Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen "Religiøs tro er overtro" til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

“Religiøs tro er overtro”

Morten Monrad Pedersen Foto: Naja Wessel Jacobsen

Fakta

Forstudier til bogen

Gennem 15 år har Morten Monrad Pedersen interesseret sig for de mekanismer, der gør, at mennesker...
Læs mere
flexblock
225 debatindlæg Hold mig opdateret

Religiøse mennesker mistolker verden, mener cand. scient. Morten Monrad Pedersen, der er forfatter til ny religionskritisk bog

- Jeg ser religiøs tro som en form for overtro. Tro på genopstandelsen er ikke anderledes end tro på spøgelser og healing, fordi den ikke er understøttet af logik og observationer.

Det siger cand. scient. Morten Monrad Pedersen, der er aktuel med den religionskritiske bog Den 7. sans – Hvorfor misforstår vi verden.

Ifølge forfatteren kan tro deles op i to former: Overtro, som for ham er det samme som religiøs tro, og tro, der er logisk dokumentation bag.

- Jeg mener at tro i betydningen, ”jeg tror, at der står en liter mælk i køleskabet, fordi jeg satte den derind i går”, står i et rimeligt forhold til dokumentationen. Overtro går ud over, hvad man har dokumentation for, og derfor holder den form for tro ikke, mener Morten Monrad Pedersen.

Annonce
Alt har en logisk forklaring
Morten Monrad Pedersen er ateist og stiler efter at tro på det, der bedst understøttes af logiske argumenter. Han mener, at alt i princippet kan forklares videnskabeligt, men derfor er der i praksis meget, vi aldrig kommer til at forstå.

- Der er meget vi ikke kan forklare på nuværende tidspunkt. Men det gør det ikke til noget overnaturligt eller principielt uforklarligt. På samme måde som at lyn heller ikke var et overnaturligt fænomen, dengang man mente, Thor stod bag.

Bibelen kan føre til religiøs ekstremisme
Morten Monrad Pedersens bog lægger op til en diskussion imellem sikker viden og tro, og det projekt kan umiddelbart virke utopisk. For gør det nogen skade, at troende holder fast i en irrationel forklaring, hvis den giver mening for dem?

- Når man nægter sig selv eller sine børn lægehjælp på grund af tro, så er det skadeligt. Når mennesker på grund af deres religiøse tro slår andre ihjel, så er det skadeligt, fastslår Morten Monrad Pedersen.

Eksemplerne henviser til sekteriske og fundamentalistiske former for tro. Men Morten Monrad Pedersen mener også, at mere moderat tro er problematisk.

- Religioner skaber konflikt og undertrykkelse. Også moderat religion gør hellige skrifter som Bibelen og Koranen til gyldige grundlag at argumentere ud fra, og dermed har man foræret ekstremisterne et fundament, mener Morten Monrad Pedersen.

Du mener, at Bibelen kan føre til religiøs ekstremisme?

- Idet Bibelen accepterer overtro, har vi et samfundsproblem. Hvis troende argumenterede ud fra påskeharen, ville de blive til grin, men de bibelske tekster accepteres af mange mennesker verden over, og derfor godtages de, også af ekstremister.

Tro er intellektuel virus
I bogen bliver religion sammenlignet med intellektuel virus, der viser sig som idéer uden logiske argumenter.

- Religioner er mistolkninger, der spreder sig, så snart vi bliver overbevist om dem, mener Morten Monrad Pedersen.

Og af den grund mener han også, at religiøs tro kan være med til at undergrave demokratiet.

- Grundlaget for et velfungerende demokrati er borgere, der kan tage rationelt stilling til samfundets problemstillinger. Men tro undergraver demokrati, når den vinder over rationalitet. Det nytter ikke, at troende forsøger at overbevise hinanden uden videnskabeligt grundlag, siger han.

Vores samfund bygger på kristne værdier, der har været med til at udvikle det op igennem historien. Kan religion ikke være opbyggelig i stedet for nedbrydende?

- Jeg er ikke enig i, at vores samfund bygger på kristne værdier. Uden kristendommen ville mange af de værdier, vi har i dag være de samme. Mange af de regler, man finder i kristendommen, baserer sig på endnu ældre filosofiske tekster. Den gyldne regel, der siger: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem (Matthæusevangeliet, red.), er formuleret af filosoffer, før kristendommen formulerede den. Reglen kan også findes i både kongfuzianisme og hinduisme fra omkring det sjette århundrede før Jesu fødsel, påpeger Morten Monrad Pedersen.

Måske én sidegevinst ved tro
I bogens kapitel 10 argumenterer Morten Monrad Pedersen for, at troen kan have en evolutionær betydning. Det vil sige, at den, der tror, vil kunne overleve på sin tro.

Det gør han ved at tage fat i eksemplet placeboeffekten som kan forklares på følgende måde: Hvis man for eksempel ikke har fået medicin, men tror man har fået den, kan man på forunderlig vis mærke virkningen alligevel, udelukkende på baggrund af sin tro.

- Placebo-effekten er afhængig af, at man tror på, at behandlingen virker. Dermed vil mennesker, der tror på, at shamanens helbredende magi virker, have en fordel frem for dem, der ikke tror på det, skriver han.

På den måde bliver religiøs tro et biprodukt af noget andet, der i sidste ende er med til at sikre vores overlevelse.

Men denne spinkle åbenhed over for religion, manes igen til jorden.

- Værdien af placeboeffekt vil være klart mindre i dag, hvor vi har lægevidenskaben, og ulemperne ved tro opvejer derfor fordelene. Et negativt ladet ord, som virus eller parasit, er derfor passende at bruge om den religiøse tro, afslutter forfatteren.

Morten Monrad Pedersen er cand. scient., forfatter og arbejder som IT-konsulent.

Den 7. Sans - Hvorfor misforstår vi verden. Rosenkilde, 12 marts 2010, 299 kr.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

- Religiøs tro er overtro

Jona, publiceret d.04/05 12:42 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Alene tanken om noget højere er spirituelt revolutionerende!
Del Link

- Religiøs tro er overtro

SHJensen, publiceret d.04/05 17:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Det virker som om Morten Monrad Pedersen, som så mange andre erklærede ateister, blot skærer al religiøs tro over én kam, og kalder det overtro. At alt som ikke kan forstås og erfares intellektuelt ikke eksisterer, og derfor er overtro. Efter min mening en meget lille og fattig måde at forholde sig til tilværelsen på.

Et af de bedste svar på hvad den kristne tro er, er jeg faldet over i vers 4 & 5 i salme 582, "Dig rummer ej himle":

4. For troen er ikke,
hvad andre kan veje
og måle med kløgt -
men frygtløst at kaste
sig ind på den frelse,
som frit har os søgt.

5. At tro er at stille
sig ind under ordet,
som myndigt får røst -
og finde sig tiltalt
og tåle dets sandhed
og gribe dets trøst.


Med venlig hilsen

Stephan H. Jensen
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Morten Monrad, publiceret d.05/05 12:33 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Hej Stephan

Hvis du kan vise mig en religion, der er baseret på observationer og logik og ikke går ud over eller direkte mod disse, så skal jeg gerne kalde den religion andet end overtro. Jeg er indtil ikke stødt på en sådan, og derfor kalder jeg religion for overtro.

Du taler om en fattig måde at forholde sig til tilværelsen på, det kan jeg ikke følge. Jeg mener min verden er meget rig, og jeg behøver ikke at indhylde den i overtroens slør.

Min kærlighed til min kone og søn gør min verden rig. Mine venner og familie gør min verden rig. Aha-oplevelser, når jeg gennemskuer, hvordan noget hænger sammen, gør min verden rig. Humor gør min verden rig. Det samme gør musik, litteratur og mange andre ting.

Verden er da et helt fantastisk sted. Vi er bygget af atomer, der er blevet sat sammen af lettere atomer i stjerners interne fusionsreaktorer. Atomerne blev slynget ud i verdensrummet og blev en del af den sky af partikler, hvorfra vores solsystem dannedes. Nogle af atomerne dannede selvkopierende molekyler, som via bakterier, fisk og pattedyr udviklede sig til os. Vi er i praksis bygget af stjernematerie. Det er da en fuldstændig fantastisk tanke.

Jeg kan ikke andet end at mene, at min verden er endog meget rig.

Hilsner
Morten Monrad Pedersen
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Hajmad, publiceret d.05/05 12:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Få min skyld må du gerne tro at det er overtro. Din mening gør det hverken mere eller mindre sandt.
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

DebatBorad, publiceret d.05/05 13:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"

Hej Morten..

Jeg gider egentlig ikke endnu en diskussion om religion kontra ateisme, men det skal naturligvis ikke afholde andre:o)..

Jeg er mere interesseret i, hvordan du definerer henholdsvis "tro" og "overtro", og om du ser en forskel på de to?

Mvh
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Hajmad, publiceret d.05/05 13:25 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
citat:
Jeg mener at tro
i betydningen, ”jeg tror, at der står en liter mælk i køleskabet, fordi jeg satte den derind i går”, står i et rimeligt forhold til dokumentationen
. Overtro går ud over, hvad man har dokumentation for
, og derfor holder den form for tro ikke, mener Morten Monrad Pedersen.


Tro er hvad der ud fra Mortens subjektive vurdering står i ”rimeligt forhold” til dokumentationen / hans egne observationer.

Overtro er hvad der går ud over hans egen subjektive vurdering af rimelighed.

Hvilket bare er en anden måde at sige: Det Morten tror på er tro. Det Morten ikke tror på, er overtro.
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Marc Lund, publiceret d.05/05 13:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Hej Hajmad

Det er helt korrekt men det er da en fejlslutning, at antyde en kumulativ mening er en indikator for sandhed.

Morten har ikke ret fordi han mener han har ret, Morten ret fordi det er den eneste logiske konklusion. I den forstand er det Morten mener ikke bare hans eller andres mening, det er en logisk konsekvens af hvad der er observeret.

De bedste hilsner

Marc L. Rasmussen
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Morten Monrad, publiceret d.05/05 13:52 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Hej Hajmad

citat:
Få min skyld må du gerne tro at det er overtro. Din mening gør det hverken mere eller mindre sandt.



Du har fuldstændig ret i, at min mening i sig selv isoleret fra argumenter ikke har betydning andet end som en "her er hvad en, der har undersøgt emnet, konkluderer". Interviewet kommer ind på mit kriterie for, hvad overtro er, men går ikke rigtig ind i, hvordan jeg er kommet frem til min konklusion.

Det er et interview om mine holdninger omkring religion, ikke et forsøg på at bevise, at Gud ikke eksisterer.
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Morten Monrad, publiceret d.05/05 14:26 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Hej DebatBorad

citat:
Jeg gider egentlig ikke endnu en diskussion om religion kontra ateisme, men det skal naturligvis ikke afholde andre:o)..



Jeg gider godt, og har gjort det mange gange . Har dog nok ikke tid til det helt store lige nu.

citat:
Jeg er mere interesseret i, hvordan du definerer henholdsvis "tro" og "overtro", og om du ser en forskel på de to?



Hvis du med "tro" mener religiøs tro, så ser jeg den blot som en form for overtro.

I interviewet taler jeg også om tro i en anden betydning, som i ”jeg tror, at der står en liter mælk i køleskabet, fordi jeg satte den derind i går”. Denne form for tro står i et rimeligt forhold til dokumentationen.

Overtro går derimod derud, hvor dokumentationen ikke kan følge med, eller den går direkte mod dokumentationen.

Dette er naturligvis en simplistisk opstilling, der findes gråzoneområder, og der kan skrives lange afhandlinger om hvad der er og ikke er overtro .
Del Link

Re: - Religiøs tro er overtro

Hajmad, publiceret d.05/05 14:40 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Religiøs tro er overtro"
Til Morten Monrad :

Da jeg i interviewet læste ”Religiøse mennesker mistolker verden” opfattede jeg det mere som en påstand end en tilkendegivelse af personlige holdning. Men hvis det bare er din personlige holdning, så anerkender jeg da fuldstændigt din ret til sådan en.


Til Marc Lund :

citat:
Morten har ret fordi det er den eneste logiske konklusion.



Ifølge dig selv.

citat:
det er en logisk konsekvens af



... hvad du har observeret. Det er bestemt ikke en logisk konsekvens af hvad alle mennesker har observeret.
Del Link
Mere:   1 ... | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​