Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Efter min bedste overbevisning er de såkaldt vestlige/danske værdier, som vort samfund bygger på, lige så islamiske som kristne – skønt de her på vore breddegrader har udviklet sig inden for kristen tradition, skriver muslimske Aminah Tønnsen. -

- Foto: Sxc.hu

Emneord for denne artikel

islam | muslim | kristne | sharia | koran | værdier | nutidens muslim | Koranen
flexblock
11 debatindlæg Hold mig opdateret

Der kan godt være behov for nytænkning af islam. Men den bør ske under teologisk refleksion og nylæsning af Koranen, skriver forfatter og foredragsholder Aminah Tønnsen i en kommentar til forfatter Cherif El-Ayoutys manifest om nutidens muslimer

Forfatter Cherif El-Ayouty har den 11. januar ønsket at bidrage til en reformation af islam med et manifest omhandlende 25 punkter for en ordentlig integration.

Jeg kan følge forfatteren i, at der er behov for nytænkning. Jeg er imidlertid af den opfattelse, at en sådan nytænkning bør tage udgangspunkt i nylæsning af Koranen og de vigtigste sekundærtekster: de såkaldte traditionssamlinger (hadith) samt islamisk jurisprudens (fiqh).

Manglende teologisk refleksion kan give bagslag
Derfor finder jeg det problematisk, at der ikke synes at ligge teologiske refleksioner bag de forskellige punkter. Dette vil sandsynligvis få dem, der har allermest brug for at revidere deres islam-opfattelse, til at forkaste manifestet som et forsøg på at gå Dansk Folkepartis ærinde og af-islamisere og usynliggøre herboende muslimer.

Mange af de opremsede punkter er behandlet tidligere i bøger og artikler – også på dansk. Andre punkter indeholder efter min opfattelse nogle problematiske formuleringer, f.eks.:

Annonce
Først er der overskriften (- Nutidens muslim skal tilpasse sig vestlige værdier), der indikerer et ikke-eksisterende modsætningsforhold mellem islamiske og vestlige/danske/kristne værdier.

Efter min bedste overbevisning er de såkaldt vestlige/danske værdier, som vort samfund bygger på, lige så islamiske som kristne – skønt de her på vore breddegrader har udviklet sig inden for kristen tradition.

Ad 2. Nutidens muslim (citat): ”Respekterer sig selv som muslim, og respekterer alle jøder og kristne, samt mennesker fra alle andre trosretninger som ligemænd og -kvinder, og afskyr ikke deres hjem, levevis og religiøse steder.”

Hvorfor opfordres muslimer ikke til at respektere mennesker, der ikke tror på Gud? Har de ikke krav på ordentlig behandling som alle andre Guds skabninger?

Ad 3. (citat): ”Etablerer og indretter samfundet på basis af videnskabelig forskning, kreativitet, logik, kunstnerisk skønhed og social harmoni.”

Skal etikken ikke have plads i idealsamfundet?

Ad 5. (citat): ”Praktiserer islam på en progressiv måde, som Gud har bestemt for at udvikle menneskeheden, og er samtidig rationel i alle sine handlinger.”

Formuleringerne er meget uklare, for hvordan praktiserer man islam på en ’progressiv’ måde, og hvornår er handlinger (ir)rationelle? Er det (ir)rationelt at tro på Gud?

Hvis forfatteren mener, at det ikke er nødvendigt at bede og faste, at læse i Koranen eller tage på pilgrimsfærd. Og hvis han eksempelvis mener, at man ikke behøver tage det så tungt med alkoholforbuddet, eller ikke behøver gå så højt op i, om man nu er gift eller ej med den person, man har et seksuelt forhold til – ja, så er jeg lodret uenig.

Islams simple leveregler er med til at give det enkelte menneske indhold i hverdagen og styrke til at takle livets op- og nedture på en fornuftig måde. Smider man etikken, levereglerne og den religiøse praksis overbord, kunne man lige så vel fraskrive sig islam fuldstændig.

Ad 21. (citat): ”Afviser enhver nuværende eller fremtidig ’mazaheb’ (lovskole) indenfor islam, da deres ekistens er én af de vigtigste årsager til de mange stridigheder blandt muslimer.”

Lovskolerne er (sammen med Koranen) efter min opfattelse vigtige beviser på, at islam helt fra Profetens tid har accepteret mangfoldighed i den daglige praksis og levevis.

Ad 22. (citat): ”Nægter at følge alle tidligere udstedte fatwa’er og afviser enhver fatwa, der udstedes i fremtiden. Intet menneske har tilladelse af Gud til at udstede en fatwa.”

Det ser ud, som om forfatteren – ligesom medierne - bruger ordet ’fatwa’ som synonym for ’dødsdom’ og ikke kender ordets egentlig betydning…

’Fatwa’ betyder nemlig ’responsum’, dvs. svar på et konkret spørgsmål om religiøs praksis og daglig levevis. Alle er enige om, at fatwaer ikke er bindende, men vejledende.

Så længe der blandt muslimer findes analfabeter og personer med ringe uddannelse, der ikke har mulighed for selv at studere Koranen og andre tekster, vil der være brug for tillidspersoner, man kan henvende sig til for at få råd og vejledning.

Ad 25. (citat): ”Bruger aldrig sharia i sit liv, men oplever islam som en åndelig tro og ikke som en lov-religion.”

’Sharia’ betyder ifølge Koranen ’vejen til Gud’, ’vejen til kilden eller vandingsstedet’ og er lig med summen af reglerne for den daglige religiøse praksis og den vejledning, som Koranen giver menneskene til at leve et harmonisk liv på jorden.

Mennesket har brug for regler i hverdagen: du må ikke stjæle, du må ikke slå ihjel, du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste osv. osv. – på nøjagtig samme måde, som der er brug for regler for at begå sig i trafikken: advarselsskilte, stop for rødt, kør/gå for grønt, hold til højre, ”gå ikke over sporet, der kommer tog” osv. osv. ”Aldrig at bruge sharia i sit liv” giver ingen mening overhovedet.

Manifestet afskriver nærmest islam som livsgrundlag
Jeg har i de seneste tyve år læst en betydelig mængde litteratur, der beskæftiger sig med nylæsning af de islamiske kildeskrifter. Der er fremkommet mange nye, spændende vinkler på vigtige problemstillinger; men derfra og til nærmest at afskrive troen som livsgrundlag, er der virkelig langt.

Det gælder om at holde tungen lige i munden, hvis man vil inspirere folk til at ændre deres indgroede vaner og holdninger.

”Gud vil visselig aldrig ændre menneskenes lod, før de forandrer sig selv.” (Koranen 13:11)

Aminah Tønnsen er muslimsk foredragsholder og forfatter til bl.a. Islam i europæisk klædedragt. Stof til eftertanke og selvransagelse (Fremad 1998) og Tror muslimer at jorden er flad? 100 spørgsmål til islam i det 21. århundrede (Gyldendal 2006).
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

- Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Anonym, publiceret d.22/01 20:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
Kære Amina,

Rigtig godt besvaret. Kort og præcist.
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

smilodon2, publiceret d.23/01 07:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Samtlige dyder og synder er taget under behandling i begge religioner.
Dermed kan påstanden opfatttes som korrekt.

Men den nuværende prioritering er helt forskellig, hvorved idealerne/målsætningen ligeledes ligger langt fra hinanden.
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

HBP2, publiceret d.23/01 11:19 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
Aminah Tønnsen skriver:

"at en sådan nytænkning bør tage udgangspunkt i nylæsning af Koranen"

Nylæsning=fordrejning? Hvis koranen f.eks. siger at ægtefæller som er utro skal slåes ihjel, skal man så "nylæse" det på en måde så det ikke længere betyder at ægtefæller som er utro skal slåes ihjel?
Hvis AT mener at man skal ignorere koranens ord, så er jeg naturligvis helt enig - koranen har intet at bidrage med i det danske samfund. Eller i noget andet samfund.


"Derfor finder jeg det problematisk, at der ikke synes at ligge teologiske refleksioner bag de forskellige punkter."

Bizart. Alle og enhver kan opdigte en religion som passer til formålet og derved opdigte alle de teologiske argumenter de måtte have brug for. Teologiske argumenter er dermed rundt regnet værdiløse.


"Hvorfor opfordres muslimer ikke til at respektere mennesker, der ikke tror på Gud?"

Fordi koranen gør det helt klart at ateister er så afskyelige at de fortjener at blive torteret i rigtig lang tid ?


"Islams simple leveregler er med til at give det enkelte menneske indhold i hverdagen og styrke til at takle livets op- og nedture på en fornuftig måde."

Simple leveregler?? Hvad er det for noget sludder. Hvis levereglerne var så simple, ville det ikke være ligetil at forsimple dem yderligere. Men det er nemt at forsimple dem: lad være med at faste, lad være med at bede.

Den slags leveregler har kun et formål: at gøre folk til tomme zombier som ikke tænker selvstændigt.


"kunne man lige så vel fraskrive sig islam fuldstændig."

Bedste forslag jeg har hørt i lang tid!


"at islam helt fra Profetens tid har accepteret mangfoldighed i den daglige praksis og levevis."

Forudsat at man indretter sig efter islam, så kan folk få lov til at være ligeså mangfoldige som de har lyst til.
Hvis vi ser os omkring i verden, er der ikke meget der tyder på at islam tillader mangfoldighed. Så AT siger vel nærmest at alle de mange imamer og "islam-lærde" (i anførselstegn for at vise hvor meningsløst et udtryk det er) som verden over har ansvaret for at få de muslismske lande til at fremstå som indskrænkede kvasi-diktature, i virkeligheden ikke ved hvad de gør. Kun AT og nogle få andre ved hvordan koranens skal forståes.
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Anonym, publiceret d.23/01 11:27 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
"Efter min bedste overbevisning er de såkaldt vestlige/danske værdier, som vort samfund bygger på, lige så islamiske som kristne – skønt de her på vore breddegrader har udviklet sig inden for kristen tradition."

Ovenstående citat viser en reduktionistisk historieforståelse. Vesten og kristendommen er uadskillige. Uden kristendommen havde vi i dag ikke opereret med begrebet vesten. Og hvis de er så islamiske de vestlige værdier, hvorfor har det så ikke afspejlet sig politisk i muslimsk dominerede lande!!!!
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Braunberg, publiceret d.23/01 12:43 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
Det ville være godt med eksempler på vestlige værdier i denne diskussion.

Et eksempel på en vestlig værdi kunne være demokrati. Er det en kristen værdi? Bestemt ikke. De kirkelige samfund er sjældent præget af en demokratisk opfattelse, og i sin oprindelse kommer demokratiet fra det antikke Grækenland, hvor man havde mange guder, som i øvrigt ikke mindede om den gudsopfattelse som jødedom, kristendom og islam til en vis grad har til fælles.

Havde det stået til den katolske kirke, ville vi ikke vide så meget om det antikke Grækenland i dag. Kirken gjorde intet for at bevare de antikke skrifter. De gjorde derimod araberne, hvorfra vi lånte dem i renæssansen.

Når landene med muslimsk flertal i dag virker tilbagestående i forhold til den vestlige verden, er det fordi de ER tilbagestående, på samme måde som mange europæiske lande var for 50-100 år siden.
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

montgomery, publiceret d.23/01 23:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
Hej HBP2

Du skriver: ”Bizart. Alle og enhver kan opdigte en religion som passer til formålet og derved opdigte alle de teologiske argumenter de måtte have brug for. Teologiske argumenter er dermed rundt regnet værdiløse.”
Hvis alle og enhver kan opdigte en religion, hvorfor gør du det da ikke?

Det er muligt du kan digte fabelagtigt men kan du få nogen at tro på dig? Hvor blev dine disciple henne?

Med venlig hilsen
Jacob
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Avismand, publiceret d.24/01 01:45 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
citat:
Efter min bedste overbevisning er de såkaldt vestlige/danske værdier, som vort samfund bygger på, lige så islamiske som kristne – skønt de her på vore breddegrader har udviklet sig inden for kristen tradition.


Så er der jo ingen grund til at oprette særlige muslimske skoler!
Der er heller ingen grund til at bygge moskeer. Vi er i forvejen igang med at indskrænke antallet af kirker.

Og så må der være utroligt mange blandt de kristne, der ikke ér kristne andet end ved navn, og blandt muslimer, der ikke ér muslimer andet end ved navn.

Er det tilfældet, undsiger damen jo hovedparten af dem, alle andre kalder muslimer. Det er ikke haram?








Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Astor, publiceret d.24/01 09:21 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
"Og så må der være utroligt mange blandt de kristne, der ikke ér kristne andet end ved navn, og blandt muslimer, der ikke ér muslimer andet end ved navn."

Det tror jeg faktisk det er...
I øvrigt mener jeg damen har sådan set ret. De græske idéer, som hvor vestlige verden bygger på, var lige så kendt i den arabiske verden som i vor - faktisk var de græske idéer mere eller mindre gået tabt i vor verden, inden den arabiske kultur "gav dem tilbage" til os gennem arabiske oversættelser af det græske.
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

HBP2, publiceret d.24/01 12:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
Til montgomery som skrev:

"Hvis alle og enhver kan opdigte en religion, hvorfor gør du det da ikke?"

Det har jeg da osse gjort, mere end en gang. For 3mdr siden opfandt jeg religionen HBPisme. HBPismens hellige bog siger det samme om islam, som islam siger om homoseksualitet. Jeg brugte så teologi til at argumentere for at muslimer skal behandles på samme måde som Akmed "Bombe" Akkari sagde at homoseksuelle skal behandles.


"Det er muligt du kan digte fabelagtigt men kan du få nogen at tro på dig? Hvor blev dine disciple henne?"

Jeg er realist nok til at indse at der næppe er nogen som vil tro på det religiøse lort som jeg opdigter. Heldigvis da. Jeg ønsker at folk skal tænke selvstændigt, ikke bare være zombier som blindt retter sig efter hvadsomhelst en eller anden tåbelig bog siger.

Jeg er tydeligvis ikke ligeså god til at opdigte lort som L. Ron Hubbard, eller Muhammed, eller Joseph Smith, eller så mange andre. Men det siger vel ikke noget ved hvorvidt HBPismens hellige bog er sand og rigtig og guddommelig, eller om den er en latterlig omgang sludder.
Den slags afgøres ikke ved håndsoprækning, så derfor er det ligemeget om jeg har 1, 20 eller 200000000 disciple. Så hvis teologiske argumenter er acceptable, så bør teologiske argumenter baseret på HBPismes hellig bog have samme stilling som teologiske argumenter baseret på biblen/koranen/Alice i Eventyrland/Mein Kampf.
Del Link

Re: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne

Avismand, publiceret d.24/01 14:52 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: - Vestlige værdier er lige så islamiske som kristne
citat:
Efter min bedste overbevisning er de såkaldt vestlige/danske værdier, som vort samfund bygger på, lige så islamiske som kristne – skønt de her på vore breddegrader har udviklet sig inden for kristen tradition.


citat:
"Og så må der være utroligt mange blandt de kristne, der ikke ér kristne andet end ved navn, og blandt muslimer, der ikke ér muslimer andet end ved navn."


Det tror jeg faktisk det er...
I øvrigt mener jeg damen har sådan set ret.


Måske. Hun skriver kun på egne vegne; men hun gør det, som om hun skrev på flertallet af muslimernes vegne, og det giver det en propaganda-værdi, jeg ikke kan forlige mig med skulle være sandfærdig tale.









Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis