Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Hvordan ligner vi Gud? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan ligner vi Gud?

At mennesket er skabt i Guds billede handler ikke først og fremmest om fysisk lighed, skriver Bodil F. Skjøtt. -

- Foto: sxc.hu

Svaret giver udtryk for panelistens holdning
Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.
flexblock

Emneord for denne artikel

menneske | skabelse | syndefald
flexblock
12 debatindlæg Hold mig opdateret

At mennesket er skabt i Guds billede betyder, at vi kan tænke og tage beslutninger, skriver teolog Bodil F. Skjøtt

Spørgsmål:

Når man siger, "at mennesket er skabt i Guds billede" - hvad mener man så helt præcist?

Ironisk nok er ingen af os jo identiske, hvis det jo skulle forstås bogstaveligt, hvilket jeg slet ikke er i tvivl om. Men hvad menes der helt præcist? Man er jo ikke på lige fod med Gud.

Med venlig hilsen
Freja

Svar:

Kære Freja

Annonce
Udtrykket at ”mennesket er skabt i Guds billede” kommer fra Bibelens fortælling om skabelsen. Her hedder det i 1 Mos.1,27 at ”Gud skabte mennesket i sit billede, i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.”

Allerede det, at han skabte mennesket i sit billede som mand og kvinde, giver os en forståelse af, at det ikke først og fremmest handler om, hvordan vi ser ud.

Vi forstår i første omgang ”billede” som et udtryk for, hvordan noget ser ud. Men her - som andre steder i Bibelen – er billede mere end det. Det drejer sig også om, hvordan noget er, hvad det kan og hvordan det virker.

Selvom Bibelens beskrivelse af mennesker som skabt i Guds billede kommer inden beretningen om syndefaldet, som har til følge at verden går i stykker – eller kommer i uorden – skal vi ikke deraf udlede, at så gælder det med, at mennesket er skabt i Guds billede ikke længere.

Det gælder fortsat – selvom der også her er noget, der er gået i stykker. Allerede i 1 Mos 9,6 gentages ordene om, at mennesket er skabt i Guds billede.

Hvad betyder det så, når det ikke betyder, at vi ligner ham, som et billede ligner den, billedet er taget af?

Det kan der siges rigtig meget om. Jeg vil nævne fire områder, som viser, at vi er skabt i Guds billede:

1) Sådan som Gud er skaberen, ejer mennesker også evne til at skabe noget nyt. Vi kan ikke give liv til noget, men vi kan skabe og være kreative og skabe nyt – både kunstværker og konkrete ting.

2) Det kan vi bl.a. gøre, fordi vi ligner Gud på en anden måde, nemlig den, at vi kan tænke, argumentere og bruge logikken. Der findes naturlove – som Gud har skabt og bruger, uden at han er bundet af dem.

Det at kunne tænke rationelt er en anden måde, hvorpå mennesker er skabt i Guds billede. Det betyder også, at vi har evnen til at tilpasse os og omstille os.

3) Med til det, at Gud har skabt os i sit billede, hører også, at han har givet os en fri vilje. Vi handler ikke kun på vores instinkter, men ud fra beslutninger, som så kan være mere eller mindre velovervejede.

Det kan vi, fordi vi har en samvittighed og kan skelne mellem, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Inden syndefaldet havde Adam og Eva ingen erfaring med det onde og forkerte, men de kendte godt forskellen. De kunne træffe en afgørelse – rigtig eller forkert - og handlede ikke bare per instinkt.

4) Endelig – og det er det vigtigste – så betyder det, at mennesker er skabt i Guds billede, at vi kan søge efter, erfare hans eksistens, kommunikere med ham og leve i fællesskab med ham. Alle verdens religioner på en måde et udtryk for den side ved at være skabt i Guds billede.

Vi leder efter ham og har på fornemmelsen, at Gud, som vi måske kalder det guddommelige – findes. Men fællesskabet med ham er gået så meget i stykker, at det er ham, der må finde os og give os muligheden for fællesskab med sig.

Den mulighed og det tilbud er det, evangeliet handler om: At Gud blev et menneske – uden fejl – og at Jesus gennem sit liv, sin død og opstandelse genopretter det fællesskab, som ved syndefaldet gik i stykker.

Bibelen taler om, at sådan som mennesket blev skabt i Guds billede, sådan er der gennem tro på Guds tilgivelse mulighed for at ”blive født på ny” og komme ind i det fællesskab med Gud, som er en del af formålet med at Gud skabte os i sit billede – nemlig til fællesskab med ham.

Med venlig hilsen
Bodil F. Skjøtt
Teolog og generalsekretær i Israelsmissionen
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hvordan ligner vi Gud?

Godtså, publiceret d.17/02 13:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Gud er kærlighed.

Og vi mennesker søger alle efter den rene, uforfalskede kærlighed.

Vi leder hele livet. - Og forvirres og bedrages.

Indtil vi finder, måske, den igen.
Han er den Levende Gud og Hans navn er HaMashiach Yeshua, eller Jesus Kristus, som vi kalder Ham.

Ethvert nyfødt barn, er et mirakel!
Skabt af jord og vand. - Men tænk, hvad det kan udrette i sit korte liv.

Både af godt, hvis det vælger denne vej.
Men også af ondt, hvis det vælger den vej.

Og ofte vælger vi en forkert vej, som vi lokkes ind på og som vi troede, ville føre til noget godt.

Det er hvad en sjæl, et menneske, kæmper med og mod, her på jorden, i sit korte liv.

Men Gud elsker ethvert menneske.
Han elsker os så meget, at Han kom til os, som et menneske, der så ud, som os.

Og for at vi kunne slippe for at blive straffet for den dom vi fortjener, for al vor ondskab, egoisme, begær og ulydighed mod Ham. Han tillod endda, at vi slog Ham selv ihjel.

Han døde på et kors.
Vi dræbte Ham.

Men 3 dage senere, kom Han til alle dem, der troede på Ham.

Og den dag i dag, år 2010, kommer Han til alle dem, der tror på at Han Er.

Han lever!

Og når du tror på Ham og kalder på Ham. - Så svarer Han dig.

Jo, du er skabt i Guds billede. - Men i den verden du vandrer og lever i, bor satan.(Læs Johannes Åbenbaring kap.2v13)
Og han er lige så levende som Gud. Og han hader Gud og alt, hvad der er af Gud.
Så han vil gøre alt, hvad han kan, for at lede dig bort fra Gud.

Ludomani. Narkomani. Alkoholisme. Agression og vrede. Bulomi. Spisevægring. Religiøsitet og dom af andre mennesker. Forkastelse. Mindreværd. Selvhad. Begær. Rigdom. Berømmelse. Magt. O.s.v.

satan er det Jesus kalder verdens Ånd. - Og denne verdens ånd, vil hele tiden lyve for dig.
Den vil sige, at du bliver lykkelig når....
Når du er rig. Når du er berømt. Når du har en stor uddannelse. Når du har et nyt tv. Når du er slank. Når du har magt. når og når og når....
Og den ånd vil altid udskyde din lykke. - Hvis du lige gør dit og hvis du lige gør dat.
Og hvis du lige venter lidt endnu.....
Men du når aldrig derhen.

Og de mange mennesker, som har prøvet at leve deres liv på denne løgn, fandt ud af, at de blev ikke lykkelige af mange penge. Det store, nye hus, gjorde dem ikke lykkelige. De fem børn og de 2 nye biler i garagen, båden i havnen og sommerhuset i Sverige, gjorde dem ikke glade. Berømmelsen gjorde dem ikke lykkelige. o.s.v.

Det var bare tomhed.

Guds Ånd, er en anden. Når du bliver døbt med Guds Ånd og født igen, som Jesus siger. (Du kan læse om det i Johannes evangeliet, da Nikodemus møder Jesus)
Når du bliver født igen, så skænker Gud dig Sin Ånd.
Den erstatter verdens ånd, som vi alle er født med.
Og når du modtager Guds Ånd, som også er Sandhedens og Visdommens Ånd, så er du LYKKELIG!
Lige på én gang.
Den allerførste dag, du får denne Ånd. Og denne Ånd vil altid være hos dig. For evigt.

Det er forskellen på verdens ånd og Guds Ånd.

Desværre er der alt for mange mennesker, som ikke ved dette.
Og jeg måtte vente, til jeg var 41 år, før jeg fandt ud af dette.

Men da jeg modtog Guds Hellige Ånd, ved Jesus Kristus, forvandlede det mit liv.

Gud er levende. Kald på Ham.
Han hedder Jesus Kristus. HaMashiach Yeshua.
Han elsker dig.

Og Han har set, hvordan denne verdens ånd har bedraget dig og ledt dig vild.

Jo, du er skabt i Guds billede og han elsker dig.
Og Han elsker din sjæl.

Men du må selv ville, at kende Ham.

Jeg anbefaler dig det.
Del Link

Re: Hvordan ligner vi Gud?

Avismand, publiceret d.17/02 20:06 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
citat:
Gud er levende. Kald på Ham.
Han hedder Jesus Kristus. HaMashiach Yeshua.
Han elsker dig.


Så kan du sikkert forklare mig i et jævnt og umiddelbart forståeligt sprog, hvad din Jesus mener hér:
Mathæus 22.
v34 Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, v35 og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: v36 »Mester, hvad er det største bud i loven?« v37 Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud. v39 Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.«









Del Link

Hvordan ligner vi Gud?

Godtså, publiceret d.17/02 20:46 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Hej avismand.

Vi kan nok blive enige om, at Gud er Ånd. - Ikke?

Og når du vælger at elske din gud,(citat):Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.
Så elsker du en gud du ikke kender og som du ikke kan se.

Men jeg elsker en Gud, som jeg har mødt! - Som er levende!

Så kan du spørge: "Hvordan kan det lade sig gøre?"
Bibelen siger jo: "Ingen har set Gud og overlevet"

Men alligevel mødte både Abraham, Jakob, Samuel og Profeterne Ezekiel, Esajas, Jeremias, o.s.v. Gud.

Hvordan?
Ved at Gud sendte en engel, der lignede et menneske.

Problemet var bare, at Israel ikke ville adlyde de engle som Gud sendte.
Hver gang en Profet sagde noget, som Gud ville, han skulle sige, så slog de Profeterne ihjel. - Eller forfulgte dem.

Hvad skulle Gud så gøre, for at overbevise os om at Han findes, og at Han elsker os allesammen?

Han steg ned på jorden!

Prøv at læse Esajas kapitel 53. (Men læs gerne hele Esajas bog og salme 22, som er skrevet af David, mere end 1000 år før HaMashiach blev født)

Prøv at se, hvad Profeten siger i Kap.9:

For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
Freds Fyrste.

Det er Ham, jeg taler om!
Ja, jeg vil endda gå så langt som til at sige. - Det er Ham, jeg kender!

Han blev korsfæstet for mine synder og min skyld! (Esajas 53)

For jeg kunne ikke holde Guds lov!
Jeg kunne ikke overholde de 10 Bud. Heller ikke de 613 leveregler, som Moses anbefalede, for at få et velsignet liv.

Jeg var fortabt.

Men for 7 år siden, mødte jeg Ham!
Jeg så Ham.
Han talte til mig.

Og siden den dag, har jeg elsket Ham af hele mit hjerte, hele mit sind og af alt hvad jeg er.

Jeg skylder Ham alt!
Del Link

Re: Hvordan ligner vi Gud?

Avismand, publiceret d.18/02 04:27 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
citat:
Og når du vælger at elske din gud,(citat):Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.
Så elsker du en gud du ikke kender og som du ikke kan se.

Men jeg elsker en Gud, som jeg har mødt! - Som er levende!


Og det er altså Jesus, du hentyder til; men han sagde jo netop det ovenstående citat. Så du følger ikke din ,,guds" krav til dig.

citat:
Men alligevel mødte både Abraham, Jakob, Samuel og Profeterne Ezekiel, Esajas, Jeremias, o.s.v. Gud.


Jo; men der står ingen steder, at de JHVH.

citat:
For jeg kunne ikke holde Guds lov!
Jeg kunne ikke overholde de 10 Bud. Heller ikke de 613 leveregler, som Moses anbefalede, for at få et velsignet liv.


Man kan vel også klare sig med mindre end et velsignet liv.

citat:
Jeg var fortabt.


Hvis man har den slags tanker, bør man nok tale med nogle psykologer.

Den, der stræber mod det perfekte, ødelægger tilværelsen for sine omgivelser. Dette var ikke et citat. Det er personlig erfaring.

citat:
Og siden den dag, har jeg elsket Ham af hele mit hjerte, hele mit sind og af alt hvad jeg er.

Og det var vel det, han frabad sig med ovenstående citat.








Del Link

Hvordan ligner vi Gud?

Godtså, publiceret d.18/02 15:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Hej Avismand.

Når man debatterer med andre, så er man nødt til at have et åbent hjerte.
Ellers er det blot ens ego, der taler.

Og jeg kan se på dit svar, at du ikke har læst det jeg anbefalede dig, at læse.

Dermed viser du, at det kun er dig, der har ret. - Og så får du det.

Men prøv lige at se, hvad Profeten Zakarias siger: Kap.12v10:

men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og bønnens ånd, og de skal se hen til mig, ham de har gennemboret.

Og tænk så på, at David levede mere end 1000 år før Yeshua HaMashiach overhovedet blev født.

Esajas levede ca. 600 år inden Yeshua fødsel.

Zakarias levede også flere hundrede år inden Jesu fødsel.

Og alligevel profeterede de om Ham, der skulle komme.

Til sidst vil jeg bare sige:

Det kan godt være at du er dybt uenig med mig. Og det er også ok.
Hvis du gerne vil kende Sandheden, så prøv at bed til din Gud og åbn dit hjerte for Ham. - Og spørg Ham, om det jeg skriver, er det rene volapyk og løgn.

Så er du fri for at debattere. - For, hvis Han siger, at jeg er en løgner og en bedrager, så har du jo fred i dit sind og din sjæl.
Men hvis Han siger, at det jeg siger, er Sandheden, så får du jo mulighed for at lære Gud at kende.

Det er en "win-win" situation.

Gud velsigne dig!
Del Link

Re: Hvordan ligner vi Gud?

Anonym, publiceret d.18/02 15:25 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Kære Godtså,

Jeg har fulgt lidt med på din og avismands debat. Jeg kan se, at du fører dine ord med en behagelig og rolig tone. Det er dejligt at opleve. Der er alt for meget af det andet på denne debatside, synes jeg.

Jeg skatter Jesu ord i mit hjerte. Og det første indlæg, du skrev, hvor du skrev om, at det ikke handlede om materiel velstand, titler, pomp og pragt, fik mig til at tænke på ordene:

"Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være."
(Matthæus 6, 19-21)


Jeg er nysgerrig efter at høre, hvordan du stiller dig til de bud, som Jesus gav til enhver, der kom og hørte ham tale, og som han bad sine disciple om at gå ud og prædike til alverden.


Kærlig hilsen
Thomas
Del Link

Hvordan ligner vi Gud?

Godtså, publiceret d.18/02 17:42 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Hej Thomas.

Du skriver.(citat):Jeg er nysgerrig efter at høre, hvordan du stiller dig til de bud, som Jesus gav til enhver, der kom og hørte ham tale, og som han bad sine disciple om at gå ud og prædike til alverden.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener med dit spørgsmål.
Det virker som om du har svaret og gerne lige vil "prøve mig", om jeg nu svarer det, du forventer.

Men jeg vil svare dig sådan her:

Man kan sagtens tro på Jesus, eller Gud, uden at kende Ham.
Man kan sagtens udtale sig. - Men spørgsmålet er, om man udtaler sig, ud fra noget man har læst, eller ud fra noget man har erfaret.

Jeg udtaler mig kun ud fra det jeg selv har erfaret.
Og det, som Gud har vist mig.

Min person. - Eller rettere. - Mit ego, er irrelevant.

I 41 år levede jeg som de fleste mennesker i Danmark levede.
Jeg troede, at der "er mere mellem himmel og jord, en vi forstår".
Og jeg kunne godt li´ det jeg, som barn, havde hørt om Jesus.

Men jeg havde aldrig mødt Ham.
Jeg vidste ikke, at man kan tale MED Ham. - Og at Han vil tale med os.
Jeg troede Gud var en "fjern størrelse".

Men da jeg mødte Ham, forvandlede HAN mit liv.

Derfor ønsker jeg, for ETHVERT menneske, at det må møde Ham, som jeg har mødt.

Jeg har mange gange bedt mit fadervor. - Men der var aldrig "hul igennem".
Jeg fik aldrig svar.

Og det fik jeg ikke, fordi Gud er hellig og Han kan ikke tale med syndere. (Vil gerne. Kan ikke)

Som Jøde, ved man, at hvis man skal tale med Gud, så er man nødt til at rense sig først. (Dette sker i vand)
Det er, hvad de kristne kalder dåben.

Men, man er også nødt til at ofre en soningsofring. - Og det man ofrer, er man nødt til at stænke blodet af, på Guds alter mm.
Ellers kan ypperstepræsten ikke stå foran Gud.

Yeshua HaMashiach, Jesus Kristus, var det offer Gud forlangte, for at vi kan stå, foran Hans ansigt og tale, direkte, med Gud.

Se her, hvad der skete, da Jesus døde på korset:

Men fra den sjette time faldt der mørke over hele jorden indtil den niende time. v46 Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: »Elí, Elí! lemá sabaktáni?« – det betyder: »Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?« v47 Nogle af dem, som stod der og hørte det, sagde: »Han kalder på Elias.« v48 Straks løb en af dem hen og tog en svamp og fyldte den med eddike, satte den på en stang og gav ham noget at drikke. v49 Men de andre sagde: »Lad os se, om Elias kommer og frelser ham.« v50 Men Jesus råbte atter med høj røst og opgav ånden.

v51 Og se, forhænget i templet flængedes i to dele, fra øverst til nederst.

Dét, at forhænget flængedes, fra øverst til nederst, er et symbol, fra Gud, på, at der ikke længere er et "det hellige" og "det allerhelligste".

Som Jøde, måtte kun én ypperstepræst gå ind bag forhænget, én gang om året, hvis han havde renset sig og frembragt de sande ofringer.
Hvis der var noget urent ved ham, eller hvis han havde frembragt urent offer, så døde han.

Da Jesus, Yeshua HaMashiach, Kristus, døde, var Han, dette rene, hellige og rene offer.
Hans blod, renser ethvert menneske, som tror på Ham og adlyder Ham.

Ved Hans død, fik jeg, og alle dem, der tror på Ham, tilladelse til at stå rent for Guds ansigt og tale med Ham.
Ligesom Moses talte ansigt til ansigt med Gud.

Men er man ikke dækket af dette blod (troen), så kan man ikke står der. Og så kan Gud ikke tale til en.

Med hensyn til at prædike Ordet, så kan intet menneske prædike, med mindre han er udsendt!
Profeterne var alle udsendt.
Jesus var udsendt.

Hvis vi ikke har mødt Gud og kender Ham, så kan vi ikke.
Så er det blot vort ego, der er på færde.

Vi må kende Ham.
Derfor er det så vigtigt at blive født af Ånd. - Genfødt.
Læs Johannes Kap. 3.

Vi må være fyldt af Guds Hellige Ånd. - Og så vil denne Ånd lede os og sende os derhen, hvor GUD vil, at vi skal gå.

Og vi må, inden da, tilstræbe, at dræbe vort ego, vort kød, som Paulus siger det, så det ikke er vort ego, der taler.
Men Gud, der taler, ved Sin Ånd, gennem os, der er udsendt.

Derfor glæder Paulus sig over magtesløsheden.
Han har forstået, at det kun er i sin egen magtesløshed, at Guds Ånd og Kraft, kan åbenbares.

Han går endda så langt som til at sige:

og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, v5 for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.

Hvis vi bare taler og taler. Og "fører os frem", uden at der sker omvendelse og helbredelse og tegn og undere fra Gud, når vi taler, så er Gud ikke med os.
Så går vi i egen kraft. - I Ego.

Men, hvis vi taler og der, samtidig, sker ting og sager.
Så er Gud med os.

Gud velsigne dig!
Del Link

Re: Hvordan ligner vi Gud?

Avismand, publiceret d.18/02 17:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
citat:
Jeg er nysgerrig efter at høre, hvordan du stiller dig til de bud, som Jesus gav til enhver, der kom og hørte ham tale, og som han bad sine disciple om at gå ud og prædike til alverden.


Det er jeg nemlig også. Ikke fordi jeg tror, at det vil rokke ved min overbevisning om en guds ikke eksistens; men fordi jeg er nysgerrig og forundret over, hvad der får et moderne og formodentligt oplyst menneske til at tro på en gud.
Men Godtså er ikke til at provokere.
Del Link

Re: Hvordan ligner vi Gud?

Anonym, publiceret d.19/02 02:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Kære Godtså (og også gerne avismand),

Hmmmmm...

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forstå dit svar på mit spørgsmål om, hvordan du stiller dig til de bud, som Jesus gav menneskene.

Lad mig gribe det an ved at fortælle dig, hvad jeg har hørt en kristen på en helt anden debatside sige. Hun sagde ca. sådan her: "Jesus gav slet ikke nogle bud. Budene hørte til før Jesus - nu skal vi ikke holde nogle bud overhovedet".

Men jeg er af en helt anden mening. Jeg mener, at Jesus fuldkommede loven og skærpede de bud, der var givet før ham, i kærlighedens ånd. Jeg mener, at bjergprædikenen er et godt eksempel på, at han skærpede budene, så de ikke længere blot handlede om ydre handlinger, men nu også om indre hensigter. F.eks. siger han:

"I har hørt, at der er sagt til de gamle: 'Du må ikke begå drab,' og: 'Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.' Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild. Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave. Skynd dig at blive enig med din modpart, mens du er på vej sammen med ham, så din modpart ikke overgiver dig til dommeren og dommeren igen til fangevogteren, og du kastes i fængsel. Sandelig siger jeg dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre." (Matthæus 5, 21-26)

Andre bud skærper han, så de lyder sådan her:

"I har hørt, at der er sagt: 'Øje for øje og tand for tand.' Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig."
(Matthæus 5, 38-42)

Til gengæld taler han ikke om de mere sirlige regler såsom at vaske kar og borde på en bestemt måde. For den måde, som han har skærpet budene på, er i kærlighedens ånd.

Dvs. at vi skal så sandelig efterleve bud, også efter Jesu komme. Men det er kærlighedens bud, som han vidner så smukt om.

Mit spørgsmål til dig er egentlig bare, om du ikke også mener, at Jesus gav bud til efterlevelse.

Og grunden til at jeg spørger, er fordi, at jeg kun har hørt én enkelt, som kalder sig 'kristen', sige: "Jo da, Jesus gav i aller højeste grad bud, som vi skal efterleve, hvis vi vil være sammen med ham!". De fleste jeg har hørt, og som kalder sig kristne, har sagt til mig, at Jesus ikke gav bud, og at jeg har misforstået noget. På debatsider som denne har de 'kristne', som jeg har spurgt, altid snoet sig udenom at give et klart JA til Jesu ord og bud. Når jeg læser Jesu ord, så er jeg dog ikke i tvivl om, at han gav bud til efterlevelse. Men hvad mener du?

Når jeg taler med venner og andre mennesker udenfor debatten, og jeg fremlægger dem, at jeg ikke hører nogle sige klart JA til, at Jesus gav bud til efterlevelse, så siger de: "Måske du bare taler med en bestemt gruppe af mennesker". Og ja, det gør jeg jo - de netdebatterende. Men jeg håber da, at jeg også her kan finde, hvad jeg søger - nemlig nogle mennesker, der står ved, at Jesus Kristus gav os Guds bud til efterlevelse af hjertets fryd.

Kærlig hilsen
Thomas
Del Link

Hvordan ligner vi Gud?

Godtså, publiceret d.19/02 16:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ligner vi Gud?
Hej igen, Thomas.

Matt5; Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.

Thomas, du har fuldstændig ret!

Desværre så er der sneget sig "surdej" ind i forkyndelsen, af i dag.
Det er den løgn, der siger, at hvis blot vi tror på Jesus Kristus, så er vi frelst. (Så kan vi, i øvrigt, leve som vi selv vil)

Men det er en løgn!

Prøv at se, hvad der skete med 2 mennesker, som lige havde taget imod Ordet om Kristus og som havde ladet sig døbe og nu ville deltage i den nyopståede menighed i Jerusalem:

Men en mand, der hed Ananias, og hans kone, Safira, solgte en ejendom, v2 og med sin kones vidende stak han nogle af pengene til side og kom kun med en del af dem og lagde dem for apostlenes fødder. v3 Da sagde Peter: »Ananias, hvorfor har Satan fyldt dit hjerte, så du har løjet for Helligånden og stukket nogle af pengene for jorden til side? v4 Var jorden ikke din før salget? Og havde du ikke rådighed over pengene efter salget? Hvordan kunne du finde på at gøre dette? Det er ikke mennesker, men Gud, du har løjet for.« v5 Da Ananias hørte disse ord, faldt han om og udåndede; og alle, der hørte det, blev grebet af stor frygt. v6 Men de unge mænd rejste sig, svøbte et klæde om ham, bar ham ud og begravede ham. v7 Omkring tre timer senere kom Ananias' kone ind uden at vide, hvad der var sket. v8 Peter spurgte hende: »Sig mig, var det den pris, I solgte jorden for?« Hun svarede: »Ja, det var det.« v9 Da sagde Peter til hende: »Hvorfor er I dog blevet enige om at udæske Herrens ånd? Hør, der lyder fodtrin uden for døren af dem, der har begravet din mand; de skal også bære dig ud.« v10 I samme øjeblik faldt hun om for hans fødder og udåndede. Da de unge mænd kom ind og fandt hende død, bar de også hende ud og begravede hende ved siden af hendes mand. v11 Og hele menigheden og alle, som hørte det, blev grebet af stor frygt.

Hvad var deres synd?

1. De løj.
2. De stjal.
3. De stolede mere på penge, end på Gud.
4. De satte sig selv, før Gud.

Jesus Kristus INDSKÆRPER Guds hellighed i bjergprædikenen.

Men satan har igen været på spil og sagt: "Vist skal i ikke dø" og "Har Gud virkelig sagt?"
Og det er de samme spørgsmål, han stiller mennesker i dag.

Læg mærke til, hvad Paulus taler om, igen og igen. - Fornægtelsen af kødet. - Adlyde Helligånden. (Han taler til os den dag i dag)
Derfor siger Hebræerbrevet.: "Om i dog blot vil lytte, til Ham, der taler i dag"

Jesus talte klart og tydeligt: "Den der vil følge Mig (Han er VEJEN, sandheden og livet), skal forlade ALT (Ligesom disciplene. Ligesom Elisa, da Elias kom til ham) og dagligt tage sit kors op og fornægte sig selv. (Sit ego)

Hvis et menneske elsker sine penge, sit hus, sin far, mor, kone, eller børn, mere end Jesus, så er han Mig ikke værd, siger Jesus!

Og Han går endda så vidt som til at sige:

Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det.

Men det forkyndes desværre ikke idag, for det er jo "ubehageligt"......, for kødet.(ego)
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Stil dit eget spørgsmål til religion.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
splitblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​