Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!” til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”

Når man tolker en tekst, er det afgørende at kende den fulde sammenhæng, som det enkelte vers indgår i, skriver muslimske Sherin Khankan.

- LINDA HENRIKSEN

Emneord for denne artikel

islam | utroskab | stening | straf | barmhjertighed | nåde | muslimsk | Koranen | Sherin Khankan | hadith
flexblock
18 debatindlæg Hold mig opdateret

Guds ord vejer tungere end hadith. Og Koranen taler ikke om, at vi skal bruge stening som straf, skriver religionssociolog og muslim Sherin Khankan

En iransk kvinde blev sidste år dømt til stening for utroskab. I januar 2011 blev dommen imidlertid ændret til 10 års fængsel. Men hvad siger islam om stening - er det en uafviselig del af islams lære?

Religionssociolog og muslim Sherin Khankan svarer:

Det er en fejl at hævde, at Gud har påbudt stening som straf. Udsagnet er i modstrid med ideen om respekten for medmennesket og kan ikke dokumenteres ud fra Koranen.

Jeg er imod enhver form for dødsstraf og barbariske straffemetoder uanset juridisk, politisk, religiøst ophav. Dette synspunkt kan sagtens kombineres med troen på Koranen som Guds åbenbarede ord.

Annonce
Det er ikke tilfældigt hvilke sager, der kommer på dagsordenen i den politiske debat om islam i Danmark. Specifikke kontroversielle vers fra Koranen gentages igen og igen med henblik på at definere islam som en kvindeundertrykkende religion.

Det er blandet andet de seks koranvers, der handler om vidnesbyrd, polygami, afstraffelse, arveret, utroskab og ægteskab. Kritikken går altså ikke kun på den erfarede virkelighed, altså islam i praksis, men også på teksten selv, Koranen, og dermed idealet, det som muslimer anser for at være Guds ord.

Døm ikke en religion på enkeltvers!
Forskere, politikere og meningsdannere, det vil sige de, som sidder på vidensproduktionen og dermed også på magten, kunne sagtens manipulere en ”sandhed” om, at kristendommen er kvindeundertrykkende og kvindefjendsk, hvis de på systematisk vis gennem flere år gav sig til at citere specifikke vers fra Bibelen, som tillægger kvinden en underordnet rolle i forhold til manden.

Når man tolker en tekst, er det afgørende at kende den fulde sammenhæng, som det enkelte vers indgår i, samt at anerkende, at der findes et væld af forskellige fortolkningsmuligheder af den pågældende tekst. Endvidere bør man undlade at definere en hel religion ud fra enkelte vers. For ligesom Paulus er meget mere end den, der formaner kvinder at tie i offentlige forsamlinger, er Koranen mere end strafferet og flerkoneri.

Det er efterhånden en udbredt manipuleret ”sandhed” at stening er straffen for utroskab ifølge Koranen og dermed Gud. Lad os se på, hvad Koranen siger om dette tema:

Koranen: utroskab skal straffes med piskeslag
”Hvis en kvinde og en mand bedriver utugt, skal I give dem hundrede piskeslag hver! Lad ikke medfølelse med dem gribe jer, når det drejer sig om Guds religion, hvis I tror på Gud og på den yderste dag! Lad en gruppe af de troende være vidne til deres straf!” ( Koranen 24:2)

”Hvis nogen retter beskyldninger mod ærbare kvinder uden at kunne fremføre fire vidner, så skal I give dem firs piskeslag og aldrig siden godtage vidnesbyrd fra dem! De er gudløse, bortset fra dem, der derefter omvender og forbedrer sig. Gud er tilgivende og barmhjertig. Hvis nogen retter beskyldninger mod sin hustru uden at have andre vidner end sig selv, så skal han fire gange kalde Gud til vidne på, at han siger sandheden, og den femte på, at Guds forbandelse må komme over ham, hvis han lyver. Fra hende vil det afvende straffen, at hun fire gange kalder Gud til vidne på, at han lyver, og den femte på, at Guds vrede må komme over hende, hvis han siger sandheden. Om nu Guds gunst og barmhjertighed ikke havde været over jer, og Han ikke havde været tilgivende og vis!” (Koranen 24:4-10)

Strafudmålingen er forebyggende
Straffen for utroskab i Koranen er ikke dødsstraf eller stening, som ofte antaget af ikke-muslimer såvel som af nogle muslimer, men 100 piskeslag for mand og kvinde, hvis der er fire øjenvidner til selve akten, og kun hvis den, der begår utroskab, insisterer på at gentage sin handling.

Hvis en hustru er under anklage og nægter sig skyldig ved fire gange at kalde Gud til vidne derom, bortfalder straffen.

De 100 piskeslag kan fortolkes forebyggende som et udtryk for, at utroskab er forkasteligt. Mennesket er særligt beskyttet mod sladder i Koranen. Bevisførelsen skal være meget tung, førend man kan implementere straffen.

Koranen: stening handler om at jage bort
Stening nævnes kun i Koranen i forbindelse med at bortstene satan (at jage bort med stenkast) og i forbindelse med omgivelsernes adfærd over for de nykonverterede muslimer heriblandt muslimen Shuayb.

”Når du læser Koranen op, skal du søge tilflugt hos Gud mod den bortstenede Satan! Han har ingen magt over dem, der tror og sætter deres lid til deres Herre.” (Koranen 16:98-99)

”...’Mit folk!’ sagde han. ’Tjen Gud! I har ingen anden gud end Ham. I må ikke knibe på mål og vægt! Jeg kan se, at det går jer godt... Mit folk! Giv fuldt mål og rigtig vægt, og giv ikke menneskene for lidt for deres ting! Lav ikke ulykker på jorden, idet i skaber fordærv! Bestandighed hos Gud er bedre for jer, hvis I er troende. Men jeg er ikke jeres vogter.’
’Shuayb!’ sagde de. ’Befaler din bøn dig, at vi skal opgive det, som vore fædre har tjent, eller at vi ikke må gøre med vor ejendom, hvad vi vil? Du er sandelig den langmodige og retlinede.!’...
’Mit folk!’...’Bed jeres Herre om tilgivelse, og omvend jer til Ham! Min Herre er barmhjertig og kærlig.’
’Shuyab!’ sagde de. ’Vi forstår ikke meget af, hvad du siger. Vi ser, at du er svag iblandt os, og hvis det ikke var for din slægt, ville vi bortstene dig. Du betyder intet for os.’
’Mit folk!’ sagde han. ’Betyder min slægt mere for jer end Gud?’...” (Koranen 11:84-92)

”Hvis de får kendskab til jer, vil de bortstene jer eller få jer til at gå tilbage til deres trosbekendelse.” (Koranen 18:20 )

”Tænk på Abraham i Skriften! Han var en sandfærdig mand og profet. Da han sagde til sin fader: ’Far!” Hvorfor tjener du noget, der hverken kan høre eller se og ikke er dig til nogen gavn? Far! Jeg har fået en viden, som du ikke har fået. Følg mig, så leder jeg dig ad en lige vej!’
Denne sagde: ’Kan du ikke lide mine guder, Abraham? Hvis du ikke holder inde, vil jeg bortstene dig. Hold dig på afstand af mig for en tid!’
Han sagde: ’Fred være med dig! Jeg vil bede min Herre tilgive dig. Han er mig velvilligt stemt.’” (Koranen 19:43-47)

Stening skyldes uvidenhed
Når stening alligevel anvendes som straffemetode i få muslimske lande som f.eks. Iran og Nigeria, så kan det skyldes faktorer som uvidenhed og primitive barbariske skikke. Men også kyniske, politiske og religiøse magtfaktorer.

Nogle muslimer finder belæg for stening i den kendte hadith-litteratur (de nedskrevne fortællinger om Profeten Mohammeds sædvaner). Visse hadith-udlægninger hævder at Profeten blandt andet accepterede stening som straf for ægteskabsbrud. Dette er dog ikke min overbevisning.

Hadith er ikke nødvendigvis fejlfri
Det er en udbredt opfattelse blandt muslimske lærde, at man bør skelne mellem Guds åbenbarede ord og de nedskrevne fortællinger om Profetens sædvaner (hadith). Koranen er for troende muslimer netop kendetegnet ved sin ufejlbarlighed og uforanderlighed, hvorimod hadith-litteraturen i lighed med andre fortolkninger er kendetegnet ved at være foranderlig og ikke nødvendigvis ufejlbarlig.

Mange anerkendte muslimske lærde og Imamer som for eksempel Imam Abu Hannifah opponerede imod forsøg på at guddommeliggøre de nedskrevne fortællinger om Profetens sædvaner. Hadith-litteraturen er et afgørende og vigtigt supplement til Koranen og udgør en af de fire islamiske retskilder.

Men man bør sammenligne hadith med de koraniske vers og sikre, at de ikke er i strid med Koranen. Kun derved kan de blive betragtet som retningsgivende. For alt andet lige må GUDS ORD veje tungere end hadith. Det er problematisk, at man på baggrund af menneskelige udlægninger af Koranen hævder, at Koranen er uforenelig med humanistiske og demokratiske principper.

Vi mangler muslimske retslærde
Der er et stort behov for at uddanne en ny generation af muslimske retslærde, både kvinder og mænd, som formår at omsætte Koranens sharia i praksis i forhold til den tid, vi lever i, det vil sige retslærde, som formår at kombinere tekstens intelligens med kontekstens intelligens.

Debatten om shariaens betydning for de nutidige samfund spiller derfor en afgørende rolle i debatten om kvinders rettigheder, idet fortolkningen af sharia har realpolitiske konsekvenser for muslimer og for, hvordan vi betragter og behandler kvinder.

Mange muslimer betragter islam som en universel, mangfoldig og individuel livsvejledning. Universel, fordi den kan tilpasses ethvert samfund og enhver tidsalder. Mangfoldig, fordi der er plads til at være indbyrdes uenige - som muslimer altid har været det i de sidste 1400 år. Og endelig individuel, fordi Gud kræver, at vi bestandigt forholder os aktivt og kritisk til Koranen og gør den levende i vores dagligdag.

Gud er nådig
En af Guds vigtigste egenskaber er Nåde og Barmhjertighed. Således starter alle kapitler i Koranen (med undtagelse af kapitel ni) med ordene: ”I den Nådige og Barmhjertige Guds navn.” Tro er for de fleste muslimer forsøget på i dagligdagen at efterleve og afspejle Guds egenskaber.

Derfor er de klareste tegn på, at et menneske bærer islam i sit hjerte: tålmodighed, tilgivelse, generøsitet, venlighed, kærlighed og ydmyghed.

Sherin Khankan er religionssociolog, panelist ved religion.dk og forfatter til bøgerne ”Islam og forsoning- en offentlig sag” og ”Muslimernes islam- Religion-Kultur-Samfund”.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Meget fejlagtig

thansen, publiceret d.14/02 10:07 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Jeg har en kommentar til Sherins svar:
As-salamu 'Alaikum Sherin. Jeg beder til at Allah at du og din familie er i bedste tilstand af helbred og Imaan.

Nu har jeg læst dit svar på spørgsmålet til stening og finder det yderst problematisk at du fuldstændig benægter de autentiske Hadith, der omhandler dette emne. Jeg forstår ikke at du bare sådan uden videre benægter at stening er en del af Islam.

Som du selv ved så har muslimer de fem daglige bønner. Du må meget gerne vise mig i Koranen, det vers der fortæller os hvordan og hvor mange gange vi skal bede som muslimer. Du kan få fra nu til næste Eid, og du vil ikke kunne finde et eneste vers.

På samme måde er det, at der ikke er et vers om stening i Koranen ikke enstbetydende med at det ikke er en del af Islam.

Vi kan så blive enige om at generelt straffen for f.eks utroskab er så svær at få gennemført, at stening skal ses som en "skræmme straf."
Kritierene for straf af utroskab (pisk eller stening) er:
1. 4 vidner der ser selve handlingen (video tæller ikke), det skal være live og det skal ske foran dem.
2. De samme vidner skal alle stå frem, hvis der kun er 3 bliver de straffet med mindre de kan få det 4. vidne til at stå frem.

Islam værner og beskytter samfundet og dets borgere, og derfor er straffen for korrupte handlinger som utroskab, tyveri, røveri osv. så hård da det er noget der går ud over hele samfundet. Så islam er ikke til for at straffe men for at beskytte.

For ikke at komme langt væk fra emnet vil jeg spørge dig om hvorfor og hvordan du kan benægte de autentiske hadith der omhandler stening.

tak
Del Link

Sv. Meget fejlagtig

HBP, publiceret d.14/02 13:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Til thansen: hele dit indlæg viser at du virkelig tørster efter at få lov til at stene en kvinde. Har du overvejet en eller anden form for terapi, så du kan slippe af med dine tvangstanker?

Jeg håber at du har forstået at store dele af islam er forbudt i Danmark. Af gode grunde! Du har ikke lov til at myrde kvinder, blot fordi du har en bog der opfordrer til det.
Del Link

Hadith

Christian Budde, publiceret d.14/02 14:28 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Hadith (Muhammeds gerninger) har altid haft stor betydning i islam. Al korantolkning sker ud fra hadith.

Desuden: Find mig blot 1 imam, der er imod stening. Også vores hjemlige hr. Petersen vil ikke afvise det.
Islam er en voldens religion, Muhammeds gerninger var præget meget af vold (bl.a. karavaneoverfald under fredsaftaler, plyndringer og røverier); men fortsæt bare med at prøve på at stikke folk blår i øjnene.
Del Link

Rejs på verdensturné - en pilgrimsrejse!

Bjarne D., publiceret d.14/02 14:50 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Kære Sherin Khankan.

Med den overbevisning du har - bør du rejse ud i verden og forkynd din tolkning af koranen - det kunne redde mange menneskeliv - specielt ikke muslimer, som bliver slagtet i muhammeds navn. Rejs til Parkistan Indonesien Iran m.fl.
- Tror du selv at de vil høre på dig - en kvinde - uanset hvor intelektuel hun er.
Del Link

"Send religionerne på plejehjem!"

taus, publiceret d.14/02 14:54 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Læs Morten Bays indlæg i Berlingske d. 14/2 2011!
Befriende fornuftig snak for fundamentalister i alle lejre!
Del Link

”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”

Christian Budde, publiceret d.14/02 15:27 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Taus skrev: Læs Morten Bays indlæg i Berlingske d. 14/2 2011!
Befriende fornuftig snak for fundamentalister i alle lejre!

Et sådant indlæg bør indeholde et link til artiklen, da det trods alt er et fåtal af DK's befolkning, der læser Berlingske.
Del Link

Hosianna!

nobody knew, publiceret d.14/02 19:54 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Giv hende dog en chance, Hvis Gud er bamhjertig, hvorfor pisk?
Del Link

Sv. Rejs på verdensturné - en pilgrimsrejse!

erik, publiceret d.14/02 21:20 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Bjarne D. skrev:
Kære Sherin Khankan.

Med den overbevisning du har - bør du rejse ud i verden og forkynd din tolkning af koranen - det kunne redde mange menneskeliv - specielt ikke muslimer, som bliver slagtet i muhammeds navn. Rejs til Parkistan Indonesien Iran m.fl.
- Tror du selv at de vil høre på dig - en kvinde - uanset hvor intelektuel hun er.


Kære Sherin Khankan.

Selv om du er naviist, så vil jeg på det kraftigste råde dig fra at følge ovennævnte. Min sjette sans siger mig, at du næppe kommer levende fra det, hvor gode intentionerne end måtte være.
Del Link

Til HBP

thansen, publiceret d.15/02 10:08 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
Til HBP,

Du har så mange fordomme at du ikke kan se ud.

Nej jeg er ikke ude efter at myrde kvinder eller noget andet menneske for den sags skyld.
Jeg er heller ikke ude på at implementere stening i DK eller andetsteds.

Til info så er stening ikke kun gjort mod kvinder men mænd skal have samme straf. Desværre er der lande der misbruger denne straf i Islams navn, uden at betingelse for at stadfæste denne straf er tilstede.
En kvinde der voldtages skal selvfølgelig IKKE stenes, det er da alt andet end psykopati. Nogle samfund er så optaget af deres kultur at de ikke mere kan skelne mellem kultur og religion, og der bliver det hele bare en stor uadskillelig masse, som så får en label der hedder Islam.

Folk har misforstået mit indlæg. Jeg, og Islam (ikke mindst) opfordrer ikke til at denne straf skal implementeres bare sådan til højre og venstre.

I profetens tid var der kun 1 eller 2 tilfælde af stening og dette skette kun fordi personerne der begik utroskab selv kom til Profeten og indrømmede der handling. Ellers er der ikke nogen tilfælde hvor der har været en såkaldt retsag og folk derefter er blevet dømt.

Hvis vi tager et af tilfældene i profetens tid så var det en kvinde der stod frem. Profeten ignorerede hende første gang. Hun gentog sin indrømmelse og igen kiggede han væk. Og tredje gang og han kiggede igen væk. Efter fjerde gang talte han med hende. Han fandt ud at hun var gravid. Så (for ikke at implementere straffen) bad han hende gå føde sit barn. Bemærk han bad hende ikke om at komme tilbage efter at have født. Men hun kom så efter de ni måneder. Han sendte hende væk igen med "undskyldningen" om at hun skal amme barnet i 2 år.
Igen kommer hun tilbage og først her bliver hun straffet.

Der er mange indikationer på at denne straf ikke bare skal bruges til alle sider. For profeten har selv sagt at hvis en person under at vedkommende bliver straffet løber væk skal man ikke følge efter, men bare lade vedkommende gå.

Mit formål med indlægget var igen ikke at sige at alle bare skal straffes, men man kan ikke benægte noget der er fra Gud. Gud har skabt mennesket og ved der er bedst for os.

Islam er en pakke, som man enten tager helt eller slet ikke.
Man kan ikke selv vælge det man tror er bedst for en og benægte alt andet for kun Gud ved hvad der er bedst for os som mennesker.

Bare tag det rolig HBP, jeg forstår udemærket at det er forbudt at myrde folk i DK, og det er det også i Islam. Og jeg følger de danske love til punkt og prikke, der til en stor grad er i overensstemmelse med Islam.
Del Link

”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”

Carsten, publiceret d.15/02 10:51 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: ”Stening er ikke en del af Koranens budskab!”
@ Sherin Khankan

Kunne du ikke henvise til bare en af de 4 lovskoler, eller bare til en dansk sidegade imam, der er enig med dig,?

Nej – det kan du ikke.

Derfor Sherin er du enten at anse som en frafalden (og det tror jeg ikke du er) eller som en person, der udøver taqya over for de ”vantro”. Muslimens tilladte løg.

Lad os f.eks. se hvad imam Fatih Alev siger person med din fortolkning:

”Disse tænkere med muslimske navne har de sidste årtier slået til lyd for, at beretningerne om Profetens sædvane ikke er kildekritisk troværdige, og at de derfor bør kasseres. Deres ønske er, at det kun må være Koranen, der vejleder muslimer.
Disse reformister, som i øvrigt ikke bliver betragtet som muslimer af flertallet af de muslimske lærde, begrænser altså Profetens vejledning til noget, som kun vedrørte muslimer i hans tid. Og de regner al den omhyggelige kildekritiske forskning og klassificering af svage og falske hadîther - siden det 7. århundrede op til i dag - for ingenting.”
Jfr. artiklen: Islam og stening - et samlet svar af Fatih Alev, Kr.dgbl., 30/5-2002.
--
Altså Sherin: Han siger, at du ikke bliver betragtet som muslim af flertallet af muslimske lærde. Hvorfor skal vi andre så lytte til dig?!
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​