Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen - Julen er en hedensk fest til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Julen er en hedensk fest

Oprindeligt var julen i Danmark en solhvervsfest. -

- Stock.xchng

Kommenter Hold mig opdateret

Formanden for asatro-samfundet i Danmark fejrer julen som en solfest med samvær, solhjul-småkager og mjød. Hun ærgrer sig over, at skolebørn skal slæbes med i kirke

Sidste år udsendte jeg på vegne af Forn Sidr en pressemeddelelse med titlen ”Julen er en hedensk fest”. Det er naturligvis en sandhed med modifikationer, for julen er i virkeligheden et sammensurium af mange forskellige elementer og traditioner.

Når vi alligevel tænker på julen som en hedensk fest først og fremmest, skyldes det ud over vores egen overbevisning, at vi i hvert fald har lidt svært ved at se, hvorfor den ofte kaldes en kristen fest.

Dels er den kristne fejring i december lagt oven på langt ældre traditioner, dels er det vores oplevelse, at den almindelige dansker foretrækker nisser og madorgier frem for salmer og krybbespil.

Mærker årets gang
Jeg mener uden overhovedet at inddrage historiske betragtninger eller kilder, at en folke- og familiefest i den mørke tid og således i trit med årets gang er hedensk i selve essensen.

Annonce
Som asatro lever jeg selv som bymenneske i 2008 i konstant føling med naturens gang, årstiderne, månen og solen. Og netop solen går min største hyldest til, når det er mørkest og koldest. For det moderne bymenneske er der ikke i samme grad som for selvforsynende nordboer for hundreder af år siden tale om en præsent nødvendig opretholdelse af livet i kraft af soldyrkelsen. Men kom solen og varmen ikke igen, var vi ikke desto mindre fucked for at bruge et godt moderne udtryk.

Derfor fejrer vi solen, derfor holder vi i december fest med guder og mennesker.

To julefejringer
For mit eget vedkommende har jeg to julefejringer. Den første som asatro, soldyrker og religiøst menneske, den anden som borger i Danmark og familiemenneske.

Med mine asatro frænder koncentrerer fejringen sig omkring vintersolhverv d. 21. eller 22. december. Vi mødes typisk i naturen og holder et blót (vores ritual, hvor vi som oftest står i en cirkel, ofrer mad eller personlige genstande, drikker mjød eller andet af et horn, der passerer fra deltager til deltager og taler, synger og mærker verden sammen), hvorefter vi sammen holder en julefest, hvor vi spiser og drikker godt og nyder hinandens samvær.

Med familie og venner holder jeg derudover en jul, man kunne kalde en sekulariseret jul.

Der er mange gode grunde til at mødes med de nære og kære, når man alligevel har fri og alle de andre gør det.

Den 24. december betyder ikke noget
Den store forskel på mig og de fleste andre er nok, at lige præcist datoen d. 24. december ikke har nogen særlig betydning for mig. Jeg kommer gerne, når jeg bliver inviteret til familiemiddag denne dag, og jeg giver min søn gaver både til solhverv og juleaften og lader en ekstra del hygge falde på denne dag, så han kan glæde sig til det sammen med sine kammerater, men personligt ser jeg julen som en periode med kulmination ved solhverv, ikke som en juleaften, man bygger op til, eller som er særligt hellig.

Jeg nyder at bage småkager formet som for eksempel solhjul eller thorshamre, at tænde lys og at hygge lidt ekstra fra engang i november og et par måneder frem. Jeg kan lide, at der er glögg og pebernødder, hvor man kommer frem, og at folk tænker på hinanden og giver gaver til nær og fjern, selv om jeg personligt synes, at denne side af den moderne jul let bliver overfladisk og kommercialiseret, hvis man ikke husker at have sig selv med i det, og at det er tanken og ikke prisen, der tæller.

Jeg holder altså meget af juletiden, selv om min personlige smag og religiøsitet gør, at jeg navigerer uden om engle, jesusbørn og adventskranse. Det er en kilde til frustration, at kristne elementer presses ned over også ikke-religiøse eller folk med andre religioner, som for eksempel når skolebørn slæbes med i kirke eller skal synge kristne julesange.

Men de hedenske eller i hvert fald ikke-kristne dele af julen fylder heldigvis langt mere. Mange af vores traditioner er jo ganske nye, såsom juletræet og julemanden, men de bliver i mine øjne ikke dårligere af den grund, lige som de røde nisser også er meget søde, selv om de i mine øjne ikke ligner deres vætte-oprindelse særlig meget.

Traditioners snærende bånd
Jeg tror, at mange danskere anno 2008 er jule-eklektikere: de tager det, de kan bruge, og fravælger det, de ikke kan – om de så er meget bevidste om det eller ej, og det er et vigtigt skridt på vejen mod at smide alle de kristne bånd, som stadig ligger over julen fra mange sider.

Generelt kunne jeg altså ønske mig, at flere mennesker blev sat fri af det kommercielle juleræs og af snærende traditioner. Det er mit indtryk, at mange familier holder krampagtigt fast i traditioner, de ikke kan forklare, hvorfor de holder fast i, og at mange kunne ønske sig en mere afslappet og fri julefejring, men ikke tør foreslå ændringer af frygt for familiens reaktion.

Mange ville blive lykkeligere af at turde droppe behagesyge og vanetænkning – i julen såvel som i hverdagen, og jeg kunne også ønske for andre, at de mærkede solens og årets gang så intenst og lykkeligt som jeg, for det får jeg i hvert fald personligt en grounding og en styrke ud af, som jeg ikke ville være foruden.

Linda Nørgaard er formand for Forn Sidr, asa-og vanetrosamfundet i Danmark
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

- Julen er en hedensk fest

gnavpot, publiceret d.04/12 12:13 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
Hvor er det dog trættende at se og høre KD, og religion bestandig lægge spalter til ukristelighedens fremmarch.

Det sker i en grad, så man skulle tro, at det er den man dyrker, og ønsker dyrket.

Er det det?

Bjarke Rosenkilde.
Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

v.a.c., publiceret d.04/12 17:03 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest

Sandheden om Julen.

Vi skal fejre Jesus Barnets Födsel
i Julen , Julen er derfor en kristen begivenhed

jeg forstår om i syntes Nisserne er utilbörlige i Julen

Selv nöd jeg Julaften , sang om Jesus Barnet
der nu var födt og gav mig gläde i mit Hjerte.

Jeg vil tro at Nisserne er så uskyldige gode for
Börnene ,og de giver jo en stor göäde for dem-

til den dag kommer da Börnene selv forstår at Julen
er Kristen , den dagen födtes vår Frälser
Jesus Kristus ,
*** Så Tro på Herren Jesus -så vil du blive Frälst-
Glad Jul med Jesus Barnet i Krybben
Önsker V.A.C.
Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

DebatBorad, publiceret d.04/12 17:59 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest

Frelst fra hvad?

Mvh
Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

Tove Bjørn, publiceret d.04/12 23:00 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
Kære Linda Nørgaard!
Tak for et spændende indlæg på religion.dk. Jeg er (overraskende nok?) enig med dig i meget af det du skriver.
For det første har du fuldstændig ret, når du skriver at julen er et sammensurium af mange forskellige elementer og traditioner og nogle af dem kan, ganske rigtigt ikke kaldes kristne. F.eks. har nisser ikke meget med den kristne jul at gøre, og det er dybest set også temmelig ukristeligt at gå til julefrokost i adventstiden, som i hvert fald tidligere i kirkens historie var tænkt som en faste- og forberedelsesfest. Ikke desto mindre mener jeg ikke at disse hedenske eller folkelige elementer gør, at julen ikke kan kaldes en kristen fest, for det er den, efter min overbevisning også.Det er rigtigt,at fejringen af Jesu fødsel er blevet lagt oveni en oprindeligt hedensk solhvervsfest, for at man lettere skulle få de nyomvendte til at acceptere den. Det er for mig at se et genialt træk af kirkefædrene, men set fra din side kan jeg godt se, at det mere ligner et invadering.
Jeg tror du har ret i, at de fleste danskere er "juleekletikere", og blander deres egen jul af en masse forskellige kristne som ikke-kristne elementer. Jeg selv er ingen undtagelse. Selv om julen for mig står som en vigtig kristen fest og jeg forsøger at få denne del til at fylde mest, så pynter jeg også op med nisser og går til julefrokost med mine kolleger i adventstiden. Til gengæld tror jeg ikke,som du, at dette "religionsblanderi" er "et vigtigt skridt på vejen mod at smide alle de kristne bånd, som stadig ligger over julen fra mange sider". Jeg tror ikke at danskerne er på vej til at smide noget som helst. Jeg tror de blander tingene ligesom de altid har gjort og som de også vil gøre mange år frem i tiden. Danskernes forhold til kirke og kristendom er ikke en tydelig fremadskridende udvikling, men en udvikling der går i bølger. Og i julen 2008 kan jeg se, at mange kristne elementer som f.eks. julekrybber har fået en langt større udbredelse end de havde i min barndom i 70'erne. Derfor er det heller ikke min erfaring, at ret mange mennesker føler, at de kristne elementer er noget der "presses ned" over dem, som når f.eks. skolebørn går i kirke til jul og synger kristne julesalmer. Det er muligt at det ser anderledes ud i København, men i Vejle, hvor jeg er præst, ser forældrene det som en vigtig tradition at skolerne holder deres juleafslutning i kirken og forsøg på at flytte den andre steder hen mødes af en storm af forældreprotester. Naturligvis er der også forældre, som mener at deres børn ikke skal deltage i kristne julefejringer. Det skal de have lov til, og det må skolen respektere. Til gengæld skal forældrene tænke sig godt om, før de trækker deres børn ud af et fællesskab på grund af deres egen religiøse overbevisning. Børn tager ikke skade af at gå i kirke og de fleste børn kan sagtens finde ud af, at gå ind i en tradition som nogen tror på, selv om de selv og deres forældre tror på noget andet. At forsøge krampagtigt at holde alle kristne elementer ude af sine børns julefejring er i mine øjne lige så forkert som når en præst vil forbyde nisser overalt i sine børns hverdag.
Jeg fejrer ikke solen som du gør, men det betyder ikke at vintersolhverv og årets skiften er ude af min bevidsthed. For mig kan det sagtens kombineres med min kristne tro, og jeg synger gladeligt med på morgensalmer der priser solens opgang eller på Grundtvigs smukke salme: "Skyerne gråne", som netop kombinerer vintersolhverv med troen på frelserens fødsel i Betlehem. - Tjek den, hvis du mangler en sang til vintersolhverv, du vil formentligt som asa-troende kunne synge med på de første 6 vers uden problemer!
Jeg er enig med dig i, at meget i julen er for overfladisk og kommercialiseret og jeg kan tilslutte mig dit ønske om, at flere mennesker blev sat fri af det kommercielle juleræs og af snærende traditioner. For mig er det ikke hverken datoen eller måden man fejrer julen på, der er den afgørende. For mig er det afgørende budskabet: At Gud lod sig føde på jorden som et menneske og at han derfor ikke længere blot er en fjern dommer, der troner i himlen.

Jeg ønsker dig en glædelig jul

M.v.h.

Tove Bjørn Jensen
Sognepræst
Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

katinakat, publiceret d.05/12 10:08 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
Som tilhænger af en gammel nordisk tro ville jeg ønske, at du ikke brugte engelske udtryk som "fucked up" eller "grounding" men i stedet valgte et dansk ord eller udtryk.
Jeg holder selv meget af den kristne jul, selv om jeg også er til nisser, så hos mig står der engle og nisser side om side.
Det bedste ved juleaften er at gå rundt om træet og synge julesalmer. Jeg er så gammel nu, at julegaver ikke betyder meget.

Katharina
Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

Sir Servus, publiceret d.05/12 16:03 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
citat:
Til gengæld skal forældrene tænke sig godt om, før de trækker deres børn ud af et fællesskab på grund af deres egen religiøse overbevisning.

Det er alle mod alle i den samme båd. Der er ikke meget fællesskab mere.

citat:
Børn tager ikke skade af at gå i kirke

De tager ikke skade af ikke at gå i kirke, hvorimod de sagtens kan få livsvarige mén af at gå i kirke, lidt afhængig af hvilken kirke og hos hvilken præst. De bliver blandt andet bildt ind, at den danske bibel er en oversættelse af den hebræiske bibel. Ingen fortæller om alle de små tilpasninger, der skal til, for at få presset kristendommen ud ad Biblen på en bare nogenlunde sammenhængende måde. Det er et falskt grundlag, de kristne bygger på, og det er noget svinsk, vel tilrettelagt propaganda, ungerne får smidt i hovedet, så man ikke kan forvente, at de skal kunne gennemskue det. Julen er bare propaganda vendt mod børn og barnlige sjæle.
Og så er det selvfølgeligt den eneste redningsplanke for mange små forretninger, der ellers ville gå ned, fordi de i virkeligheden ikke har andet end unødige ligegyldigheder til salg. Og for store forretninger er det et kærkomment tilskud i regnskabet. Derfor holder handelstandsforeninger fast i julen. Og når de gør det, slipper vi andre ikke.

Vi skal spare på energien. Kig dig om i gadebilledet. Handelstandsforeningerne forbruger enorme mængder overflødig energi i denne måned.







Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

Mark, publiceret d.21/12 10:39 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
Det du skriver er forkert. Julueaften er udelukkende en kristen tradition. Jeg forstår ikke hvor i julen sammenblandingerne af hedenske traditioner skulle finde sted? - ganske rigtigt fejrer du naturen, lyset, osv., men det har jo intet som helst med juleaften at gøre. Netop denne aften fejres jo Jesu fødsel! Selv vores juletræ er fyldt med kristne symboler - stjernen, englene, den grønne farve (håb), kuglerne (i gamle dage æbler = edens have), juletræsfoden (oprindeligt formet som et kors), osv. Derudover er der de kristne salmer, gudstjenesterne, gaverne og budskabet om at give og elske hinanden. Hele december holdes der advent om søndagen - som jo betuder "komme", for det er jo Jesu komme vi går og venter på i juletiden. Alt ved juleaften har med Jesus at gøre. Selvom folk der ikke er kristne ignorere dette budskab, for at have en undskyldning for fortsat at kunne fejre jul... Julen = Jesu Kristi komme.

Må Gud velsigne dig og være hos dig.

Glædelig jul
Del Link

Re: - Julen er ubetinget en hedensk fest

Stausholm, publiceret d.21/12 13:44 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
Man kan mene om holdninger og ideer hvad man egentlig selv har lyst til, men det ville være en kende realistisk hvis de forskellige tog en kende hensyn til de reele fakta.

Uanset hvad og hvordan, ja så er der absolut ingen samenhæng mellem julen og kristendommen i det historiske perspektiv, kristendommen er også på dette område en så liden fantasifyldt religion at den formåede at skabe sine egne traditioner, hvorfor man valgte at nasse sig ind på det der var i forvejen.

Nu er ordet og begrebet "julen" af nordisk oprindelse, men selve det at feste på nuværende tidspunkt er absolut globalt, det findes i alle mulige afskygninger i alle trolige og utrolige religiøse forstillinger og er mange tusind år ældre end selv de første glimt af såvel jødedom som kristendom.

Ligeså er der absolut ingen direkte samenhæng mellem jul og nisser, nisserne er ikke et julefæmomen, men derimod gamle husguder der har været tilstede al den tid menneskene har været fastboende, den nisse vi kender er jo en overlevering, rent klædedragtsmæssig af den danske bonde for et par hundrede år siden, men som figur har han været kendt i årtusinder.

Den kristne kirke vil jå få sig nogle gevaldige problemer hvis det en dag skulle lykkes at bekræfte deres jesusfigur og dermed fastsætte det tidspunkt denne figur skulle være født, hvad gør man så med den voldtægt af gamle riter man har presset ned over menneskene, afskaffer man julen?

Hvis man endelig vil prøve, ud fra de nuværende tvivlsomme oplysninger, at placere fødselen, opdager man hurtigt at der er et tidspunkt på året hvor det absolut ikke har fundet sted, nemlig om vinteren, der var ganske enkelt ikke hyrder på markerne i den koldeste priode af året, ligesom årets sidste måned dengang vist nok mere var det vi kalder februar, hvad man let og elegant overser eller glemmer er jo at den korrekte betydning af december er "den 10. måned".

Man må nok i sandhed sige at på dette område, som alle mulige andre, er det lykkedes kristendommen endnu engang gøre forsøget at blæse og have mel i munden, ligesom alle øvrige forsøg er dette tilfælde også en omgang hulrøvet vrøvl.

Det kunne være hyggeligt hvis de troende ville tage deres tro så alvorligt at de kunne begynde at tro på troens egen styrke til at markeres sig, frem for til stadighed at adoptere det allerede eksisterende, hvorpå man prøver på at bilde alverden ind at det sandelig er ægte kristentro.

Det er idag årets korteste dag, nu vender vi kajakken, det er solhverv, frem med drikkebægeret, lad stegen snurre på spiddet, kast gaverne i grams, lev fordi du er til, ikke fordi der er en flok uselvstændig troende, der ikke kan finde ud af at stå på egne ben, vil binde dig endnu en af deres usandheder på ærmet.
Del Link

Re: - Julen er ubetinget en hedensk fest

Verner Christiansen, publiceret d.21/12 14:06 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest
Hej Stausholm.Jeg tror da på jomfru-fødslen.Gud gør jo mirakler hele tiden.Når Gud på pinsemøder kan helbrede folk påsamlebånd (Jeg har lige set ent-v uds. derom) ja så kan han også, ved hjælp af denhellige ånd.Han kan gøre de utroligste ting.Jo jeg tror på jomfrufødslen.Og ikke nok med det men Maria har i disse tider ligeså stor en rang, som hendes søn Kristus,og dette havde hun ikke haft dersom Jesus var undfanget på almindelig måde'
Men noget helt andet er,at da det nu var mig der startede hele denne debat om reinkarnationen,så vil jeg nu prøve at afslutte den igen.Om en halv time er der Nøddebo præstegård på t-v 2.Den vil jeg se, fordi denne nyere udgave har jeg ikke set.Jeg så den første udgave, da jeg var barn. det er 60 år siden i en omrejsende biograf i sydsjælland.Så jeg bliver nok skuffet,da vi jo ikke nu tænker som vi var børn.Det var nogethelt s
andet dengang hvor man var i bio,kun hvranden måned. Til de unge vil jeg sige, at det var længe før fjernsynests komme.Jeg tror jeg bliver skuffet, men vil se den alligevel.Men fortsat engod søndag på en eller anden måde.

m.v.h. Verner.
Del Link

Re: - Julen er en hedensk fest

fabers, publiceret d.26/12 11:58 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Julen er en hedensk fest


Ja - og der er noget, som I ikke har tænkt på:
Engang i fremtiden vil kristne og ateister arbejde tæt
sammen, fordi det bliver en nødvendighed for at holde
sammen på "stumperne."


Godt NYT ÅR!
Del Link
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock