Jul

Buddhist: Jesus må have haft god karma

Når vi i julen fejrer budskabet om kærlighed og medfølelse, er det, fra en buddhistisk synsvinkel, glædeligt og helt i tråd med den indstilling, vi arbejder ud fra, mener Linda Clod Præstholm, der er buddhist og IT-strategikonsulent. Foto: Jes Roger Petersen

Jesus opfatter jeg som en gavmild og kærlig person, som hjalp mennesker, og som også efter sin død kalder på kærlighed, medfølelse og tilgivelse, skriver buddhistiske Linda Clod Præstholm

Jeg har i mange år gennem min opvækst siddet i den danske folkekirke og lyttet til beretningen om Jesu fødsel fra Lukasevangeliet.

Det er en fortælling, der efterhånden synes tryg og hjemlig. Også forestillingen om det lille barn i krybben, som er Gud og barn på samme tid, virker sympatisk og kalder på hengivenhed, ydmyghed og troen på mirakler.

Efter jeg er blevet buddhist, nyder jeg fortællingen som et ritual, der samler familien. Jesus opfatter jeg som en gavmild og kærlig person, som hjalp mennesker, og som også efter sin død kalder på kærlighed, medfølelse og tilgivelse.

På den måde finder jeg min egen relation og syn på julen. Kærlighed, først og fremmest.

I buddhismen er der ingen guder

Forestillingen om, at Jesus er en Gud, er dog ikke noget, jeg kan bruge. I buddhismen er der ikke nogle guder eller Gud. Buddha er ingen gud.

Den historiske Buddha blev født som et almindeligt menneske et sted mellem 600 og 400 år før vor tidsregning, og ulig Jesus blev han født under meget gunstige kår som søn af en velhavende familie, hvor faderen havde en rolle som leder. Det bliver omtalt som et kongerige, men dengang bestod Indien af mange små klaner eller "kongeriger".

Buddha, som betyder "den der er vågnet", var først en betegnelse, som Buddha fik senere. Først blev han navngivet Siddhãrtha Guatama. Før fødslen havde Siddhãrthas moder, ifølge forskellige kilder, stærke drømme, der angiveligt skulle indikere, at hendes søn var noget særlig og ville få stor styrke.

Fødslen skulle også være foregået med mirakuløs stor lethed. Og da Siddhãrtha bliver født, viser han også forskellige tegn på, at han er helt særlig.

Kilder beskriver blandt andet, at han havde tegninger under fødder og på fodsåler, ligeledes at han kunne gå med det samme, og at blomster opstod under ham. Nogle tilkaldte vismænd meddelte Siddhãrthas forældre, at barnet ganske vist var særligt, og at han ville vokse op som en stor leder eller som en stor hellig mand. Siddhãrthas forældre håbede på det første.

Buddha var et almindeligt menneske med god karma

Når Buddha omtales som et almindeligt menneske trods de ekstraordinære beskrivelser, som fremgår i kilderne, skyldes det, at Buddha først blev Buddha, da han nåede erkendelsen (erkendelsen af sindet/Nirvana) i en alder af 35 år.

Indtil da levede han som almindeligt menneske og blev også betragtet således af sine omgivelser. Siddhãrthas gunstige fødselsvilkår kan tilskrives hans karma. I buddhismen arbejdet man med sindet og stræber efter at erkende sindet, således som Siddhãrtha gjorde.

Sindet er ikke opstået på noget tidspunkt og dør heller ikke. Sindet har eksisteret siden begyndelsesløs tid og har derfor uendeligt mange indtryk i sig også kaldet karma.

Gode indtryk eller god karma vil føre til gode genfødsler for eksempel som mennesker. Rigtig god karma vil føre til en menneskelig genfødsel i en smuk krop og af intelligente og velhavende forældre et gunstigt sted (på jorden).

Siddhãrtha, som også skulle have været meget smuk, havde altså utrolig god karma. Men det var også årsagen til, at han kunne nå den fulde erkendelse af sindet i en tid, hvor der ikke var nogle buddhistiske belæringer.

Der findes ikke kun én Buddha

Den historiske Buddha er ikke den eneste Buddha. Der har været mange buddhaer før ham, og der vil komme mange efter ham.

Det siges, at der på jorden vil opstå 1000 buddhaer, og at den historiske Buddha, født Siddhãrtha, var den fjerde ud af de 1000.

En Buddha er blandt andet kendetegnet ved gennem sin gode karma at kunne nå erkendelsen i en tid, hvor der ellers ikke er nogle buddhistiske belæringer tilstede.

Grunden til, at buddhister refererer til den historiske Buddha, er, at det er dér, vi har vores belæringer, forklaringer og meditationer fra. På et tidspunkt vil de belæringer dog langsomt forsvinde. Så vil der komme en tid uden buddhisme, og herefter vil der komme en ny Buddha.

En Buddha har gennem mange, mange tidligere liv lavet ønsker om at gavne andre og derigennem "lavet" god karma.

Vi har alle mulighed for god karma

Jesus må også have haft en portion god karme, idet han var i stand til at udføre mirakler og inspirere til næstekærlighed.

Karma skal ikke forveksles med skæbne, men skal forstås som de indtryk, vi har i sindet, og som vil afgøre vores næste genfødsel og personlige tendenser. Vi har alle sammen muligheder for hvert sekund at lægge gode indtryk i vores sind og dermed "lave" god karma.

Når vi i julen fejrer budskabet om kærlighed og medfølelse, er det derfor, fra en buddhistisk synsvinkel, glædeligt og helt i tråd med den indstilling, vi arbejder ud fra.

Linda Clod Præstholm er buddhist og IT-strategikonsulent.