Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Jeg føler ikke behov for reinkarnation til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Kommenter Hold mig opdateret

Den subjektive erfaring af Guds kærlighed gør, at jeg tror på opstandelsen og ikke reinkarnation. Blogindlæg af missionspræst Ole Skjærbæk Madsen

Lige nu sidder jeg og venter på, at vi skal fejre påskenattens gudstjeneste. Mens vi sidder i den mørke kirke uden lys, vil vi høre Grundtvigs gendigtning af et keltisk kvad om Kristi nedfart til dødsriget. Under sangen kommer processionen med påskelyset ind i kirken, og sangen afbrydes af diakonens råb: ”Kristus, verdens lys!” Vi hører i sangen, hvordan Jesus i de dødes rige opsøger Adam og Eva og kalder dem ved navn. Der er ingen fordømmelse i hans kalden; det er snarere som lærkens kvidren en forårsmorgen. I digtet kysser Kristus Eva som sin moder, og hun opstår iklædt regnbuen.

Her er en dyb genkendelse mellem Kristus og Eva. Hun løses af døden, og alt hvad der havde tynget hende i den brudte gudsrelation og holdt hende tilbage fra fuldendelsen, evigt fællesskab med Gud, forsvinder i genkendelsen. Hun er helt sig selv i opstandelsen.

Annonce
Det er denne oplevelse af fuldt ud at være kendt af Gud-i-Jesus, som er afgørende for, hvorfor jeg ikke føler et behov for reinkarnation. Jeg oplever at være elsket af Gud som den, jeg er, i den unikke kombination af fysisk, sjæleligt og åndeligt, som er mig. Guds kærlighed er evig, og jeg tror, at hvad Gud elsker evigt, også består evigt. Jeg tror, at hvad Gud husker, husker Gud altid; jeg er altid i Guds erindring, og derfor vil jeg også være der i Guds erindring – også efter min død. Når historiens gang har nået sit mål, kalder Gud igen, og jeg vil være helt mig selv med krop, sjæl og ånd, naturligvis er det ikke de samme celler, men jeg vil være mig som et fysisk-sjæleligt-åndeligt væsen; i mit liv her og nu, har jeg heller ikke de samme celler, som da jeg blev født, men som person er jeg den samme.

Når det med at være fysisk-sjælelig-åndelig hører med til min identitet, er det fordi det at være menneske er at være et væsen som indeholder det jordiske livs elementer; vores opgave er at være et mikrokosmos af den jordiske skabning, som igennem vor relation til Gud knytter den fysiske, sjælelige og åndelige sfære til Gud og tjener den jordiske skabnings helligelse.

I Påskenattens gudstjeneste breder lyset sig fra påskelyset, og til sidst står alle med tændte lys i hænderne, og hele kirkerummet er oplyst som var det hele universets oplysning i Kristi lys. Da evangeliet læses, afsluttes læsningen af præstens råb: ”Kristus er opstanden!” og alle svarer: ”Ja, sandelig opstanden!” Jesu opstandelse er vi vort håb.

Opstanden fra de døde var Jesus stadig det sande menneske, men hans nye legeme, opstandelseslegemet, er ikke præget af alt det, som nedbryder livet; det er ikke begrænset af tid og rum, men dog et legeme. I opstandelsen bliver vi som Kristus, et fysisk-sjæleligt-åndeligt væsen, som er genkendeligt og dog uden tidens og rummets begrænsninger, et udødeligt liv i Guds nærhed, men mere end det: Vores individuelle legemlighed vil være en del af en større legemlighed, Kristi legeme, så at vi og skabningen i os sammenfattes i Kristus.

Sådan skriver mystikeren Paulus i sit første brev til menigheden i Korinth, og han føjer til med et billede af sædekornet: ”Hvad der bliver sået i forgængelighed, opstår i uforgængelighed… Der bliver sået et sjæleligt legeme, der opstår et åndeligt legeme… Som det jordiske menneske var, sådan er også de jordiske, og som det himmelske menneske er, sådan skal også de himmelske blive. Og ligesom vi har båret det jordiske menneskes billede, skal vi også bære det himmelske menneskes billede… Vi skal alle forvandles!”

Det er altså først og fremmest den subjektive erfaring af Guds kærlighed, der gør, at jeg tror på opstandelse og ikke reinkarnation i spørgsmålet om, hvad der sker efter døden.

Men mange mennesker jeg møder har en anden oplevelse, f.eks. har oplevelser af at have levet før været livsforvandlende. Alligevel er en vis forsigtighed påkrævet i tolkningen af disse oplevelser. I alt fald skrev regressionsterapeut Steen Krarup i et brev til Nyt Aspekt (maj 1995), at terapeuter af enhver slags desværre ofte forvrænger deres klienters verdensopfattelse, og han fortsætter: ”Når en klient i et terapiforløb oplever tidligere liv, kunne det så ikke lige så vel være et traumatiseret sinds forsøg på at løse en kritisk situation i nuværende liv, måske i forhold til forældrene – og sindet kan så vælge at distancere sig fra det konkrete ved hjælp af fantasi eller ønsketænkning ved fx at opleve noget, der tyder på tidligere liv.” Det gør dog ikke ”oplevelsen” værdiløs, for den viser nøjagtig som en betydningsfuld drøm, hvad der rører sig i underbevidstheden, så at klient og terapeut kan tage fat på de følelser og adfærdsprincipper, som nu er afsløret.
 
Tilsvarende forstår jeg oplevelser af at have levet tidligere som billeder af, hvad der foregår i sindet, metaforer for oplevelser, som har krænket personens selvværd eller formet hendes/hans liv, - billeder, der ligger gemt i sindet, hvor vi også gemmer vore minder. Videre tror, jeg, at vi på sjælens plan er dybt forbundne med andre mennesker – ikke bare her i tiden, men også ned gennem historien, og at sindet kan bruge et sådant erindringsstof for at udtrykke de igangværende psykiske processer.
 
På det terapeutiske område møder vi mange mennesker, som ikke føler sig hjemme i deres liv, udtrykt i oplevelsen af at have haft sine tidligere liv på andre planeter eller i engles og devaers verden. Andre plages af skyld – ofte en påført skyld, som kan skyldes en streng religiøs opdragelse, men som også kan mangedobles ved at opfattes som karma fra tidligere inkarnationer. Mange vil gerne selv tage ansvaret for deres liv, deres sundhed, deres succes – men for andre føjer det bare spot til skade, at de på grund af gammel karma selv anses som skyldige, når de lider under deres nederlag, sygdomme og ulykke. I troen på Kristus er al karma forløst, enhver handling, ethvert ord, enhver tanke, som har krænket mit værd, eller hvormed jeg har krænket andre, er optaget i den død, Gud i sit menneskeblevne Skaberord led for os. Mystikeren Paulus udtrykker denne erfaring således: ”Så er der da nu ingen fordømmelse for den, som er i Kristus.”
 
Den kristne ønsker ikke at flygte fra ansvaret for sine tanker, ord og handlinger, som det af og til opfattes af mennesker i den alternative verden, men vedkender sig ansvaret og bekender dem som synd. Ordet synd kan forstås som brudte relationer – i forhold til Gud og medmennesket og som misbrug af medskabningen. Men Gud tilgiver synden, sådan at vi selv kan tilgive dem, som har krænket os. Dette sætter en forligelsesproces i gang i verden, hvor vi begynder at leve i tjenende kærlighed efter Jesu forbillede.
 
Jeg tror, at mange ser ind i deres sjæls processer, når de i deres sinds hukommelsescenter oplever minder fra fortiden eller fra liv på andre planeter eller i engle-deva-riget. Jeg tror, at det handler om en længsel efter et engleligt liv, et liv i Guds kærligheds varme, og at det handler om en oplevelse af tab og uforløsthed ved at leve uden for sit livs bestemmelse, og jeg tror det handler om at finde sit selvværd, hvor det er smertefuldt krænket og derfor skjult i metaforer og billeder af tidligere liv.

Jeg tror, at sjælens og sindets tilkendegivelser er vigtige, og jeg tror, at Guds kærlighed, som vi møder den i Jesus Kristus, kan helbrede sårene, genoprette selvværdet og lede os tilbage til vort livs opgave. Jeg tror, at dette bedst sker, når vi betragter vort liv og vor person som enestående, et Guds underværk i fysisk stof, sjæl og ånd.
 
Kristus er opstanden!
 
Fred og alt godt.

Ole Skjærbæk Madsen er ansat som missionspræst i den kirkelige organisation Areopagos og er daglig leder af I Mesterens Lys.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Verner Christiansen, publiceret d.05/12 09:35 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Ole SKjærbæk Madsen siger:Jeg føler ikke behov for reinkarnation.---Nej det gør viandre jo ej heller.Men reinkarnationen er en naturlov ligesom de forskellige årstider,og at solen står op og ned.Reinkarnationenblev genfundet for over 100 år siden,og i massevis af bøger er blevet skrevet om dette.Jeg sidder netop med en som hedder
(Livets indre dimensioner-bind 1 -filosofisk filosofi) af Niels Brønsted.Teosof.Der står alt hvad man har behov og lyst til at vide.Menjeg vil advare.Den er så tung at forstå, så jeg kender kun 3 her på nettet,som vil og kan forstå den,og disse er Esther---Seronotin og Peter Rubæk.Alle I andre aner ikke hvad det drejer sig om, da det ikke har noget atgøre med intelligens,men med bevistheds-udviklingstrin.Dette trin er ikke det samme som intelligens.Man kan som mig godt være u-intelligent,hvad jeg tit nok får at vide her-men alligevel forstå hvad den pågældende bog handler om.Lad mig forklare det på en anden måde. Mange Clairvoyante personer,er uintelligente,men kan alligevel hav kontakt med de såkalde døde.Er I klar over, at mange børn er Clairvoyante??? nej det er I ikke,men om få år vil det komme frem-ja de er allerede ved at vise sig i t-v-nej det ved I heller ikke.Hav en god Weekendt og tænk over hvad jeg har sagt-men giv mig bare nogen på frakken-jeg venter det med glæde.Vi der taler sandhedens sag,vi har meget stærke kræfter bag os-vi bliver ved.

m.v.h. Verner.
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Simon2, publiceret d.05/12 13:13 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation



Hej Verner..

"reinkarnationen er en naturlov ligesom de forskellige årstider".

- Vrøvl. Reinkarnation er en idé begrundet i et menneskeligt livssyn, som naturen omkring dig er komplet indifferent overfor. At organiske stoffer nedbrydes til kulstof, optages og går i forbindelse med andre vækster, indebærer ikke "sjælevandringer" m.m.

"(Livets indre dimensioner-bind 1 -filosofisk filosofi) af Niels Brønsted.Teosof.Der står alt hvad man har behov og lyst til at vide.Menjeg vil advare".

- Det vil du sikkert, men politisk fil. har intet at gøre med dine idéer om reinkarnation som en naturlov.

".Lad mig forklare det på en anden måde. Mange Clairvoyante personer,er uintelligente,men kan alligevel hav kontakt med de såkalde døde".

- Så nu er det m.a.o. en fordel at gå på vægge og lofter, for at begribe hvad politisk filosofi drejer sig om...?

"Er I klar over, at mange børn er Clairvoyante?".

- Mer vrøvl! Alle dine idéer om kommunikation med døde mennesker er nøjagtig lige så uinteressant for børn som det er for kulturen og naturen i og omkring dig.

"men om få år vil det komme frem".

- Succeskriteriet for dine forudsigelser er vist i forvejen bekymrende, tror du derfor ikke snart du skulle forholde dig til ting du vidste noget om, Verner - hva' skal alt dette vrøvl til for?

"Hav en god Weekend".

