Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Lægger Jesus op til dødsstraf? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lægger Jesus op til dødsstraf?

Når Bibelens tekster taler om dødsstraf ved tab af troen, er det en opfordring til selvprøvelse og overvejelse af egen tro - ikke en konkret opfordring til at berøve liv, forklarer generalsektretær Jonas Adelin Jørgensen.

- Kilde: Colourbox.com

Svaret giver udtryk for panelistens holdning
Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.
flexblock
5 debatindlæg Hold mig opdateret

Skriftstedet om møllestenen er ment som en selvprøvelse for den kristne, forklarer generalsekretær Jonas Adelin Jørgensen

Spørgsmål:

Det bliver ofte fremhævet, at Det Nye Testamente om noget er kendetegnet ved dets budskab om fred, forsoning og tilgivelse.

Modsat bliver Koranen tilsvarende ofte fremhævet for sine mange dødstrusler mod især frafaldne og vantro, blandt andet ved halshugning og lignende (fremgår navnlig af sura 9).

Det er dog temmelig vanskeligt at opretholde denne modsætning, når man hos Markus (9:42-48) læser: "Den, der bringer en af disse små, som tror på mig, til fald, var bedre tjent med at have en møllesten hængt om halsen og være kastet i havet." Samme dødstrusler ses gentaget hos Lukas (17:1-4) og hos Matthæus (18:6-11).

I begge religiøse skrifter læses de hellige bøger af menigmand som en ubehagelig, frastødende opfordring til at eksekvere dødsstraf over for alle, der måtte finde på at tilskynde til frafald - kun forslag til henrettelsesmetode er forskellige, nemlig henholdsvis halshugning og drukning.

Annonce
Det er vanskeligt at komme til andet resultat, end at respekten for anderledes tænkende på dette punkt kan siges at ligge på et endog meget lille sted i begge tilfælde.

Hvordan er den aktuelle teologiske udlægning af disse tre skriftsteder i evangeliet, som her er omtalt?

Jørn Dalmer

Svar:

Kære Jørn,

Tak for dit spørgsmål om frafald og eventuel straf i den forbindelse i Det Nye Testamente.

Markus 9,42-50 er en tekst, som advarer mod frafald fra troen. Teksten advarer både den, som bringer andre til fald, og den, som skiller sig selv fra troen.

Dette gøres bogstaveligt talt med en række sproglige figurer af typen ’det var bedre at’. For eksempel er det bedre at hugge en hånd af, hvis hvad den gør, fører dig væk fra troen, eller det er bedre at miste det øje, hvis det, du ser, koster dig frelsen, end at beholde begge øjne og ende i fortabelsen.

I denne række af ’det var bedre end’ udsagn optræder også det udsagn, som du henviser til, nemlig udsagnet om, at ”Den, der bringer en af disse små, som tror på mig, til fald, var bedre tjent med at have en møllesten hængt om halsen og være kastet i havet” (Mark 9,42).

Denne tekst advarer således mod at bringe andre til fald, og gør det ved at sammenligne med en – paradoksalt nok – mere lempelig skæbne, nemlig at blive druknet i havet.

Dette er jo paradoksalt, netop af den grund, som du selv påpeger: at druknedøden ikke er nogen eftertragtelsesværdig måde at komme af dage på, og derfor ikke noget, som vi ud fra vores moderne etik kan ønske for nogen.

Netop! vil teksten sige: Det som ser uskyldigt ud – at berøve andre deres tro – er i virkeligheden værre end om man havde druknet med en møllesten om halsen. Med andre ord: Hvis det er slemt at drukne, så meget værre er det at lede nogen væk fra troen.

Derimod er teksten ikke nogen opfordring til at drukne den, som måtte berøve andre deres tro, ligesom de følgende vers aldrig er blevet taget til indtægt for at afskære fødder og hænder eller at udstikke øjne som straf for frafald fra den kristne tro.

Udsagnene er til selvprøvelse for den kristne og stiller med en række konkrete situationer og billeder spørgsmålet: Af hvilken beskaffenhed er din tro?

Med venlig hilsen
Jonas Adelin Jørgensen
Generalsekretær i Dansk Missionsråd
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Godt svar

Hajmad, publiceret d.03/01 23:51 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lægger Jesus op til dødsstraf?
Godt svar. Meget enig. Tak for det.

I forhold til spørgsmålet, forstår jeg slet ikke hvorfor ”menigmand” åbenbart læser dødstrusler ind i dette vers. Som jeg ser det, kan der aller højst være tale om at bibelen opfordrer til selvmord ( frem for at føre andre vild ). Og det er jo kun hvis man læser fuldstændig uden for symbolik og kontekst.
Del Link

Respekt, Falsk gud, modsigelser i koranen.

Martin, publiceret d.05/01 00:19 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lægger Jesus op til dødsstraf?
Koranen fortæller muslimer til at dræbe og gå i krig for at kæmpe for islam: Koranen, kapitler (Surahs) 9:05, 2:191, 2:193, 3:118, 4:75,76, 5:33, 8: 12, 8:65, 9:73,123; 33:60-62.

"Og dræb dem, hvor du finder dem, og drive dem ud, hvorfra de kørte dig ud, og forfølgelse er har længere end slagtning, og ikke kæmpe med dem på den Hellige Moské, indtil de kæmper med dig i det, men hvis de gør kampen dig, så slå dem ihjel, sådan er det belønning af de vantro, (Koranen 2:191).

De, som tror at kæmpe for Allahs sag, og dem der ikke tror gør kampen om årsagen til idoler. Så bekæmpe håndlangere af djævelen. Hør! djævlens strategi er stadig svag, "(Koranen 4:76).

"OI som tror, kæmper de af vantro, der er tæt på dig, og lad dem finde i dig hårdhed,! Og vide, at Allah er med dem, der vogter (mod det onde)," (Koranen 9:123).

"Den eneste belønning for dem, der føre krig mod Allah og Hans budbringer, og stræbe efter korruption i landet vil være, at de vil blive dræbt eller korsfæstet, eller få deres hænder og fødder på alternative sider hugget af, eller vil blive udvist ud af jord. Sådanne vil være deres nedbrydning i verden, og i det hinsides, "(Koranen 5:33).

Når din Herre inspirerede englene, (sagde): Jeg er med dig. Så gør de, der tror stå fast. Jeg vil kaste frygt i hjerterne på de vantro. Så slå om halsen og slå dem hver finger. 13Det er fordi de var imod Allah og Hans budbringer. Hvem der modsiger Allah og Hans budbringer, (for ham) Hør! Allah er alvorlig i straf, "(Koranen 8:12).

"O Profet opfordre de troende til krig, og hvis der er tyve patient dem af jer, de skal overvinde to hundrede, og hvis der er hundrede af jer skal de overvinde et tusind af dem, der ikke tror, fordi de er et folk, der ikke forstå, "(Koranen 8:65).

"Så, når de hellige måneder er gået, dræbe afgudsdyrkerne, hvor I finder dem, og tage dem (i fangenskab), og belejre dem, og forberede sig til dem hver baghold. Men hvis de omvender sig og etablere tilbedelse og betaler de fattige-grund, Derefter forlader deres vej fri. Hør! Allah er Tilgivende, Barmhjertig "(Koranen 9:5).

"O Profet stræber hårdt mod de vantro og hyklerne og vær ubøjelige til dem, og deres bolig er et helvede, og de onde er den destination," (Koranen 9:73).

hyklerne og dem, i hvis hjerter er en sygdom, og agitatorer i byen, ikke afstå 61Forbandet: uanset hvor de findes, skal de blive beslaglagt og myrdet, en (forfærdelig) myrde. 62 (sådan har været) under Allah med hensyn til dem, der er gået forud for, og du skal ikke finde nogen ændring i løbet af Allah, (Koranen 33:60-62).

"Nu da I mødes i kamp de vantro, så er det slog i halsen, indtil når I har trukket dem, så gør hurtigt af obligationer, og bagefter enten nåde eller løsepenge indtil krigen fastsætte sin byrder ..." (Koranen 47:4).

"Sandelig Allah elsker dem, der kæmper i hans sag i Slagorden, som om de var en solid cementeret struktur," (Koranen 61:4).

I islam er der ingen garanti for frelse, undtagen i et tilfælde, dør i Jihad. Jihad er kampen, kampen mod dem, der ville modsætte sig islam, og hvad islam står for. Dette er meget vigtigt, fordi i den muslimske religion, er der ingen garanti for frelse. Kan du overveje følgende vers:

Derefter vil han, hvis saldo (af gode gerninger) blive (fundet) tunge, 7Vil være i et liv med god fornøjelse og tilfredshed. 8 Men han, hvis saldo (af gode gerninger) vil blive (fundet) lys, - 9Vil har sit hjem i en (bundløs) hold. (Surah 101:6-9)

I islam er der ingen sikkerhed for, at den muslimske vil blive tilgivet for sine synder. Som du kan se, at Koranen lærer et system af værker retfærdighed. Derfor kan ingen muslim nogensinde vide, om han ikke har gjort nok gode for at behage Allah. Dette er en byrde, at mange muslimer ikke kan lide at bære.

Hvis vi kan se, at det islamiske system for frelse er baseret på arbejder, som ikke kan garantere frelsen, men kæmper i jihad kan, og vi kunne se, hvorfor muslimer terrorister ville være ivrige efter at dø (og tage andre med dem) til årsagen til deres religion. Det er den eneste måde de kan garanteres paradis. Det er dette grundlæggende princip i islam, som fremmer terrorisme.

• "Lad dem kæmpe for Allahs sag, der sælger livet i denne verden for herefter at ham, der kæmper i Allahs sag, -. Om han er dræbt eller sejrer - Snart skal vi give ham en belønning af stor ( værdi). " (4:74, Yusifali).
• "Allahs Apostel sagde," Allah garantier (til den person, der udfører jihad i sin sag og intet tvang ham til at gå ud, men Jihad i sin sag og tro på Hans Ord), at Han enten vil indrømme ham ind i Paradis (martyrium) eller ham tilbage med belønning eller bytte han har tjent på hans bopæl, hvorfra han gik ud, "(Hadith bind. 9, Bog 93, # 555).

Må muslimer praksis Koranen princippet om at dræbe ikke muslimer? Ja, de gør.

Er Koranen definerert ordet "Allah"? Nej
Var navnet "Allah" afslørede for første gang i Koranen? Nej
Er Koranen antages, at dets læsere allerede har hørt om "Allah"? Ja
Skal vi se på præ-islamiske arabiske historie for at se, hvem "Allah" var før Muhammed? Ja.
Ifølge muslimsk tradition, Muhammad blev født ind i en kristen familie og stamme? Nej
Var han født i en jødisk familie eller stamme? Nej
Hvad religion var hans familie og stamme? Paganer/hedninge
Hvad var navnet på hans hedenske far? Abdullah (Abd + Allah)
Har Muhammad deltage i hedenske ceremonier af Mekka? Ja
Har araberne i før-islamisk tid tilbedt 360 guder? Ja
Har hedningene araberne tilbeder solen, månen og stjernerne? Ja
Har araberne bygget templer til Måne-gudem? Ja
Har forskellige arabiske stammer give Måne-guden forskellige navne / titler? Ja
Hvad var nogle af de navne / titler? Synd, Hubul, Ilumquh, Al-Ilah.
Var titlen "al-Ilah" (gud), som anvendes af Måne-guden? Ja

http://in.answers.yahoo.com/question/index?qid=20101009041144AAa0xZ7

http://en.wikipedia.org/wiki/Hubal

Var ordet "Allah" stammer fra "al-Ilah?" Ja
Var den hedenske "Allah" en høj gud i en panteon af guder? Ja.
Var tilbedt ved Kabah? Ja.
Var Allah kun én af mange mekkanske guder? Ja
Har de placere en statue af Hubul på toppen af Kabah? Ja.
På det tidspunkt var Hubul fandt Måne-guden? Ja.
Var Kabah dermed "huset Måne-gud"? Ja.
Har navnet "Allah" til sidst erstatte af Hubul som navnet på Måne guden? Ja.
Har de kaldet Kabah "hus af Allah"? Ja
Har hedningene udvikle religiøse ceremonier i forbindelse med tilbedelsen af deres guder? Ja.
Har hedningene praksis pilgrimsrejsen, Ramadan, der kører rundt i Kabah syv gange, kysse den sorte sten, barbering hovedet, dyr ofre, kører op og ned to bakker, kaster sten mod djævelen, prustende vand ind og ud næse, bede flere gange om dagen mod Mekka, som giver almisse, fredagsbønnen, osv.? Ja.
Har Muhammed kommando sine tilhængere til at deltage i disse hedenske ceremonier mens hedningene stadig var i kontrol over Mekka? Ja (Yusuf Ali 214:78).
Har Islam gå på at vedtage disse hedenske religiøse ritualer? Ja. (Yusuf Ali 223:80.).
Var al-Lat, kaldet al-Uzza og Manat "døtre af Allah"? Ja.
Har Koranen på et tidspunkt fortalt muslimerne at tilbede al-Lat, al-Uzza og Manat? Ja. I Surah 53:19-20.
Er disse vers er "ophævet" ud af den nuværende Koranen? Ja.
Hvad blev de kaldt? "De Sataniske Vers". Ja.
Var halvmånen en gammel hedensk symbol på Måne-guden hele den antikke verden? Ja.
Var det religiøse symbol på Måne-guden i Arabien? Ja
Der blev stjerner også anvendes som hedenske symboler i døtrene af Allah? Ja
Har jøderne eller de kristne i Arabien brugt halvmånen med flere stjerner ved siden af som symboler på deres tro? Nej
Har Islam vedtaget den hedenske halvmånen og stjernerne, som det religiøst symbol? Ja.
Som Islam udviklet gennem århundreder, gjorde det vedtager hedenske navne, hedenske ceremonier, hedenske templer og hedenske symboler? Ja
Er det muligt, at de fleste muslimer ikke kender hedenske kilder til symboler og ritualer af deres egen religion? Ja.
Er de chokerede over at finde ud af den sande kilderne til deres ceremonier og historier? Ja
Kan islam være Abrahams religion, hvis det kommer fra hedenskab? Bestemt Nej
Hvad så er islam? En moderne version af en af de gamle frugtbarhedne kulter.
Er "Allah" af Koranen, den kristne Gud Fader, Søn og Helligånd? Nej
Har jøderne siger, at den muslimske "Allah" er deres Gud også? Nej
Så hvis gud er Allah? Hedenskabets Gud Hubal.

Islam respekterer kvinder som Lige?

Blot, at enkeltpersoner vil blive bedømt som sådan af Allah, betyder ikke, at de har lige rettigheder og roller, eller at de bliver bedømt af de samme standarder.

Der er ingen uklarhed i Koranen, livet af Muhammed, eller islamisk lov med hensyn til mindreværd mellem kvinder og mænd trods den indsats, moderne apologeter for at redde vestlig feminisme fra glansbilleder og fragmenter af vers, der historisk set holdt ikke en sådan progressiv fortolkning.

Efter militære erobringer, ville Muhammad uddele tilfangetagne kvinder som krig præmier til sine mænd. I mindst ét tilfælde anbefalede han, at de blive voldtaget foran deres ægtemænd. Tilfangetagne kvinder blev gjort til sexslaver af de meget mænd, der dræbte deres mænd og brødre. Der er fire Koran vers, hvor Allah gør klart, at en muslim mester har fuld seksuel adgang til sine kvindelige slaver, men der er ikke en, der forbyder voldtægt.

Koranen, giver muslimske mænd tilladelse til at slå deres koner for ulydighed, men ingen hvor er det kommando kærlighed i ægteskabet. Det helt klart siger, at mænd er, grad over koner. Hadith siger, at kvinder er intellektuelt underlegne, og at de udgør flertallet af Helvedets beboerne.

Under islamisk lov, kan en mand skille sig fra sin kone på hans valg. Hvis han gør dette to gange, så ønsker at gifte sig igen hende, skal hun først have sex med en anden mand. Mænd er undtaget fra sådanne forringelser.

Muslimske kvinder kan ikke frit gifte sig, hvem de vil, ligesom muslimske mænd. Deres ægtefælle kan også bringe andre koner (og slaver) i ægtesengen. Og hun skal være seksuelt til rådighed for ham til enhver tid (som et felt klar til at blive, ifølge islams hellige bog).

Muslimske kvinder ikke arve ejendom i lige portion til mænd. Deres vidnesbyrd i retten anses for at være værd at kun halvdelen af en mand. I modsætning til en mand, skal hun tildække sit hoved - og ofte sit ansigt.

Hvis en kvinde ønsker at bevise, at hun blev voldtaget, så skal der være fire mandlige vidner for at underbygge hendes konto. Ellers kan hun blive fængslet eller stenet til døde for at tilstå,

I betragtning af alt dette, er det helt en tilsnigelse at sige, at mænd og kvinder har, under islam, baseret på obskure teologiske analogier eller sammenligninger. Dette er et helt nyt trick, som er designet til moderne smag og uenig skarpt med virkeligheden i islamisk lov og historie.

Islam er tolerant over for andre religioner?

Religiøse mindretal har ikke Afblomstet, under islam. Faktisk har de svundet ind til blot skygger efter århundreder med forfølgelse og diskrimination. Nogle var konverteret fra deres oprindelige religion ved Magt, andre under den pinefulde stamme af dhimmitude.

Hvad muslimer kalder, tolerance, andre korrekt identificerer som institutionaliseret diskrimination. Sendingen af jøder og kristne til dhimmier under islamisk styre betyder, at de ikke får den samme religiøse rettigheder og friheder som muslimer. De kan ikke dele deres tro, for eksempel, eller bygge bedehuse uden tilladelse.

Historisk set har dhimmier ofte måttet bære adskille tøj eller klippe deres hår på en særlig måde, der viser deres position af mindreværd og ydmygelse. De deler ikke de samme juridiske rettigheder som muslimer, og skal endda betale en meningsmåling skat (jizya). De skal aflives eller have deres børn taget fra dem, hvis de ikke kan opfylde skatteopkræver krav.

I hundreder af år, havde den kristne befolkning i det besatte Europa deres sønner taget væk og tvangskonverteret til muslimske krigere (kendt som Jannisaries) af osmanniske tyrkere.

Det er under denne byrde af diskrimination og tredje klasse status, at så mange religiøse mindretal konverteret til islam gennem århundreder. De, der gjorde, ofte står over for økonomiske og sociale trængsler, som fortsat den dag i dag og er forfærdende efter vestlig målestok for sand religiøs tolerance og pluralisme.

For dem, der ikke er det, Bogens Folk, såsom hinduer og ateister, er der meget lidt tolerance skal findes, når islam etablerer politisk overlegenhed.Koranen fortæller muslimer til, Kæmpe i vejen for Allah, indtil, religion er kun for Allah. Erobrede befolkninger står over for døden, hvis de ikke etablere regelmæssige bøn og næstekærlighed i den islamiske tradition (dvs. grundpillerne i islam).

Tamerlane og andre muslimske krigere slagtede millioner af hinduer og buddhister, og fordrevne eller tvangskonverteret millioner mere i løbet af de sidste tusind år. Islamister i Somalia halshugge kristne. I Iran er de fængslet.

En af de store ironi i islam er, at ikke-muslimer skal behandles i henhold til de meget standarder, som muslimerne selv vil hævde retten til voldelig selvforsvar blev sko på den anden fod. Islam er sin egen berettigelse. De fleste muslimer mener derfor ikke behov for at forklare de indgroede arrogance og dobbelt standard.

Der er omkring 500 vers i Koranen, at tale om Allahs had til ikke-muslimer og den straf, som han har forberedt til deres vantro. Der er også en lille håndfuld, der siger noget andet, men disse er for det meste tidligere vers, som mange lærde anser for at være ophævet af den senere, mere voldelige dem.

Med hensyn til Sura 109, vil enhver sand Koranen lærd påpege, at formålet med vers var at skelne islam fra guderne af Quraysh (hvoraf den ene fik navnet "Allah") snarere end at slå til lyd religiøs tolerance for ikke-muslimer . På det tidspunkt, han fortalte dette meget tidlige vers, havde Muhammad ikke har nogen magt, og derfor ikke andet valg end at være "tolerante" af andre. Derimod var der ingen sand tolerance vises, når han vendte tilbage til Mekka med magt mange år senere, og forlangte udsættelse eller død for enhver, der ikke ville konvertere til islam. Faktisk fysisk han ødelagde nærede idoler af de mennesker, som han tidligere havde behandlet i Sura 109.

Hvis tolerancen betyder blot afskrække masse nedslagtning af varer af en anden tro, så dagens islam generelt opfylder denne standard oftere end ikke. Men hvis tolerance betyder at tillade folk af andre trosretninger samme religiøse friheder som muslimer nyder, så islam er fundamentalt den mest intolerante religion under solen.

Koranen er den muslimske pendant til Bibelen?

Koranen indeholder kun, hvad der er præsenteret som den bogstavelige ord Allah - som videreformidles af Muhammad. Det kan sammenlignes med et fremstillet tekst, som kun indeholder Jesu ord (den såkaldte "røde bogstaver" vers), der udvindes fra deres nye Testamente historiske kontekst og derefter tilfældigt blandet sammen (kapitlerne i Koranen er arrangeret af størrelse og temaer er sjældent overens, selv inden for hvert kapitel).

Derimod indeholder bibelhistorie og biografiske detaljer. For eksempel er der intet i Koranen, at detaljer Muhammads liv, mens Bibelen indeholder fire bøger, der stiller alle, som er kendt om biografi om Jesus. En anden forskel er, at når Bibelen kommandoer vold - som det sker i en håndfuld Gamle Testamente vers - de tilsigtede mål er udtrykkeligt defineret i passagen, efterlader ingen tvivl om, at det er en genfortælling af historien og ikke en åben kommando for alle andet at gøre det samme.

På trods af den Rapsodi, som muslimer synger Koranens roser, er der en indlysende grund til, at kun et mindretal har faktisk ulejliget sig med at dykke dybere end en lejlighedsvis sporadiske gennemsyn gennem dens sider. Den tilfældige placering af vers og næsten ikke findes nogen sammenhæng gør det vanskeligt at forstå. Af denne grund er Koranen sjældent trykt uden iblanding af voluminøse kommentar (som normalt udtrykker personlige præferencer oversætteren).

Faktisk er den muslimske pendant til Bibelen Koranen, Hadith og Sira tilsammen.

Hadith er en samling af anekdoter og historiske uddrag af Muhammed's liv baseret på videreformidles fortællinger for dem, der boede sammen med ham. Desværre, ægthed varierer. Men det mest pålidelige compilere er aftalt af muslimer lærde at være Bukhari og Sahih Muslim, efterfulgt af Abu Dawud. Det er på Hadith, at islamisk lov (sharia) er baseret på.

Sira er en biografi om Muhammads liv. Igen er der problemer med pålidelighed, som synes noget forvirrende til kristne, i betragtning af at evangelierne var godt på plads inden for de første par århundreder efter Jesu korsfæstelse - der gik forud muslimsk historie med over 600 år. Alligevel var den mest pålidelige biografi om Muhammad udarbejdet af Ibn Ishaq, som skrev omkring 150 år efter hans død. Hans oprindelige arbejde overlever kun i, hvad der var "redigeret" af en senere oversætter (Ibn Hisham, som indrømmede, at han bortfiltreret flere konti, der var af en usmagelig karakter).

En undladelse af at anerkende, at Bibelen er kun kan sammenlignes med Koranen, Hadith og Sira sammen fører ofte til fejlagtige anklage og malplacerede analyse.

Modsigelser i Koranen

1.Hvad var mennesket skabt af, blod, ler, støv, eller ingenting?
A. "skabte mennesket, ud af en (ren) blodprop i størknet blod," (96:2).
B. "Vi skabte mennesket af klingende ler, fra mudder støbt i form, (15:26).
C. "Den lignelse Jesus før Allah er som for Adam, han skabte ham af støv, så sagde til ham:" Bliv (03:59) "Og han var.".
D. "Men ikke mennesket erindre, at Vi skabte ham før ud af ingenting?" (19:67, Yusuf Ali). Også 52:35).
E. "Han har skabt mennesket af en sæd-drop, og se den samme (mand) bliver en åben disputer (16:04)!.
2.Er der eller er der ikke tvang i religionen ifølge Koranen?
A. "Lad der ikke være nogen tvang i religion: Sandheden skiller sig ud fremgår Fejl: hvem afviser det onde og tror på Allah har forstået det mest troværdige hånd-hold, der aldrig bryder Og Allah hører og ved alt." (2: 256).
B. "Og en meddelelse fra Allah og Hans Sendebud, at de mennesker (samlet) på dagen for den store pilgrimsfærd, -. At Allah og Hans Budbringer ophæver (traktat) forpligtelser med hedningene Hvis så I ikke omvender det var bedst for dig, men hvis I vender sig bort, ved I, at I ikke kan frustrere Allah og proklamere en smertelig straf til dem, der afviser Troen, "(9:03)..
C. "Men når det forbudte måneder er forbi, så kampen og dræbe hedningene, uanset hvor I finder dem, og gribe dem, belejre dem, og ligge på lur efter dem i hvert list (i krig), men hvis de omvender sig, og etablere regelmæssige bønner og praksis regelmæssig velgørenhed, så bane vejen for dem: for Allah er tilgivende og barmhjertig "(09:05).
D. Bekæmpelse dem der ikke tror på Allah eller Den Sidste Dag, og heller ikke fastslås, at forbudte, som har været forbudt af Allah og Hans budbringer, der ikke anerkender Sandhedens Religion, (selv om de er) af Bogens Folk, indtil de betale jizya med villig underkastelse og føler sig afdæmpet, "(9:29).
3.Det første muslimske var Muhammed? Abraham? Jacob? Moses?
A. "Og jeg er befalet at være den første af dem, der bøje sig for Allah i islam," (39:12).
B. "Da Moses kom til det sted, der udpeges af os, og hans Herre tiltalte ham, han sagde:" O min Herre! . Vis (Dig) for mig, at jeg kan se på dig "Allah sagde:" Ved ingen måde Kan du se mig (direkte), men se på bjerget, hvis det bliver i stedet, så skal du se mig ". Da hans Herre manifesteret hans herlighed på bjerget, han gjorde det som støv og Moses faldt ned i afmagt Da han kom hans sanser han sagde: "Ære være Dig! Dig jeg tænder på anger, og jeg er den første til at tro. "(7:143).
C. "Og dette var arven, Abraham tilbage til sine sønner, og det gjorde Jacob," Oh my sønner! Allah har valgt Troen for dig; så dør ikke, undtagen i troen på islam, "(2:132).
4.Allah tilgive eller ikke tilgive dem, der tilbeder falske guder?
A. Allah tilgiver ikke, at parter bør oprettes med ham, men han tilgiver noget andet, til hvem han behager, til at oprette partnere med Allah, er at udtænke en synd mest afskyelige faktisk, "(4:48) Også 4:. 116
B. Bogens folk beder dig til at forårsage en bog at stige ned til dem fra himlen: Faktisk spurgte de Moses til en endnu større (mirakel), for de sagde: "Vis os Allah i det offentlige", men de var omtåget for deres formodning, med torden og lyn. Men de tilbad kalv selv efter klare tegn var kommet til dem, og selv så vi tilgav dem og gav Moses åbenbart beviser af autoritet "(4:153).
5.har Allahs dekreter ændret eller ej?
A. "Afvist var bude for dig: Med tålmodighed og vedholdenhed, de bar deres afvisning og deres uret, indtil vores støtte gjorde frem til dem: der er ingen, der kan ændre ord (og dekreter) Allahs Allerede har du fået nogle konto. af disse budbringere "(06:34).
B. "Ordet af din Herre fortærer finde sin opfyldelse i sandhed og i retfærdighed: Ingen kan ændre Hans ord: for han er den, der hører og kender alle, (6:115).
C. Ingen af vores afsløringer vi ophæve eller lade være glemt, men vi erstatter noget bedre eller lignende? Ved du ikke, at Allah har magt over alle ting "(2:106).
D. Når vi erstatter en åbenbaring for en anden, - og Allah ved bedst, hvad Han åbenbarer (i etaper), - de siger, "Du er, men en falskner": men de fleste af dem forstår ikke, "(16:101).
6.Var Farao dræbt eller ikke dræbt af drukning?
A. "Vi tog Israels Børn på tværs af havet: Farao og hans værter fulgt dem i frækhed og trods Omsider, da overvældet med oversvømmelse, sagde han:." Jeg tror, at der ikke er nogen gud undtagen Ham hvem børn Israel tror på: Jeg er af dem, der underkaster (til Allah i islam). (Det blev sagt til ham):! "Ah nu - Men lidt før, var du i oprør - og Du fortræd (og vold) Denne dag skal vi gemme dig i kroppen, så du kan være et tegn! til dem, der kommer efter dig! men sandelig, mange blandt menneskeheden er ubekymrede af vores skilte! " (10:90-92).
B. Moses sagde: "Du ved vel, at disse ting er blevet sendt ned af ingen, men Herren af himlene og jorden som øjenåbnende beviser! Og jeg mener dig virkelig, o Farao, for at være en dømt til undergang" Så besluttede han at fjerne dem fra jordens overflade: men vi havde drukne ham og alle som var med ham, "(17:102-103).
7.Er vinforbrug godt eller skidt?
A.O I der tror! Rusmidler og pengespil, (engagement) sten, og (divination af) pile, er en vederstyggelighed - af Satans håndarbejde: sky sådan (vederstyggelighed), for at I kan trives, "(5:90).
B. (Her er) en lignelse af Haven, som de retskafne bliver lovet: i det er floder af vand uforgængelige, floder af mælk, som smag aldrig ændringer floder af vin, en glæde for dem, der drikker, og floder af honning ren og klar. I det der er for dem alle former for frugt og hælighed fra deres Herre. (Kan disse i sådanne statsdomme) kan sammenlignes med f.eks skal bo for evigt i ilden, og der gives, til at drikke, kogende vand, så det skærer deres afføring (i stykker)? "(47:15).
C. Sandelig de retfærdige vil blive i Statsdomme: På Troners (værdigt) vil de kommando et syn (af alle ting): Du kommer genkende i deres ansigter for strålende lysstyrke statsdomme. Deres tørst vil blive læsket med Pure Vin lukkede, "(83:22-25).

Hold op med dit spam Bejan ..

http://www.investigateislam.com/english/index.php?option=com_content&task=view&id=133&Itemid=65

Muslimer har ingen beviser, at Koranen er inspireret og fra Gud. De simpelthen mener, at den er.

Lad mig sprøge dig om et nogen sprøgsmål, er Muhammed forudsagt i biblen?

Koranen siger "Til dem, der tror og gør gerninger retfærdigheds hath Allah har lovet tilgivelse og en stor belønning" (Surah 5:9).

Er du gør nok gode gerninger for at modtage frelsen på dommedag?
gør du alt hvad du kan, eller er du slapper af i din dedikation til Allah?

Koranen siger: "O, I som tror! Vende sig til Allah i oprigtig anger! Det kan være, at din Herre vil mandat fra dig din onde gerninger og bringe dig ind i haverne på undersiden, som floder løber på den dag, hvor Allah vil ikke ydmyge Profeten og dem, der tror med ham Deres lys vil løbe foran dem og på deres højre hånd, og de vil sige:.! Vor Herre Perfekt vores lys for os, og tilgiv os hør Du er i stand til at gøre alle ting, "( 66:8-9). Mærke til, hvor det siger, at hvis du er oprigtig du kan modtage tilgivelse.

Hvordan kan du vide, at du er oprigtig nok til at blive tilgivet af Allah?
Er det givet dig ro til at vide, at selvom du er meget oprigtige derefter, i bedste fald kan du få tilgivelse?
Hvis du siger at du ved, du er oprigtig nok i din omvendelse før Allah, hvordan kan du vide, at du ikke bedrager dig selv?
Er dit hjerte virkelig god nok til at mønstre nok oprigtighed før en hellige og retfærdige Gud?
Hvis du siger ja, jeg ærligt og ydmygt bede dig, "Bliver du stolt?"
Hvis du siger du ikke bliver stolte, er så du kan prale med i jeres oprigtighed?
I kristendommen er Jesus Gud i kødet, der har betalt for vores synder på korset (1 Pet. 2:24). På grund af det, er vi kristne sikker i ham og behøver ikke at bekymre dig om at gøre nok gode gerninger for at behage Gud, da vi er frelst af nåde ved tro på ham, (Ef 2:8-9).

Hvorfor skulle vi kristne opgive vores garanti for frelsen i Jesus for kravene i din Koranens lovgivning, når du selv ikke engang ved, om du har gjort nok gode gerninger for at blive frelst på dommedag?
Bibelen siger, at Gud er kærlighed (1 Joh 4:16), og at han elsker alle mennesker (Matt 5:43-48; Joh 3:16). Koranen siger aldrig, at "Gud er kærlighed." Faktisk siger Koranen, at Allah ikke elsker vantro (2:98; 03:32).
Hvis Allah ikke elsker vantro, kan man sige, at Allah er kærlighed, især hvis Koranen ikke sige det?
Hvis du siger ja, at Allah er kærlighed, hvorfor er han da kun elske muslimerne, og ikke alle mennesker?
Hvis du siger Allah er kærlighed, er han mere kærlig end Bibelens Gud, der elsker alle mennesker?
I Bibelen, sagde Jesus i Joh 15:13, "Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner." I kristendommen er den største handling af kærlighed udført af Gud selv - da Jesus er Gud i kød (Johannes 1:1, 14;). Jesus er den, der opfyldte hans egne ord om dette. Han lagde sit liv ned for os.

Hvad er den største handling af kærlighed udført af Allah?
Hvis det Jesus sagde, er sandt, så har ikke nogen foruden Allah udført den største handling af kærlighed?
Hvorfor gør du, som en muslim, vil have mig til at opgive en så stor kærlighed, der udføres af Gud selv (fra et kristent perspektiv) for din tro på Allah, som kun elsker folk, hvis de er muslimer?
Islam lærer, at Helligånden er Gabriel. I Bibelen, bor Helligånden i de kristne.

Hvis englen Gabriel er Helligånden, hvordan kan han bo i os? "Guide gennem Helligånden, som bor i os, skatten er blevet overdraget til dig," (2 Tim. 1:14).
"Ved du ikke, at du er en Guds tempel, og at Guds Ånd bor i jer?" (1 Kor. 3:16).

Lyvning er okay?
Var det okey at Muhammad fortalte løgne? "Muhammad bin Maslama stod op og sagde:" O Allah's Apostel! Vil du gerne, at jeg dræber ham ? "Profeten sagde," Ja, "Muhammad bin Maslama sagde," Så tillad mig at sige en (falsk) ting (dvs. at bedrage Kab). "Profeten sagde:" Du kan sige det, "(Hadith bind. 5, Bog 59, # 369).

Hvem er mere hellig, Allah eller Jahve?

I ovenstående citat fra hadith, Muhammad fortaler liggende. Den kristne Gud ville aldrig godkende for at lyve. Er gud i Islam godkender for at lyve? Hvis ikke, var så ikke Muhammed galt? Hvis han ikke var galt, så Allah billiger lyve. Som Gud er mere hellig? Gud kristendommen er langt mere hellig.

Koranen siger, at man skal gifte sig kun op til fire kvinder: "Hvis I frygter, at I ikke skal kunne håndtere retfærdigt med forældreløse børn, gifte kvinder efter eget valg, to, eller tre eller fire, men hvis I frygter, at I skal ikke være i stand til at håndtere retfærdigt (med dem), da kun en, eller det, som din højre hånd besidder" (4:3).

Hvis Koranen er evig, er der skrevet på bordet i himlen, så de fire konen grænsen var en evig dekret.
Hvorfor havde Muhammed 12 koner, hvis Koranen siger kun at have fire? Khadija, sawda, Aesah (8 år gammel), Omm Salama, Hafsa, Zainab (oprindelig kone Muhammads adopterede søn), Jowayriya, Omm Habiba, Safiya, Maymuna, Fatima, Hend, Asma (af Saba), Zaynab, Habla, Asma?
Koranen siger, at Allah skabte himlene og jorden på seks dage. "Din Herre er Allah, som skabte himlen og jorden på seks dage ..." (07:54) Se også 10:03.

41:9 - "Sig: Er det at I fornægte ham, som skabte jorden på to dage"
Som bør vi tror, at Bibelen eller Koranen? Bibelen siger Gud skabte jorden på én dag (Mos 1:1-5).
41:10 - "Han er indstillet på (jord), bjerge stå fast, højt over det, og skænket velsignelser på jorden, og målt deri sin næring i fire dage ..."

Er 41:10 omfattede 2 dage 41:9 ovenfor? Hvis ja, hvorfor 41:9 siger Gud skabte jorden på to dage, men 41:10 siger, at Gud målte dens næring i fire dage? De er forskellige hændelser.
41:11 - "Så vendte han sig mod himlen, og det havde været (as) røg: Han sagde til den, og jorden:» Kom I sammen, frivilligt eller ufrivilligt "
41:12 - "Så han afsluttede dem som syv firmaments i to dage, og han er tildelt til Himlen sin pligt og kommando ..."

de to dage 41:9 plus fire dage 41:10 og de 2 dage 41:12 svarer otte dages skabelse, ikke seks. Hvorfor er det?
Det er en udbredt tro blandt muslimer, at Muhammed var syndfri.
Hvis Muhammed var syndfri, så hvorfor Koranen tilstand: "tålmodigt, så hold ud: for løftet om Allah er sandt: og bede om tilgivelse for dine fejl, og fejre lovprisninger af Herren i aften og morgen. " (40:55).

Pickthall oversætter 40:55 således: "Så har tålmodighed (O Muhammad) Lo løftet om Allah er sandt og beder om tilgivelse for din synd, og salme lovprisning af din Herre ved fald på natten og i de tidlige timer.!.."
Hadith siger, "Jeg hørte Allahs Apostel siger." Ved Allah! Jeg beder om tilgivelse fra Allah og vende sig mod ham i omvendelse mere end halvfjerds gange om dagen "bind 8, Bog 75, Nummer 319, Fortalt Abu Huraira.:

Hvis det er den almindelige opfattelse, at Muhammad var syndfri, hvorfor Koranen og Hadith modsiger dette begreb? Hvilket er korrekt?
Koranen siger ikke at have nogen afdelinger inden for islam. "Den samme religion har han etableret for dig som det, som han indskærpede på Noah - det, som vi har sendt af inspiration til dig - og at vi indskærpede på Abraham, Moses og Jesus: nemlig, bør at I fortsat standhaftige i religion og ikke giver nogen divisioner deri: at de, der tilbeder andre ting end Allah (42:13).
Hvis islam er sandheden, hvilke af de afdelinger inden for det er det "mest" sande?
Er den muslimske religion som en helhed ved en fejltagelse, da der er splittelse i egne rækker?
Koranen siger, "Og tvist I ikke med Bogens Folk , undtagen på den bedste måde, medmindre det med de af dem, der gør forkert, men siger:" Vi tror på den åbenbaring, som er kommet ned til os, og i det, der kom ned til dig, "(29:46).
Er det ikke Koranen her og siger, at den muslimske, er at tro, hvad Bibelen siger?

Vis vi trode på koranens ord ville vi brænde i helvede og vi ville ende med terror hver dag, strid mellem alle partner.
Del Link

At knuse en barnetro

Maria, publiceret d.05/01 02:13 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lægger Jesus op til dødsstraf?
I den ældre danske oversættelse stod der: "den, der forarger en af disse små, som tror, for ham var det bedre, at der var lagt en møllesten etc."

Jeg har altid læst det sted som betydende: "Den, der krænker et lille barn" (vold, sexovergreb o. lign.) og dermed ødelægger dets ”tro”, i betydningen tillid til det gode i livet (herunder at Gud vil det godt, og at det kan forvente beskyttelse fra de voksne) - det menneske har ødelagt sig selv sjæleligt så grundigt, at han er i en værre tilstand end én, der røg i havet med en møllesten om halsen.

Udsagnet er i så fald en fremragende beskrivelse af de ødelæggende konsekvenser, overgreb på børn har, ikke kun for offeret, men også for gerningsmanden. Han dør sjæleligt. Den, der forgriber sig på et uskyldigt lille barn - bringer det til fald, dvs. tager livets mening og livsglæden fra det - han har forbrudt sig værre end noget andet menneske.

Og det ville ikke engang hjælpe at smide ham ud med en møllesten, for han er allerede i en endnu værre tilstand i kraft af sin egen gerning.

At læse dette smukke udsagn som en "dødstrussel" kræver virkelig et stræk. Som JAS gør opmærksom på, har det heller aldrig været tolket sådan i kristendommens historie.

Hvad angår forholdet til anderledes tænkende, som spørgeren især er interesseret i, er det desuden oplysende at se på det, der står lige før det om de smås fald hos Markus. Det handler nemlig om forholdet til ikke-kristne.

"Johannes sagde til ham: "Mester, vi så en mand, som ikke slutter sig til os, uddrive onde ånder i dit navn; og vi søgte at hindre ham i det, fordi han ikke slutter sig til os." Men Jesus sagde: "I skal ikke hindre ham; thi der er ingen der gør en undergerning i mit navn og snart efter kan tale ondt om mig. Thi den der ikke er imod os, er for os:"(Mark. 9,38-40)

Hvad er det, hvis ikke tolerance for anderledes tænkende? Jesus har ikke engang noget imod, at en ikke-kristen bruger hans eget 'brand'. Det vigtige er, at syge bliver raske!

At det ikke er det ydre, religiøse tilhørsforhold, der er vejen til himlen, men kun et kærligt hjerte, understreges tit af Jesus. Det er f. eks. pointen i lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Her går medlemmerne af den religiøse elite - en præst og en levit - forbi den sårede. Kun samaritaneren, som 'de frelste' foragter som 'uren', hjælper ham.

For at vende tilbage til de små og deres tillid, så lyder det også fra Jesus, at den, der kommer i himlen (finder vej til det guddommelige), netop er den, der 'bliver som et lille barn igen'. Dvs. den, der bevarer eller genfinder et barns åbne hjerte og tro på kærlighed og godhed.

Børn fødes jo med tillid, hvilket bl.a. kan konstateres af, at de elsker deres forældre, ligegyldigt hvor usselt disse opfører sig. Det er én måde at forstå udtrykket 'de små, som tror' på. Citatet om at bringe de små til fald kan derfor ses som en advarsel til forældre om at tage vare på denne tillid og kærlighed og ikke ødelægge den - fordi det er den værste handling, man som menneske kan begå.

Længere væk kan man vist ikke komme fra absurde forestillinger om at slå mennesker ihjel, fordi de ikke vil abonnere på en bestemt formulering af Gudstro (eller anden tro).

Jeg læser også stykket om de små børn i samspil med det, der står et afsnit tidligere hos Markus om den modsatte situation. Mark. 9.35-37:

Disciplene har skændtes om, hvem der er den 'største'. Jesus svarer:

"Dersom nogen vil være den første, skal han være den sidste af alle og alles tjener."
Og han tog et lille barn og stillede det midt iblandt dem og tog det i favn og sagde til dem: "Den, som tager imod et af disse små børn for mit navns skyld, tager imod mig; og den, som tager imod mig, tager ikke imod mig, men imod den, som udsendte mig."

Dvs. det største (bedste) af alle mennesker er den, der er god mod børn og beskytter dem! Lidt efter kommer så bemærkningen om, at den, der krænker et lille barns tillid og tro - han er det mindste og værste menneske. Han er ude på dybt vand.
Del Link

Jesus

Martin, publiceret d.05/01 03:28 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lægger Jesus op til dødsstraf?
Selvom han havde "ingen skønhed, at vi skal ønske ham " (Esajas 53:2), det var hans "personlighed", der trak mænd til ham. Han var en mand af stor karakter.

Han havde en medfølende natur. Han havde ondt af menneskemængden ", fordi de blev chikaneret og hjælpeløs, som får uden en hyrde" (Matt 9:36). På grund af hans medfølelse for dem, helbredte han deres sygdomme (Mattæus 14:14, 20:34), og på grund af deres sult, han medlidende skabte nok mad til at brødføde mere end 5000 (Matt. 15:32).

Jesus var alvorlig og fokuseret. Han havde en mission i livet og fik aldrig et sidespor fra den, der kender tyngde af det, og de korte tid. Hans holdning var, at en tjener. "Han kom ikke at blive betjent, men for at tjene" (Mark 10:45). Venlighed og uselviskhed præget hans personlighed.

Jesus var underdanig til sin Faders vilje, når Han kom til jorden og efterfølgende gik til korset. Han vidste, at dø på korset var den eneste betaling Faderens kunne acceptere for vores frelse. Han bad om natten af Hans forræderi af Judas, "O min Fader, hvis det er muligt, tage denne kop, der lider af Mig: Men lad HVAD DU VIL ske, ikke hvad jeg vil have" (Matt 26:39). Han var en underdanig søn til Maria og Josef, så godt. Han voksede op i en normal (syndig) husholdning, men, "fortsatte han i underkastelse til dem." (Luk 02:51). Han var lydig mod sin Faders vilje. "Han lærte lydighed gennem de ting, at han har lidt" (Hebræerbrevet 5:8). "For vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan sympatisere med vores svagheder, men en, der har været fristet i alle ting, som vi er, dog uden synd" (Hebr 4:15).

Jesus havde et hjerte af barmhjertighed og tilgivelse -"Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør« (Luk 23:34)"Hvis vi indrømme, at vi har syndet, vil han tilgive os vore synder." (1 Joh 1:9). Han var også kærlig i hans relationer - "Nu Jesus elskede Martha og hendes søster og Lazarus" (Joh 11:5). John var kendt som discipel ", som Jesus elskede" (Joh 13:23).

Han havde ry for at være gode og omsorgsfulde. Han helbredte ofte og i de fleste steder, hvor han gik for at de kunne vide, hvem han var! Virkelig Han viste sig at være søn af den levende Gud ved alle de mirakler han gjorde, alt imens der viser bekymring for trængsler af dem omkring ham.

Ærlig/sandfærdig - Han har aldrig krænket hans egne ord. Han talte SANDHEDEN hvor han gik. Han levede et liv, vi kunne følge eksplicit. "Jeg er vejen og sandheden og livet ..." (Johannes 14:6). Samtidig blev han fredeligt. Han gjorde ikke argumentere Hans sag, eller forsøge at tyrannisere hans måde ind i folks hjerter.

Jesus var intim med sine tilhængere. Han tilbragte kvalitet og kvantitet tid sammen med dem. Han eftertragtede deres stipendium, lærte dem, og hjalp dem til at fokusere på, hvad der var evig. Han var også intim med sin himmelske Fader. Han bad til ham regelmæssigt, lyttede, adlød, og brød sig om Guds omdømme. (Vred på vekselererne, der var at købe og sælge i templet, sagde han fast og myndigt: "Det er skrevet,» Mit hus skal kaldes et bedehus ';! Men du har gjort det til et røvere the ") Han var naturligvis et stærkt, men stille Leder. Overalt Han gik (indtil den uundgåelige nedgang), de mennesker fulgte ham, ivrige efter at lytte til hans undervisning.

Han var tålmodig, vide og forstå vores svagheder. Han var og er "rolig mod dig, der ikke ønsker for nogen at gå til grunde, men for alle til at komme til omvendelse" (2 Peter 3:9).

Disse er træk, at alle troende skal ønske om at blive en del af deres "personlighed" og karakter. De ting, der trak folk til Jesus bør være de ting, der trækker folk til os. Jesus har givet dem, som tror på Ham Hans Hellige Ånd, som gør os i stand til at være i konstant forandring i Hans billede (Romerbrevet 8:29). Dette vil kun ske, når vi give efter for ham, for hvem han virkelig er HERRE over universet! Vi må tro, at Han er i overensstemmelse os ind i hans billede, og ikke modstå hans vilje for os. Selv som Jesus aldrig gjorde opmærksom på sig selv, (men snarere at hans Fader), ja, så burde vi sige, som Johannes Døberen gjorde, "Han skal vokse, men jeg må falde" (Joh 03:30).

"Er frelse ved tro alene, eller ved at tro plus virker?"

Dette er måske det vigtigste spørgsmål i hele kristne teologi. Dette spørgsmål er årsagen til reformationen, splittelsen mellem de protestantiske kirker og katolske kirke. Dette spørgsmål er en afgørende forskel mellem bibelsk kristendom og de fleste "kristne" sekter. Er frelse ved tro alene, eller ved at tro plus virker? Er jeg frelst blot ved at tro på Jesus, eller skal jeg tro på Jesus og gøre visse ting?

Spørgsmålet om tro alene eller tro plus værker er vanskelig på grund af nogle svære at forene skriftsteder. Sammenlign Romerne 3:28, 5:1 og Gal 3:24 med James 2:24. Nogle ser en forskel mellem Paul (frelse er ved tro alene) og James (frelse er ved tro plus værker). Paul dogmatisk siger, at begrundelsen er ved tro alene (Ef 2:8-9), mens James synes at være at sige, at begrundelsen er ved tro plus værker. Denne tilsyneladende problem besvares ved at undersøge, hvad der præcist James taler om. James er tilbagevist troen på, at en person kan have tro uden at give nogen gode gerninger (James 2:17-18). James er at understrege det punkt, at ægte tro på Kristus, vil producere en forandret liv og gode gerninger (James 2:20-26). James er ikke at sige, at begrundelsen er ved tro plus værker, men snarere, at en person, som er fuldt berettiget af tro vil have gode gerninger i hans / hendes liv. Hvis en person hævder at være en troende, men har ingen gode gerninger i hans / hendes liv, da han / hun sandsynligvis ikke har en reel tro på Kristus (James 2:14, 17, 20, 26).

Paulus siger det samme i sine skrifter. Den gode frugt troende bør have i deres liv er opført i Galaterbrevet 5:22-23. Umiddelbart efter at have fortalt os, at vi bliver frelst ved tro, ikke virker (Ef 2:8-9), oplyser Paulus os, at vi blev skabt til at gøre gode gerninger (Efeserbrevet 2:10). Paul forventer lige så meget af en forandret liv som James gør: "Derfor, hvis nogen er i Kristus, er han en ny skabning, det gamle er gået, har den nye kommet" (2 Kor 5:17). James og Paul ikke uenig i deres undervisning om frelse. De nærmer sig samme emne fra forskellige perspektiver. Paul blot understregede, at begrundelse er ved tro alene, mens James lagt vægt på, at ægte tro på Kristus giver gode gerninger.

Manden som peter skar øret af var ikke soldat men præstens tjener Malchus.

Kvinden som ville blive stenet ifølge moseloven var skyld i ægteskabs brud og jesus påmindede dem om vis de stenede hende var de lideså stor hykler dem selv.

Mange mennesker er forvirrede om forholdet mellem tro og gerninger. Denne forvirring kan få alvorlige konsekvenser, da en vildfarende betragtning af deres forhold kunne føre nogen til at tro og undervisning noget, der er meget ubibelsk som kætteri at vi bliver frelst ved at samarbejde med Gud ved at gøre gode gerninger.

Først og fremmest begrundelse er den juridiske erklæring fra Gud på synderen, hvor Gud erklærer synderen at være retfærdige. Denne erklæring er baseret helt og aldeles på arbejdet i Kristus på korset. En person er berettiget ved tro (Rom 5:1), det er, er han lige foran Gud ved hans tro på Kristus (undtagen kulter, som lærer en falsk Jesus). Vi er ikke frelst ved vore gerninger eller vores værker føjet til Kristi offer. Vore gerninger, vores gode gerninger, har absolut ingen indflydelse på vores frelse. Vores gode gerninger ikke får os frelse, heller ikke hjælpe os med at holde vores frelse. Det er fordi vores gode gerninger er beskidte klude foran Gud (Es. 64:6). Desuden, hvis vi kunne blive frelst ved gerninger, så ville retfærdigheden have været baseret på loven og Kristus ville ikke have haft behov for at dø. Gal. 2:21 siger, "Jeg kan ikke ophæve Guds nåde. For hvis retfærdighed kommer gennem loven, Kristus og derefter døde unødigt"? Men havde Kristus skal dø som viser vore gerninger ikke kan frelse os.

Men dette betyder ikke, at vi ikke skal have gode gerninger. Bibelen klart fortæller os, at hvis vi hævder at være kristne, og vi har ikke gode gerninger, så er vi ikke gemt (1 Joh 2:4). Desuden Bibelen siger også, at når vi bliver frelst, er vi ikke fri til at være dårligt (Rom. 6:1-2). Tværtimod er vi forpligtet til at være gode. I Joh 14:15 Jesus siger: "Hvis du elsker mig, vil du holde mine befalinger." Også, 1 Joh 2:03 siger, "Og ved dette kan vi vide, at vi er kommet til at kende ham, hvis vi holder hans befalinger."

Forvirret? Det må du ikke være. Vi er ikke frelst ved vore gerninger, fordi vi ikke kan være. Den eneste måde at blive frelst, er at stole på det færdige offersystemet arbejde af Kristus på korset. Men når frelst, den pågældende er nu ændret. Han er en ny skabelse og de gamle ting er gået bort (2 Kor. 5:17). Det betyder, at vores gamle syndige måder er gået (eller på vej ud, som vi kæmper imod dem). Det betyder også, at vi så gøre gode gerninger for at ære Gud. Vi ikke gør gode gerninger for at blive frelst eller blive frelst. Vi gør gode gerninger, fordi vi er frelst. Jeg har engang hørt, at du ikke er frelst ved gode gerninger, men du er ikke gemt uden dem. Det betyder, at vores gode gerninger ikke gemmer os på nogen måde, men når vi bliver frelst vi naturligvis adlyde Guds lov og gøre gode gerninger, som er et tegn på vores bliver gemt.

Så forholdet mellem tro og gerninger er enkel. Vi bliver frelst ved tro, ikke ved gerninger. Men når frelst, vi gør gode gerninger, fordi vi allerede er frelst.

Farvel og godt nytår.
Hilsen Martin
Del Link

Gud er kærlighed

FL, publiceret d.10/01 00:36 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lægger Jesus op til dødsstraf?
Maria skrev:

"At læse dette smukke udsagn som en "dødstrussel" kræver virkelig et stræk. Som JAS gør opmærksom på, har det heller aldrig været tolket sådan i kristendommens historie."

Dette "smukke udsagn" i Markus (9:42-48)lyder:

"Den, der bringer en af disse små, som tror på mig, til fald, var bedre tjent med at have en møllesten hængt om halsen og være kastet i havet."

Det rette må vel være at se dette udsagn fra Jesus, som værende en kærlig formaning til den som kunne have i tanke at "krænke og ødelægge et lille barn" - eller måske et voksen Guds barn.

Hvis dette udsagn af Jesus skal kaldes en "dødstrusel", så kan udsagnet i det vi kalder "Den lille Bibel" - i Johs.3:16 - vel nærmest også kaldes det?

Det lyder jo sådan:

"Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver,som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv."

- Men vi ved jo, at Gud som er kærlighed, Han ønsker at alle mennesker skal frelses og vil ikke at nogen hverken skal ha' en "møllesten hængt om halsen" og kastes i havet eller skal ende sit liv i en "evig fortabelse".

Tænk - derfor sendte Gud Jesus til os, for at frelse og frigøre os fra syndens ødelæggende forbandelse.

Endnu et herligt udsagn lyder til os fra Johannes-Evangeliet, kap 1, vers 12-13:

"..Alle dem, som tog imod Jesus, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn. Rom.8,15; Gal.3,26.

De blev ikke født af blod, ej heller af køds vilje, ej heller af mands vilje, men af Gud. 1.Pet.1,23; Jak.1,18; 1.Joh.5,4.

Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den enbårne Søn har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

Kærlig hilsen
Godt Nytår 2011!
Del Link

flexblock

Stil dit eget spørgsmål til religion.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
splitblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​