Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Julen set gennem lyserøde briller til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Julen set gennem lyserøde briller

Den moderne jul iscenesætter den heteroseksuelle kernefamilies rolle og funktion, skriver Karen M. Larsen.

- scx.hu

Kommenter Hold mig opdateret

I julen føler alle, hvis liv ikke passer til idealet om en borgerlig familie, sig udenfor, skriver Karen M. Larsen, der selv er homoseksuel

Juletiden og ikke mindst juleaften kan være en hård tid for homoseksuelle. Måske har man en familie, der ikke vil acceptere ens seksualitet og derfor har forstødt én.

Måske er man nødt til at fejre jul uden sin partner, fordi det er prisen for at få lov til at være sammen med familien. Og måske er man velkommen til familiens julecelebrering, men føler sig udenfor midt blandt den stegte and, gaverne og de hylende børn, fordi man mærker, at det hele ligesom ikke handler om noget, man kan relatere til, men at julefejringen i stedet er en lang iscenesættelse af den heteroseksuelle kernefamilie.

Man kan nemlig vanskeligt komme uden om, at julen i dagens Danmark i allerhøjeste grad er en iscenesættelse af den lykkelige og harmoniske heteroseksuelle kernefamilie. Men sådan har det ikke altid været.

Julefejringen i det førmoderne landlige Danmark havde meget lidt med den moderne julefejring at gøre. For ud over en intens indtagelse af mad og drikke (ligesom i dag) var julen præget af en række taburegler og en hel del angst. Det var altså ikke en hyggelig, men en farlig tid.

Annonce
For juleaften og -nat var, mente man, de underjordiske magter på færde og de mindste fejltrin kunne have en ødelæggende effekt på det kommende år i form af dødsfald hos mennesker og/eller dyr eller ufrugtbarhed hos disse eller dårlig høst.

Julefejringen havde altså karakter af et overgangsritual, det gamle år døde og det nye fødtes, og derfor var juletiden potentielt farlig, fordi man her risikerede, at der skete skader på det nye år, hvis man ikke overholdt alle de mange taburegler.

Den jul vi kender i dag, er et produkt af den borgerlige revolution, der kendetegner moderniteten. Den borgerlige familie, der har rødder i 1700-tallet, men som først slår igennem i 1800-tallet, havde mistet kontakten til den førmoderne landbrugsverden. Familien er ikke længere en produktionsenhed, og man tror i øvrigt på verden som værende rationel og styrbar, ligesom man også mener, at man skal kunne styre sig selv.

Familien skal i stedet danne den følelsesmæssige ramme omkring manden, der skal kunne slappe af fra den hårde kamp om overlevelse i den nykapitalistiske verden i familiens hyggelige skød, ligesom den skal sikre, at børnene opdrages til de roller som borgerskabet tillægger de to køn.

Kvinde- og kønsforskningen taler om den såkaldte heteronormativitet, altså den forestilling, at den heteroseksuelle livsstil er og bør være normgivende for det menneskelige samliv. I denne forbindelse kan nutidens julefejring ses som et af heteronormativitetens hovedritualer, fordi den iscenesætter den heteroseksuelle kernefamilies rolle og funktion, hvad der bl.a. ses ved dens fokus på børnene, der ikke havde nogen særlig rolle i den førmoderne julefejringen.

Det er i denne forbindelse interessant at se, hvordan nisserne introduceres i 1800-tallets julefejring.
Nissen er en skikkelse fra folketroen med rødder tilbage til den førkristne tid. Hans funktion er vel nærmest en slags husgud med ansvar for gården og dens velstand. Nissen var oprindelig ikke en hyggelig skikkelse, for han krævede respekt og overholdelse af traditionens normer, ellers lavede han ulykker!

Nissen er altså et minde om det førmoderne landbrugssamfund, og han fremstilles da også på 1800-talles billeder meget passende i en gammeldags bondepåklædning. Han er et drilsk element fra den fortid, som man tager afstand fra, eller måske skal han ses som et ”skævt” element i den borgerlige omskabelse af julen?

Efterhånden heteroseksualiseres nissen dog, for det hetoronormative pres er for stort til at kunne tåle en (ellers oprindeligt) ugift skikkelse midt i denne iscenesættelse af de heteronormative idealer. Den nisseskikkelse som sætter sit præg på nutidens danske jul, herunder julekalenderne, er derfor typisk gift og har børn.

I øvrigt er den heftige kommercialisering af julen også ganske forståelig, hvis man ser den moderne jul som et centralt ritual for heteronormativiteten. For den moderne heteroseksuelle kernefamilie har som en af sine hovedfunktioner at forbruge, så hjulene kan holdes i gang, ligesom den både skal rekreere producenterne og levere kommende producenter såvel som forbrugere.

Ser vi imidlertid på de bibelske julehistorier, så er de faktisk ret så ”skæve” set i forhold til en julefejring, der handler om at iscenesætte kernefamilien og den glæde og hygge, som det hævdes, at den skaber.
Ikke nok med at Jesus kom til verden udenfor det heteroseksuelle ægteskab, men historien om krybben og hyrderne på marken og Herodes' forfølgelser rimer dårligt med hygge og selvglad iscenesættelse af normalitet og konformitet.

Det er derfor ikke så mærkeligt, at den kristne dimension ved julen drukner i dag. Der er ikke plads til den i en jul, der handler om heteronormativitet og kapitalisme.

I julen føler alle, hvis liv ikke passer til idealet om en borgerlig familie med far, mor og velopdragne børn samt masser af penge til forbrug, sig ofte med rette udenfor. Homoseksuelle, enlige forældre med børn, singles, ensomme ældre og mange andre må kun alt for ofte mentalt og sommetider også socialt opleve, at de bliver holdt udenfor i kulden, mens dem, der falder indenfor normen, rigtigt kan godte sig i normalitetens varme.

Men det kristne julebudskab er faktisk også, ja sågar i særlig grad, rettet til dem, der ikke er plads til i herberget. I Jesus kommer Gud til dem, der bliver holdt udenfor, for at give dem en plads i varmen i Guds rige. I Guds kærlighed er der plads til alle og ingen bliver holdt udenfor, det er julens centrale budskab, som kirken skal forkynde midt i en juletid, der alt for ofte handler om alt muligt andet end Guds inkluderende kærlighed.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Julen set gennem lyserøde briller

Anonym, publiceret d.10/12 08:48 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Du har fuldkommen ret i at julen handler om andet end mad og forbrug, men hvordan du i en kristen sammenhæng vil påstå at den heteroseksuelle familie ikke er den rette, det fatter jeg ikke. Man kan altså ikke bare lige lave om på Guds forordninger fordi man selv synes det er sjovere at være lesbisk(for det er da det, det hedder når man er kvinde..)
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Verner Christiansen, publiceret d.10/12 09:21 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Til alle. Jeg forstår helt og fuldt dem som ikke kan leve op til julen.Jeg har ikke kunnet dette i mange år.Da jeg var barn havde vi en rigtig god jul-ja vi var tilmed nogle af dem i den lille lansby som havde den bedste jul.Vi havde familie i Canada,som sendte os sydfrugter som vi ikke kunne få her i landet grundet krigen.Nå men jo ældre jeg blev jo sværere blev det og nu er kæden hoppet helt af-jeg ved ikke hvorfor-men da jeg jo går indfor karma-loven går jeg ikke og græder.Det er min egen skyld,måske det er noget der ligger helt tilbage til tidligere liv.Dette er gået op for mig, efter at have læst den sidst udkomne bog om reinkarnationen og karma-loven.Jeg vil gerne rette en appel til jer her på nettet som er unge: nyd julen så meget i kan sammen med jeres børn,thi det varer ikke ved.Vær gode mod jeres forældre,og andre som har det svært i denne tid.Skab jer en god karma,på alle måder.

m.v.h. Verner.
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Karen M. Larsen, publiceret d.10/12 10:36 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Den heteroseksuelle familie er den rette for nogen, men ikke for alle. Og den er ikke obligatorisk for kristne, Jesus levede jo som bekendt uden hustru og børn. Paulus opfordrede også de kristne til at lade være med at gifte sig.
Den nutidige fundamentalitiske dyrkelse af de såkaldte kristne familieværdier har intet med Jesus at gøre.
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Anonym, publiceret d.10/12 18:16 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
citat:
Den heteroseksuelle familie er den rette for nogen, men ikke for alle. Og den er ikke obligatorisk for kristne, Jesus levede jo som bekendt uden hustru og børn. Paulus opfordrede også de kristne til at lade være med at gifte sig.
Den nutidige fundamentalitiske dyrkelse af de såkaldte kristne familieværdier har intet med Jesus at gøre.




Godt forsøgt, men den går ikke, Granberg!
Det er korrekt at Skriften lærer at det er bedre at forblive ugift, men at det er tilladt at gifte sig.
Dog er det fuldstændigt klart at det at gifte sig (= stifte mfamilie) er noget man gør MED EN AF DET MODSATTE KØN.
At påstå at den normale familie (dvs. som består af en mand og en kvinde + evt. børn) fremhæves som det eneste rigtige i dag er både delvist ukorrekt, og irrelevant for spørgsmålet om hvorvidt praktiseret homofili er i modstrid med både Guds vilje (jf. Hans ord), og naturens orden.
Det er tilfældet.

Og i øvrigt: Dit manglende kendskab til at ordet der er oversat med "herberget" også kan, og i denne sammenhæng BØR, oversættes med "gæstehuset" (hos en familie, nemlig Josefs), afslører at du ikke er nær så vidende som du gerne vil give dig ud for at være.

Sandheden tro - i kærlighed
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Karen M. Larsen, publiceret d.11/12 07:55 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Man kan med rette fremhæve, at den dyrkelse af kernefamilien som er populær, både i samfundet og hos en række kristne, ikke bygger på Jesu lære.

At ville udlede Guds evige og uforanderlige vilje af nogle enkelte skriftcitater om mænds seksuelle omgang med mænd, som så oversættes til også at gælde kvinder, er en lidet kristelig skik som hurtig ville føre folk i uføre, hvis de var konsekvente mht. at bruge skrifterne således. Det gør de dog sjældent da de foretrækker at bruge skrifterne mod andre i stedet for mod sig selv.

Læg f.eks. mærke til, at Gud i 1. Mos. 1,28 pålægger menneskene at formere sig. Jesu eksempel og Pauli ord om at det er bedre ikke at gifte sig står altså i modstrid med det, som hævdes at være skabelsesordningen. Og det viser også, at du er galt på den, når du hævder, at Skriften siger, at det er bedre at forblive ugift. Det siger Paulus, mens 1. Mosebog siger noget andet. (Med mindre selvfølgelig at det antages, at det er ok at formere sig udenfor ægteskabet - men jeg tvivler på at det er det du mener.) Skrifterne skal altid tolkes og de enkelte skriftsteder prioriteres i forhold til hinanden. Jeg går ind for den tolkning at vi ikke skal støde folk ud i kulden fordi de er homoseksuelle. Din skrifttolkning bygge på et behov for at se de homoseksuelle udenfor i kulden. Det er ikke Skriften der lærer dig det - det er såmænd dit eget valg som du må tage det fulde ansvar for.
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Verner Christiansen, publiceret d.11/12 09:09 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Hej Karen.Du har ret.Dette skriver jeg ikke,fostået på den måde at jeg er homo-overhoveder ikke.Men jeg forstår jer godt.Hvormeget du kender til Martinus ved jeg ikke men han har i sine analyser en forklaring.Det er ikke umoralitet-overhovedet ikke.Det har noget med reinkarnationen at gøre,men den slags forstår folk jo ikke,og så kan jeg anbefale en ny bog(Reinkarnationen-de mange boliger-ifølge Edgar Cayce) af Gina Cerminara.Han siger det samme.Jeg synes at alle burde sætte sig ind i andre menneskers tankegang noget mere.Det er så nemt at dømme- man behøver ikke at sætte sig ind i emner man ikke gider, at sætte sig ind i.Men så til noget helt andet.Jeg synes julen bliver mere og mere materialistisk for hvert år,og jeg får kvalme når jeg ser reklamerne på tv.Jeg kunne vævne mange ting om den materialistiske jul.Nogle vil holde med os-nogle vil ikke,men vi har lov til at sige vores menig,ikke sandt.

m.v.h. Verner.
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Anonym, publiceret d.11/12 13:53 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Tjah, jeg tror sådan set ikke, at det at være normal egentlig luner så meget, hvis en familie bare er sammen for at være konforme og ikke fordi de elsker hinanden. Det er ligesom den korte varme ved at tisse i bukserne. På samme måde: hvis en familie til en homoseksuel ikke kan lukke den homoseksuelle ind i varmen i julen, så tror jeg, det handler om en mere generel kærlighedsdeficiens, og ikke i virkeligheden om det seksualitetsspørgsmål, der bliver tolket som årsagen (af den ene eller begge parter)... Selvom homoseksuelle som udgangspunkt har det hårdt ved at blive "prøvesten" for familiens kærlighedsgrad, kan man jo også se det som en fordel: Det bliver lettere at sortere imellem de mennesker, der virkelig elsker én og så dem, som bare lader som om (eller ville lade som om, hvis man var "normal")... Og så fejre jul og alt andet sammen med de første. Flere og flere heteroseksuelle (eller aseksuelle, for den sags skyld) gør jo efterhånden det samme: Hvis deres familiejul egentlig ikke er hyggelig, fordi forholdet mellem familiemedlemmerne kun er baseret på facade - så fejrer de jul sammen med venner o. lign. Og så - no hard feelings.

Vi ville alle ønske, at vores forældre osv. elskede os i dybden og som den, vi virkelig er, men i realiteten er dette langtfra altid tilfældet, ligegyldig hvor "normale", heteroseksuelle og succesrige vi er. Mange mennesker har blot en ringe kærlighedskapacitet - selv overfor egne børn/søskende osv. Endnu. For jeg er optimistisk og tror, at det er på vej i en god retning p.t. I og med at folk er meget opmærksomme på muligheden for terapi for deres problemer osv. (Deres egen kærlighedsløse barndom i sin tid.) Og mange af de nye, unge forældre, der får børn, vil gerne gøre det til et mål i sig selv at være ikke kun biologiske forældre til barnet, men også "hjerteforældre", der accepterer dets "sjæl". På den måde kan en forøgelse af kærlighedskapaciteten generelt komme ind i samfundet, og det vil så være en god cirkel, hvor de nye børn lettere vil kunne "give ilden videre" til deres børn.
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Humanisten, publiceret d.11/12 17:42 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Kære Karen

Jeg er bestemt ikke enig i det du skriver. For mig er julen på ingen måde hverken kapitalistisk eller en fejring af den heteroseksuelle kernefamilie.

"I julen føler alle, hvis liv ikke passer til idealet om en borgerlig familie med far, mor og velopdragne børn samt masser af penge til forbrug, sig ofte med rette udenfor. Homoseksuelle, enlige forældre med børn, singles, ensomme ældre og mange andre må kun alt for ofte mentalt og sommetider også socialt opleve, at de bliver holdt udenfor i kulden, mens dem, der falder indenfor normen, rigtigt kan godte sig i normalitetens varme."

Julen er præcist hvad du selv har bestemt den skal være.

Jeg selv ser julen med meget lyserøde briller, for jeg elsker den. Det er nemlig en hyggelig fest, hvor familien samles og giver hinanden gaver i gavmildhed til hinanden. Hygger sig, spiser. Taler sammen. Tager sig tid. Hygger sig.

Den fest du taler om, med de borgerlige heterokernefamilier og kapitalisme må du imidlertid gerne selv beholde. Den lyder ikke særlig sjov.

MVH
Humanisten
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Anonym, publiceret d.12/12 16:50 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
til KML Det er da sørgeligt at der er nogen der holdes udenfor, men så er din familie ikke værd at være sammen mede alligevel. Hos os er der altså også plads til ugifte tanter, gamle onkler, enlige venner osv. selvom vi selv har børn.
Jeg vil i øvrigt ikke give dig ret i, at det altid er familien man hører om, jeg synes da vi hører mere end rigeligt om de homoseksuells rettigheder. Det lyder ærlig talt mere som om du har svært ved at acceptere dig selv. Kan det ikke lade sig gøre at være som man er , uden at skulle genere andre med at fremhæve det hele tiden, det kunne jo være at du så blev nemmere at være sammen med...ja jeg har selv en kusine der bor sammen med en anden kvinde og det er altså ikke noget vi behøvet at kommentere hver gang vi er sammen, vi kan bare hygge os som vi er...
Del Link

Re: Julen set gennem lyserøde briller

Karen M. Larsen, publiceret d.13/12 10:22 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Julen set gennem lyserøde briller
Jeg har ingen problemer med min biologiske familie, men det er der mange homoer, der har.

Og så kan jeg ikke se hvorfor jeg som homoseksuel ikke må tale om homoseksualitet, heteroseksuelle "udstiller" ellers i tide og utide deres seksualitet, være det nu i film, i reklamer, i bøger eller i det offentlige rum, når de taler om deres kærlighed, partner, børn og hvad ved jeg. Men måske de har svært med at acceptere sig selv siden de hele tiden søger anerkendelse gennem at demonstrere deres seksualitet for andre?
Del Link
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock