Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Giv os en forbilledlig kirke, tak! til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Giv os en forbilledlig kirke, tak!

Når man lader sig inspirere af et åndeligt eller religiøst forbillede, så er det oftest, fordi man i vedkommende genkender en erfaring, der svarer til ens egen længsel, mener dialogsekretær Lars Mollerup-Degn.

- Privatfoto

52 debatindlæg Hold mig opdateret

Vi har brug for åndelige forbilleder. Danske præster bør ikke undslå sig denne rolle, mener dialogsekretær Lars Mollerup-Degn

Da jeg for nogle år siden spurgte den danske zen-mester Denko John Mortensen, hvad han mente der skulle til, for at kirken ville fremstå som et relevant sted for et åndeligt nysgerrigt menneske at søge inspiration, kom svaret prompte: ”Kirken skal have ledere, der ’brænder igennem’ på en autentisk måde!”

Det er ikke nok, at man har en tusindårig velafprøvet tradition, en akademisk solid teologi og en velstruktureret institution at henvise til, hvis det hele blot opleves som facade og tradition, men ikke som levende tro og liv. Det er ikke overbevisende at kunne henvise til hundredårig lang indflydelse og sammenhæng med dansk kultur og tænkning. De andre store verdensreligioner kan jo pege på noget tilsvarende i deres kulturelle kontekst, så det er der intet legitimerende sandhedsbevis i.

Kan man stemme om sandheden?
Det er ikke nødvendigvis et overbevisende argument, at over 80% af befolkningen er medlemmer af folkekirken. For det første er tallet faldende, for det andet giver det en underlig fejlfokuseret diskussion, når man eksempelvis debatterer, om det er vigtigt at man har en medlemsprocent på over 50 for at kunne tale om en folkekirke som sådan.

Som om vi tror, religionens sandhedsværdi er en demokratisk størrelse, der kan vurderes på, om der er flertal for den?

Annonce
Syge religiøse systemer trives uden oplysning
Nej! En religions sandhedsværdi er uafhængig af menneskers tolkninger, kulturer og systemer. En religion kan principielt set godt være fuldkommen sand og ægte, uden at så meget som et menneske ønsker at tilslutte sig den.

Omvendt kan en religion godt være både populær, indflydelsesrig, tussegammel og ledes af tidens mest vise og indsigtsfulde personer – og samtidig være fup og bedrag eller have et forskruet og nedbrydende menneskesyn. Altså principielt set!

Sådanne syge religiøse systemer har mest frit løb i kulturelle sammenhænge, hvor den religiøse dannelse og oplysning har trange kår, og hvor eksempelvis religiøse samtaler og ytringer ikke får lov at mødes frit i det offentlige rum til prøvelse og modsigelse. Derfor hører jeg til dem, der hylder mest mulig religion i det offentlige rum – men det er helt andet tema.

Religion skal give helstøbte mennesker
Jeg tror, det er en misforståelse at tro, at mennesker blot søger religiøse oplevelser, når de strømmer til foredrag eller møder med ledere og undervisere med stor karismatisk udstråling, eller at de parkerer deres egen vilje og bedømmelsesevne i lommen på åndelig vejleder eller forbillede, når de tilslutter sig vedkommendes bevægelse. Jeg mener, det er en undervurdering af folk flest.

Når man lader sig inspirere af et åndeligt eller religiøst forbillede, så er det oftest fordi man i vedkommende genkender en erfaring, der svarer til ens egen længsel – man vil gerne i kontakt med denne erfaring og lære at gøre ligeså. Hvis vedkommende skuffer eller ikke lever op til sine egne påståede idealer, går man bare et andet sted hen. Det er religionsfrihedens præmisser.

Omvendt, hvis man kan genkende en gedigen erfaring, et helstøbt menneske, hvor tro og liv hænger sammen, så lader man sig gerne inspirere. Hvis man kan se, at troen lever og giver mening og retning for et andet menneskes liv, så gør det indtryk og skaber eftertanke. Jeg tror, det var det, Denko John Mortensen mente.

Præster vil ikke være åndelige forbilleder
Samtidig blev det jo sagt som en kritik af folkekirken. Når han peger på åndelige fyrtårne, der brænder igennem som det, der skal til, for at kirken kan virke troværdig, betyder det, at han har svært ved at finde eksempler på sådanne i dag.

På et netværksmøde i weekenden (Netværket hedder ”Folkekirkens møde med nyåndeligheden” og afholdt seminar med temaet Troens forbilleder – på godt og ondt, red.) blev det klart for mig, at det er der en god grund til. Vi sætter nemlig i vores folkekirkelige tradition en ære i, at ingen må være åndelige fyrtårne. Ingen skal ”rage op” over andre.

Præsten i særdeleshed skal ikke være et forbillede eller leve efter særlige standarder. Vi opfatter det som usundt, måske næsten et sekterisk eller fanatisk træk, hvis nogen tildeles eller tilegner sig en rolle som åndeligt forbillede.

I Løgumkloster hørte jeg fortællinger om, hvordan præster ofte har oplevet at blive tildelt en rolle som åndeligt forbillede af mennesker i menigheden, men havde forsøgt at undslå sig denne rolle, fordi de var bange for at få en farisæisk og umenneskelig identitet. Præsten er jo bare et almindeligt menneske!

Almindelige mennesker kan godt være åndelige
Ja! tænker jeg. Men kan almindelige mennesker ikke være åndelige? Kan de ikke være spirituelle og helstøbte, hvor tro og liv hænger sammen? Kan kristendommen ikke omsættes i praksis, så den gør en forskel i etik, moral og selvforståelse? Kan almindelige mennesker ikke være et troende forbillede for andre?

Hvis ikke troen på Kristus kan udmøntes i efterfølgelse, har den ingen relevans. Så langt er jeg enig med Denko. Men hvis efterfølgelsen realiseres, så vil den gøre helt almindelige mennesker – præster eller ej – til åndelige forbilleder i en forvirret tid. Og institutionen de tilhører, vil blive en forbilledlig kirke.

Lars Mollerup-Degn er dialog-sekretær i Areopagos og kommentarskribent ved religion.dk.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Jesus er vores forbillede

Hajmad, publiceret d.03/02 03:09 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Selvudråbte ”åndelige fyrtårne” har meget sjældent forbilledlige kvaliteter. For mennesker der har forbilledlige kvaliteter, har meget sjældent lysten til at markedsføre dem selv som fyrtårne.

Hvad er det lige folkekirken skal med en eller anden moderne rottefænger som Dalai Lama? Det er jo bare kongens nye klæder, som de før eller siden vil finde ud af, heller ikke kunne fylde det åndelige tomrum i deres indre.

Hvis man som kristen ønsker at have et forbillede, så syntes jeg man skal tage udgangspunkt i Jesus Kristus. Og derefter skal man lade sig inspirere af hvordan hans disciple kunne fejle menneskeligt, men stadigvæk være i stand til at udrette store ting i Jesu navn.

Jesus er på alle måder et alle tiders forbillede. Så hvis man mener at kirken ikke er forbilledlig, må det jo være fordi kirken har bevæget sig væk fra Jesus. Og det syntes jeg da egentlig er en meget interessant diskussion.

For, hvor mange præster i folkekirken, forkynder om Helligånden, som vi læser om den i Apostlenes gerninger? Hvor mange taler i tunger? Hvor mange praktiserer håndspålæggelse? Tror folkekirkens præster selv på den bibel de prædiker ud fra? Eller forkynder de kun den halve sandhed?
Del Link

Sv. Jesus er vores forbillede

Lars Mollerup-Degn, publiceret d.03/02 15:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Hajmad skrev:
Selvudråbte ”åndelige fyrtårne” har meget sjældent forbilledlige kvaliteter. For mennesker der har forbilledlige kvaliteter, har meget sjældent lysten til at markedsføre dem selv som fyrtårne.

Hvis man som kristen ønsker at have et forbillede, så syntes jeg man skal tage udgangspunkt i Jesus Kristus.


Helt enig! Det er jo det jeg mener med, at efterfølgelsen er forudsætningen for at man kan være et sundt åndeligt forbillede eller fyrtårn for andre. Og som fyrtårnet er rollen at vise vej, ikke selv at være endemålet. Udfordringen fra Denko John Mortensen, som jeg nævner i min kommentar, er netop, at kirkens medarbejdere - ansatte som frivillige - skal udstråle, at de rent faktisk selv tror på kirkens budskab. Problemet er for mig at se ikke, at folkekirkens præster forsøger at udråbe sig selv som åndelige forbilleder. Problemet opstår, når andre mennesker genkender forbilledets eller inspirationens kvaliteter hos dem, og de så afviser afviser rollen eller ansvaret. Det svarer til at man skyndte sig at slukke fyret, når nogen fik øje på det.
Del Link

Sv. Jesus er vores forbillede

Hajmad, publiceret d.03/02 20:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Jeg enig i at vi som kristne skal være fyrtårne, eller lys i mørket. Og det kan man jo være på mange måder. F.eks. ved den måde man behandler sine medmennesker. Og jeg kan sagtens få øje på mennesker med forbilledlige kvaliteter i folkekirken, der kan være fyrtårne rent menneskeligt.

Min kritik går på, at præsterne ikke er åndelige fyrtårne. For den åndelighed som jeg læser om i apostlenes gerninger, kan jeg slet ikke få øje på i folkekirken.
Del Link

Jesus er vores forbillede og sandheds bevis !

Jens Trolle Balslev, publiceret d.05/02 23:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Hvordan kan vi vide at noget er sandt, jeg stillede et spørgsmål til Vor Gud Fader for 21 år siden i en trance og så fik jeg et svar fra det høje om at jeg skulle gå en længere vej som Hans søn. Jeg blev efterfølgende klar over at det var selve Skaber Ånden jeg var kommet i dialog med, og har i 21 år været i dialog med denne skaber Ånd og nedskrevet det hele som kom til mig med Ham Den Almægtige Gud Fader og skaber i himmelen.

Jeg har fået eventyrlige oplevelse og åbenbaringer fra Ham i 21 år, men ingen mennesker tror mig og jeg bliver nedgjort og forhånet af de mennesker i folkekirken som fremstå som forkynder af Kristi budskab, men må konstater at det er nogle værre hykler,ja selve min egen præst, provst og biskoppen kalder mig en falsk Kristus, og jeg vil søge efter en andet troes retning som den danske folkekirke til at lægge mine åndelige åbenbaringer som jeg har modtaget fra Den almægtige.

Dommeren

http://www.jenstrollebalslev.dk/index.htm
Del Link

Jesus er vort forbillede

disciple, publiceret d.06/02 01:28 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Hej Jens T. Balslev

Citat:
Hvordan kan vi vide at noget er sandt, jeg stillede et spørgsmål til Vor Gud Fader for 21 år siden i en trance og så fik jeg et svar fra det høje om at jeg skulle gå en længere vej som Hans søn. Jeg blev efterfølgende klar over at det var selve Skaber Ånden jeg var kommet i dialog med, og har i 21 år været i dialog med denne skaber Ånd og nedskrevet det hele som kom til mig med Ham Den Almægtige Gud Fader og skaber i himmelen.
Citat slut.

Kommentar:
Den ovenstående tekst virker altså underlig på mig.
For det første er man ikke i trance, når man får en åbenbaring- ingen steder i NT kan du finde noget sådant nævnt.
Du vil heller aldrig få et budskab fra Gud om, at du skulle gå en længere vej end Hans Søn-Jesus. For Jesus gik hele vejen længere end noget menneske kunne gå, så der er ingen længere vej du kan gå!

Ligeså er det en underlig formulering, det som du kalder skaber ånd, som du har været i dialog med.
Guds skabelses kraft var gennem Ordet, - der blive lys osv.
og vi som ved hvad det er, vi kalder den Helligåndens kraft og den virker helt anderledes end du tilsyneladende har oplevet, for så ville du ikke formulere dig sådan som du gør!

Jeg har været inde på din webside og det er simpelthen noget miskmask. Du skriver, at du er den salvede Kristus og samtidg skriver du om Jesus Kristus, som var Guds egen Søn.
Det hænger simpelthen ikke sammen og jeg må betegne dit postulat om at være den salvede Kristus som falsk lære!
Du opfylder til fulde, det som Jesus siger i Matthæus kap. 24 vers 23-28 om de falske profeter og folk der hævder, at de er Messias!
Du er ikke Kristus, for Kristus er ikke kommet endnu, men han kommer en dag tilbage og da skal alle kende forskel på løgn og sandhed om Kristus.
Jeg forstår også, at seriøse folkekirke præster m.fl. kalder dig falsk og det er en korrekt bedømmelse!

mvh
disciple
Del Link

Sv. Jesus er vort forbillede

Jens Trolle Balslev, publiceret d.06/02 13:03 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
disciple skrev:
Hej Jens T. Balslev

Citat:
Hvordan kan vi vide at noget er sandt, jeg stillede et spørgsmål til Vor Gud Fader for 21 år siden i en trance og så fik jeg et svar fra det høje om at jeg skulle gå en længere vej som Hans søn. Jeg blev efterfølgende klar over at det var selve Skaber Ånden jeg var kommet i dialog med, og har i 21 år været i dialog med denne skaber Ånd og nedskrevet det hele som kom til mig med Ham Den Almægtige Gud Fader og skaber i himmelen.
Citat slut.

Kommentar:
Den ovenstående tekst virker altså underlig på mig.
For det første er man ikke i trance, når man får en åbenbaring- ingen steder i NT kan du finde noget sådant nævnt.
Du vil heller aldrig få et budskab fra Gud om, at du skulle gå en længere vej end Hans Søn-Jesus. For Jesus gik hele vejen længere end noget menneske kunne gå, så der er ingen længere vej du kan gå!

Ligeså er det en underlig formulering, det som du kalder skaber ånd, som du har været i dialog med.
Guds skabelses kraft var gennem Ordet, - der blive lys osv.
og vi som ved hvad det er, vi kalder den Helligåndens kraft og den virker helt anderledes end du tilsyneladende har oplevet, for så ville du ikke formulere dig sådan som du gør!

Jeg har været inde på din webside og det er simpelthen noget miskmask. Du skriver, at du er den salvede Kristus og samtidg skriver du om Jesus Kristus, som var Guds egen Søn.
Det hænger simpelthen ikke sammen og jeg må betegne dit postulat om at være den salvede Kristus som falsk lære!
Du opfylder til fulde, det som Jesus siger i Matthæus kap. 24 vers 23-28 om de falske profeter og folk der hævder, at de er Messias!
Du er ikke Kristus, for Kristus er ikke kommet endnu, men han kommer en dag tilbage og da skal alle kende forskel på løgn og sandhed om Kristus.
Jeg forstår også, at seriøse folkekirke præster m.fl. kalder dig falsk og det er en korrekt bedømmelse!

mvh
disciple


Hej disciple

Hvordan kan vi vide om noget er sandt ?
Jeg havde for 21 år siden 3 dages åbenbaringer fra Gud hvor Han guidede mig og efterfølgende fulgte jeg Hans anvisninger til mig.
Alle disse åbenbaringer som jeg har modtaget igennem 21 år har dannet en fuldstændig og fuldkommen billed af hele Bibelens fortællinger på vor nutidig sprog, og mange af budskaberne er kommet ned til mig fra himmelens tempel og beviser at det er fra Gud Fader i himmelen som har styret mig og mine fortællinger, fordi det kan ikke skabes af et menneske.

Det er netop Ham fra himmelen som har udnævnt mig til at være Kristus og som du forhåner, men det er din sag at forhåne ham som kommer for at forkynde fred og enighed blandt alle troende.
Læs blot Johs Kap 16 vers 1-15 og du vil finde ud af at Jesus kommer anden gang for at fortælle den fulde sandhed om Gud i himmelen men han vil møde lige så stor modstan som for 2000 år siden og det hele har Han fortalt første gang fordi der var for mange af din slags til at korsfæste ham.

Kristus

http://www.jenstrollebalslev.dk/index.htm
Del Link

Sv. Jesus er vort forbillede

Hajmad, publiceret d.06/02 14:45 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Jens Trolle Balslev skrev:
Det er netop Ham fra himmelen som har udnævnt mig til at være Kristus

At være Kristus er altså ikke noget man bliver udnævnt til. Og der er kun 1 Kristus. Jesus Kristus, Guds søn.

Jens Trolle Balslev skrev:
du forhåner, men det er din sag at forhåne ham som kommer for at forkynde fred og enighed blandt alle troende

Jesus kom ikke for at skabe fred, men for at skabe splid. Desuden er det ifølge biblen ikke Kristus, men anti-krist som skal forene alle religioner.

Jens Trolle Balslev skrev:
Jeg havde for 21 år siden 3 dages åbenbaringer fra Gud hvor..

Efter at have læst det du skriver, er jeg overbevist om, at det ikke var Gud der åbenbarede sig for dig. Desuden er der heller ikke nogen sammenhæng i det du siger.

Jesus kom første gang som et menneske, for at dø på et kors, for verdens synd. Hvorfor skulle Gud sende Jesus endnu engang som et menneske? Hvad skulle formålet med det være? Han har jo allerede besejret Satan. Han har nøglerne til dødsriget.

Desuden er det du siger om Jesu genkomst fuldstændig uforligneligt med de bibelske tekster. Og derfor er jeg fuldstændig enig med disciple, når han kalder dig en falsk profet. For det du siger, kan ikke tåle at blive holdt op imod det bibelen siger.
Del Link

Sv. Jesus er vort forbillede

Hanskrist, publiceret d.06/02 16:08 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Ingen har ret af jer,, hverken Hajmad (mad/gal Haj) eller disciple på den ene side eller Jens Trolle Blaslev.

Lad os nu, ultrakort se på sagerne nu vi har en fagmand omkring disse forhold inde over, nemlig HansKrist der lytter til Paulus.


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
v10 det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. v11 For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. v12 Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. v13 Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

v14 Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. v15 Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; v16 for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.
1 Kor 2.


En sådan
tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.

v12 Et sådant håb har vi og går derfor åbent til værks v13 og gør ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt, hørte op. v14 Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
2 Kor 3.


Ud fra disse erkendelsesteoretiske hovedafsnit er det tydeligt at ingen af jer er i nærheden af at forstå evangeliet om Jesus Kristus og da slet ikke Kristusbegivenheden (Guds handlen og indgreb i historien og vores liv) Kristusvirkeligheden dette at vi er i Kristus, er iklædt Kristus, og Kristus har vundet skikkelse i os og er vores nye liv og virker mægtig i os. Altså vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur. Her er Jens Trolle nok trods alt tættere på Kristusvirkeligheden end disciple og Hajmad som slider og slæber i dødens tjeneste for bogstavens gamle pagt, der slår ihjel.

Dog formulerer Jens Trolle sig lidt for skråsikkert og stiller nogle forkerte dogmer op, påstande.

Men ingen skader kristendommen mere end disciple og Hajmad, denne bibelfundamentalisme via de republikanske voksendøde menneske fra bibelbæltet i USA der er udenfor pædagogisk rækkevidde og i direkte modstrid med Paulus som har fået indflydelse på de europæiske frikirke på det skammeligste.

Man tror ikke sine egne øjne når man skal være vidner til deres mageløse vrøvl og manglende Kristus-tro der fuldstændig er skiftet ud med hvad der står i bibelen, så det er bibeltro og ikke Kristus-tro vi finder hos disciple og Hajmad, dette er en katastrofe af dimensioner.

Efter Paulus skulle man ikke tro dette kætteri kunne snige sig ind i den kristne tro, kunne erstatte Kristustroen og troen på den levende Gud.

Det er ikke Jens Trolle Balslev der skader den kristne tro, tværtimod sætter han gang i tingene, ikke dermed sagt at han formår at styre og formulere sine Kristusvidnesbyrd på en forsvarlig måde om vi tar ham på ordet. Men det er disciple og Hajmad der skader den kristne tro alvorlig med nok det største kætteri og anslag imod den kristne tro man overhovedet kan forestille sig.

Det er meget vigtig at disse Frikirker og frikirkefolk der spærrer for Kristus og Kristusvirkeligheden (den treenige Guds virkelighed og erfaringer med Helligånden) at disse sammen med indre mission og Luthersk mission og tidehver som de toneangivende skingrer af slagsen (dem i DF og deres slæng af døtre og sønner og svigersønner) de bliver klædt af til skindet ud fra Paulus's erkendelsesteoretiske kapitler.

HansKrist fører denne kamp med stor stor succes her i Danmark og i det store udland er det især Badiou og Zizek der formår at banke disse tåbelige bibelfundamentalister.

Da de ingen tro har, da de ikke kender noget til Kristusvirkeligheden og åndens nye liv her og hvordan dette skal forstås i forhold til forstandighed og tænkning (lovsynge med forstanden) og evnerne for at profetere, så kaster de sig over bibel som de overtror uden at forstå en disse af hvad der står her.

Korrekt er det at Jens Trolle Balslev er lidt for meget et sjæleligt menneske, men hellere så dette end som disciple og Hajmad at slide og slæbe i dødens tjeneste for bogstavens gamle pagt, dødens lov, der slår ihjel.

Derfor vrøvler disciple og Hajmad om parusien, ja de vrøvler om alt og tror fx også at Bibelen står i fjendskab med evolutionsbiologien som denne begynder især med Darwin, de tror også bibelen er astrofysik lærerbog osv,, disse mennesker er groteske, og overfor dem har Dawkin sin berettigelse og forståeligt nok at ateisterne ikke kan holde det vrøvl ud mere, som vi ægte Paulinske kristne teologiske dannede mennesker ej heller længere kan magte konstant at skulle forholde os til denne infantile bibelfundamentalisme, denne overtroenhed, der intet, så absolut intet har med den kristne tro at gøre, men som stort set alene føres af børn der har fået bibelævl smidt i hovedet af deres forældre som de ikke kunne kapere og derfor har fået galt i halsen og så i stedet for som voksne at blive helbredt via psykoanalyse, så prøver disse stakkels mennesker at gøre deres fædre ære som voksne ved at fortsætte det ævl i en uendelighed.

Det er netop denne arkaiske fædrene blinde tro Paulus gør op med, som disciple og hajmad fører videre fordi de mangler modet til at indse at man ikke kan fodre børn med kristne bogstaveligheder som disse børn intellektuelt ikke er i nærheden af kunne kapere, og det ender så totalt galt når disse børn vokser op som vi ser det hos disciple og hajmad.

synd synd synd,,

eneste dækkende ord for denne omsiggribende bibelfundamentalissme og godt vi har Paulus og godt at der er nogle der interesserer sig for Paulus og hans evangelium om Kristus Jesus og Kristusvirkeligheden som det Guds nådesværk vi er i Kristus, der i løbet af nogle årtier fuldstændig vil formå at stille det så skarpt op at disse bibelfundamentalistiske tåber må vælge mellem deres misforståede og kætterske tro og smide Paulus ud af deres Nye Testamente eller de må vælge at ville acceptere Pauls evangelium om Kristus Jesus og Kristusvirkeligheden som det Guds nådesværk vi er i Kristus(og de erkendelsesteoretiske skrifter som en naturlig følge af dette evangelium) og så opgive deres bibeltro og overtroenhed/overtroiskhed (bogstavstroen og pagt), deres bibelfundamentalisme.

Lad os håbe det sidste, lad os håbe at disciple og hajmad tør som Luther da han stillede sig kritisk op imod den katolske kirke. Lad os håbe de har mandsmod og hjerte nok i Kristus til at gøre dette som Luther netop gjorde det i Kristus.

jeg beder til at I, disciple og hajmad har dette mandsmod og hjerte -tro og -kærlighed i Kristus til at I tør gøre oprør imod den dekadance af bibelfundamentalisme der i disse år breder sig i jeres kredse. Hånden på hjertet I ved godt at I lyver når i tolker bibelen bogstaveligt, det ved I når I er alene med jer selv og er samvittighedsfuld, men I er nogle dængsebørn der ikke tør stå frem og ændre på tingene, måske også fordi I ikke føler I har det intellektuelle overblik til at forstå Pauls erkendelsesteoretiske kapitler, men så gør det langsomt, dag for dag, sæt en dagsorden der vil afvikle jeres bibelfundamentalistiske overtroiskhed og kætteri imod Kristus, Kristusvirkeligheden og åndens nye liv her, Helligånden dag for dag, skridt for skridt.

mange kærlige hilsner HansKrist.
Del Link

Sv Jesus er vort forbillede

disciple, publiceret d.06/02 18:54 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Hej Hans-Krist

Citat:
Men ingen skader kristendommen mere end disciple og Hajmad, denne bibelfundamentalisme via de republikanske voksendøde menneske fra bibelbæltet i USA der er udenfor pædagogisk rækkevidde og i direkte modstrid med Paulus som har fået indflydelse på de europæiske frikirke på det skammeligste.

Man tror ikke sine egne øjne når man skal være vidner til deres mageløse vrøvl og manglende Kristus-tro der fuldstændig er skiftet ud med hvad der står i bibelen, så det er bibeltro og ikke Kristus-tro vi finder hos disciple og Hajmad, dette er en katastrofe af dimensioner.
Citat slut.

Kommentar:
Jeg orker ikke at argumentere overfor dine elendige postulater.
Jens Balslev er en falsk profet og slet ikke Jesus og så kommer du med dine gentagne postulater om Hajmad og jeg.
Du skriver en masse vrøvl, som intet har med Balslevs påstande at gøre, han skriver i øst og du svarer i vest.
Det er virkelig uintelligent Hans-Krist og problemet er, at du er så selvoptaget, at du ikke selv kan få øje på det.

Enhver seriøs kristen behøver bare at læse det ovenstående mageløse vrøvl, for at bedømme hele dit indlæg.
Det har intet med selve emnet udover, at du bare skal have luftet din antipati mod Hajmad og jeg, fordi vi skriver om virkelige ting medens du kun kan skrive om teoretiske overvejelser, som så svinger i takt med hvad du læser af nyt på den teologiske front af nyt vrøvl.
Jeg fatter simpelthen ikke at du gider, for på mig preller det fuldstændig af, fordi jeg kender dine teologiske svinkeærinder op gennem årene.

Du burde skrive dig dette bag ørerne:

Nothing ever becomes real till it is experienced"
(February 23, 1821, John Keats die )
John Keats (1795 - 1821), British poet

Se det ville være en debat værd i stedet for som nu, al din teologiseren af alting og din omklamring af stakkels Paulus.
Jeg tror faktisk, at han græmmer sig oppe hos Gud og at de sammen morer sig over dine forklaringer!
Det er virkelig morsomt at du konstant bringer skriftsteder ind fra Paulus breve, samtidig med at du bebrejder Hajmad og mig, at vi er seriøse troende kristne og kalder os for bibelfundamentalister.
HA-HA-HA!

mvh
disciple
Del Link

Sv. Jesus er vort forbillede

Hajmad, publiceret d.06/02 19:28 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Giv os en forbilledlig kirke, tak!
Hanskrist skrev:
Hånden på hjertet I ved godt at I lyver når i tolker bibelen bogstaveligt

Selvfølgelig tror mand da som kristen på, at Jesus i bogstavligste forstand døde på korset for vores synder og opstod fra de døde, for at vi kunne blive frelst og få evigt liv. At du så mener dette er en løgn, siger jo mest af alt, noget om dig selv og din falske meningsløse Karl Barth vranglære. Og du kan jo ikke engang bidrage med noget nyt til den debat vi efterhånden har haft mange gange.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​