BILLEDSERIE: Ånder, spøgelser og dæmoner i kunsten

"Mareridtet" fra 1781 regnes som det kendteste værk af den schweiziske kunstner Henry Fuseli (1741-1825). Billedet er blevet fortolket meget forskelligt. Det viser på en gang en drømmende kvinde og indholdet af hendes mareridt. Dæmonen på hendes mave og hestens hoved i baggrunden refererer til folketro og forestillinger om mareridt, mens nogle teoretikere har fokuseret på billedets åbenlyse seksualitet og fortolker det i henhold til freudianske tanker om det ubevidste. Foto: Wikimedia Commons

"The Whirlwind of Lovers" (cirka 1826) er en af William Blakes cirka 100 illustrationer til Dantes "Den guddommelige komedie". Dette er scenen Canto V Inferno, hvor Dante møder Francesca da Riminis ånd. Hun har begået ægteskabsbrud med sin svoger, Paolo. Overvældet af sorg over deres historie besvimer Dante ved fødderne af sin guide i underverden, den romerske digter Vergil, og en hvirvelvind af syndige elskere vrider sig omkring dem. Foto: Wikimedia Commons

"Fornuftens søvn skaber monstre" (El sueño de la razón produce monstruos) af Francisco de Goya y Lucientes (1746-1828). En digter er faldet i søvn hen over sit bord. Over hans hoved flyver ugler og flagermus, og bag ham ligger en kat. Alle er de nattedyr. Symbolikken i billedet er tydelig: Mørkets kræfter truer den bevidstløse eller uvidende sjæl. Foto: Wikimedia Commons

Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson (1767-1824) har malet billedet "Ossian modtager spøgelserne af de franske helte". Heltene flokkes om og nærmest tilbeder den blinde poet Ossian i Valhalla, og de er klar til kamp. Foto: Wikimedia Commons

Disse billeder viser otte medlemmer fra den kristne milits Hutaree. -

En besøgende fotograferer installationen "Ghost Keeping" af den ungarske kunstner Istvan Csakany i Kassel, Tyskland den 7. juni 2011. Foto: BORIS ROESSLER Denmark / Scanpix

De ældre mænd er begyndt at dyrke mere motion og er ved at overhale kvinderne.

"Ghost" af kunstneren Kader Attia var en del af udstillingen "Unveiled: New Art From The Middle East" på The Saatchi Gallery, London i 2009. Installationen forestiller en stor gruppe muslimske kvinder i bøn, men kroppene er tomme skaller. Foto: Tristan Gregory Denmark / Scanpix

Det er især familier bestående af flygtninge og indvandrere fra ikke-EU-lande, der modtager starthjælp og ...

Dramatiker, skuespiller, musiker og forfatter Claus Beck-Nielsen alias Das Beckwerk med sit værk "Dødslejet". Han har i over 10 år arbejdet på at blive identitetsløs, og den døende krop forestiller ham selv. Han arbejder med "at udvikle nye måder at være menneske på hinsides identiteten, navnet og nummeret". Scanpix

På "Samuels ånd kommer til syne hos Saul" af Salvator Rosa (1615-1673) står profeten Samuel klædt i hvidt foran heksen af Endor. Kong Saul knæler for ham. Foto: Wikimedia Commons

Det overnaturlige har tiltrukket mennesker til alle tider. Se kunstneres fremstilling af ånder, spøgelser og dæmoner

Menneskets fascination af det uhyggelige og det uforklarlige har også inspireret kunstnere til alle tider. Ånder, dæmoner og spøgelser er til stede i kunstværker fra oldtiden til i dag. Både i gengivelser af litterære værker og historiske hændelser og i malerier uden forlæg.

I perioden Romantikken fra starten af 1800-tallet og fremefter var mange kunstnere optaget af menneskets skyggeside, fordi det anderledes, det dæmoniske og det psykologiske havde en særlig tiltrækningskraft. Studiet af sjælen og metafysiske spekulationer var i højsæde.

LÆS OGSÅ: Kritik af folkekirken: Præster tør ikke tale om onde ånder

Men som det ses i billedserien ovenfor og i linksene nedenfor, arbejder kunstnere fra andre perioder også med det overnaturlige.

SE OGSÅ: L.A. Ring: Den gamle kone og døden (1887) (eksternt link)

SE OGSÅ: Joakim Skovgaard (1856-1933): Kristus i de dødes rige (eksternt link)