Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Kirkebibelen er utroværdig til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kirkebibelen er utroværdig

Kommenter Hold mig opdateret

Det Danske Bibelselskab inddrager teologer i deres bibeloversættelser, hvilket resulterer i omfattende og afgørende manipulationer. Blogindlæg af stud.mag. Henrik Jarman Topsøe

I min stadig relativt korte tid som stud.mag. i religion ved Syddansk Universitet har jeg erfaret, at Bibelen i autoriseret oversættelse af 1992 hverken lever op til Luthers eller til det 21. århundredes krav. Den er simpelthen ikke videnskabelig oversat.

For Det Danske Bibelselskab, som er folkekirkens bibelleverandør, har altid inddraget teologer i deres oversættelser, hvilket har resulteret i omfattende og afgørende manipulationer. Dette gælder især Det Gamle Testamente, som jo helst åbenlyst skal forudsige Jesus komme, og dermed ”bygge bro” mellem Det Gamle og Det Nye Testamente. (Noget de gjorde, fordi de troede, at det var holdbart.)

Men spørger man universiteternes semitiske filologer, er dette bare ikke så åbenlyst. Således burde det alene have været filologer, som uden indblanding fra hverken Det Danske Bibelselskab, Folkekirken eller Kirkeministeriet, oversatte Bibelen. For, som min tidligere lærer i gammeltestamentlig religion, Jens-Andre P. Herbener, hvis bøger er mine kilder (se litteraturliste), udtrykker det, så er kirkebibelen: ”i værste fald en forfalskning, i bedste en grov manipulation, og under alle omstændigheder en skandale.” (se her)

Jeg kan derfor ikke synes andet, end at alle er bedst tjent med en videnskabelig oversættelse. For det må da også være i den troendes interesse, at de skrifter vedkommende bekender sig til, lægger sig så tæt op ad de oprindelige som muligt? Og for at vende tilbage til Luther, som jo gik ind for en mere personlig fortolkning af Bibelen, så synes kirkebibelen ikke at leve op til dette, da den jo, som jeg har forsøgt at vise, allerede er blevet fortolket af teologer. Derfor kan den enkeltes fortolkning højst blive en teologisk fortolkning af en teologisk fortolkning, i stedet for en teologisk fortolkning af en videnskabelig fortolkning. Og sidstnævnte synes jeg bestemt er at foretrække for både troende og ikke troende.

Annonce
Jeg synes, at Det Danske Bibelselskab skulle have behandlet Bibelen som en historisk kilde og oversat den derefter (dvs. uden inddragelse af teologer). Og kristne tror vel, at det er en historisk kilde? Så hvorfor ikke stå ved det, og få den oversat videnskabeligt?

Hvis jeg afslutningsvis skal forsøge mig med en ”teologisk løsning”, så virker påbegyndelsen af en kommentartradition, som det kendes fra andre religioner, oplagt, som supplement til den videnskabelige bibeloversættelse. Bare tænk på hvilken teologisk litteratur, dette ville afføde. En bibelkommentar af den elskværdige Johannes Møllehave for eksempel. Opfordring er hermed videregivet.


Henrik Jarman Topsøe, stud.mag. i religion ved Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.

Se litteraturliste her

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Kirkebibelen er utroværdig

¨JV, publiceret d.20/05 11:03 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Det er hvad vi Jehovas vidner hele tiden har sagt.

Derfor kan jeg anbefale, man benytter Ny verden oversættelsen.

Læs også hvad Professor Jason Beduhn, Arizona university skriver om denne oversættelse.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

Jona, publiceret d.20/05 11:46 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Bibelen er ikke utroværdig, med mindre de giver Gud et navn.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

Anonym, publiceret d.20/05 12:45 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Der er masser af ord, som Jesus har talt, som ikke er kommet med i biblen. I sin tid skulle hele molevitten jo harmoniseres med magthaverne(!). Desuden var der mange forskellige retninger osv. Nogle blev forfulgt, og masser af skrifter blev brændt.

Det er komplet vanvittigt - DYBT NAIVT - at forestille sig, at biblen er komplet.

Uanset oversættelsen bør jeg tilføje.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

¨JV, publiceret d.20/05 13:28 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Visdommen.

Jeg giver dig helt ret.

Johannes skriver:

Men der er også mange andre ting som Jesus gjorde, og hvis de blev skrevet ned i alle detaljer kunne hele verden — formoder jeg — ikke rumme de skriftruller der blev skrevet.

Men paulus siger også:

Hele Skriften er inspireret af Gud og gavnlig til undervisning, til retledning, til reformering, til optugtelse i retfærdighed, 17 så Guds-mennesket kan være fuldt ud dygtigt, fuldt udrustet
til enhver god gerning.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

¨JV, publiceret d.20/05 13:34 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Jona

Læs i Da92 2 mosebog 3 kapitel vers 15:

"Gud sagde videre til Moses: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jahve, jeres fædres Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt mig til jer. Det er mit navn til evig tid, og sådan skal jeg kaldes i slægt efter slægt. "

Du tror åbenbart slet ikke på biblen. (Ikke nogen af dem.)
det er vi andre der gør.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

Jona, publiceret d.20/05 14:11 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Bibelen er hellig, ligesom Koranen, men Gud har intet navn!
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

¨JV, publiceret d.20/05 14:58 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Til Jona

Allah har 100 navne, men kun kamelen kender det sidste.

Spørg en muslim om det.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

Anonym, publiceret d.20/05 15:04 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
"Men paulus siger også:

Hele Skriften er inspireret af Gud og gavnlig til undervisning, til retledning, til reformering, til optugtelse i retfærdighed, 17 så Guds-mennesket kan være fuldt ud dygtigt, fuldt udrustet
til enhver god gerning. "

-------------

Nuvel, dette kan Paulus vel have sagt. Men hvorledes kan han med 'skriften' referere til selve biblen, hvis denne først blev samlet senere?

Desuden sagde Jesus, at han vil være med os til verdens ende, som jo ikke er indtruffet endnu, og at vi skulle tale i lyset, hvad vi hører i mørket! Altså kan den gamle bibel faktisk ikke være fyldestgørende.
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

¨JV, publiceret d.20/05 15:08 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
Jo, når vi tager hensyn til det Jesus sagde:

Hvis I elsker mig, vil I holde mine bud;  og jeg vil anmode Faderen, og han vil give jer en anden hjælper til at være hos jer for evigt,  sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod fordi den hverken ser den eller kender den. I kender den, for den forbliver hos jer og er i jer.  Jeg vil ikke efterlade jer forældreløse
Del Link

Re: Kirkebibelen er utroværdig

Anonym, publiceret d.20/05 15:13 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkebibelen er utroværdig
"Jo, når vi tager hensyn til det Jesus sagde:

Hvis I elsker mig, vil I holde mine bud; og jeg vil anmode Faderen, og han vil give jer en anden hjælper til at være hos jer for evigt, sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod fordi den hverken ser den eller kender den. I kender den, for den forbliver hos jer og er i jer. Jeg vil ikke efterlade jer forældreløse "

Det er netop denne ånd, som jeg taler om. Den, som lærer os sandheden at kende. Denne sandhed, som vi skal forkynde. Og Jesus vil være med os til verdens ende, og vi skal forkynde i lyset, hvad vi hører i mørket. Citatet understøtter derfor blot, den kritik jeg førte i forrige indlæg.

Altså står spørgsmålene ved magt:
1) Hvordan mener du, at Paulus med 'skriften' kan referere til biblen, som endnu ikke var samlet?
2) Hvordan kan du påstå, at biblen er fyldestgørende, da vi lige til verdens ende skal tale, hvad vi hører fra sandhedens ånd?
Del Link
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​