Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Skal kristne være blide og føjelige? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skal kristne være blide og føjelige?

Gud har givet os et vist mål af intelligens for at vi skal bruge det og finde ud af, hvad der er det rette at gøre i hver enkelt situation, skriver Søster Abraham. -

- Foto: Colourbox.com

Svaret giver udtryk for panelistens holdning
Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.
flexblock

Fakta

Saligprisningerne, Matt. 5,3-12

Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.

Salige er de, som...

Læs mere
flexblock
24 debatindlæg Hold mig opdateret

At Jesus ikke bare siger ja og amen til alt, må være indlysende for enhver, skriver Søster Abraham

Spørgsmål:

I Bjergprædikenens saligprisninger, står der: Salig er de sagtmodige, thi de skal arve jorden. At være sagtmodig betyder at være blid, føjelig, ikke at tage til genmæle. Men er det også det, der skal forstås i den tredje saligprisning?

Charlotte Marie Thomsen

Svar:

Salige er de sagtmodige. Jesu ord er sande og gælder altid. Når vi misforstår dem eller forvrænger dem, er det enten fordi, vi har fået dem forklaret forkert, eller fordi vi ikke har brudt os om at forstå dem.

For det meste kan vi nå til forståelse ved at sammenligne dem med Jesu handlinger. Kan der være nogen tvivl om, at Jesus fremstår for os som sagtmodig? Næppe!

Annonce
Men at mene, at han bare siger ja og amen til alt og lader stå til,hvad vi end siger eller gør, det må da være indlysende for enhver, at det gør han ikke.

Hvordan reagerer han f.eks. over for købmændene, som vanhelliger Templet? Eller over for Martha, som vil kalde Maria fra teologiske studier ved Jesu fødder til pligterne i køkkenet?

Gud har givet os et vist mål af intelligens for at vi skal bruge det og finde ud af, hvad der er det rette at gøre i hver enkelt situation.

Med venlig hilsen
Kirsten Stoffregen Pedersen/Søster Abraham
Nonne

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Skal kristne være blide og føjelige?

Anonym, publiceret d.15/03 18:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Det er ikke for at være på tværs, men hvad med Martha?
Hvis ikke hun havde hekset med gryder og potter, havde der ingen opvartning været.
På et sent tidspunkt i mit liv gik det op for mig, at den rolle jeg var tildelt, var Marthas.
Pludselig så jeg mig selv udefra. Var vi 12 til bords, hvem havde så købt ind eller dyrket madvarerne?
Hvem havde kokkereret og dækket bord?
Hvem ryddede op og gjorde rent efter måltidet?
De andre roste maden, takkede og hyggede sig.
Så længe mit helbred var i orden, gik det. Man kan altid læse og meditere om natten.
Nu er vi ikke unge mere, og både jeg og min mand er livstruende syge.
Han er vældig tilfreds med servicen, men jeg lider under at passe både ham og mig selv.
Bør jeg forlade og prisgive ham for at redde mit eget liv en stund?
Betalt hjælp er der ikke råd til, og det offentlige har ikke noget at tilbyde.
Misforstå mig ikke. Han er et godt og venligt menneske, der fortjener det bedste. Har altid taget sin tørn.Nu er han helt afhængig af andres hjælp.
Alt for tidligt udskrevet fra hospital efter operation.
Hjælper ham i seng og giver ham mad.
Så beder han om hjælp mod forstoppelse, så om at få udredt sin medicin, så noget smertestillende,så,så.
Altsammen rimeligt og forståeligt, men min træthed og stress stiger til faretruende højder.
Kort sagt, vil nogen bytte, så jeg kan blive Maria med samvittigheden i behold?
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige?

jmp, publiceret d.15/03 18:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Før oplysthed,

hug brænde og hent vand.

Efter oplysthed,

Hug brænde og hent vand.

(Zen-koan).

Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

jmp, publiceret d.15/03 18:28 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Hvis Marta ikke havde kokkereret og rettet an, så havde Jesus taget sig til takke med, hvad der var - eller ikke var.

Med et smil.
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

serotonin, publiceret d.15/03 18:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Ja, og hvis ikke han var tilfreds, så havde den gode Marta sikkert sagt: Så lav din egen mad min gode mand, og lad os så se hvad du dur til

Halleluja.

Før oplysthed.



Efter oplysthed.

Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

jmp, publiceret d.15/03 18:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Ja, du må godt.

Det har du selv skabt.
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige?

Hanskrist, publiceret d.15/03 19:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
vrøvl jmp,,,

dette er ikke kristendom det du giver udtryk for,


du glemmer kristendommens socialpolitiske revolutionære dynamik.

Paulus godkender ikke at mennesket er placeret og underkastet nogen naturlig eller samfundsmæssig given konservativ orden.

På grund af Pauls evangelie om Kristus Jesus opstår samfundsforandringer i den kristne verdensdel fordi det er den eneste religion der ikke placerer mennesket i en naturen eller i en for alle given statisk samfundsorden. Det er ikke her mennesket skal finde sig selv og blive til som subjekt, men i Kristusbegivenheden som har impulsen til at mennesket og samfundet forandrer sig konstant til det bedre. Dette har en navnkundig repræsentant for de store østlige religioner og buddhismen været fremme at indrømme, at det kun er kristendommen der har denne impuls indbygget i sig. Derfor vesten som den ser ud, eneste civilisation der er i dag siger Søren Mørch.

de bedste hilsner HansKrist...

Jeg skal ha dine apatiske østreligiøse træk til at placere mennesket i Væren som en præetableret harmoni, pillet af dig igen. Du skal ikke placere dig selv i Naturen eller i et ordnet samfund jmp, men i Kristus og her er sørme meget at gøre, rigtig meget nyt at gøre. Drop being, som den metafysiske kategori, metafysikken er Kristusbegivenheden, revolutionen der ruller, samfund og menneske i forandring, der findes intet centrum for mennesket andre steder, hvis man vel at mærke tilhører Kristus.

du beskriver den samfundsmæssige virkelighed som en statisk prosaisk trædemølle og ordenssamfund vi er centreret i. Derfor konservative Kræn-p er så vild med Gîtâen. Dette er stik imod den historiskhed der findes i kristendommen, hos Paulus i NT og hos Marx og i det hele taget i vestens socialdemokratiske bevægelser.

altså jmp skal du allerede ekskluderes før vi rigtig er kommet igang med vores røde grønne Kirke. Der mangler rødt revolutionært kristen blod i dag. Læs på lektien, du må lære at forstå den kristne metafysik som er så meget, så meget, anderledes end den metafysik dig og Kræn-p er så indforlevet i ved at være alt for beskæftiget med Væren og Gîtâen.

Jeg tror du må nøjes med sekretærstillingen for chefideologen HansKrist. For det det hele drejer sig om i Kristusbegivenheden er ikke helt gået i blodet på dig endnu. Nyreligiøsitet og nyåndelighed er en stor fjende af ægte revolutionær kristendom fordi de tror mennesket er et naturligt Værens væsen. Men det er den meontiske revolutionære historiskhed vi har i Kristus det drejer sig om, til pokker med naturlighed og centrerethed, det er og bliver kærligheden mellem mennesker der tæller. Vi er ikke naturvæsner eller Værens væsner, men kærlighedsvæsner.

JEG finder mig ikke i nogen afvigelser fra partiprogrammet, . Nej jeg pjatter. Men måske vi støder dig ud fra vores midte og du kan bliver overladt til Guds vrede (hvilket betyder din egen samvittigheds dom over dig, overjegets forfærdelige hærgen et menneske). jeg pjatter stadig, men ka du se hvad Paulus var oppe imod????
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

serotonin, publiceret d.15/03 19:06 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Tak min ven.

Det var også meningen med det hele
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

jmp, publiceret d.15/03 19:29 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Der er kun én ting, serotonin og det er forståelsen af én selv.

Når man forstår sig selv, alle éns ønsker og begær og når man sér hvordan man hele tiden narrer sig selv, så bliver sindet stille.

Når sindet bliver stille, så åbenbares sandheden.

Eller stilheden og det uendelige rum og så er man for altid alene. Undtagen når man er sammen med andre og glemmer sig selv.

PS. Men man må selv finde det.
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

serotonin, publiceret d.15/03 19:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Smukt Michael.

Det er bare om at komme i gang så.
Del Link

Re: Skal kristne være blide og føjelige? PS.

Hanskrist, publiceret d.15/03 19:58 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal kristne være blide og føjelige?
Kære jmp, kære Michael,

jeg har en kedelig meddelelse til dig,,, mig at Anne har lige besluttet at du skal ekskluderes af den Rød-Grønne glødende Kirke, desværre vrøvler du for meget og har ikke diskurs om Kristus.

men det var hyggeligt de par timer vi fulgtes ad,,

ka du ha det godt

de bedste hilsner HansKrist.

det har ikke en skid at gøre med at forstå sig selv og skabe dette selvcentrerede subjekt,,,

du er udenfor pædagogisk rækkevidde, fordærvet af nyreligiøsitet,,, nyåndelighed og nyreligiøs pladder humanisme,,,,
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Stil dit eget spørgsmål til religion.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
splitblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock