Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Sekularister bør ikke frygte tørklædet til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Kommenter Hold mig opdateret

Sekularismen udelukker ikke forfægtelsen af religiøs identitet - Tyrkiet viser vejen. International kommentar af Madeleine Bunting

I Tyrkiet vil en kvindelig universitetsstuderende en af dagene (i februar 2008, red.) tage et dramatisk skridt i sit lands historie. Efter år med en ophedet debat, som i de seneste måneder er kulmineret i gaderne, vil hun ikke længere være nødt til at erstatte sit hovedtørklæde med en paryk eller en hat, før hun går til undervisning. Det sker takket være en ændring af forfatningen, som blev blåstemplet af præsidenten i sidste uge. Dog vil hun vide, at hendes nyvundne rettighed på ingen måde er sikker: Universitetsledelser har truet med at bryde loven og gennemtvinge tørklædeforbuddet, og juridiske appeller vil formentlig ende ved forfatningsdomstolen.

For den gruppe af unge kvindelige studerende, som jeg mødte for nylig på London Økonomiskole, er der omsider håb. Alle bar de hovedtørklæder, alle var de flygtet fra Tyrkiet for at studere i Storbritannien frem for at tage tørklæderne af. Deres holdning havde afbrudt deres studier, ja, endog skaffet dem forældrenes mishag på halsen. Og i deres karrierevalg som advokater og sundhedspersonale ventede flere forhindringer forude takket være deres tildækkede hoveder.

Annonce
For den udenforstående er al furoren om hovedtørklæder i Tyrkiet nærmest ikke til at forstå; International Herald Tribune betitlede således hovent sin leder sidste uge 'Much ado about headscarves' (Stor ballade om hovedtørklæder, ordspil på ”Much do about nothing”. Lederen opfordrede Tyrkiet til at komme i gang med at løse det langt vigtigere problem med ytringsfrihed.

Men Tyrkiets erfaring passer ind i et mønster, der går igen rundt om i Europa, hvor forholdsvis små problematikker pludselig kan bryde ud i lys lue og opsluge hele lande i lidenskabelig strid. Et chokeret Danmark er ved at opgøre prisen for natlige oprør i flere indvandrerbydele, efter at aviserne genoptrykte tegningerne af profeten Muhammed. Eller se på Schweiz, hvor det nylige valg blev afgjort af forslaget om et forfatningsforbud mod minaretter på moskéer: en politisk taktik, der nu kopieres af politikere i Tyskland og Holland. Eller ramaskriget i de britiske medier over Canterbury-ærkebiskoppens indskrænkede spekulationer om sharia. Tørklæder, tegninger, minaretter, religiøse domstole: Hvordan blev alt det til metervarer i politik?

Disse tings betydning ligger i deres funktion som symboler ladet med godset fra de europæiske staters lange og smertefulde historie frem mod et forlig mellem stat og religion. I den forstand er Tyrkiets erfaring unægtelig europæisk; landets model for en sekulær stat var baseret på fransk import. Det, som islam uforvarende gør rundt om i Europa, er at blotlægge de uholdbare antagelser blandt det store flertal af europæere, der troede, at de én gang for alle havde håndteret religionen og fået ånden tilbage i flasken. I hele Europa tales med opskræmt pirrelighed om ”kriseramt sekularisme ”; og Storbritanniens Sekulære Sammenslutning taler om en ”stigende frygt” for et ”religiøst oprør”.

Den første antagelse, som faldt sammen, var den om, at sekularisering er en naturnødvendig konsekvens af moderniseringen. Det blev hævdet, at efterhånden som landene blev industrialiseret og moderniseret, ville den religiøse praksis visne bort. Det gjaldt da også i Vesteuropa, hvor kirkegangen ophørte. Men det gælder ikke i Tyrkiet, hvor industrialiseringen har medført udfordringer for den sekulære og europæiserede elite, der udspringer af en ny middelklasse, der er både veluddannet og troende. Ejheller gælder det Europas etniske minoriteter, de være sig muslimske eller afrikanske kristne, som forfægter deres religiøsitet i stigende grad.

Den anden antagelse var den om, at de fleste europæiske lande var nået til en grad af sekularitet, der var kendetegnet ved adskillelsen af stat og religion. Dette var mestendels ønsketænkning baseret på ordsproget om ikke at vække en slumrende løve. Det var resultatet af en indviklet udveksling af privilegier og støtte, kirke og stat imellem op gennem århundreders løbende forhandling. Storbritannien er fx ikke en sekulær stat ; som i så mange andre europæiske lande giver landet en særlig kristen trosretning førsteret. End ikke Frankrig og Tyrkiet (to af de mest svorne sekulære stater i Europa) har opnået fuld adskillelse af religion og stat: Den franske stat har ansvaret for vedligeholdelsen af tusindvis af kirker, mens Tyrkiet har et ministerium for religiøse forhold, som fører tilsyn med imamer og moskéer.

Det, der gør debatten rundt om i Europa så indviklet, er, at hvert lands model for sekularisme har sine egne idiosynkrasier. Tørklædeforbuddet i Tyrkiet og Frankrig er for briterne at se et forbløffende indgreb i den personlige frihed. Mens de indgreb, de to lande har gennemført for at regulere islamisk undervisning og moskéer, betragtes med en vis misundelse af de britiske myndigheder (da det kan gøre det lettere at have hånd i hanke med den islamiske ekstremisme) – men også med en historisk betinget afsmag for at blive blandet ind i sager, der har med religionslæren at fatte.

Samtidig har den britiske finansiering af statskirkens privatskoler banet vejen for, at katolikker, jøder og nu også muslimer kan kræve samme behandling – et perspektiv, som vækker rædsel blandt mange europæere. Argumentet i Storbritannien har været, at staten ikke bør gøre forskel – og det argument bliver nu brugt til at retfærdiggøre oprettelsen af sharia-domstole. Til manges harme.

Den eneste vej ud af den britiske hårdknude ville være konstruktionen af en sekulær britisk stat: Afskaf statskirken og skær finansiering til alle religiøse skoler væk. Der er meget, der taler for dette valg, men eftersom det indebærer opgivelsen af et halvt årtusinds historie og nogle gode skoler på et tidspunkt, hvor den nationale identitet og kvaliteten af skolerne er yderst ømfindtlige politiske slagmarker, kan jeg ikke få øje på nogen parter, der er interesserede i en sådan dagsorden.

Man hører i stigende grad den desperate mumlen om, at religionen bare burde forsvinde. Hvorfor kan den ikke bare holde sig ude af det offentlige liv? Problemet er, at det ikke er så ligetil at adskille tro og stat; de har begge til hver en tid en interesse i at trænge ind på hinandens domæner. Religiøse organisationer har lov at drive lobby-virksomhed på den politiske proces, ligesom enhver anden borgersammenslutning har det.

Samtidig kan staten ikke overlade de troende til den religiøse praksis, som går imod statens egne mål. Den britiske regering er for øjeblikket i gang med en kampagne for at vinde folk over fra den muslimske ekstremisme; en kampagne, der ligger langt fra nogen tænkelig forestilling om en neutral sekulær stat.

Sekularismen i Storbritannien har sin største styrke i sin beskrivelse af arten af det offentlige liv. I anden halvdel af det 20. århundrede vandt den opfattelse frem, at tro var som enhver anden hobby: et privat valg i fritiden, som entusiasterne kunne tale med hinanden om, men ikke kede andre med. Andrew Mark beskriver i New Statesman den sekulære tradition i Storbritannien og konkluderer om indvandrerne i landet: ”Guldmedalje til den, der kan få dem til at slappe lidt af.” Først og fremmest forventes troende at holde deres mund. Og det er ikke kun muslimerne, men en lang række religiøse samfund, som sætter hælene i over for denne privatisering af troen: evangelister, den afrikanske pinsebevægelse, sikher og endog Canterburys ærkebiskop.

Men det rækker altså ikke til at begrunde krisen blandt panikskaberne. Sekularismen, som er et skattet princip såvel blandt mange troende som blandt ikke-troende, udelukker ikke – bør ikke udelukke – forfægtelsen af religiøs identitet. Idéen er tilstrækkelig robust til at modstå presset, sådan som en sekulær stat har gjort det i så dybt religiøse lande som USA og Indien. Sekularismen kan komme overens med religiøs identitet, sådan som Tyrkiet viser os det ved at modificere Atatürks autoritære sekularisme. Vi har endnu til gode at se i Vesteuropa, om sekularismen bliver taget som gidsel og gjort til kampråb af et racistisk ekstremt højre – eller om sekularismen kan finde sin egen måde at modificere sine traditioner og tilpasse dem til nye identiteter.


Madeleine Bunting


Artiklen optrådte i the Guardian mandag 25. februar 2008 side 27 i sektionen for kommentarer og debat.

Oversat af Sara Høyrup / www.texthouse.eu
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Ricardt Riis, publiceret d.19/05 10:04 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Artiklen er en del af en slags “beroligelsesprojekt”. Og det kan måske være meget godt, hvis man kun ville prøve at slå koldt vand i blodet. Men alligevel!

Se bare på overskriften: “Sekularister bør ikke frygte tørklædet”! Jeg bryder mig i al almindelighed ikke om at få at vide, hvad jeg skal være bange for og hvad ikke. Det vil jeg gerne selv have lov at bestemme. Men ok, hensigten er vel god nok. Vi skal ikke skabe større skel i befolkningen end nødvendigt.

Men hvorfor prøver man så ikke at vende sætningen om: “Tørklædebærende kvinder skal ikke være bange for at smide tørklædet, hvor der er gode sekulære grunde til det”? De, der insisterer på at ville skille sig ud fra os andre, f. eks. ved at bære tørklæde, er vel i lige så høj grad som vi, der skal affinde os med tørklædet, skyld i, at der skabes skel. Den tanke synes dog ingen at have fået.

Og det er måske også at forvirre diskussionen lidt, når man sådan bringer en artikel fra 25. februar 2008. Det, vi diskuterer herhjemme nu, er jo ikke tørklæder i almindelighed, men tænkte tørklæder på dommeres hoveder. Går det an i vort sekulære samfund?

Eller, kan man spørge: Opstiller det sekulære samfund selv ingen grænser? Det mener jeg, det gør. Og grænsen går ved de signaler, en dommer udsender med partiemblemer, religiøs hovedbeklædning eller lignende.

Ricardt Riis.
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

torben, publiceret d.19/05 11:30 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Religion er et meget vidt begreb. Den version af islam, der aktuelt buldrer frem med æresmord, tørklæder, Koran-skoler, krav om sharia og dødsstraf til frafaldne muslimer o.s.v., har ikke meget til fælles med dansk Folkekirketro eller med jødedom. At vedblive med at tvære det hele sammen i en stor religionsgryde bringer ikke debatten videre. Øjensynligt har mange debattører svært ved at se en politisk kamp, der hele tiden breder sig. De har en eller anden modvilje, når det gælder at bruge ordet "fjende" om salafister, islamister og andre fanatikere, der står fast på alle de aggressive og barbariske påbud i Koranen og hadith. Hvorfor er så få villige til at sætte hælen ned og konfrontere en bevægelse, der er i gang med at erobre "de vantros" lande? Der bliver jo proklameret højt og lavt hver dag? Måske er det allerede glemt, at Tyrkiets regeringsleder Erdogan ærligt meddelte, at "demokratiet er som en bus, man står af, når den er kommet til endestationen!" Manden er islamist og ønsker på langt sigt at afskaffe demokratiet, folkesuveræniteten og folkeretten. Hvorfor er det så svært for demokrater - ikke mindst kristne - at erkende, at islamismen er lidenskabelig og energisk fjende, som ikke lader sig berolige?
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

DebatBorad, publiceret d.19/05 11:34 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Hej Richardt..

Du skriver:

Men hvorfor prøver man så ikke at vende sætningen om: “Tørklædebærende kvinder skal ikke være bange for at smide tørklædet, hvor der er gode sekulære grunde til det”? De, der insisterer på at ville skille sig ud fra os andre, f. eks. ved at bære tørklæde, er vel i lige så høj grad som vi, der skal affinde os med tørklædet, skyld i, at der skabes skel. Den tanke synes dog ingen at have fået.


Det er vel ikke kun i forhold til tørklædet at man signalerer en forskel.. Det sker vel på mange måder hos andre grupper, bl.a. jøder der går med kippah, punkere der har temmeligt kreative frisurer og så videre.. Normalt opfatter vi ikke dette som et problem, så hvorfor gør vi det når det kommer til muslimske kvinders lyst til at bære tørklæde? Nu tænker jeg generelt og ikke i forhold til officielle embeder..

Mvh
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Ricardt Riis, publiceret d.19/05 15:27 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Kære b’H!
“Nu tænker jeg generelt og ikke i forhold til officielle embeder”, skriver du. Jamen, min argumentation gik på de officielle embeder, jvfr bemærkningen: “hvor der er gode sekulære grunde til det”. Så lad os holde os til at diskutere det. Jeg kan også meget dårligt forestille mig, at jøder med kippah’er, punkere med udartede frisurer, osv vil være kandidater til et dommerembede.
Venlig hilsen
Ricardt Riis.
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

DebatBorad, publiceret d.19/05 16:38 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Hej Richardt:o)

Bare kald mig Borad;o).. B''H står for Baruch haShem, priset være Herren..

“Nu tænker jeg generelt og ikke i forhold til officielle embeder”, skriver du. Jamen, min argumentation gik på de officielle embeder, jvfr bemærkningen: “hvor der er gode sekulære grunde til det”.


Det havde jeg ikke lige gennemskuet:o).. Alt afhængigt af hvem du spørger, så kan "hvor der er gode sekulære grunde til det" gå lige fra i det hele taget til, som du selv er inde på, i offentlige erhverv..

Personligt er jeg ligeglad med om folk bærer tørklæder eller andet i offentlige jobs, så længe de ikke skal fremstå neutrale (som man jo så kan argumentere for at alle offentlige ansatte skal).. Jeg er selv af den holdning at dommere ikke bør skilte med religiøst tilhørsforhold.. Som Henrik Ilskov-Jensen også har redegjort for andetsteds, hvordan ville en eksempelvis palæstinensisk araber føle ved at blive dømt af en jøde der bærer kippah..

Men ud over det, så har jeg ikke det store problem.. Og det kan lyde til at du er af samme holdning, så der er vel ikke så meget at diskutere mellem os to så:o)

Mvh
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Marc Andersen, publiceret d.19/05 16:58 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Hej Richard Riis.
Du tager fejl.

Man må tale om 2 niveauer indenfor integration. Der er integrationen i det demokratiske politiske systems form - denne form indebærer at man deltager som aktivt politisk medlem, og via et diaologisk parlementarisk system, finder frem til kompromisser som vi alle kan acceptere. På dette punkt kan man kræve, at nye danske medborgere deltager, og vender sig til, at sådan må systemet nødvendigvis være, hvis man altså forudsætter et samfun med frihed og lighed for individerne.

Det andet niveau er på det mere lokalkulturelle. Det er en misforståelse af dimensioner, at man tror, at man kan kræve at folk lægger deres kulturarv bag sig. Man kan ikke kræve af en indianer, at han skal smide hans fjerpragt, og begynde at spise flæskesteg, før vi accepterer ham som medborger.

Dansk folkeparti har blandt andet gjort sig til talsmænd for denne holdning, hvor de egentlig ikke vil byde nye medborgere velkommen, før de spiser flæskesteg osv. Det er hvor tids misforståelse, at man kan kræve det af folk - og det er vel en form kvasi-fascisme.
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Ricardt Riis, publiceret d.19/05 23:56 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Til Borad!
Ja, vi er vist nogenlunde enige. Dèr, hvor jeg ser problemet – men dèr det til gengæld også – er i dommersædet. Hvad der ellers kan lade sig gøre, må erfaringen afgøre. Som jeg skrev på min blog om Dommere med Tørklæde, så kan man da godt lade muslimske konduktører i DSB bære tørklæde, men viser det sig, at de af den grund ikke kan optræde som konduktører, fordi de ikke har autoritet til det, så må man lave denne tilladelse om.

Forøvrigt var jeg da enig med Odense byråd, da de i sin tid bestemte, at en kvinde, der var iført burka, ikke kunne være dagplejemor. Men det var altså også burka.

Til Marc Andersen!

Noget af det, jeg har imod den artikel, vi kommenterer, er, at den nu, hvor vi her i landet diskuterer tørklæder på dommere, tager en hel masse andre ting op. Det forvirrer. Det samme gør du med dine bemærkninger om integration i to niveauer. Du kan måske have ret i noget af det, du siger, selv om du for mig at se undervurdérer vanskelighederne ved at integrere muslimer, men det, der var min pointe, var, at netop, når det er dommere, vi taler om, må vel også muslimer kunne forstå, at disses påklædning skal være neutral i religiøs henseende, og at vi derfor burde sige til vore muslimske medborgere, at de ikke behøver være bange for at smide tørklædet, når der er en god, sekulær begrundelse for det.

Venlig hilsen

Ricardt Riis.
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Marc Andersen, publiceret d.20/05 00:05 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Jeg beklager at mit nuancerede budskab forvirrer, men jeg er bange for at sagen altså er kompleks.
Man kunne evt. stille spørgsmålet om en person for retten, har ret til at føle at denne får en fair rettergang. Som sådan ændrer det emotionelle resultat hos den dømte ikke på dommen - og hvis vi endeligt forestillede os, at en dommer f.eks. havde shariaforkærlighed, så ville det alligevel ikke ændre på dommens udfald, tørklæde eller ej.
Jeg mener ikke at tro og proffesionalisme er to modstridende ting. En dommer kan udemærket varetage et erhverv, uanset religion.
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Ricardt Riis, publiceret d.20/05 09:57 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Kære Marc Andersen!

Sagen er kompleks, siger du. Ja, såmænd. Men du gør den nu ikke mindre kompleks, når du spørger, om en anklaget har ret til at føle, at han får en fair rettergang.

Det er mig ikke klart, hvordan man kan have RET til at føle noget. Mine følelser har jeg, og jeg spørger ikke et øjeblik, om jeg har RET til at have dem.

Derimod kan man stille det spørgsmål, om en anklaget MED RETTE vil kunne klage over unfair rettergang. Og det vil han efter min mening kunne, hvis der i retten fra dommeren signaleres noget andet end upartiskhed og neutralitet.

I Jyllands-Posten for den 20-5 kan man læse et indlæg af Lars Weiss, hvori han fortæller, at en kvindelig muslimsk dommer i Sarajevo ikke kunne drømme om at tage tørklæde på i retten.

Og tidligere var der i samme blad (tror jeg nok) en beretning fra en lægdommer, der for år tilbage fik påbud af den juridiske dommer om at fjerne sin partinål fra reverset.

Det sidste: at man ikke som dommer udsender forkerte signaler, var en selvfølge, indtil muslimerne kom. Hvorfor er det så ikke en selvfølge mere?

Det første viser, at hvad sharia kræver, er forskelligt fra sted til sted. Det er også forskelligt fra tid til tid. Nu er vi inde i en muslimsk vækkelsesperiode, hvor muslimer kappes om at være mest muslimsk. Dagplejemoderen fra Odense, der forøvrigt var af dansk afstamning, var ikke tilfreds med at gå med tørklæde, men ville være endnu mere muslimsk og tog derfor burka på. Og Asmaa Abdol Hamid, der for år tilbage så udmærket kunne give hånd til både mænd og kvinder, fandt ud af, at det måtte være mere muslimsk at nægte at give hånd til mænd. Hvilket hun så tog til sig som sit kendemærke.

Skal vi ikke-muslimer så stå model til det?

Ja, selvfølgelig skal vi det. Ikke fordi vi vil være åh så søde ved muslimerne, heller ikke fordi vi ønsker at bøje af overfor alle krav af hensyn til integrationen, men fordi vi egentlig ikke går synderligt op i, hvordan andre mennesker klæder sig på. Og vi skal stå model til det, også selv om vi godt kan se, at det i mange tilfælde blot er udtryk for et tilfældigt lune hos den enkelte muslim, eller er udtryk for et gruppepres fra det muslimske samfund.

Men netop når vi ser tørklædet som udtryk for et tilfældigt lune, enten hos den enkelte muslim eller hos det muslimske samfund, tør vi vel også mere frimodigt sætte grænser. For også vi har jo vore overbevisninger, og også vore overbevisninger kan jo give sig synlige udslag. Og når det kommer til spørgsmålet om tørklæde til dommere, synes jeg, vi skal sige, at dèr sætter vi grænsen.

Ja, jeg vil oven i købet mene, at vi godt kan vende det døve øre til, når muslimerne kommer med deres indvendinger: at det er udemokratisk, at de føler sig upåklædte uden tørklæde, at det hører med til religionsfriheden at kunne bære tørklæde i alle situationer, at der er tale om et religiøst påbud, som de mener stammer fra Gud selv, og som de derfor er nødt til at rette sig efter, osv. Det skal altsammen tages med et gran salt. Historien viser det, geografien viser det.

Men ellers: tørklæde overalt, hvor det kan lade sig gøre, og tørklæde sålænge muslimerne gider.

Venlig hilsen
Ricardt Riis.
Del Link

Re: Sekularister bør ikke frygte tørklædet

Marc Andersen, publiceret d.20/05 15:41 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sekularister bør ikke frygte tørklædet
Kære Richard Riis

Du skriver at en person, MED RETTE kunne klage over en unfair rettergang. Der mener jeg, at du tager fejl. Vores retssystem garanterer en fair rettergang, uafhængigt af om dommeren bærer tørklæde eller ej, og uafhængigt af om den dømte føler sig fair behandler eller ej. Du sender Sorteper videre når du siger at en person MED RETTE kunne klage, for i virkeligheden bunder det i, at du selv sidder med en emotionel forestilling om at det er forkert - det er IKKE retsligt begrundet.

Mvh
Marc Andersen
Del Link
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock