"Indiens hinduer er frustrerede efter års undertrykkelse"

I Indien bor der 1,2 milliarder mennesker. Man kan ikke forvente, at alle vender den anden kind til. Jonas Adelin Jørgensen nævner 6000 overfald i et samfund med 1,2 milliarder indbyggere. Sammenlignet med overfald i Danmark mod jøder er det mindre end intet, mener panelist ved religion.dk Chamu Chodavarapu. Foto: Scanpix

Modi vil hejse hinduismens flag, men det vil ikke gå ud over muslimer og kristne, skriver Dhamu Chodavarapu, panelist ved religion.dk

Jonas Adelin Jørgensens artikel om situationen i Indien er i min optik misvisende. Han ser ikke sagen i det fulde perspektiv.

Jeg var selv en del af RSS (en nationalistisk hindubevægelse) i min pure ungdom i Indien. Som Jonas Adelin Jørgensen nævner, lever millioner af muslimer, atter millioner af kristne, sikher og jainer og utallige andre religiøse befolkningsgrupper side om side i Indien. Alligevel er Indien det land i verden, der har færrest religiøse uroligheder. 

Lad alle folkeslag leve i fred

I vores daglige bønner indgår sætningen "SERVE JA SUKHI NO BHAVANTHU" lad alle folkeslag leve i fred. Næsten alle hinduer lever efter det, medmindre de groft provokeres.

I Indien bor der 1,2 milliarder mennesker. Man kan ikke forvente, at alle vender den anden kind til. Jonas Adelin Jørgensen nævner 6000 overfald i et samfund med 1,2 milliarder indbyggere. Sammenlignet med overfald i Danmark mod jøder er det mindre end intet. Slet ikke nævneværdigt. 

Konvertering til kristendom handler ofte om penge

Jeg har ført mange samtaler og argumenter med kristne missionær, som forsøgte at konvertere indere til kristendom. En af de aktive missionærer, jeg husker, var fra den canadiske baptistmission. Jeg fik oplyst, at han fik et vist beløb for hver konvertering af en hindu. Et af hans argumenter var, at man ikke skal tilbede vores gudeinkarnation Krishna, fordi han repræsenterer skørlevned, idet han har 1600 kvinder i sit "harem". 
 
Ifølge legenden er historien dog en anden. En ond konge havde 1600 kvinder i sit harem. Krishna slår ham ihjel, og i stedet for at slippe kvinderne løs, beholder han dem hos sig og lærer dem at tilbede Gud gennem meditation. Det er et eksempel på, at man piller episoder fra vores tradition ud af sammenhængen og bruger det til at nedgøre hinduguder.

De hinduer, der konverterede til kristendom, blev tilbudt penge og skolegang. Problemet var, at for mange var det pengene og ikke overbevisning, der fik dem til at konvertere.

Ydermere er de så fattige, at mange af dem ikke havde råd til lægebehandling, hvis de blev syge. Jeg oplevede, at missionærer gav penicillin til fattige og sagde, at det var Jesus, der velsignede dem – på den måde blev de fattige overbeviste kristne.

Katolikker med magt i Indien

Jeg læste for nylig, at en indisk biskop opfodrede katolikker til at formere sig mere, således at der bliver mange flere stemmer til at opnå regeringsmagt. Og det i Indien, som i forvejen er overbefolket! Selvfølgelig falder det hinduer for brystet, og de vil gerne modarbejde sådanne billige, latterlige religiøse konverteringer. Jeg har selv oplevet det i min barndom i min landsby.
 
Congresspartiet, hvis leder Sonia Gandhi er katolik, så gennem fingre med, at kristne prædikede lige uden for hinduistiske templer, fordi Sonia Gandhi var afhængig af de kristnes stemmer. Alle disse ting forårsager en frustration hos hinduerne, som nu har stemt Modi til magten med mere 60 % mandater.

I øvrigt vil jeg påpege, at situationen, hvor 1000 muslimer blev slået ihjel i delstaen Gujarat, da hr. Modi var ved magten, har en vigtig forhistorie, hvor et tog fuldt af RSS-frivillige spærres inde og slås ihjel. Det efterfølgende drab på muslimer var en hævnaktion i form af et folkeligt oprør, som ikke kunne retsforfølges. Det var en spontan aktion fra hinduer, fordi man mente, at det var muslimer fra Gujarat, der stod bag drabet på hinduerne. 

Hinduismens flag skal hejses, men det skal ikke gå ud over muslimer og kristne

Jeg vil slet ikke bidrage hævnaktioner, og det betyder ikke, at Modi opildner til at drab på muslimer og kristne. Men han vil holde Hindu-flaget lidt højere. Man må forstå, at Indien har været under muslimer i 1000 år, kristne i 150 år, og Kongressen i 60 år.

Det er på tide, at nogen hejser hinduflaget. Trods alt har Indien 80% hinduer, hvor store personligheder som Gandhi var en af dem. Gandhi højnede hinduismen, dermed har han ikke slagtet muslimer eller kristne, det vil være det samme med Hr. Modi.