Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi" til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

“Det multireligiøse samfund er ikke en utopi”

Religion og kultur må ikke bruges til at undertrykke andre eller til at tilsidesætte retssamfundet, mener Karen Johanne Klint

- Rune Johansen

10 debatindlæg Hold mig opdateret

Vi er nødt til at tro på, at religiøse kan leve fredeligt sammen, når vi bor i et land med grundlovssikret religionsfrihed, skriver kirkeordfører Karen Klint (S)

I kølvandet på Sørine Gotfredsens kronik om massakren i Norge har religion.dk stillet mig nogle spørgsmål. Politisk og moralsk udfordrende spørgsmål, som bestemt ikke er til korte Ja eller Nej-svar.

Er et lykkeligt multikulturelt og multireligiøst samfund en utopi?

Et samfund er et system, et fællesskab, der består af mennesker. Samfundet har ikke følelser, det har borgerne.

Et flerkulturelt og flerreligiøst samfund er ikke en utopi, hvis den enkelte borger, uanset religiøst ståsted, respekterer de fælles retslige spilleregler i sin adfærd over for andre og over for fællesskabet. Religion og kultur må ikke bruges til at undertrykke andre eller til at tilsidesætte retssamfundet.

Det går kun galt, hvis man hænger fast i gamle kulturmønstre, er for bogstavtro over for gamle religiøse tekster, eller holder fast i historiske begivenheder som rettesnor for nutidige handlinger. Det gør det også i ”rene” kristne samfund. Tag bare en tur til Belfast i Nordirland.

Annonce
Jeg kender flere areligiøse unge, som ikke kan siges at være tynget af god dansk kultur, demokratisk værdisæt og moral i egen adfærd. Selv den danske flæskesteg er udskiftet med asiatisk sushi.

De er produkter af deres samtid. Livet foregår mere på nettet end i familiens skød. Debatten er et hav af ”monologer” og ikke dialog med direkte øjenkontakt. Måske ligger den største samfundsudfordring her, og ikke i religion og kultur?

Vi lever alle i år 2011. Menneskerettighederne er opfundet. Bruger vi dem rigtigt, tror jeg på det flerkulturelle naboskab. Jeg tager hatten af for de personer, der bravt kæmper for sameksistens. For eksempel folkene i Islamisk-Kristent Studiecenter og andre tværkulturelle organisationer. Dem bør vi alle lytte mere til.

Kan religioner leve side om side uden voldelige konflikter?

Det er vi nødt til at tro på, når vi bor i et land med grundlovssikret religionsfrihed. Ellers skal vi ændre grundloven! Men det kommer an på om ”alle” vil det. Og her tænker jeg såvel på vi ”gammel-danskere” og de ”nye danskere”. Tilsammen udgør vi ”alle.”

Vil ”alle” tage et opgør med religion som styrende for en samfundsorden? Jeg kender flere muslimer, der sagtens kan finde ud af at være rettroende muslim i vores retssamfund. Sharia styrer ikke deres private liv. Jeg kender også kristne, der lader troen overtrumfe visse retsregler.

Indrømmet. I nogle familier ser vi religiøst eller kulturelt betinget vold og tilsidesættelse af danske retsregler. Det skal vi aktivt bekæmpe. Sådanne overtrædelser holder vi i øvrigt et samråd om den 18. august i folketinget.

Mener du, at idealet om det multireligiøse samfund kan være med til at presse individer ud i ekstremisme?
Nej. De er nok produkter af noget helt andet, der er gået galt i deres opvækst. Jeg ved ikke, om der er forsket nok heri? Jeg har selv til gode at læse om en ekstremist, hvis liv ikke har været præget af personlige tab og traumer.

Er et multikulturelt og multireligiøst samfund lig med et religiøst og kulturelt identitetstab?

Kun hvis vi forbyder religion og kultur i det offentlige rum. At vi er forskellige, at vi har forskellig kulturarv skal ikke gøre os til ”neutrale zombier," der ikke tør vise om man er medlem af folkekirken, er baptist, jøde, katolik eller muslim.

De tab, vi udsættes for, sker ikke i kraft af naboens tilhørsforhold, men i kraft af, at vi hver især tillægger religion og kultur mindre værd i egen hverdag.

Karen Klint er kirkeordfører for Socialdemokraterne
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Problemet!

Karenerfaren, publiceret d.04/08 16:32 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Problemet er ikke en holdning, som den Karen Klint giver udtryk for, slet ikke.
Problemet er, at de forudsætninger, hun nævner: Religionsfrihed, menneskerettigheder, retssamfundet o.s.v. skal respekteres af alle, for at et "multikulturelt" samfund kan fungere. Men så er "multikultur" jo kun nuancer i en fælles demokratisk kultur med respekt for menneskerettighederne.
Frygten går på, at det kan islam ikke, eller kun med meget store vanskeligheder, acceptere.
NB:Det gælder ikke den enkelte muslim. Men det gælder afgørende muslimske ledere, Broderskabet, Saudi Arabiens wahhabi-sheiker med mange penge at investere i moske-bygning i Europa o.s.v.
Plus traditionen.
Det er stærke - og måske undervurderede - kræfter.
Så det kræver meget af et nyt "multikulturelt" Europa at gå op mod internettets islamisme, traditionen for aldrig at modsige de skriftlærde, og de mange, mange imamer, som sendes hertil for at forhindre, at muslimer bliver demokratiske.
K.K.s model er en utopi, kan den realiseres inden alt for længe???
Ellers er den vel farlig?
Del Link

det ér en utopi

I., publiceret d.05/08 22:49 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
..og det er det fordi, islam (og det er jo det vi taler om, ikke:) ), ikke alene er en tro, men i den grad en religøsPOLITISK og POLITISKkulturel ideologi!

ERgo er det ikke foreneligt med vestens demokrati og levenormer -og værdigrundlag.

Ikke alene er det en politisk ideologi -det er også en enstrenget en af slagsen.

Den styrke -blandt muslimer - er dens evne til at fasholde hinanden..ikke i nutiden..ikke i fremtiden...men i fortiden..og det er fortidens dogmer som prædikes som fremtidens lys. Der prædikes ikke udvikling, der prædikes ikke åbenhed mod "vantro"...slet ikke inklussion,,,ja med mindre man konverterer.
Pigerne får høje karakterer og fine uddannelser...som bruges til at højne familiestatusen...via hendes dermed mulighed for at gifte sig til bedre social standard..og der med "trække" familien med op af stigen...når først hun er gift, skal/bør hun blive hjemmegående.
Problemet i islamisk retorik (og dét taler man aldrig om, vel?) at det bygger på rigtig/forkert, sort/hvid, hylder/forbander, tilbeder/hader, muslim/vantro, osv..uden nuancer..du er enten rigtig eller forkert. Retorisk benyttes korte sætninger, bydende tone, citater i tonsvis, ikke ordrige sætninger med reflekterende tanker ..vestens børn/borgere er opdraget stik modsat...det må gå galt, og der er aldrig blevet forventningsafstemt ved indrejse til vesten.

Helt ærligt Karen Johanne Klint - kan du nævne bare ét muslimskmed land, hvor der ikke er krig? - ikke er korruption? - hvor der ikke er fattigdom? -hvor der er demokrati? -hvor det ikke er præstestyret der regerer (direkte eller indirekte)?

ville ønske det var muligt - men det er det ikke, så længe vi har paralelsamfund, kriminalitetsovervægt,
100 års kulturforskel, grundliggende forskellig værdi...på alle samfundsplaner. Og så længe integrationsinteressen hovedsageligt kommer fra DK...it taks two to tango!
Del Link

Muslimsk kalifat i Europa

Giuliano, publiceret d.06/08 18:18 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Karen Klint, lad os se om du stadigvæk har den lalleglade utopiske holdning, når muslimerne har overtaget Europa, og den dag holder sværdet foran din hals og truer dig med at enten at blive omvende eller blive dræbt.

Det sjove ved nyttige idioter som Karen er at de er så forblændet af deres jubel idiotiske optimisme af det multikulturelle samfund, at de er så lette at manipulere af islamister at deres øjne totalt er blændet for de skridt muslimerne har taget i Europa i form af et Kalifat stat, med sær rettigheder.
Del Link

Sv. Galehus

Mads, publiceret d.06/08 21:53 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Allan skrev:
Det er fuldstændigt grotesk, at kalde 1400 års had, vold, blod og terror for en slags...


Tro er jo en del af det... så bliver det vel til religion rent definitionsmæssigt? Men tro mig jeg er enig med dig... Islam er inhuman!
Del Link

Mennesker kan.........

Joaag, publiceret d.07/08 08:40 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Kristen eller muslim - mennesker er vi. Og det er som mennesker vi mødes. Udfordringen i ethvert møde mellem mennesker er netop at få øje på, at vi er mennesker. Religion og kultur er sekundært - mennesket primært.
Når vi møder et menneske, taler sammen, arbejder sammen, er det Jens eller Ali - ikke en kristen eller muslim.
Virkeligheden er, at vi lever i et samfund med flere kulturer. Kristne som muslimer må øve sig i den demokratiske disciplin at se mennesket først.

Mvh Jørgen
Del Link

Sv. Mennesker kan.........

Mads, publiceret d.07/08 11:41 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Karen Klint skrev:
Jeg kender flere muslimer, der sagtens kan finde ud af at være rettroende muslim i vores retssamfund. Sharia styrer ikke deres private liv.


Jamen er de så rettroende overfor deres religion? Er ret sikker på en talebaner, en afghansk, saudisk, iransk, yemenitisk osv. imam ville være uenig...
Del Link

Totalitær tænkning

JenniBaden, publiceret d.08/08 12:53 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Den muslimske tænkemåde er uforenelig med en demokratisk levevis. Det ser Karen Klint og konsorter ikke. Idyllisering og en grænseløs naivitet, tillige med en manglende historisk forståelse, er kendetegnende for lige dén type islamapologeter, som findes på den midtsøgende venstrefløj.

Der er nogle kendetegn ved islam, som det er gavnligt at være opmærksom på:

"Hadets objekter
Alle grupper som elitegruppen bekæmper har samme 'stof' i sig, nemlig 'mindreværdighed'.

Sort-hvid tænkning
Personer og grupper omtales enten i meget positive eller meget negative termer, mellemkategorier anvendes nærmest ikke.

Projektion
Alt som vurderingsmæssigt set er negativt - f.eks. ikke-berettiget aggression - kommer fra grupper eller kræfter som belejrer elitegruppen (islam, J).

Klichéer
Elitens ideologer (imamer o.a., J) gør i høj grad brug af klichéer som vanskeliggør en nuanceret og præcis opfattelse af virkeligheden.
De klichéer som gælder gruppens idealer og målsætninger og dens kamp og ofre for disse ting, tenderer at have et sentimentalt præg".

Ovenstående punkter er fra den norske nazismeforsker, Harald Ofstad, som for næsten fyrre år siden opregnede nazismens kendetegn. Han tænkte slet ikke på musserne dengang, men synes at finde disse tegn i vore egne samfund. Men han var også præget af tidens blinde øjne for Østblokken og den tredie verden.
Del Link

Det multikulturelle samfund ER en utopi

Christian Budde, publiceret d.08/08 13:00 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
i hvert fald så længe en af kulturerne er islam.

Karen Klint har vist aldrig læst Koranen. Dét er et af problemerne: at mange af islams fortalere blandt etniske danskere ikke aner, hvad de taler om, når de taler om islam. Koranen og hadith er islam.

Der er områder i engelske storbyer, hvor selv kristne kvinder går med hovedklæde af frygt for at blive forulempet. Disse områder har 15-30 % muslimsk befolkning, ikke et flertal.
Der er områder i engelske storbyer, hvor muslimer har erklæret "bøssefri zoner" ved opklæbning af mærkater.

Læs om urolighederne i Tottenham, som er en af de multikulturelle velsignelser: http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/427825:Udland--London-ramt-af-vold...

Vågn op, Karen Klint!
Del Link

Islams intolerance

JenniBaden, publiceret d.08/08 15:22 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Alle kvinder burde bekæmpe islam med alle midler, som jøder skulle have bekæmpet nazisterne under 2. verdenskrig. Kvinder er i dag den muhammedanske kulturs "jøder". De er udsat for ekstreme overgreb og almindelig nedværdigende behandling.
Italieneren, Oriana Fallaci, en indædt hader af alt muslimsk, og kvinde, skrev i sin bog "The Rage And The Pride":
"Hvorfor bekæmpede vi Mussolini og Hitler og derefter Stalin og kumpagner? Hvorfor drog vi til Vietnam? Hvorfor imødegik vi den utålelige Fidel Castro - og gør det stadig? Hvorfor smed vi bomber i hovedet på Milosevics Jugoslavien? Hvorfor optræder vi som verdens politi og dræber og dør i krige mod fjender af frihed, demokrati og civilisation? Er disse principper kun noget værd i bestemte sammenhænge og involverende bestemte lande? Er de islamiske tyrannier ikke lige så uacceptable og modbydelige som de fascistiske og kommunistiske?" (Egen oversættelse, JB).
Sådan var ordene fra en modig kvinde, som havde rejst meget i de arabiske lande.
Del Link

Sv. Mennesker kan.........

F Asgaard, publiceret d.08/08 21:52 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Det multireligiøse samfund er ikke en utopi"
Et samfund har ikke følelser - hvis et lands borgere opfører sig som Karen Kandestøbere... - ufred er blev til "religion" i 1400 år - i et demokrati kan vi leve i respekt for hinanden - Irland er et religiøst spørgsmål - (glimrende børnehavefilosofi).

Nej, Karen: 1. Et samfund har ufatteligt mange følelser. I disse timer og dage er hele verdens pengepung afhængig af en samling overfølsomme "kællinger", som aktiehandlerne blev kaldt for en del år siden.

2. Hvilken befolkning har nogensinde opført sig homogent...?

3. Din definition af religion er dog den til dato mest hjemmelavede for en kirke-politiker.

4. Har vi demokrati i Danmark? Er der ikke tale om parlamentarisme i to farvelader - langt fra al demokratisk sindelag?

5. Irland er blevet en religiøs konflikt. Ja! Men var GB.s undertrykkelse af irerne, kartoffelsepest / sult, uretmæssigt salg af irerne ejendom til primært protestanter, i Skotland.

Uha, Karen, der er meget, du kan lære endnu. Hvad med at tage på længerevarende orlov i Belfast...?
Del Link

flexblock
flexblock
splitblock
flexblock

Stil et spørgsmål

Kategori*

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​