Send artiklen Hvordan ser religionerne på prostitution? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan ser religionerne på prostitution?

Nat i "Redlight district", området for prostitution, i Amsterdam, Holland. foto: LeDeuxAlpe/wikipedia.org

Svaret giver udtryk for panelistens holdning
Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.
flexblock
Send Print

Se hvad panelisterne sikh Parvinder Singh Randhawa, hindu Dhamu Chodavarapu, jøde Bent Lexner og muslim Safia Aoude svarer

Spørgsmål:

Hvordan ser de forskellige verdensreligioner på prostitution?

Med venlig hilsen
Ida

Svar:

Kære Ida

Annonce
Sikhismen om prostitution
Sikhismen accepterer ikke prostitution. Det betragtes som uværdigt både af den prostituerede og kunden. Religionens stifter lagde vægt på, at man skal tjene til føden på ærlig og værdig vis.

Desuden appellerer prostitution til det kødelige begær, som betragtes som en last, der forhindrer individet i at blive uselvisk og sætte sig ud over egne behov og egen trang.

Det skal dog bemærkes, at sikhismen ikke er en lovreligion. Derimod er prostitution eller besøg hos prostitueret ’dårlig karma’ og en stor
forhindring for egen åndelige udvikling.

Sikhismen udstøder dog ikke folk. Alle mennesker har ret til og bør endda udvikle sig i religiøs retning; åndelig udvikling og være et aktiv for sin omverden. I den henseende er der ingen, som er fortabte, men alle har hver deres udgangspunkt. Også eksempelvis prostituerede, mordere, tyve (uden sammenligning i øvrigt) kan udvikle sig til åndeligt højt niveau.

Med venlig hilsen
Parvinder Singh Randhawa
Cand.merc., sikh og panelist på www.religion.dk

Hinduismen om prostitution
Dit spørgsmål rammer meget centralt i religion og samfundsforhold.

Alle religioner har mange formaninger om, hvordan man skal opføre sig. Men hinduisme angiver ikke nogen formaninger, fordi religion er et individuelt anliggende for hinduer.

Hinduismen udstikker visse retningslinjer om, hvorledes man skal holde sin sjæl ren og sit legeme rent, men udøvelse af livet er derefter individuelt. Den renhed, man har opnået, vil styre ens levevej.

Så ordet ”prostitution” findes ikke i hinduistiske religiøse anliggender. Men i hinduiske samfund - ligesom i andre samfund - ser man meget ned på prostitution, og desuden er prostitution strafbart.

Det skal måske også siges, at vi har nogle skrifter lige som nordisk mytologi, hvor guderne hersker over verdenen med hver sin egenskab; én for sol, én for vind, én for vand og én for ild.

I denne verden findes et par kvinder, der efter beskrivelserne siger ”spar 2” til Sofia Loren og Marilyn Monroe, der hedder Ramba og Yurvasi, og som guderne bruger til at forføre og distrahere mennesker med destruktive attituder, der stræber efter Guds rige med yoga og meditation.

Selvfølgelige ved jeg ikke, om det er prostitution, det må guderne vide.

Med venlig hilsen
Dhamu Chodavarapu
Samfundsdebattør, hindu og panelist på www.religion.dk

Jødedommen om prostitution
I den tidligste jødedom var prostitution en del af samfundet. Der er flere eksempler på dette i Bibelen. I efter-bibelsk tid blev samfundet advaret mod denne form for seksualitet, og faktisk ser det ikke ud som om, man har kendt til mange tilfælde af prostitution indenfor jødiske kredse.

I jødisk lovgivning blev prostitution betragtet som forkert. Mange menigheder udstedte simpelthen forbud mod det og advarede også imod prostitution mellem jøder og ikke-jøder ikke mindst, fordi det på den tid i mange lande var forbudt at have fællesskab mellem jøder og ikke-jøder i det hele taget.

Efter jødisk lov skulle en mand, der havde haft omgang med en prostitueret, lade sig skille fra sin hustru, og hun skulle have sin fulde medgift.

Der findes givetvis prostitution også blandt jøder i dag, men det er fortsat nok ikke så almindeligt sådan som, man kender til det i mange moderne samfund.

Med venlig hilsen
Bent Lexner
Overrabbiner og panelist på www.religion.dk

Islam om prostitution
Det er meget nemt at svare på: islam tillader ikke prostitution, da islam kun tillader intime forhold mellem mennesker, der har indgået ægteskab.

I henhold til islamisk lov er prostitution er en synd på linje med andre forbrydelser, og begge deltagere (en prostituerede og den, der køber hende) begår en synd.

Med venlig hilsen
Safia Aoude
Jurist, muslim og panelist på www.religion.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Religion.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kvinder?

Anders, publiceret d.08/11 14:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ser religionerne på prostitution?
Sjovt nok omtaler panelisterne kun kvinder som prostituerede. Det kan mænd jo også være.

Mvh
Anders Viborg
Link

Prostitution i kristendommen

Broby, publiceret d.06/01 02:32 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ser religionerne på prostitution?
Jeg ser, at kristendommen er blevet sprunget over.

I kristendommen har man traditionelt fokuseret på den prostituerede som lidende, og taget forbillede i Jesus' redning af kvinden, der skulle stenes for hor. Ud fra ikke mindst dén fortælling har man fra kirkens side opfordret menigheden til at hjælpe mennesker ud af prostitution.

Således oprettede man i mange europæiske byer i middelalderen såkaldte "magdalenehjem", stiftelser, hvor tidligere prostituerede kunne få en ny tilværelse. Kristne mænd opfordredes til at gifte sig med kvinder på disse stiftelser for at give dem en mere menneskeværdig tilværelse. Det blev betragtet som en god gerning.

Den byzantinske kejserinde Theodora satte i det 6. århundrede et større forsøg i gang på reform af prostituerede. Hun ville også give dem en anden tilværelse, men det lykkedes vist ikke altid lige godt.

I forskellige perioder af den kristne historie prøvede man også lejlighedsvis at forbyde prostitution som ukristelig, lukke bordeller og indføre straffe for prostitution.

På den anden side har der også løbende i den vestlige kristne verden været en bevægelse i retning af at mene, at prostitutionen fungerede som en "kloak", der ledte urenheder bort fra resten af samfundet. Både Augustin og Thomas Aquinas kom med bemærkninger i den retning.

Men det mest betydningsfulde, og indflydelsesrige, bidrag kristendommen har kommet med til prostitution er utvivlsomt vendingen til at se fænomenet fra den prostitueredes side, som et offer, der har krav på hjælp. Dette var ikke en kendt vinkel i førkristen tid.

Udviklingen af Maria Magdalene-figuren som prostitueret, som vi kan spore tilbage til i hvert fald det 4. århundrede (måske tidligere, jeg ved det ikke nøjagtigt), udtrykker denne vending. Maria Magdalene var jo samtidig en nøglefigur i den kristne forkyndelse og den første, der havde set den opstandne Jesus. At gøre hende til en tidligere prostitueret var den stærkest tænkelige forkyndelse af, ikke alene at 1) alle er værdige til Guds opmærksomhed og kærlighed, også dem, som er mest foragtet af andre mennesker; men også 2) at de, der har lidt mest, foretrækkes særligt af den kristne Gud som hans udvalgte.

Jesus forargede i sin samtid ved at omgås på lige fod med toldere og syndere, herunder prostituerede. Maria Magdalene-fortællingerne samler dette indtryk af Jesus på en særlig prægnant måde.

I det mindste er det en sandsynlig forklaring på, at Maria Magdalene er en af de populæreste helgener i kristendommens historie.

Det er således ganske misforstået, når det i "Da Vinci mysteriet" og lignende bøger påstås, at den tidlige kirkes tilskrivning af rollen som prostitueret til Maria Magdalene var et forsøg på at sværte hende og svække hendes betydning som helgen. Hele pointen var den modsatte: at henlede opmærksomheden på de prostitueredes menneskeværdighed og status på lige fod med andre mennesker, som Guds børn. Og resultatet blev da også, at hun som sagt udviklede sig til en af de mest afbildede og tilbedte helgener med en blomstrende kult.

I dag foregår der i kirkeligt regi ligesom i middelalderen fortsat organiserede forsøg på at hjælpe mennesker ud af prostitution og menneskehandel og til, hvad man opfatter som en mere værdig tilværelse. Mange kirkeligt baserede organisationer (indenfor alle de større kristne kirkesamfund) arbejder udelukkende på dette felt.

Og som Anders rigtigt påpeger, gælder dette ikke kun for kvindelige prostituerede, men også mandlige.
Link

Prostitution i kristendommen

Broby, publiceret d.06/01 02:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hvordan ser religionerne på prostitution?
Jeg ser, at kristendommen er blevet sprunget over.

I kristendommen har man traditionelt fokuseret på den prostituerede som lidende, og taget forbillede i Jesus' redning af kvinden, der skulle stenes for hor. Ud fra ikke mindst dén fortælling har man fra kirkens side opfordret menigheden til at hjælpe mennesker ud af prostitution.

Således oprettede man i mange europæiske byer i middelalderen såkaldte "magdalenehjem", stiftelser, hvor tidligere prostituerede kunne få en ny tilværelse. Kristne mænd opfordredes til at gifte sig med kvinder på disse stiftelser for at give dem en mere menneskeværdig tilværelse. Det blev betragtet som en god gerning.

Den byzantinske kejserinde Theodora satte i det 6. århundrede et større forsøg i gang på reform af prostituerede. Hun ville også give dem en anden tilværelse, men det lykkedes vist ikke altid lige godt.

I forskellige perioder af den kristne historie prøvede man også lejlighedsvis at forbyde prostitution som ukristelig, lukke bordeller og indføre straffe for prostitution.

På den anden side har der også løbende i den vestlige kristne verden været en bevægelse i retning af at mene, at prostitutionen fungerede som en "kloak", der ledte urenheder bort fra resten af samfundet. Både Augustin og Thomas Aquinas kom med bemærkninger i den retning.

Men det mest betydningsfulde, og indflydelsesrige, bidrag kristendommen har kommet med til prostitution er utvivlsomt vendingen til at se fænomenet fra den prostitueredes side, som et offer, der har krav på hjælp. Dette var ikke en kendt vinkel i førkristen tid.

Udviklingen af Maria Magdalene-figuren som prostitueret, som vi kan spore tilbage til i hvert fald det 4. århundrede (måske tidligere, jeg ved det ikke nøjagtigt), udtrykker denne vending. Maria Magdalene var jo samtidig en nøglefigur i den kristne forkyndelse og den første, der havde set den opstandne Jesus. At gøre hende til en tidligere prostitueret var den stærkest tænkelige forkyndelse af, ikke alene at 1) alle er værdige til Guds opmærksomhed og kærlighed, også dem, som er mest foragtet af andre mennesker; men også 2) at de, der har lidt mest, foretrækkes særligt af den kristne Gud som hans udvalgte.

Jesus forargede i sin samtid ved at omgås på lige fod med toldere og syndere, herunder prostituerede. Maria Magdalene-fortællingerne samler dette indtryk af Jesus på en særlig prægnant måde.

I det mindste er det en sandsynlig forklaring på, at Maria Magdalene er en af de populæreste helgener i kristendommens historie.

Det er således ganske misforstået, når det i "Da Vinci mysteriet" og lignende bøger påstås, at den tidlige kirkes tilskrivning af rollen som prostitueret til Maria Magdalene var et forsøg på at sværte hende og svække hendes betydning som helgen. Hele pointen var den modsatte: at henlede opmærksomheden på de prostitueredes menneskeværdighed og status på lige fod med andre mennesker, som Guds børn. Og resultatet blev da også, at hun som sagt udviklede sig til en af de mest afbildede og tilbedte helgener med en blomstrende kult.

I dag foregår der i kirkeligt regi ligesom i middelalderen fortsat organiserede forsøg på at hjælpe mennesker ud af prostitution og menneskehandel og til, hvad man opfatter som en mere værdig tilværelse. Mange kirkeligt baserede organisationer (indenfor alle de større kristne kirkesamfund) arbejder udelukkende på dette felt.

Og som Anders rigtigt påpeger, gælder dette ikke kun for kvindelige prostituerede, men også mandlige.
Link
flexblock

Stil dit eget spørgsmål til religion.dk

Kategori (vælg en af de nedenstående kategorier) *

*

*

*

NB: Alle felter med * skal udfyldes
flexblock
splitblock
flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​