- Ditto...;-)

mvh
Simon
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Peter Rubæk, publiceret d.13/12 21:25 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Hej Simon

Selvom reinkarnation (åndens genfødsel) ligger udenfor naturvidenskabens arbejdsområde, er det jo ikke ensbetydende med, at reinkarnation er en idé, der er begrundet i et menneskeligt livssyn. Der er mere mellem himmel og jord, end naturvidenskaben er i stand til med deres begrænsede iagttagelsesmuligheder at tilegne sig en viden om. Hvordan tanker opstår i det kødelige legeme, kan ikke begrundes i de fysiske hjernecellers aktiviteter. Så længe de åndelige livskræfter er til stede og holder sammen på de til legemet hørende celler, er cellerne i stand til at forny sig selv, og de legemlige funktioner forbliver intakt. Når de åndelige livskræfter frigør sig fra det fysiske legeme, kan de fysiske celler ikke opretholde fornyelsesprocessen og de fysiske celler nedbrydes og overgår til det mineralrige, som det fysiske legeme er skabt af.

Bevidsthed er ikke underkastet de fysiske lovmæssigheder, og fordi du ikke er i stand til at kommunikere med en bevidsthed, der ikke er forbundet med et fysisk legeme, er det ikke ensbetydende med, at denne bevidsthed ikke eksisterer i en ikke fysisk eksistens.

Når du fornægter noget, uden der er videnskabelig begrundelse herfor, befinder du dig på samme måde som disciple, Hanskrist og Fl.Vang i troens verden og lader dig styre af dine fantasiforestillinger.

mvh
Peter
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

ALH, publiceret d.13/12 22:47 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Det er altså en lidt besynderlig måde, du argumenterer på, min kære Rubæk. Nedladende og forstyrrende selvsikker, hvis jeg må være lidt bramfri.. ;-)

Jeg kan ellers godt lide ordet "åndelige livskræfter", som du benytter dig af, men jeg synes nu, at det er vigtigt at formidle netop denne energi som noget, der fornyer os i vores eksistens, med hvilken vi bærer både krop, sjæl og legeme.

Ånden får så at sige noget at gøre med kroppen, og kroppen får et modspil at Ånden.

Nu kan jeg godt læse, at dit ærinde mere er at fremstille en åndsvidenskabelig teori, og det er også helt i orden, men hvorfor er man nede på et ringe plan, fordi man ikke tror på reinkarnation?

For mig er det ikke en by i Rusland eller en narresuts forestilling. Hvad jeg oplever, behøver andre jo ikke at tro på men netop det, at det er en trossag gør, at vi kan mødes på tværs af livssyn.

Mvh
Anne
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Verner Christiansen, publiceret d.14/12 00:39 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Hej Anne. Man er ikke nede på det åndelige plan, fordi man ikke tror på reinkarnationen,men derfor eksisterer den dog alligevel.Det svarer til, at man ikke tror at jorden er rund. men det er den jo alligevel.Reinkarnationen er en grundliggende sandhed, som mange kommer til at erkende meget snart.Det vælter ind med bøger i øjeblikket som har beviser for reinkarnationen.Men jeg ved da godt, at det er vært at forstå.Jeg husker for mange år siden.Jeg var 29 år gammel.Min kone og jeg traf nogle mennesker,som fortalte om livet efter døden og reinkarnationen.Vi blev så forbausede, så vi ikke kunnew sove om natten.At vi skulle træffe disse mennesker var forudbestemt.Det var det man kalder for synkronisering-men det anede vi ikke dengang.Jeg har lige læst en bog om synkronisering og nu forstår jeg alt det som jeg ikke forstod, da jeg var ung.De mennesker vi traf, var nogle vi havde kendt i det sidste liv.Men jeg han ikke forklare det, da det er en lang historie.Dengang fandtes der ikke ret mange bøger om den slags,og bibliotekerne havde ingen.Der var kun een boghandel i københavn som havde disse bøger,men i dag har alle boghandlere disse bøger.Jeg forstå godt kære ven at det er en svær pille at sluge,jeg har jo selv prøvet det--nej jeg ved godt at du forstår mig ikke---men en dag vil du forstå mig,og så vil du sige til dig selv----ham den berygtede Verner--han var sgu ikke så tosset enda.Hav en god søndag.Jeg hilser Kristus i dig.

m.v.h. Verner.
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Peter Rubæk, publiceret d.14/12 11:09 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Kære Anne

Dejligt at se, at der er liv i dig endnu. Jeg havde næsten glemt, at du kæmper sammen med disciple, Hanskrist og Fl.Vang for at lade Paulus' forkyndelse om Jesu stedfortrædende død erstatte Jesu budskab om den i mennesket iboende guddommelige ånd. Dit ståsted til trods, jeg elsker din måde at være bramfri på, det giver mulighed for at sige tingene direkte, som de er, uden finfølende hensyn.

Den paulinske kirkekristne eksistensteori, hvor ånden så at sige får noget at gøre med kroppen, og kroppen får et modspil af ånden, er blot et forsøg på at forsvare Paulus' religiøse holdninger uden at forholde sig kritisk til påstanden.

Man er ikke nede på et ringe plan, fordi man ikke tror på reinkarnation, men jeg har ikke megen respekt for en påstand, der uden et seriøst grundlag afviser de iagttagelser, den åndsvidenskabelige beskrivelse af ånden hviler på. Man er ikke et mere åndeligt menneske, fordi man accepterer reinkarnation. Om man tror på reinkarnation eller ej, er blot et spørgsmål om forskellen på den indsigt i den åndelige verden, vi er blevet tildelt.

Jeg er enig med dig i, at dine oplevelser er mere værdifulde for dig end blot at acceptere videnskabelige beskrivelser af ånden, men jeg vil alligevel anbefale dig at stille spørgsmål til grundlaget og indholdet af oplvelserne.

Selvom det, du oplever, ikke er en by i Rusland eller en narresuts forestilling for dig, er der ikke noget, der forhindrer, at reinkarnation kan være ligeså naturlig for andre, som dine egne oplevelser er for dig.

Fred og alt godt og lad nu ikke din julestemning blive påvirket
Peter
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

ALH, publiceret d.14/12 12:21 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Kære Peter

Ja, du har ret i, at jeg er i julestemning, måske mere end jeg nogen sinde har været før. For første gang er der ikke andet julepynt end et kalenderlys, men julens stemning ligger på en eller anden måde i energien, i kærligheden; i det at Herren kom og blev Gud med os (Immanuel).

Der er jo ikke nogen som dig, der kan provokere mig og ødelægge enhver god kristelig stemning med dine uendelige påstande om, at jeg og co. (el. co. og mig) erstatter Jesu budskab med Paulus' forkyndelse.

Nej, Peter Rubæk, NT er og bliver budskabet (vidnesbyrdet) OM Jesus, for at vi skal tro, at Jesus er Guds Søn, ja, at han er Kristus. Selv Johannes tvivlede og måtte fra fængslet spørge, om Jesus nu virkelig var Kristus, og han fik beskeden fra Jesus om, at blinde kunne se og lamme kunne gå - med andre ord et ja. Og Johannes troede.

At jeg/vi over længere tid har debatteret Paulus handler om vores forståelse af Paulus og brevenes teologi (eskatologi/kristologi/eksistens/Åndsmodtagelse etc) og er ikke en debat om Jesus - og dog vil jeg sige, ingen debat om Paulus uden at blive kastet i hovedet på Kristus.

Akkurat som i debatten om homoseksuelle (a pro po mit blogindlæg/synspunkt), hvor visse kristne mener, at homoseksuelle er syndere, forsøger du at gøre Jesu budskab til noget normgivende og indskrænket som kun nogle få kan rumme. Jeg indrømmer, at anologien nok ikke er den bedste, idet jeg efter min bedste formodning gerne ser, at du dér er enig med mig ;-) Men min pointe er imidlertid, at der fint kan være en sammenhæng mellem Jesus-traditionen og den Kristi Ånd, i hvilken vi tror på Jesus og lader Åndens frugt virke gennem os, og så det Paulus rent faktisk forsøger at belyse over for sine menigheder.

Bogstavsrettet tro og fordømmelse qua syndsforestillinger taler bare for mig at se imod den Guds Ånd, som åbenbarer sig blandt os (her på jorden i vores krop, sjæl og ånd og ikke et sted ude i det esoteriske eller astrale (ikke at der ikke kan være en sammenhæng, en helhed, noget universelt). Men nu bliver det meget abstrakt, så lad os holde os til det med de "åndelige livskræfter", hvad det så betyder for dig, og hvad det måtte betyde for mig.

Nu er reinkarnation jo ikke noget unaturligt for mig på den måde, og jeg har ikke et problem med, at du og andre tror på det. Det gør jeg for så vidt også selv. Det jeg har noget imod er læren (hele karma-ideen) omkring den, som den bl.a. kommer til udtryk hos hinduer og buddhister, og hvad de nu alle sammen kalder sig :-)

Fred over jorden, menneske fryd dig



Mvh
Anne
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

ALH, publiceret d.14/12 12:23 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Kære Verner,

Også god søndag til dig. Kristus være dig nær ;-)

Mvh
Anne

P.S
Jeg når ikke mere debat i denne omgang..
Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Sir Servus, publiceret d.14/12 13:56 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
citat:
Bevidsthed er ikke underkastet de fysiske lovmæssigheder, og fordi du ikke er i stand til at kommunikere med en bevidsthed, der ikke er forbundet med et fysisk legeme, er det ikke ensbetydende med, at denne bevidsthed ikke eksisterer i en ikke fysisk eksistens.

Les jeux sont faits (Terningerne er kastet, oversættes det ofte til; tja, sådan er der så meget): Jean-Paul Sartre. :-)






Del Link

Re: Jeg føler ikke behov for reinkarnation

Verner Christiansen, publiceret d.14/12 15:03 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jeg føler ikke behov for reinkarnation
Hej Anne.Da jeg for en time siden tog mig en middagslur,skældte jeg mig selv ud.og sagde.Det sandeligfor dårligt.Nu har jeg prædiket her på siden i snart 5 år.og jeg har ikke vundet een eneste for reinkarnationen.Er det ikke på tide at holde nu.Så læser jeg nu, at dugår ind for reinkarnationen.Altså har vi og jeg vundet dig alligevel.Men du har retdet dermed karma-loven. Det er ensten i skoen, også for mig.jeg tænker på alle de ulykkelige mennesker, manhører og ser daglig,de kronisk syge ,jo jeg har sllv gennem min afdøde Kone haft dettæt inde på livet,og selv om hun var syg gik hun dog alligevel ind for karma-loven.Det er da også min mistanke, at grunden til at videnskaben ikke må anerkende åndsvidenskaben er p.g.a. karmaloven.Den dag man skal debatere om hvorfor man har det som man har det,og at det stammer fra forrige liv-jo der bliver nok at tale om til den tid.Der er bare det ved det Anne,at reinkarnationen og karmaloven hører ligeså tæt sammen, som nat og dag.Men det er godtat der udkommer mange bøger om dette emne, for en dag vil disse bøger blive læst med megen stor opmærksomhed.Lad mig komme ind på mit eget privatliv.Jeg har selv en søn som er ateist,og han fatter ikke at jeggider gå op i det med livet efter døden o.s.v.Men den dag jeg ikke er mere-ja så ved jeg at han vil sætte sig ind i hvordan har min far det,og hvad skeredernu.Så har han 100 bøger fra min reol som han kan gå igang med.Men jeg prædiker ikke for ham,fordi vi har det godt sammen, og det er jo det vigtigste-det er et godt familieliv.Kære Anne tak for snakken i dag.

m.v.h. Verner.
Del Link
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock