Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Har Gud forladt os? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Har Gud forladt os?

Gud respekterer vores frie valg, og hvis vi ikke beder Gud om at forbarme og gribe ind, ruller lavinen, skriver Iben Thranholm til spørgeren Mogens.

- Modelfoto: Colourbox.com

Emneord for denne artikel

tvivl | katastrofe | teolog | Gud | Iben Thranholm | svar | gribe ind
flexblock
13 debatindlæg Hold mig opdateret

Hvis mennesket henvender sig til Gud og beder ham om at gribe ind, vil han lytte og handle, svarer teolog Iben Thranholm

Spørgsmål:

Man er hårdt prøvet i disse tider. Lidelse, så langt øjet rækker. Findes Gud virkelig? Efterladte til tragedien i Norge kan nok tvivle. Hungersnød i Afrika, økonomisk depression i andre lande og så videre. Hvor meget kan et menneske rumme?

Er vi i virkeligheden ikke bare et produkt af verdenen og er enten heldige eller uheldige at leve på denne tid?

Jeg tror, det er virkeligheden vi lever i, og at Gud er meget langt væk fra os i disse tider.

Venlig hilsen
Mogens

Annonce
Svar:

Kære Mogens

Jeg kan godt forstå, at du får den tanke, at Gud har vendt verden ryggen med alle de mange katastrofer, som verden for tiden er vidne til.

Det er næsten en refleks, at vi mener, at en højere form for magt eller retfærdighed automatisk burde tage ansvar, når ulykkerne ramler ned over os. Men det er ikke nødvendigvis den måde, Gud har indrettet verden på.

LÆS OGSÅ: Gud griber da ind

Gud har overdraget verden til mennesket og har skabt det med en fri vilje. Gud har skabt mennesket som fornuftsvæsen, der kan handle på eget initiativ og selv være herre over sine egne gerninger.

Gud spørger Eva om syndefaldet i haven: ”Hvad er det, du har gjort?” (1. Mos 3,13).

På samme måde spørger han også Kain efter drabet på Abel. Og på samme måde kunne han spørge os i dag: "Hvad er det I har gjort med verden?”

Mange af de katastrofer som du nævner, for eksempel hungersnød, massakren i Norge og økonomisk depression, skyldes menneskers forkerte moralske valg.

Grådighed, had og udnyttelse af naturen bærer ansvar for en stor del af katastroferne. Ikke at Gud er ukærlig. Men hvad så med jordskælv, tsunamier og tyfoner? Er det så ikke Guds ansvar? Nej, også naturen er mennesket faktisk herre over.

Hildegaard af Bingen, den tyske nonne og middelaldermystiker, ser i sine visioner en klar sammenhæng mellem menneskets syndige handlinger, og hvordan naturen opfører sig. Hun beskriver, hvordan naturens elementer kommer i vildt oprør og klager sig, fordi mennesket ikke lever efter Guds ord.

Groft sagt, min konflikt med min nabo og min egoisme kan være med til at forårsage et jordskælv et andet sted i verden. Den underliggende tankegang er, at verden først og fremmest formes af det åndelige, og ikke det materielle og biologiske.

Husk også på, at verden ifølge Bibelen er skabt af Guds ord og ikke alene af fysiske elementer.

Evangelisten Johannes skriver derfor også: ”I begyndelsen var Ordet og Ordet var hos Gud,” og i skabelsesberetningen beskrives det, hvordan Guds ånd svævede over vandene, før verden tog form.

Men er vi da helt overladt til os selv, og er Gud ikke barmhjertig alligevel?

Jo, absolut, og her kommer bøn ind i billedet - og især forbøn. Hvis mennesket henvender sig til Gud og beder ham om at gribe ind, vil han lytte og handle. Problemet er bare, at ofte vil vi hellere selv fikse problemerne end at blande Gud ind i det.

Gud respekterer vores frie valg, og hvis vi ikke beder Gud om at forbarme og gribe ind, ruller lavinen bogstaveligt talt. Mange af kirkens mystikere har gang på gang understreget, at mennesker kan formilde Gud og forhindre katastrofer, hvis de gør bod og beder.

Ikke bare for dem selv, men for andre og for verden. Det var præcis sådan, indbyggere i Nineve blev reddet fra undergang, fordi blot en lille gruppe gik i forbøn for hele byen. Den største katastrofe i verden er måske, at alt for få mennesker beder.

Bedste hilsner
Iben Thranholm
Teolog og journalist
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med religion.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Nej!

Jesper, publiceret d.27/09 22:43 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
"Nej!" er det eneste jeg kan tænke om denne artikel.
"Nej! Vi er færdige med det her! Måske ikke i USA men i Danmark er vi sgu kommet videre!"
Det er forbandet trist at se en dansk teolog anno 2011 skrive en så forblændende fordummende artikel.
Vi er blevet voksne i denne verdensdel - at de andre ikke agerer sådan, betyder ikke, at vi skal synke til deres niveau.
Naturkatastrofer har naturlige årsager; man skal være mere end almen ignorant for ikke at vide dette.

Bøn løser intet - bevares, det er da muligt at du føler du gør en indsats, men der stopper den også; det er intet andet end at narre sig selv.
Det er bevist - helt videnskabeligt - at bøn IKKE virker:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/4681771.stm

Vil du hjælpe dine medmennesker? Så drop bønnen og let røven! Det mindste du kan gøre, er, at smide penge i kassen til dem der faktisk gør noget. Til de åndeligt dovne kan jeg sågar hjælpe jer med at finde en donations-side. Lige her:
https://msf.dk/St%F8tvoresarbejde/St%F8tOnline/index.asp
Så simpelt er det. Vil du hjælpe? Så kom dog for fanden i gang i stedet for det andet juvenile pjat som denne teolog opfordrer til!

"Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer"
Del Link

nej, min ven

jmp, publiceret d.27/09 23:09 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Til Mogens.

Gud har ikke forladt menneskene, menneskene har forladt Gud.

Bortset fra naturkatastrofer, som er en af livets grundbetingelser, så er alt hvad der sker i verden et resultat af vore egne handlinger.

Bøn er ikke at bede Gud om hjælp fra vore selskabte plager. Uden forståelse vil vi blot skabe dem igen.

Der er noget andet end bøn, et vidunderligt virkemiddel som hedder handling. Handling slår aldrig fejl.

Det enkelte menneske kan ikke forvandle et stort og kompliceret samfund med 7 milliarder mennesker.

Men ethvert menneske har mulighed for at handle i den evige bevægelse som vi kalder nuet.

Hvert eneste øjeblik har vi mulighed for at at forholde os til vores egen virkelighed. Om vi afviser eller er vedkommende, således bliver verden for vi er verden.

Kun egoet afviser, kærligheden afviser aldrig.

Hvis du vil tjene Gud og redde verden så elsk din næste.

Forhold dig vedkommende til ethvert menneske du møder hvert øjeblik om du kender vedkommende eller ej.

Sålænge vi ikke elsker vores næste vil der herske nød og elendighed i verden.

Denne verden er et resultat af vores selvoptagethed og ligegyldighed med hinanden. Én eneste vedkommende handling i vores, hver isærs, ukendte nu, vil trække tråde og skabe ringe som ikke kan måles.

Verden er et resultat af den måde vi behandler hinanden på indbyrdes, hvis vi begynder at behandle hinanden anderledes hver dag, så vil vi skabe en anden verden.

Der er ingen anden måde.

Del Link

Sv. Nej! Nej Jesper. Mennesker KAN meget, både godt og dårligt, men jeg har erfaret, at hvis jeg lægger mit liv og min vilje i Guds hånd, så bliver jeg ledet til at være der, hvor jeg bør være og gøre det, jeg skal gøre ! Jeg er færdig med at gøre, som al

Ninna, publiceret d.29/09 11:30 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Jesper skrev:
"Nej!" er det eneste jeg kan tænke om denne artikel.
"Nej! Vi er færdige med det her! Måske...
Del Link

Sv. Nej! Nej Jesper. Mennesker KAN meget, både godt og dårligt, men jeg har erfaret, at hvis jeg lægger mit liv og min vilje i Guds hånd, så bliver jeg ledet til at være der, hvor jeg bør være og gøre det, jeg skal gøre ! Jeg er færdig med at gøre, som al

Ninna, publiceret d.29/09 11:30 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Jesper skrev:
"Nej!" er det eneste jeg kan tænke om denne artikel.
"Nej! Vi er færdige med det her! Måske...
Del Link

Til Jesper

Bjarne D., publiceret d.29/09 11:35 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Du er tilgivet - jeg har virkelig ondt af dig.
Gud har ikke forladt dig - men du har forladt Gud.
Del Link

Til Jesper.

Ninna, publiceret d.29/09 11:37 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Jeg er hverken teolog eller geolog, men jeg har i hele mit liv haft brug for en Gud, en,der er større end jeg, som jeg kan bede om hjælp i nøden, og jeg har erfaret, at når jeg lægger min vilje og mit liv i Guds hånd,så bliver alt lagt til rette foran mig, så jeg er der, hvor jeg kan bruges. Det er tusinde gange bedre end selv at opsøge opgaverne eller lade dig og andre mennesker fortælle mig, hvad jeg skal gøre. Opgaverne ligger altid lige foran mig, det lidt, jeg kan gøre.
Del Link

Tilbage til 1754?

Mads, publiceret d.29/09 13:37 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Jesus!(!) En dansk teolog, der virkeligt mener, at der et stort himmelsk regnskab, hvor manglende bønner resultere (ja, som i "forårsager") naturkatastrofer evt. helt andre steder i verden. Jeg troede, at den slags idioti-teologi blev afskaffet i Europa i perioden efter jordskælvet i Lissabon i 1755. Hvis Gud opfører sig sådan er han ikke god. Det er en ret dårlig "Fader", der straffer søsteren for noget, som broderen har (eller ikke har) gjort. Det klammeste teodicé længe...
Del Link

Sv. Til Jesper.

Jesper, publiceret d.29/09 20:15 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Ninna skrev:
(...) Det er tusinde gange bedre end selv at opsøge opgaverne (...)

Ja, hvor ville verden dog være et bedre sted, hvis alle læger droppede at tage en uddannelse, og bare begyndte at bede for deres patienter i stedet for.
Bed alt du gider. Men slynger du om dig med empiriske påstande, så er du nødt til at bakke dem op med evidens.
Og al evidens siger lige nu, at en sygdom som cancer kræver lægehjælp, og at tektoniske plader fungerer helt i overensstemmelse med naturlovene uden nogen form for magisk intervention.
Del Link

Sv. Til Jesper

Jesper, publiceret d.29/09 20:21 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Bjarne D. skrev:
Du er tilgivet - jeg har virkelig ondt af dig.
Gud har ikke forladt dig - men du har forladt Gud.

Åh den kristne kærlighed... ærgerligt at de færreste der udviser sådan, ikke forstår konceptet "arrogance".
Del Link

Hvorfor spørge en teolog om virkeligheden?

Sebastian, publiceret d.30/09 10:35 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Har Gud forladt os?
Læg mærke til hvordan kristne skribenter omfavner empiri som den eneste kilde til viden - blot gør de det i form af henvisninger til 'virkelige' begivenheder i Bibelen, da de ikke kan finde dokumenterede eksempler fra nutiden.

Jeg forbløffes konstant over at nogen kan finde på at spørge en præst til råds om virkelighedens indretning.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock

flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​