret d.18/02 01:24 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
Så de muslimer der jobber i industrien kommer gift og lort i maden ,-og lader selv være med at købe danske varer
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Anonym, publiceret d.18/02 01:59 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
TIL ALH
Måske har han ikke noget at skjule...
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Anonym, publiceret d.18/02 02:20 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
Turismen er ca.70 % af deres indtægter

Det kun Arla det går ud over igen i dk dem har vi jo selv boycottet.

Nej jeg er mere bange for at der bliver vold m.m
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Anonym, publiceret d.18/02 07:58 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud
Hej Muwahid

"Måske har han ikke noget at skjule..."

- Det tror jeg, at du kan have ret i. Det er en rimelig præcis tale (og dog, er der flere af begreberne, jeg ikke forstår..).

Men hvad mener du selv om bloggen og hans tegninger?

Det er lige før, at man får fornemmelsen af, at han (altså bloggens forfatter) har glemt den barmhjertige Gud:

Og til sidst, jeg er heller ikke enig med Ahmad Akkari som siger at vi skal have en “dialog”. Det spørgsmål jeg har til ham er: “Skal vi vente til de voldtager vores mødre, søstre og døtre før vi gør noget?” Og ved i hvad muslimer? Det har de allerede gjort i Irak har de ikke? Der er ingen tvivl om at det eneste tilbage for os er at vise Barra over for de kuffar, så vågn op og lad være med at bare give mig ret eller uret, viden uden handling er værdiløs og Allah ved bedst hvad vi har i vores hjerter.



Hvad betyder "Barra" og "kuffar"?


Mvh
Anne
Del Link

Re: Islam har glemt den barmhjertige Gud

DebatBorad, publiceret d.18/02 08:00 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islam har glemt den barmhjertige Gud

Hej Enta..

Nu har jeg en stærk formodning om at det ikke er alle muslimer der gør det.. Jeg er endog villig til at satse mine penge (omend det ikke er mange) på at det er forsvindene få muslimer i den danske fødevareindustri, der gør den slags..

De vil også have svært ved det med den kontrol der foregår hos producenter af fødevarer her i Dk..
At det kan ske hos pizzariaer og lignende, vil jeg ikke afvise, men mon ikke det hurtigt ville blive opdaget? Jeg tror ikke det er noget der hjælper på folkesundheden og så hurtigt som folk til tider har til at beklage sig over maden, så tror jeg nu nok at der vil blive sat skarp fokus hvis tilfældet skulle være ude..

Mvh
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​