Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Asiens kristne uenige om buddhismen til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Asiens kristne uenige om buddhismen

Buddhismen er, som kristendommen også er det, en missionerende religion, skriver sekretariatschef Jørgen Skov Sørensen.

- Foto: James Hardy/Colourbox

144 debatindlæg Hold mig opdateret

Buddhismen er en teologisk udfordring for kristendommen alene af den grund, at det er en religion uden gudsforestilling, fortæller sekretariatschef Jørgen Skov Sørensen

Kinas indflydelse globalt set bliver større og større. Det betyder kulturel og økonomisk udveksling, og som religionsforsker Jørn Borup nævner i Kristeligt Dagblad, vinder også buddhismen mere og mere indpas i Vestens tænkning.

Men har asiatiske kristne et andet, måske mere negativt, forhold til buddhismen end danske kristne?

Sekretariatschef Jørgen Skov Sørensen svarer:

For nogle år siden kunne man i et ugeblad opleve en fremtrædende dansk skuespillerinde fortælle, hvordan hun hørte hjemme i folkekirken, men i øvrigt fandt sin afgørende inspiration i buddhismen.

Jeg husker, at artiklen vakte en del harme blandt kirkefolk i sin tid, fordi denne kendte person på sin egen meget autentiske vis legitimerede, at man kunne være kristen og buddhist på samme tid.

Annonce
I virkeligheden afspejler hendes måde at tænke på nok en generel tendens blandt rigtigt mange af de danskere, som er medlem af folkekirken, men som samtidigt føler sig tiltrukket af buddhismens univers.

Buddhisterne går også i kirke
Buddhismen er, som kristendommen også er det, en missionerende religion, og navne som tibetanske Dalai Lama og vietnamesiske Thich Nhat Hanh har med deres missionsrejser og spirituelle bøger fået sig en massiv skare af læsere i Danmark.

Det er overvejende sandsynligt, at mange af deres læsere samtidigt er medlem af folkekirken, nogle af dem kommer helt sikkert også til gudstjeneste, men fascineres – på samme måde som den kendte dansker i eksemplet ovenfor – af buddhismens univers med spiritualitet og meditation som omdrejningspunktet og med angivelse af, at netop disse elementer er fraværende i folkekirken, men i rigt mål lader sig finde i buddhismen.

Buddhismens gudløshed er en udfordring
Det er altså et meget pragmatisk forhold, som mange folkekirkekristne har til buddhismen – et forhold, hvor der ikke skæves meget til dogmatik og læresætninger. Nuvel, Bibelen giver jo ikke direkte anvisninger på, hvordan man skal forholde sig til buddhisme, simpelthen fordi buddhismen ikke er en del af det bibelske univers.

Men det står relativt klart, at buddhisme som religion og livstydning er en teologisk udfordring for kristendommen alene af den grund, at det er en religion uden gudsforestilling. Buddha var et menneske og henviser ikke til nogen guddom.

En undersøgelse foretaget blandt præster af stiftssamarbejdet Folkekirke og Religionsmøde for nogle år siden viste da også, at folkekirkens præster anser samfundets nyåndelige strømninger, som i høj grad lader sig inspirere af buddhisme, for at være den væsentligste udfordring for kirken sammen med sekulariseringen.

Hvad gør kristne i buddhistiske lande?
Hvordan møder man sådan en udfordring? Er en religion uden en gud fuldstændig uforenelig med kristendom? Eller supplerer de to hinanden netop gennem forskelligheden?

En måde at trænge dybere ned i det spørgsmål er at kigge på, hvordan kristne i de dele af verden, hvor buddhismen er den fremtrædende religion, møder majoritetsreligionen.

Der er selvsagt ikke noget klart billede at hente blandt kristne i Østasien. Her møder man lige så stor forskellighed blandt kristne, som vi kender det fra vore egne rækker. To selvoplevede eksempler illustrerer dette.

De kan godt lide Jesus!
Jeg besøgte i midten af 90’erne en lille kristen efterskole i Japan. Skolen drives af den lokale lutherske kirke og er resultatet af bl.a. danske missionærers arbejde i Japan. I dag er skolen selvstændig japansk og ledes af den lokale præst.

Alle eleverne er buddhister, men deltager i morgen- og aftenandagter med bibellæsninger, som afholdes nogle gange af præsten, nogle gange af lærerne på skolen.

Jeg spurgte præsten, hvordan de bar sig ad med at finde kristne lærere i området, som er meget traditionelt japansk. Han svarede mig, at det kunne de heller ikke. Alle lærerne var buddhister og kom i de lokale buddhistiske templer… ”Men”, tilføjede han, ”de opfører sig altså, som var de gode kristne mennesker, og de siger, at de godt kan lide Jesus”.

Sådan…! Noget at tænke over for en ung og relativ traditionelt funderet kristen vesterlænding.

Provokerende kirke i buddhistisk stil
På samme vis har jeg ved adskillige lejligheder besøgt Tao Fong Shan, Kristusvindens Bjerg, i Hong Kong. Stedet her er også udløber af dansk/nordisk missionsaktivitet (Areopagos, red.) og er kendetegnet ved at huse en kirkebygning opført i buddhistisk stil, angiveligt oprindeligt et forsøg på at tiltrække buddhister til en hellig bygning, som var genkendelig for dem.

Gudstjenester og kirkelige handlinger varetages i dag af Den Evangelisk Lutherske Kirke i Hong Kong, som er en almindelig luthersk main-line kirke med gedigen luthersk teologi i bagagen.

Alligevel har jeg flere gange oplevet mere konservative kristne i Hongkong kritisere Tao Fong Shan for at være ”det der sted, hvor man blander religionerne”. Kritikerne fandt altså, at alene det at bygge i buddhistisk stil var religionsblanderi trods den klare kristne lære, der lød fra prædikestolen.

Asiens kristne uenige om buddhismen
De to illustrationer viser, at kristne i Østasien ikke har en entydig holdning til buddhisme. Naturligvis ikke, fristes man til at sige. Man kan møde asiatiske kristne, som tager afstand til alt det, som buddhismen står for, fordi det giver dem identitet netop som kristne og støtter dem i den beslutning, de har taget om at tilhøre en minoritetsreligion med al det besvær, det medfører.

Men man møder også kristne, der erkender, at de som asiater er del af en tradition, der er farvet af buddhisme. Måske kan man sammenligne dem med de mange danskere, som er fascinerede af buddhismens indhold og univers, men i erkendelse af tradition og tilhørsforhold beholder folkekirken som deres institutionelle religiøse hjem.

De mere eksklusive asiatiske kristne har for så vidt også deres pendant i en dansk sammenhæng. Hos de etniske danskere, der vælger at konvertere helt og fuldt til buddhismen, kan man ofte opleve en stærk afstandtagen til kirkens indhold og lære. Det svarer, religionssociologisk, til nogle asiatiske kristnes ønske om at styrke deres nye religiøse identitet som minoritet overfor majoritetsreligionen.

Jørgen Skov Sørensen er cand.theol og ph.d. og sekretariatschef i Folkekirkens mellemkirkelige Råd. Han har boet i Asien i en årrække.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Asiens kristne uenige om buddhismen

Hajmad, publiceret d.26/07 02:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Jeg kan slet ikke se at buddhismen skulle være en udfordring for kristendommen. Eller at bibelen ikke skulle forholde sig til buddhisme. Fra et kristent synspunkt, er buddhismen jo bare satans løgne. Der er jo masser af steder i bibelen som omtaler hvordan falske profeter vil prøve at narre de kristne og lede dem på afveje.

Og så er det med ”ingen guder i buddhismen" vist ikke helt rigtigt.. Målet i buddhismen er jo at nå det oplyste stadie hvor man selv bliver til en Gud. Og det er jo præcis den samme løgn som slangen fortalte adam og eva.. »Vist skal I ikke dø! Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.« Første mosebog 3: 4-5

Noget andet er meditation. Hvis der findes en åndelig verden, som bibelen beskriver det, så er det at åbne sig op for det ”spirituelle” igennem meditation noget man skal holde sig fra som kristen. Der findes ifølge biblen 2 åndsmageter i denne verden. Lyset og mørket. Og man kan rolig regne med at mørket ikke vil en det godt.

I det hele taget skal man holde sig langt væk fra alt new-age spiritualisme. Ja man kan jo bare citere tredje mosebog 19 : 31 »Vend jer ikke til dødemanere, og søg ikke til sandsigere, så I bliver urene ved dem. Jeg er Herren jeres Gud!«

Jesus sagde: »Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.« matthæus 10 : 28

Og på basis af det kan man jo sige, at noget af det farligste man kan foretage sig som kristen, er at flirte med buddhisme, spiritualisme og okkultisme.

For hvis Jesus er vejen, sandheden og livet, så er buddhismen jo døden og fortabelsen.
Del Link

Kommentar til hajmads indlæg.

Jan, publiceret d.26/07 07:33 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Mod fundamentalisme af jehovas vidner typen, kæmper selv Guderne forgæves.

Hvordan skulle det være muligt at svare folk fornuftigt der har sat sig selv totalt uden for sund fornuft og befinder sig i et univers af tro ?

Der er i sagens natur ikke længere en dialog, men alene en fremsættelse af trosartikler.

Og så er der ikke grund til at sige mere - vel ?
Del Link

Asiens kristne uenige om buddhismen

Morten, publiceret d.26/07 10:18 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Der er megen besnærende sandhed i buddhismen. Man kan godt forestille sig, at Jesus har kendt til buddhismen og lært af den. Netop derfor er den også en udfordring for kristendommen. Buddhismen regner ikke med en personlig gud, vi kan have et forhold til. Det er én forskel. En anden forskel er, at kristendommen opfordrer til engagement i verden, medens buddhismen opfordrer til slippe verden. Jesus opfordrer til aktiv næstekærlighed, medens det er ret ligegyldigt for buddhismen.
Del Link

Asiens kristne uenige om buddhismen

Hajmad, publiceret d.26/07 10:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Morten skrev:
Der er megen besnærende sandhed i buddhismen.

Jeg kan ikke se nogen sandhed i buddhismen.

Morten skrev:
Man kan godt forestille sig, at Jesus har kendt til buddhismen og lært af den.

Jeg ved ikke hvad du kan forstille dig. Men personligt syntes jeg det er noget værre vrøvl. Jesu lære ligger fuldstændig i forlængelse og opfyldelse af læren i det gamle testamente, som går forud for buddhismen.

Morten skrev:
Netop derfor er den også en udfordring for kristendommen.

Dine forestillinger om hvad Jesus var inspireret af, er ikke nogen udfordring for kristendommen. Det tjener kun til at vildlede de svage i troen.
Del Link

Der står mange sjove ting i Bibelen

Rasmus, publiceret d.26/07 11:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Ja der står sgu mange sjove ting i Bibelen. Blandt andet står der: "Herren din Gud er en fortærende ild"(2 Mos 4,24) og "Herren din Gud, som bor hos dig, er en lidenskabelig Gud. Pas på at Herren din Guds vrede ikke flammer op imod dig"(5 Mos 6,15). Han lyder som en rimelig svag gud. Jeg mener, vrede og raseri er jo vanligvis et tegn på frustration og afmagt. Han lyder ret menneskelig, selvom han angiveligt har magten til at "udrydde dig fra jordens overflade". Faktisk lyder han mere som en dæmon end en gud. Jeg tror du er bedre tjent med at tilbede buddhaerne. De er netop karakteriseret ved at have hævet sig over lidenskab og smålige følelser som vrede og raseri.
Del Link

Asiens kristne uenige om buddhismen

Hajmad, publiceret d.26/07 11:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Rasmus skrev:
Ja der står sgu mange sjove ting i Bibelen.

Ved du egentlig godt hvad ”sgu” betyder ?

Rasmus skrev:
Han lyder som en rimelig svag gud. Jeg mener, vrede og raseri er jo vanligvis et tegn på frustration og afmagt.

Det er jo bare din manglende indsigt der tolker det til at være raseri, fustration og afmagt.

Rasmus skrev:
Han lyder ret menneskelig, selvom han angiveligt har magten til at "udrydde dig fra jordens overflade". Faktisk lyder han mere som en dæmon end en gud.

Hvad er det du prøver at opnå ved at håne og spotte?

Rasmus skrev:
Jeg tror du er bedre tjent med at tilbede buddhaerne.

I følge bibelen, er man bestemt ikke bedre tjent med at tilbede afguder.
Del Link

buddhistisk kærlig omsorg

ChristianF, publiceret d.26/07 11:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Morten skrev:
En anden forskel er, at kristendommen opfordrer til engagement i verden, medens buddhismen opfordrer til slippe verden. Jesus opfordrer til aktiv næstekærlighed.
Hej Morten.

Buddhisme handler også om social omsorg og engagement og kærlighed til andre mennesker.

Fx har buddhistiske munke draget omsorg for syge, fattige og udstødte. De har opfostret forældreløse, drevet hospitaler, skoler og alderdomshjem.
http://www.religion.dk/artikel/248270:Buddhisme---Naestekaerlighed--i-buddhismen

Og det samme gælder for menige buddhister, der opfordres af deres vejledere til at tage socialt ansvar, drage omsorg og hjælpe hvor der er behov - af kærlighed - uden øje for personlig vinding.

Der er en bevægelse i gang blandt buddhister i både vesten og asien, der har stadig mere vægt på social engagement.

Der er kristne og buddhister, der har givet sit liv i deres sociale engagement. Der er kristne og buddhister, der har lukket sig helt ude fra kontakt med omverdenen.

Hvis det var en konkurrence ville kristendom og islam måske vinde. Men reelt kan det vel ikke blive en konkurrence blandt verdensreligioner? Der er er jo kolossale forskelle blandt kristne, såvel som blandt buddhister. Vigtigst i denne sammenhæng er vel at vægte social omsorg og kærlighed til andre mennesker, hvilket både mange kristne og mange buddhister praktiserer og inspirerer andre til.

Mvh
Del Link

Spørgsmål til Hajmad

Rasmus, publiceret d.26/07 12:30 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Det er hverken hån eller spot når jeg siger at din gud virker menneskelig eller lettere dæmonisk. Det er bare min ærlige mening, baseret på hans egne udtalelser omkring sit temperament. Jeg har tre spørgsmål:

1. Hvilken indsigt er det du mener jeg mangler? Kunne jeg lokke dig til at indvie mig i den?
2. Hvad er der egentlig galt med at dyrke afguder? Hvorfor bliver din gud så forarget over det?
3. Hvad er dit argument for at følge Bibelen? Hvorfor ikke Koranen eller Vedaerne eller noget tredje?
Del Link

Asiens kristne uenige om buddhismen

F-86, publiceret d.26/07 14:10 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Rasmus til Hajmad:
Hvad er dit argument for at følge Bibelen? Hvorfor ikke Koranen eller Vedaerne eller noget tredje?

Et af flere mulige svar kunne være, at Bibelens Gud er den eneste gud, der ved inkarnationen i Jesus Kristus har valgt at dele menneskenes livsvilkår. Guds åbenbaring i Jesus Kristus er også det eneste tilfælde, hvor en almægtig gud har åbenbaret sig som en kærlig gud, der vil os det godt.

Med venlig hilsen
F-86
Del Link

Hvad med Krishna?

Rasmus, publiceret d.26/07 14:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Asiens kristne uenige om buddhismen
Hmmm. Kunne godt tænke mig at høre de andre mulige svar. For det der er da lidt tyndt. Nu var det heller ikke Bibelens gud jeg spurgte ind til men selve Bibelen. Hvorfor skulle Bibelen være mere troværdig end så meget andet? Men det er lige meget. Jeg har følgende kommentarer:

Er Bibelens gud den eneste der har ladet sig inkarnere og dele menneskenes livsvilkår? Hvad med Vishnu? Han lod sig da inkarnere som Krishna. Er Bibelens gud den eneste der har åbenbaret sig som en almægtig og samtidig kærlig gud? Er Gud da så meget mere kærlig indenfor Kristendommen end han er indenfor så mange andre religioner? Lige bortset fra Islam, synes jeg da Gud virker væsenligt mere sympatisk indenfor de fleste andre monoteistiske religioner. Iøvrigt er det kun Johannesevangeliet hvor Jesus gør krav på guddommelighed. I de ældre evangelier benægter han dette. Hvorfor vælge at tro på netop Johannesevangeliet? Og her kommer vi så tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvorfor i det hele taget vælge at tro på noget af det der står i Bibelen?
Del Link
Mere:   1 ... | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock