Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Se mennesket bag tørklædet! til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se mennesket bag tørklædet!

Vi skal ikke bare sætte automatpiloten på og stemple kvinder med tørklæde som uvidende og undertrykte, skriver Suzanne Giese.

- stock.xchng

Kommenter Hold mig opdateret

Et tørklæde er ikke ensbetydende med, at den muslimske kvinde efterlever alle muslimske leveregler, skriver forfatter Suzanne Giese i en kommentar til Karen M. Larsens syn på DR2-udsendelsen Tørklæde-experimentet

Efter en kronik, som Samilla Qureshi og jeg skrev i Berlingske i håb om at få bragt et mere nuanceret syn på banen om danske tørklædeklædte kvinder, skrev Karen M. Larsen et indlæg i avisen som en protest imod vores synspunkter, ”træt af at se, hvordan disse to kvinder forsøger at fastlægge, hvordan offentligheden skal se denne udsendelsesrække”. Fair nok. Hun er og var hele tiden uenig med os andre. Nu fortsætter hun sine skriverier her, men med så mange forkerte oplysninger og falske beskyldninger, at jeg må korrigere det billede, læserne måtte have fået.

Det er ganske enkelt ikke sandt, at Samilla Qureshi under optagelserne til "Tørklædeexperimentet" ikke ville svare på Karen Larsens spørgsmål. Hun svarede beredvilligt på alt, undtagen oplysninger om hendes eget sexliv. Karen Larsen tilhører selv som lesbisk en minoritet, og hun stillede adskillige gange under optagelserne ret aggressive spørgsmål til Samilla om hendes syn på homoseksuelle. Samilla svarede så godt, hun formåede, men sandt at sige opfordrede Karens form for ”dialog” ikke ligefrem til nogen større gensidig forståelse.

Annonce
Karen Larsen var forudindtaget, både hvad angik Islam og tørklæder – det var derfor, hun var inviteret med. For at skabe en dynamik i udsendelserne, man ikke kan skabe, hvis alle er enige. Det foruroligende ved Karen var bare, at hun ikke var det mindste nysgerrig efter at få rokket ved sine egne fordomme, og at hun igen og igen optrådte aggressivt overfor Samilla Qureshi, når hun afæskede hende svar.

Hun troppede op iklædt halskæde med kors, som skulle hjælpe hende til at overvinde det ubehag, hun følte ved at skulle tage tørklæde på. Helt i Pia Kjærsgaards ånd. Og hun følte sig tydeligt selv så meget som offer ved at tilhøre en homoseksuel minoritet, at hun slet ikke formåede at se udover sin egen næse og frembringe med den mindste form for empati eller indlevelse i en anden minoritets problemer, nemlig de muslimske kvinders.

Hun skriver om sin frustration ved at skulle iklædes tørklæde i en butik, hvor der lå en stak blade fra hizb-ut-Tahrir, en frustration vi andre delte. Og beskylder Samilla Qureshi for at have ledt filmholdet hen til sådan en butik. Så vidt jeg ved, var det tilrettelæggeren Lisbeth Dilling, der fandt butikken og ikke Samilla, og Lisbeth havde i øvrigt ret store problemer med at overhovedet at finde en butik, som ville tillade tv-optagelser. Altså en helt unødvendig mistænkeliggørelse af Samilla Qureshi. Men det er Karen Larsens stil, aggressivt at skyde mod alt og alle.

Samilla Qureshi’s og min optræden i medierne, et interview i Politikken og en kronik i Berlingske, hvor vi fortalte om mange unge muslimske kvinders overvejelser omkring tørklædet og om det tørklædeboom, der har været overalt i Europa de seneste år, har stødt og provokeret Karen Larsen. Hun er åbenbart usikker på vores ret til at ytre os offentligt uden at bede om hendes tilladelse. Tillige skal man høre, at vi er ureflekterede omkring tørklædet - ak ja folk fra højrefløjen plejer at kalde mig naiv, hvis jeg ikke ser islam og tørklædet som tidens største trussel. Især generer det hende, at vi kalder de tørklædebærende kvinder for vor tids mest foragtede gruppe. Næ, gæt engang hvem Karen Larsen mener er vor tids mest foragtede gruppe? De homoseksuelle? Rigtigt gættet!

Mit ærinde med denne debat har været, at jeg mener, det er på tide, at danskerne lærer at skelne mellem det forhold, at visse muslimske kvinder i Danmark/Europa frit vælger at bære tørklæde – og så det tørklædepåbud og den undertrykkelse af kvinderne, der finder sted i andre dele af verden. Mange af de unge og yngre tørklædeklædte kvinder i Danmark er veluddannede moderne mennesker, der lever i den samme verden som vi andre og med samme idealer, også hvad angår kvinderoller, selvstændighed og sexliv. Forskellen mellem dem og os etnisk danske kvinder er blot, at de tager nogle af de traditioner med sig, der stammer fra deres families oprindelsesland og til tider definerer frigørelse en smule anderledes end vi. Et tørklæde er faktisk ikke ensbetydende med, at de nødvendigvis efterlever alle mulige muslimske leveregler. De skaber deres egne regler, en blanding af nyt og gammelt, muslimsk og dansk osv.

At der også findes en lang række eksempler på kvinder, der her i landet lever ufrit og under deres families eller mands kontrol er sikkert og vist. Men dem hører vi om hele tiden, det er deres historier, der dækkes massivt i medierne. Dem og deres rettigheder skal vi selvfølgelig kæmpe for. Det er bare de andre, den unge generation, Samillaerne og oprørerne, vi aldrig hører om. Derfor har jeg været med til at give dem stemme. Og derfor opfordrer jeg folk til at se mennesket bag tørklædet og ikke bare sætte automatpiloten på og stemple kvinder med tørklæde som uvidende og undertrykte andenrangsmennesker.

Suzanne Giese, forfatter
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Se mennesket bag tørklædet!

Anonym, publiceret d.06/02 09:48 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
Ak ja - hvor er det trist at se en feminist som Giese forsvare den muslimske kvindeundertrykkelse, som jo ikke blot er et spørgsmål om tørklæde/burka, men som er grundfæstet i Koranen og de øvrige hellige skrifter. F.eks. anbefaler Muhammed omskæring af kvinder..! Men det vil Giese sikkert også forsvare, hvis blot det sker "frivilligt".

Hvis tørklædet ikke er kvindeundertrykkede, hvorfor er det så kun kvinder, der skal gå med det?

Vedr. islam og homoseksualitet: Koranen fordømmer homoseksualitet, selv om Giese forsøger at snakke uden om - i den politiske korrektheds navn.

Her er iøvrigt Karen Larsens indlæg, der viser en helt anden opfattelse af, hvad der skete, end Gieses:

http://www.religion.dk/artikel/276436:Synspunkt--Muslimsk-krav-om-toerklaede-undertrykker-kvinder
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet!

Ellen, publiceret d.06/02 10:04 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!


”At der også findes en lang række eksempler på kvinder, der her i landet lever ufrit og under deres families eller mands kontrol er sikkert og vist..… Dem og deres rettigheder skal vi selvfølgelig kæmpe for. Det er bare de andre, den unge generation, Samillaerne og oprørerne, vi aldrig hører om. Derfor har jeg været med til at give dem stemme”, skriver forfatter Suzanne Giese.

Hvis nu de ovennævnte veluddannede unge oprørere – hvem/hvad er det egentlig de gør oprør imod? – havde det, som førhen i Danmark fandtes: søstersolidaritet, så var det disse, som ville vise vejen og støtte deres ”ufrie” søstre.
Hvis nu de hijab-bærende frie, oprørske muslimske kvinder ville definere, hvornår en muslimsk kvinde er fri og hvornår hun er ufri og denne skelnen ikke blev gjort af danskere eller feministiske journalister, så var der måske noget for os almindelige danskere at tage stilling til!

De bøger om emnet, som jeg har læst, er skrevet af muslimske kvinder, som alle havde noget vigtigt på hjerte om deres eget oprør mod en kvindeundertrykkende religion og deres indsigt i metoderne.

Samilla Qureshi havde efter min mening intet på hjerte ud over sin egen selvoptagethed og manglende søstersolidaritet med undertrykte muslimske kvinder her og i Islam’s hjemlande, hvor de forskellige muslimske tørklæder kan være forbryderisk ikke at bære.
Hun bor jo i et demokratisk land med religionsfrihed, så hvorfor kere sig om andre muslimske kvinders situation?

Der efterlyses en nuanceret debat om det muslimske tørklæde!!!

At ytrer sig offentligt ved bare at bære et muslimsk tørklæde giver ingen seriøs debat
– den er jo tavs –
og hvis jeg f.eks. vover at stille spørgsmål om,
hvorfor det muslimske tørklæde ikke kan bæres af muslimer som andre religioners tilhængere bærer deres symboler naturligt - i religiøse situationer, religiøse sammenkomster, i hjemmet og privatsfæren -
men absolut skal bæres alle vegne og på alle tidspunkter, selv i arbejdstiden i offentlige embeder i Danmark, hvor politisk og religiøs neutralitet altid har været anset som den professionelle måde at udfylde et offentligt embede på,
så er jeg ”fyldt med fordomme” og bliver unuanceret af muslimer opfattet som modstander af det muslimske tørklæde, ja også af mennesket bag!
Jeg er ikke modstander af religiøse symboler, når de bæres dér, hvor de hører til!

Den medmenneskelige måde at mødes på – forskellige mennesker imellem – er at mødes som mennesker og ikke som religiøse væsner!
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet!

Anonym, publiceret d.06/02 11:32 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
For det første så står der intet sted i hverken koranen eller beretningerne at kvinde skal omskæres, det er en norm som allerede eksisterede i mange præislamiske samfund og som de tog med sig når samfundet blev muslimsk.

For det andet: du kan seriøst ikke mene at det er din bedste argument, at hvorfor det kun er kvinderne der skal gå med tørklædet!!! Så birde alverdens kvinder holde op med at føde, forde det er jo for søren da også kvindeundertrykkende at det kun er kvinder der kan føde. og mænd burde sidde ned og tisse alt andet er også kvindeundertrykkende

For det tredje: så fordømmes homoseksualitet i Koranen på ligesom det fordømmes i Biblen (på trods af de menneskelige ændringer, dvs. GUD, JESUS ELLER HELLIGÅNDEN elsker ikke de homoseksuelle) og Toranen!!! Så....

Lige børn leger besdst, derfor er du mere enig i K.L's indlæg end S.G's og det ikke fordi KL havde bedre argumenter men fordi hun vælger at leve med sine orudintaget holdninger, hvilket ikke eterlader plads til udvikling

/
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet! Eller Venstrefløjens hykleri

Henrik Ilskov-Jensen, publiceret d.06/02 12:18 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
Den venstreorienterede såkaldte "feminist" Suzanne Giese er på sine gamle dage blevet så muhammedansk i hovedet, at man skulle tro hun havde gået på koranskole: Hvor hun førhen gik ind for kvindens fuldstændige frigørelse, og på ægte rødstrømpevis opfattede kvindens totale SEXUELLE FRIGØRELSE som selve FORUDSÆTNINGEN for al anden kvindefrigørelse, så er Suzanne Giese i dag, som så mange andre (men langt fra alle) tidligere Rødstrømper, en ivrig fortaler for det muslimske kvindelige ærbarheds- og kyskhedssymbol for kvinder, DET MUSLIMSKE TØRKLÆDE, der - som mange mennesker, heriblandt jeg selv, i utallige kommentarer har påvist - er en ældgammel, før-islamisk PATRIAKALSK klædebon, som Muhammed har ophøjet til guddommelig status.


"Man skal have respekt for menneskers relgiøse følelser og overbevisninger" og "mange muslimske kvinder vælger selv, og helt frivilligt, at gå med tørklæde, hijab el.lgn." vil Suzanne Giese givetvis svare, og det vil jeg da give hende ret i.

Min beskyldning om HYKLERI på den såkaldte "venstrefløj" skyldes ikke Suzanne Gieses og ligesindedes respekt for islam, og for islamiske symboler samt dele af "venstrefløjens" beredvillighed til at støtte en stærkt muslimsk religiøs Folketingskandidat som Asmaa Abdol Hamid --- med HYKLERI sigter jeg naturligvis til, at når amerikanske højrefløjs-republikanere baserer deres politiske stillingtagen på deres religion, og argumenterer på grundlag af deres Bibelforståelse, så har hele den danske venstrefløj ALTID taget meget stor afstand, og været dybt forargede over den amerikanske højrefløjs usmagelige sammenblanding af religion, moral og politik...


KAN NOGEN MON SVARE MIG PÅ FØLGENDE SPØRGSMÅL:

HVORFOR er det udfra dansk "venstreorienteret" optik HELT I ORDEN, at muslimer udstiller deres religiøsitet i det offentlige rum, og - som i tilfældet med Asmaa Abdol Hamid - danner deres politiske holdninger på baggrund af deres koranforståelse, når det set ud fra samme "venstreorienterede" optik er helt forfærdeligt, når amerikanske politikere og præsidenntkandidater tager deres forståelse af kristendommen til indtægt for deres politiske holdninger, og i tide og utide henviser til Gud og Bibelen...!?!?



ELLER tager jeg måske fejl, og har den danske "venstrefløj" på det seneste måske udviklet en SÅ stor grad af tolerance, at ikke blot muslimsk fundamentalisme; men også kristen Bibelfundamentalisme nu om stunder er fuldt accepteret af de "venstreorienterede"...?

I så fald trækker jeg naturligvis min beskyldning om hykleri tilbage; men med en konstatering af, at "venstrefløjen" ikke er VENSTREFLØJ mere...


Vor Allah bevares...



Henrik Ilskov-Jensen
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet!

FC Bogger, publiceret d.06/02 12:31 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
En eller anden skrev:


”For det første så står der intet sted i hverken koranen eller beretningerne at kvinde skal omskæres, det er en norm som allerede eksisterede i mange præislamiske samfund og som de tog med sig når samfundet blev muslimsk.”


Svar:

Du tager fejl.


Uddrag af imam-svar:


“Omskæring er ikke en overleveret sædvane, som nogle mennesker hævder, det er derimod foreskrevet i islam, og de lærde er 100% enige om, at det er foreskrevet. Ikke en eneste muslimsk lærd – så vidt vi ved – har sagt, at omskæring ikke er foreskrevet.”

http://islamqa.com/index.php?ref=60314&ln=eng


“Omskæring er foreskrevet for både mænd og kvinder. Den korrekte opfattelse er, at omskæring er obligatorisk for mænd, og at det er et af symbolerne på islam, og at omskæring af kvinder er ’mustahabb’, men ikke obligatorisk.

Der er beretninger i Sunna, der indikerer, at omskæring af kvinder er foreskrevet i islam.

I Medina var der en kvinde, der omskar kvinder, og Profeten (..) sagde til hende:
“Overdriv ikke omskæringen; det er bedre for kvinden, og manden kan bedre lide det.”

Berettet af Abu Dawood (5271), klassificeret som ’saheeh’ af Shaykh al-Albaani in Saheeh Abi Dawood.


http://islamqa.com/index.php?ln=eng&QR=45528


Bogger
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet! Eller Venstrefløjens hykleri

Anonym, publiceret d.06/02 12:36 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
Jo, Muhammed anbefalede omskæring af kvinder. Dokumentation:

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=179
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet! Eller Venstrefløjens hykleri

Anonym, publiceret d.06/02 12:38 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
Apropos. Synet på kvinder ifølge islam:

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=76
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet! Eller Venstrefløjens hykleri

Anonym, publiceret d.06/02 14:22 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
citat:
Apropos. Synet på kvinder ifølge islam:

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=76




HAHAHAHAHAHAHA... en henvisning til en islamofobs netside, ja det skal nok overbevise mig....


Næste gang folk skal have viden om vores elskede Danmark og vores holdninger så burde vi henvise andre til Dansk Folkepartis netside

At tale ud af kontekst og uden viden er vist vores næste know-how om ikke andet
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet! Eller Venstrefløjens hykleri

Anonym, publiceret d.06/02 14:44 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
Jeg tror ikke, at noget kan overbevise dig om, at islam er en kvindeundertrykkende religion, når ikke engang profetens og islams hellige skrifter kan gøre det. Så lev du videre i din egen drømmeverden, hvor stening, kvindeomskærelse, halv arveret til kvinder m.v. ikke findes.

PS. Det er iøvrigt islam-eksperten, sognepræst Sloth-Henriksen, der står bag http://www.islaminfo.dk
Del Link

Re: Se mennesket bag tørklædet!

Avismand, publiceret d.06/02 14:47 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Se mennesket bag tørklædet!
citat:
Jeg er ikke modstander af religiøse symboler, når de bæres dér, hvor de hører til!


Og det bliver de. Islam er ikke en religion, man kan smyge af og på alt efter humør og opholdssted. Det er en alt eller intet religion. Enten går du ind for den, eller også går du imod den.
,,Den, der ikke samler, spreder."
,,Den, der ikke er med mig, er imod mig."
Som Jesus udtrykte det. Men det skider kristne jo på. De har nok i sig selv.

Heldigvis!
Del Link
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock