Send artiklen Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Dåben sker efter mange års oplæring ved fuldstændig neddykning i et bassin. -
foto: Thorkild Amdi/Scanpix.

Send Print

Få de væsentligste fakta om Jehovas Vidner

1. Oprindelse:
Jehovas Vidner blev stiftet af amerikaneren Charles Taze Russel i 1881. Organisationen er udsprunget af kristendommen, men regnes ikke for kristendom af andre kirker.

Der er ifølge egne angivelser 7 millioner medlemmer på verdensplan. Se statistikken her.

2. Organisationsstruktur:
Det styrende råd: er bosat i New York og består af 10 -16 salvede medlemmer. Rådet leder det verdensomspændende arbejde, som blandt andet består i at udgive bøger og blade.

Landskontorer: styrer arbejdet i pågældende land og oversætter bøger og blade til pågældende sprog.

Annonce
Menigheder: tager sig af møder og bibelstudier. Der er 204 menigheder i Danmark, og 14.368 aktive vidner på landsplan.

3. Hierarki:
De salvede: De, der ved, at de er udvalgt og blandt de 144.000, der kommer til at regere i den nye verden sammen med Jesus. Alle Jehovas Vidner skal dog genopstå på en ny og bedre jord, med de salvede og Jesus som herskere.

Ældste: Medlemmer af ældsterådet, som leder menigheden.
Menighedstjenere: De ældstes hjælpere, udpeges af ældsterådet.
Pionerer: Vidner, som har valgt at bruge 70 timer om måneden på forkyndelsen.
Hjælpepionerer: Vidner, som har valgt at bruge 50 timer om måneden på forkyndelsen.
Døbte forkyndere: Vidner, som forkynder til møderne. Man kan også forkynde uden af være døbt.

4. Møderne:
Jehovas Vidner samles altid tirsdag, torsdag og søndag. Emner, der behandles til møderne, er bestemt af det styrende råd i New York. Det samme tekststykke behandles altså på samme måde og på samme tid alle steder i verden.

Teokratisk skole: (teo-krati = guds-styre) Det ugentlige tirsdagsmøde, hvor vidnerne modtager undervisning i forkyndertjeneste og læren gennem studietekster fra bladet vagttårnet.
Bibelstudie: Torsdag mødes vidner i mindre grupper i private hjem og gennemgår bibelspørgsmål.
Offentligt foredrag: Søndag eftermiddag sættes Jehovas lære typisk i en samfundsmæssig kontekst, for eksempel: ”Sætter du din lid til Gud eller videnskaben?”.

Alle møder er åbne for offentligheden.

5. Dåb:
Som folkekirken bruger Jehovas Vidner dåb og nadver, men på en ganske anderledes måde.

Dåben sker efter årelang oplæring. I dåben indvies man til tjenesten for Jehova og siger ja til:
a) at tjene Jehova
b) at tjene menigheden

Dåben sker ved fuldstændig neddykning i et bassin. I Danmark finder denne ceremoni næsten altid sted ved det årlige landsstævne i Herlev Magle.

6. Nadver:
Fejres én gang om året på den dag, hvor Jesus døde (typisk mellem den 15. marts og 15. april), og betragtes som et mindemåltid. Brødet og vinen deles rundt, men kun de salvede, dem der har del i det himmelske håb, må modtage nadveren.

7. Syn på treenigheden:
Der er kun én Gud, Jehova. Jesus er Guds Søn, og han er ikke guddommelig. Helligånden er Guds kraft, men ikke en person.

8. Harmagedon og frelse:
Når tiden er inde, kommer Jesus og udsletter de onde - dem, der ikke kender Jehova. Herefter skal der skabes et nyt paradis på jorden, hvor mennesker skal leve i fred og harmoni.

En særligt udvalgt gruppe på 144.000 har "det himmelske håb", hvilket vil sige, at de får plads ved Jesu højre hånd i himmelen. Jehovas Vidner henter tallet 144.000 fra Johannes Åbenbaring kapitel 7, hvor der står at 12.000 fra hver af Israels tolv stammer skal udvælges til at regere sammen med Jesus.

Jehovas Vidner tror, den sidste tid er nær, og derfor er det vigtigt at få så mange med ”over på den anden side” som muligt.

9. Udstødelse:
Sker hvis man ikke overholder reglerne. Det er blandt andet udstødelsesgrund at modtage blodtransfusion, at have sex uden for eller før ægteskabet, at aftjene militær værnepligt og at stemme ved valg.

Udstødte vidner får ofte psykiske problemer, da de pludselig står alene uden familie og netværk. Derfor er der nogle, der har startet en støttegruppe for Ex-vidner.

10. Den Ny Verden Oversættelse
Jehovas Vidner har deres egen bibeloversættelse, der adskiller sig fra den autoriserede danske bibeloversættelse fra 1992 på flere punkter. Blandt andet bruges navnet Jehova i stedet for ”Herren”, oversat fra det hebraiske JHV.

Den Ny Verden Oversættelse er foretaget på baggrund af den hebræiske og græske tekst. Da enhver oversættelse indeholder en tolkning, er det ikke overraskende, at oversættelsen reflekterer Jehovas Vidners særpræg.

For eksempel er de steder i det Nye Testamente, der antyder Jesu guddommelighed (se Johannesevangeliet kapitel 1,1), oversat anderledes.

FACEBOOK: Bliv ven med Religion.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Anonym, publiceret d.06/05 22:55 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
kommentar

citat:
Det er udstødelsesgrund at læse litteratur af forhenværende Jehovas Vidner,




Jamen dog, så skal jeg jo udstødes, for jeg har da læst flere bøger skrevet af forhenværende Jehovas Vidner! Det er godt nok adskillige år siden, men alligevel ... Læsningen af disse bøger fik mig i øvrigt til at konkludere, at forfatterne var fuldstændig galt afmarcherede.

Og da Irma Lauridsen for nogle år siden udgav en kritisk bog om Jehovas Vidner, oplyste Erik Jørgensen fra afdelingskontoret i Holbæk, at han havde læst lidt i den, men fundet den uinteressant og vildledende.

Sandheden er at man kan blive udstødt for at føre falsk lære i menigheden. Men man fører jo ikke automatisk falsk lære, fordi man læser en bog, vel? Nej, det er kun hvis man lader sig overbevise af bogen og begynder at udbrede dens indhold til andre, at man kan blive udelukket af menigheden.

Jehovas Vidners Styrende Råd og andre, såsom jeg selv, fraråder deres trosfæller at læse sådanne bøger. Hvorfor? Fordi det er tidsspilde, og fordi indholdet af sådanne bøger erfaringsvis er det rene blændværk, hvor forfatterne forsøger at manipulere med kendsgerningerne. Eventuelle svage sjæle, der måske ikke er stærkt rodfæstede i den kristne tro, kunne forledes til at tage de mange løgne og halve sandheder for gode varer.

Men som sagt: Man kan ikke blive udstødt for at læst den slags bøger. Det kan man kun, hvis man hopper på limpinden og begynder at udbrede de tanker, der findes i bøgerne.
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Poul Dal, publiceret d.06/05 23:30 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Allan Brunbjerg skrev:

Men som sagt: Man kan ikke blive udstødt for at læst den slags bøger. Det kan man kun, hvis man hopper på limpinden og begynder at udbrede de tanker, der findes i bøgerne.
----------------------------------------------------------------
Tja, det kan godt diskuteres om det er udstødelsesgrund selvom man ikke aktivt udbreder udbreder bøgernes indhold.


For at begynde med min egen ringe person: en af 5 anklagepunkter i forbindelse med min udstødelse i sin tid, var at jeg havde indrømmet at have læst den famøse bog "Samvittigshedskrise" (de andre punkter gik på mangelende anderkendelse af Vagttårnsorganisationen)

En af mine "kollegaer" udi i frafaldet blev direkte indkaldt til udvalgsmøde og derefter udstødt fordi han havde stillet spørgsmål til de ældste om bogens indhold og derefter ikke ville tilbagekalde retten til at læse bøger af omtalte kvaliteter.

Min nuværende elskede hustru blev meldt til de ældste for at være i besiddelse af omtalte stykke litteratur og derefter forhørt af den præsiderende. Bogens indhold gjorde et vist indtryk, Hun blev senere udstødt bl.a. pga af manglende ydmyghed oiver for VT-organisationen.

Det er en meget farlig bog, som ofte har optrådt i forbindelse med udstødelse.

I forbindelse med "oprøret" i Viborg i 94/95 blev de anklagede kraftigt opfordret til at brænde bogen/bøgerne, hvilket dog ikke vandt genklang hos de implicerede. Det mindede for meget om Nazisternes bogafbrændingsorgier.

Degas
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

¨JV, publiceret d.07/05 00:26 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
Til Degas.

Du er sikker på din hukommelse ikke svigter dig.
Man bliver ikke udelukket for at læse bøger.

Men man kan blive det, hvis man begår de synder, som Paulus advarer om. Derfor er nogen Jv blevet til x-jv.

Det burde vække tankerne.

romerne 16:17

Nu tilskynder jeg jer, brødre, til at holde øje med dem som er årsag til splittelser og snublen i modstrid med den lære I har modtaget; undgå dem. 18 Sådanne mennesker er nemlig ikke trælle af vor Herre Kristus, men af deres egen bug; og med glat tale og smiger forfører de ufordærvedes hjerter.

1.Korinther 1:10
Nu tilskynder jeg jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at I alle skal føre enig tale, og at der ikke må være splittelser iblandt jer, men at I skal være helt forenede i samme sind og i samme tankegang.

2. Timoteus 2:23
Men afvis tåbelige og dumme diskussioner, idet du ved at de afføder stridigheder. 24 Og en Herrens træl bør ikke strides, men bør være mild imod alle, egnet til at undervise, idet han finder sig i ondt 25 og med mildhed belærer dem som ikke er gunstigt stemt, idet Gud måske vil give dem sindsændring, så de kunne få nøjagtig kundskab om sandheden 26 og blive ædru igen og komme ud af Djævelens snare, fanget levende som de er af ham til hans vilje.


Titus 2:9

Men tåbelige diskussioner og slægtsregistre og strid og kampe angående loven skal du gå uden om, for de er unyttige og frugtesløse. 10 Et menneske som vil danne en sekt skal du afvise efter en første og en anden formaning, 11 idet du ved at et sådant menneske er blevet vendt bort fra vejen og synder, dømt af sig selv.
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Poul Dal, publiceret d.07/05 11:31 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
JV skrev:

"Du er sikker på din hukommelse ikke svigter dig.
Man bliver ikke udelukket for at læse bøger."

Jeg stod ikke ”fadder” til ovenstående sætning, men påpegede en stærk forbindelse mellem at læse f. eks. ”Samvittighedskrise” og udstødelse i visse tilfælde.



Og så citerede du en række skriftsteder:

"romerne 16:17 - Nu tilskynder jeg jer, brødre, til at holde øje med dem som er årsag til splittelser og snublen i modstrid med den lære I har modtaget; undgå dem. 18 Sådanne mennesker er nemlig ikke trælle af vor Herre Kristus, men af deres egen bug; og med glat tale og smiger forfører de ufordærvedes hjerter."

Jeg blev ikke udstødt for at agitere for en lære i modstrid med JV-organisationen, men for ikke at tro på dens lære i alle henseender.


"1.Korinther 1:10 - Nu tilskynder jeg jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at I alle skal føre enig tale, og at der ikke må være splittelser iblandt jer, men at I skal være helt forenede i samme sind og i samme tankegang."

Jeg har aldrig været årsag til spittelser før efter min udstødelse. Før denne udtalte jeg mig kun til ganske få medlemmer af menigheden, som direkte udfrittede mig om min indstilling.



”2. Timoteus 2:23 - Men afvis tåbelige og dumme diskussioner, idet du ved at de afføder stridigheder. 24 Og en Herrens træl bør ikke strides, men bør være mild imod alle, egnet til at undervise, idet han finder sig i ondt 25 og med mildhed belærer dem som ikke er gunstigt stemt, idet Gud måske vil give dem sindsændring, så de kunne få nøjagtig kundskab om sandheden 26 og blive ædru igen og komme ud af Djævelens snare, fanget levende som de er af ham til hans vilje.

Som ældste oplevede jeg en del stridigheder blandt vidnerne. De blev ikke altid løst, men ikke førte heller ikke til udstødelse. Hvorfor diskuterer du egentlig med Allen Brunbjerg. I er jo ikke enige?



"Titus 2:9 - Men tåbelige diskussioner og slægtsregistre og strid og kampe angående loven skal du gå uden om, for de er unyttige og frugtesløse. 10 Et menneske som vil danne en sekt skal du afvise efter en første og en anden formaning, 11 idet du ved at et sådant menneske er blevet vendt bort fra vejen og synder, dømt af sig selv "

Meget interessant. Ingen havde advaret mig om at jeg ikke troede på den rigtige måde. I tvivlsperioden havde jeg ringet til en tidligere medældste og ønsket en samtale om bl.a. JV¨s lære om Hedningerns Tider. Hans afviste det og begrundede det med at et sådant emne havde han ikke nerver til at drøfte.

SUMMA SUMARUM: Jeg sagde nej tak til Vagtårnsorganisationen. De kvitterede med en bandlysning efter middelalderlig katolsk forbillede. Dem om det - Frihed er det bedste guld!

Degas
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

¨JV, publiceret d.07/05 12:48 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
Degas

Citat:

"SUMMA SUMARUM: Jeg sagde nej tak til Vagtårnsorganisationen. De kvitterede med en bandlysning efter middelalderlig katolsk forbillede. Dem om det - Frihed er det bedste guld!"

Jamen - så er alle jo glade.
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Monrovia, publiceret d.07/05 18:36 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
Vi kan ikke alle være glade. En udstødelse vil af folk uden detail-kendskab blive opfattet som en dom – altså noget negativt.

Når man så oven i købet oplever at det benægtes at man skulle kunne blive udstødt bare for at læse en bog, så er karaktermordet fuldbyrdet
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Poul Dal, publiceret d.07/05 19:25 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
Lakewood skrev:
"Vi kan ikke alle være glade. En udstødelse vil af folk uden detail-kendskab blive opfattet som en dom – altså noget negativt.

Når man så oven i købet oplever at det benægtes at man skulle kunne blive udstødt bare for at læse en bog, så er karaktermordet fuldbyrdet"
----------------------------------------------------------
Man kan godt være glad for at være kommet ud af et religiøst kvælergreb, men friheden har også sin pris:
tab at ens nære og kære. Det rører vist ikke JV og hans ligesindede.

Tilgiv dem, thi de ved ikke hvad de gør......

Degas
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Monrovia, publiceret d.07/05 19:46 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
citat:

Man kan godt være glad for at være kommet ud af et religiøst kvælergreb, men friheden har også sin pris:
tab at ens nære og kære. Det rører vist ikke JV og hans ligesindede.

Tilgiv dem, thi de ved ikke hvad de gør......

Degas



Det må undre at det ikke rører "JV i betragtning af at han selv er blevet beskyldt for frafald

http://onlinedebat.religion.dk/showflat.php?Cat=&Board=02112006&Number=32537&Searchpage=1&Main=32294&Words=+Allan+Brunbjerg&topic=&Search=true#Post32537

Det kan godt være at "JV føler sig tryg, fordi han ved at han har menighedens ældste bag sig.

Men hvad nu hvis det ikke havde været tilfældet?
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

¨JV, publiceret d.07/05 20:45 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
Til Lakewood.

Hvis en person er frygtelig irriterende, emsig, påstålig så det grænser til det ulidelige, vil omgivelserne selvfølgelig reagere på et tidspunkt.Kan være de ikke mere orker, at diskutere de sammme emner om og om igen.
Man behøver ikke nødvendigvis opfinde, den dybe tallerken flere gange.

Er det ydermere som Paulus skriver om:

"Men jeg er bange for at som slangen forførte Eva med sin underfundighed, vil jeres sind også på en eller anden måde fordærves bort fra den oprigtighed og renhed som Messias har krav på. 4 For det er sådan at hvis der kommer en og forkynder en anden Jesus end ham vi har forkyndt, eller I får en anden ånd end den I har fået, eller en anden god nyhed end den I har taget imod, så finder I jer pænt i det. 5 Jeg regner mig nemlig ikke på noget punkt for ringere end jeres overmåde store apostle."
Læg mærke til ironien hos Paulus.

Er det klart, at den slags påvirkning, må menigheden holdes ren for.

"At I roser jer er ikke pænt. Ved I ikke at lidt surdej gennemsyrer hele dejen? 7 Rens den gamle surdej ud, så I kan være en ny dej, sådan som I jo er fri for surdej. For også vort påske, Kristus, er blevet slagtet"
Det er biblens ord.

Jeg skrev også om om splittelser og splid i et andet indlæg:
"Nu tilskynder jeg jer, brødre, til at holde øje med dem som er årsag til splittelser og snublen i modstrid med den lære I har modtaget; undgå dem"

Der er intet ivejen for at drøfte og undersøge ting, heller ikke at stille kritiske spøgsmål.Eller opstille teser.
Men går det hen og bliver anstiftelse af sekter, stiller sagen sig naturligvis helt anderledes.

Så er det bedst at parterne skilles.
Men du husker lignelsen om den fortabte søn. Den der oprigtigt angrer og vil tilgivelsen fra Gud, kan som oftest opnå den. Dog er der den advarsel:

"For det er umuligt med hensyn til dem som én gang for alle er blevet oplyst, og som har smagt den himmelske frie gave, og som har fået andel i hellig ånd, 5 og som har smagt Guds gode ord og den kommende tingenes ordnings kræfter, 6 men som er faldet fra, atter at vække dem til sindsændring, fordi de for deres vedkommende igen pælfæster Guds søn og udsætter ham for offentlig skam."

Hvor langt væk har man bragt sig fra Gud ?
Måske så langt at ens sind, ikke mere er modtageligt.

Så er det bedre at stå fast ved sin afgørelse. Være tilfreds med det man har valgt.Det er bedst for alle parter.

Man går ind i jv med åbne øjne, man vælger faktisk selv om man vil forlade jv igen.

Jeg vidste hvad jeg gik ind til, Og jeg kan godt lide lugten i bageriet.

Jesus vejleder om dette.

Med hensyn til Du skriver "Jv føler sig tryg.
Der rammer du endnu engang plet.

Jeg har for en ordens skyld drøftet mine holdninger med to ældste.
Jeg har intet skrevet i modstrid med biblen, jeg har ikke fremført indvendinger eller stillet spørgsmål der er uacceptable.
Alt er naturligvis stort set i overensstemmelse med vor litteratur. Det er blot et spøgsmål om, at forstå tingene rigtigt.
Hvorimod det, der er blevet fremført mod min position som jv, er kritisabelt, da det er i modstrid med med det biblen lærer os jv.

Jeg kan heller ikke se, hvorfor biblen ikke skulle kunne stå for en nærmere prøvelse.
At undersøge, stille spørgsmål, ja nærmest dissikere teksten, vil jeg blive ved med.
Daniels profeti siger, at forståelsen skal vokse. Men nok ikke uden vi selv gør en indsats.

Hvis nogen med saglige argumenter kan vise, at jeg tager fejl, så indrømmer jeg det gerne.

mvh
"Jv
Link

Re: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner

Monrovia, publiceret d.07/05 21:00 (for 6 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ti vigtigste ting om Jehovas Vidner
Til "JV

Jeg tror da nok at jeg har gjort det klart at jeg er enig med dig i din opfattelse af Bibelen og Adam, og det er jo så godt at menigheden bakker dig op. Det regnede jeg også med at de ville. Men det er jo ikke alle dine trosfæller der giver dig opbakning.


De andre ting du skriver om, er nok mere end sag mellem dig og Degas. Dog kunne jeg godt få mistanke om at Degas' udstødelse var lidt af en panikhandling fra menighedens side - i hvert fald ud fra den version Degas selv giver, og når man så tænker på hvilke konsekvenser det kan få i forhold til familiemedlemmer, kan det godt røre ved min retfærdighedssans.
Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste

flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​