Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen - Ondskaben klæder sig pænt ud til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Ondskaben klæder sig pænt ud

Hvorfor tillader Gud Djævelens onde udskejelser, vil en læser vide. -

- Julia Freeman-Woolpert/Stock.xchng

Svaret giver udtryk for panelistens holdning
Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.
flexblock

Emneord for denne artikel

ondskab | teodicé | djævelen og Gud
flexblock
9 debatindlæg Hold mig opdateret

Skal vi oversætte Bibelens ord om ondskab til i dag, kan vi bl.a. trække finanskrisen frem, skriver teolog Ricardt Riis

Spørgsmål:

At det er onde tider, vi lever i, overrasker vist ikke en troende når man mediterer over følgende skriftsteder (fra Bibelen på hverdagsdansk). 1 Joh. 5,19."Vi ved, at vi er Guds børn, og at verden omkring os er i Satans magt". Og Åb. 12,12: "Derfor: Glæd jer, I Himle, og alle I, der bor i dem! Men ve jorden og havet, for Djævelen er steget ned til jer, og han er rasende, for han er klar over, at han kun har kort tid tilbage."

Nu vil jeg gerne høre, hvorfor Gud tillader Djævelens onde udskejelser, og hvornår mon hans "korte tid" udløber?

Kim

Svar:

Kære Kim!

Du spørger, hvorfor Gud tillader Djævelens onde udskejelser.
Til det vil jeg svare: Det må du spørge Gud om.

Annonce
Dette svar lyder forfærdelig frækt, men det er i virkeligheden yderst ydmygt – hvilket ikke ligner mig, indrømmet!

Sagen er: Vi får ikke – heller ikke gennem Bibelens blade – et fikst og færdigt svar på alt det, vi kan spørge om. Vi kan prøve, om vi – inspireret af Bibelens tale – kan se en vis mening i det hele ved hjælp af begrebet om en almægtig og kærlig Gud. Og når vi opgiver, kan vi prøve, om det hele ser kønnere ud, hvis vi forestiller os den rene tilfældighed som det herskende princip. Mislykkes det også, kan vi vende tilbage til gudstanken, og igen prøve med en mere kritisk bibellæsning: skulle det dog ikke være muligt at forestille sig en Gud bag det hele, nu måske en Gud, der er anderledes end ham, vi først havde for øje? osv. osv.

Med andre ord: Det svar, jeg eventuelt ville kunne give på spørgsmålet om Gud og det onde, ville være mit eget personlige svar. Nogle overvejelser derfra ville du måske kunne bruge, andre ikke. Du må selv slås med problemerne.

Men hvad er da mit personlige svar på spørgsmålet om Gud og det onde?

Det er i første omgang at lade være med at svare. Det er at spørge: Er det nu også det, der er det vigtigste spørgsmål at få svar på. Det er sandt nok, at hvis jeg ser på kristendommen udefra, så kan jeg tillade mig at komme med den slags spørgsmål: hænger tingene rigtigt sammen? Men hvis jeg først bliver klar over, at Gud har jeg mødt, længe før jeg stiller den slags spørgsmål, så lukkes munden på mig.

Gud har jeg mødt som det absolutte krav om at tale sandt. Gud har jeg mødt i min samvittighed. Gud har jeg mødt i de strukturer i det fællesmenneskelige sprog, som under min opvækst er blevet indlejret i mig, og som gør, at jeg kan tale om en samvittighed, og at jeg kan skelne sandt fra løgn.

Gud møder mig altså først, før jeg begynder at stille spørgsmål, med et krav til mig om at være sand og ærlig. Og når jeg opdager, at jeg langtfra honorerer dette krav, blegner min lyst til at kræve Gud til regnskab for hans handlinger. Jeg fornemmer, at jeg, der ofte nøjes med halve sandheder, og ofte springer over, hvor gærdet er lavest, vist først skulle feje for min egen dør, før jeg begynder at ville feje for Guds.

Ondskaben springer jo ikke ud af den blå luft. Meget af den stammer fra mennesker. Såmænd også fra mig.

Nå ja, så ved jeg da godt, at de første kristne levede under langt vanskeligere forhold. Der var ikke noget at sige til, at de opfattede verden omkring dem som en verden, der var i Satans magt. Men sådanne udtalelser behøver vi jo ikke anvende om en verden i dag, der er helt anderledes end den tids verden, måske endda anderledes i kraft af kristendommen.

Men ondskaben af i dag klæder sig nok noget pænere ud end ondskaben dengang. Se f. eks. den nuværende finanskrise! Vi har alle været vidne til de uhørt høje boligpriser. Vi har alle været med til at spekulere på, hvornår mon "boligboblen" brast. Der har endda været økonomer herhjemme, der håbede på, at vi i Danmark kunne "lande blødt", når krisen engang kom. Det erfarer vi nu, at vi ikke kunne. Vi er uhjælpelig kædet sammen med den øvrige verden, og hele finanssektoren rammes her som dér af lammelse i løbet af få dage.

Men se, om nogen nu taler om boligboblen! Nej, nu finder man skyldige alle mulige andre steder end dér! Nu er det griskhed, dårlig bankledelse, letsindig långivning, osv., der får skylden. Hvorfor? Fordi man ved, at alle vi parcelhusejere tankemæssigt låser os inde bag vore ligusterhække. Fordi man ved, at vi ikke er til sinds at opgive det mindste af den "sikkerhed", vi tror vi har. Fordi man ved, at vi, når vi står i stemmeboksen, først og fremmest tænker på os selv, og først bagefter på samfundets ve og vel. Og alt dette betragtes jo ikke som noget ondt, men som noget naturligt.

Nuvel, dette var mit forsøg på at "oversætte" bibelens ord om samfundets ondskab til vor tid. Dit forsøg vil nok se noget anderledes ud.

Du spørger også, hvornår Djævelens "korte tid" er udløbet. Her må man vist indrømme, at forfatteren til Åbenbaringsbogen har taget fejl. Der kom til at gå betydelig længere tid, end han forventede. Og hvis vi, som jeg mener, har en stor skjult ondskab iblandt os også i vore dage, så kan man godt sige, at hans tid endnu ikke er udløbet, og føje til, at vi nok ikke skal give os til at forudberegne dommedag.

Blot skal vi nok ikke nøjes med at læse om det onde i 1 Joh., men også tage et udsagn som f. eks. 1. Joh 3,1 med: "Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det!" Og måske også lytte til ordene, når det hedder (1 Joh 3,16f): "Derpå kender vi kærligheden: at han satte sit liv til for os; så skylder også vi at sætte livet til for brødrene. Den, der har jordisk gods og ser sin broder lide nød, men lukker sit hjerte for ham –– hvorledes kan Guds kærlighed blive i ham?"

Venlig hilsen
Ricardt Riis
pensioneret præst
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

- Ondskaben klæder sig pænt ud

HBP, publiceret d.12/11 08:29 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Kim starter med at sige:

"At det er onde tider, vi lever i, overrasker vist ikke en troende når man mediterer over følgende skriftsteder."

Mit store spørgsmål er så: hvorfor synes du det er onde tider vi lever i? Hvordan er verden værre end den var for 50 år siden? Hvordan er den værre end for 100 år siden? 200 år siden? 300 år siden?

Det er nemt nok at fremhæve et 'problem' som finanskrisen og så sige: den slags havde de ikke for 65 år siden, og derfor er verden blevet ondere.
Men så var der nok andre ting som gjorde verden ond dengang, hvis man nu tænker efter.

At en præst fremhæver finanskrisen er mig helt uforståeligt. Jeg skal ikke kunne sige hvilke konsekvenser krisen får for folk i fjerne lande, men her hjemme vil den ikke betyde at et eneste menneske sulter, eller at et eneste barn fryser, og det er vist kun de seneste 2 eller 3 generationer af danskere som har oplevet at være fri for den slags.

Er der nogen som kan uddybe Kim's oprindelige påstand: at vi lever i en ond tid (underforstået, ondere end andre tider)??
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

principia, publiceret d.12/11 21:50 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud
Jeg er helt enig HBP, de to indlæg er totalt løsrevet fra virkeligheden.

For det første kan man jo forsøge at gætte på hvorfor Kim stiller disse spørgsmål. Man kan jo forestille sig en ung mand, som i barndommen er blevet overhældt (i forældrenes bedste mening selvfølgelig) med religiøs retorik, og som nu, efter at være kommet til skelsår og alder, søger svar på sine anfægtelser.

Over for ham står den gamle pastor emeritus som har set alt - og som gladeligt hopper med på vognen og taler ynglingen efter munden.

"Ja Kim - du har ret - verden er ondskabsfuld og bla bla bla".

Den gamle pastor undlader dog behændigt at lade sig lokke ind i Johannes åbenbaringens Harmageddon. Men han vil dog gerne spille med så langt at "verden er fyldt med ondskab".

At flere og flere mennesker i verden bestandigt får en tålelig - eller måske endda en god - tilværelse, anfægter åbenbart ikke den gamle gudskriger.

Er det egentlig ikke istedet tiden at bede Kim hive den gamle bog i skraldespanden og istedet gå i gang med at skabe sig et liv efter hans eget hoved?

Hverken Richard Riis eller andre præster kan give bedre råd alligevel.

principia
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Simon2, publiceret d.14/11 10:13 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud



Hej..

"Er det egentlig ikke istedet tiden at bede Kim hive den gamle bog i skraldespanden og istedet gå i gang med at skabe sig et liv efter hans eget hoved?".

- Det er jo dét, der er det helt rigtige svar. Enhver kultur tar det bedste og mest brugbare med sig fra den forrige, idéer der mistede deres anvendelighed og betydning, kasseres.

Man må bygge værdi- og livssyn som en levende proces imod realistiske formål til et fælles bedste. Og ser vi tilbage på tidligere tiders leveforhold, hvilket vi er nødt til, for at forstå de kræfter der lagde grobunden for den udvikling der kom til at præge vores levevis, da vil vi i sammenligning få svært ved at ønske os at bytte.

De poeter der i tiders morgen har skrevet opad stolper nedad vægge, har i mangt og meget ønsket sig idealer fremfor de livsforhold der var var en realitet. Og ville de have fået mulighed for at lille tit ind i den fremtid der nu er vores samtid, da ville netop have ønsket sig en sådan økonomisk velstand og personlig frihed i bytte. Og dét tror jeg man får svært ved at anfægte rigtigheden i, i og med, at ganske mange idealer politisk, ret beset er nået...

Videre afspejler fortidens religiøse idéer jo ikke nutidens virkelighedssyn, og alene i denne udviklingsproces, ligger faktisk en erkendelse af problemet ved fortidens virkelighedssyn, hvor religiøse idéer ikke viste sig at være solide redskaber til forståelse af livet. Så man er på ganske få århundreder gradvist kommet langt på rigtig mange områder, og må erkende at tingene tar sin tid - tusindårige kulturers selvsyn ændres ikke sådan på et par generationer, mens generationer sagtens kan bygge nye og bedre politiske fundamenter, for det er dem der også ud i fremtiden vil skabe bedre livsgrundlag for mennesker i nød.

mvh
Simon
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

HBP, publiceret d.14/11 14:25 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Tja - det lader ikke til at der er nogen af de som har læst artiklen som gider at uddybe den eller gider underbygge Kim's eller Richardt Riis' påstande om at verden er ondere nu end førhen.
Eller er det bare udtryk for den holdning man finder hos visse troende: vi troende behøver ikke underbygge vores argumenter, I ikke-troende er arrogante hvis I ikke blindt godtager alt hvad vi siger.

Jeg hører tit at religion giver trøst. Måske det i virkeligheden er sådan at religion giver angst og behov for trøst, og så selv opfylder behovet for trøst?
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Jerry, publiceret d.14/11 17:20 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud
Hej HPB! Du skriver:

" Jeg hører tit at religion giver trøst. Måske det i virkeligheden er sådan at religion giver angst og behov for trøst, og så selv opfylder behovet for trøst?

"

Fin analyse!

Ku' ikke have sagt det bedre selv.

Tidligere var religionernes lidt mere primitive budskab:

"Når pengene i kisten klinger, straks sjælene ud af skærsilden springe!"

Først truede man med skærsilden, og så tilbød man frelse mod betaling (betaling her på Jorden vel at mærke - til kirken.)

Nu bare lidt mere avanceret, sådan tilpasset den 'moderne' udgave af troen.

For nogle heddet det tiende - for andre hedder det frivillige bidrag, som ofte inddrages ved hjælp af kravet om solidaritet med det kirke-/trossamfund man er havnet i.

" ... eller gider underbygge Kim's eller Richardt Riis' påstande om at verden er ondere nu end førhen.
"

Jamen dog, HBP!

Dér har du fat i en menneskeskabt 'naturlov', som end ikke du bør/kan/har mulighed for at sætte spørgsmålstegn ved;

Verden har altid - igennem hele menneskehedens historie - været ondere nu end førhen - akkurat ligesom ungdommen nu er værre end ungdommen i fortiden.

'Da jeg var ung var vi ... - men nu er de ...!'-syndromet.

Og for visse (beton-/ungjords-religiøse - og jehovaer (?)) set som bevis på, at den gudsskabte verden stille og roligt degenererer, og derfor må/skal regenereres gennem et Harmageddon.

Jerry

--------------------
Måske skulle man trøste sig med Odin og Thor.

Sådan nu her hvor julen nærmer sig.

En Særimner i ovnen - Whauw! Med rødkål og rødvin.
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Ricardt Riis, publiceret d.14/11 22:04 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud
Til HBP!

Men dog! Havde du virkelig for alvor regnet med, at jeg tog dine udgydelser i dit første indlæg så alvorligt, at jeg svarede på dem. Det ser jeg nu af dit andet indlæg, at du gjorde.

Nuvel, så blot dette: Du spørger i dit første indlæg: “Er der nogen som kan uddybe Kim's oprindelige påstand: at vi lever i en ond tid (underforstået, ondere end andre tider)?” Det opfordrer ikke just mig til svar, for jeg har aldrig påstået noget sådant. Men i dit andet indlæg tillægger du både Kim og mig denne opfattelse. Men hvorfor skulle jeg uddybe en påstand, jeg ikke deler, og som også forekommer mig ganske uinteressant?

Til oplysning for Jerry: Sætningen: “Når pengene i kisten klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer”, er en sætning, som Luther vendte sig imod i én af sine 95 teser om afladen.

Ricardt Riis.
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Jerry, publiceret d.14/11 23:14 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud
" Til oplysning for Jerry: Sætningen: “Når pengene i kisten klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer”, er en sætning, som Luther vendte sig imod i én af sine 95 teser om afladen.
"

Til oplysning for Ricardt Riis; så har jeg ikke påstået at det var en luther. Blot påvist den katolske kirkes måde at inddrive penge på.

Læs dog hvad jeg skriver.

Jerry
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

HBP, publiceret d.15/11 09:56 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Hej Richardt Riis.

Tak for dit svar.

"Det opfordrer ikke just mig til svar, for jeg har aldrig påstået noget sådant. Men i dit andet indlæg tillægger du både Kim og mig denne opfattelse."

Du har helt ret. Det var forkert af mig at inddrage dig i Kim's påstand om at vi lever i en ond(ere) tid. Det beklager jeg.

Efter at have genlæst dit oprindelige svar til Kim (og denne gang uden at være fyldt af harme over Kim's helt urimelige påstand), så kan jeg godt se at det ikke nødvendigvis er helt så fyldt med negativitet og pessimisme som jeg opfattede det ved første gennemlæsning.
Del Link

Re: - Ondskaben klæder sig pænt ud

Ricardt Riis, publiceret d.15/11 21:08 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Ondskaben klæder sig pænt ud
Til HBP
Tak for dit svar.

Til Jerry!
Jeg er vant til, at folk bare skriver “religion”, og så putter de alt muligt mærkeligt ind i den betegnelse. Og jeg vil altså ikke slås i hartkorn med alle mulige mærkelige religioner. Derfor mit ønske om en præcisering. Og der er vel heller ikke uden interesse, at én form for religion, nemlig Luthers religion, vender sig så kraftigt imod en anden form, nemlig katolicismen, at det kom til at splitte Europa i religiøs henseende.

Ricardt
Del Link

flexblock

Stil dit eget spørgsmål til religion.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
splitblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​