En messiansk jøde bliver født

For den jødiske kunstner Sofia Kuperman forandrede en velsignelse fra en kristen prædikant alt. Før havde hun et ønske om at dø, nu lever hun som livsglad messiansk kunstner med en mission

Sofia Kuperman er født i Polen i 1956 af forældre, der overlevede Holocaust. Stemningen mod jøder var dengang meget negativ i Polen. Som barn blev hun kaldt Jesus-morder af sine klassekamerater, og da hun var teenager flygtede familien til Danmark.

For et par år siden ændrede hendes liv sig drastisk. Hun gik fra at opfatte den jødiske Gud, som noget fjernt og abstrakt til at leve et intenst og nærværende liv med Jesus. Ændringen skete, da hun modtog en velsignelse af en indisk, kristen prædikant i frikirkemenigheden Københavns Bibelcenter.

En måned forinden havde hun i desperation bedt Gud om at få lov til at dø, da hun levede et utilfredsstillende liv fyldt med vrede og mindreværdsfølelser. Hun var sidst i fyrrerne uden egen familie og følte sig som en fiasko.

- En veninde inviterede mig med til et foredrag med en inder. Jeg troede, han var buddhist, fordi han kom fra Inden, og jeg gik med, fordi jeg interesserede mig for buddhisme. Desuden havde jeg det ikke så godt i den periode og havde brug for at være sammen med andre mennesker. Da jeg kom til foredraget gik det op for mig, at det var en kristen inder, som fortalte om kristendommen, siger Sofia Kuperman.

- Efter foredraget, som jeg ikke fandt særlig interessant, gav han velsignelser til de tilstedeværende. Alle rejste sig og gik op til ham. Jeg blev siddende, fordi jeg jo var jøde og ikke ville velsignes i Jesu navn. Men så begyndte to forskellige kræfter at slås i mig. Det føltes, som om en stærk kraft inden i og uden om mig ville have mig til at modtage velsignelsen. En anden kraft holdt mig tilbage.

- Det var en kamp mellem det gode og det onde. Jeg var en genstand for de kræfter, fordi jeg var ved at tage imod Jesus. Djævlen ved, at jøderne er Guds udvalgte folk, og forsøger at holde dem fra Det Nye Testamente. Han vil have, at jøderne lever i mørket og ikke skal kende navnet på deres Messias.

- Til sidst vandt den gode kraft, og jeg følte nærmest, at den fysisk skubbede mig op fra stolen hen til prædikanten. Jeg modtog velsignelsen, og efterfølgende følte jeg mig meget udmattet.

Velsignelsen ændrede alt
Fra den dag blev hendes liv et andet. Hun holdt op med at tage den nervemedicin, som hun hidtil havde været afhængig af, og hun blev fyldt af en ro og en tillid til, at Gud viser hende vejen. Gud havde hørt hendes råb om hjælp og sendt Jesus til at frelse hende.

- Jeg bad Gud om at tage mit liv, og han svarede; jeg vil tage dit liv, men kun for at give dig et nyt liv i mit navn. Det er kun mig, der kan frelse dig og tage din vrede og dit selvhad væk fra dig. Jeg er Messias, og du skal kende mit navn.

Dagen efter sin frelse, spurgte hun Gud, om hun nu var blevet kristen. Han svarede, at hun var mere jøde nu end før, fordi hun kendte hans navn. Hun var en fuldendt jøde, der havde en personlig relation til Messias.

- Jeg havde en følelse i kroppen, som jeg aldrig havde mærket før. Jeg vidste, at det var guddommeligt, og at jeg var blevet rørt af Gud. Det var en følelse af overnaturlig glæde. Det var ikke kun min glæde, men også hans, fordi jeg havde taget imod hans velsignelse.

Den samme glæde oplevede hun, da hun et år efter blev døbt. Hun havde brugt det mellemliggende år til at blive helt sikker i sin sag. Hun havde nærmet sig Gud gennem bibelstudier og bøn, og var begyndt at komme i den internationale frikirke Copenhagen Community Church.

- Jeg kunne mærke, at Gud ville, at jeg skulle komme tættere på ham. Han blev ved med at fortælle mig, at jeg ikke skulle bekymre mig så meget. Jeg skulle koncentrere mig om at lære ham at kende, så skulle han nok tage sig af resten.

- Jeg havde et år, hvor jeg langsomt, men sikkert nærmede mig Gud. Til sidste kunne jeg mærke, at jeg var parat til at blive døbt i Jesu navn. Jeg blev døbt i pastorens baghave i en swimmingpool. Da jeg kunne mærke Jesu glæde, sagde jeg til ham; hvis jeg vidste, det ville gøre dig så glad, så ville jeg havde gjort det noget før.

Jesus er den Messias jøderne venter på
Sofia Kuperman er messiansk jøde og tror, at Jesus er den Messias jøderne venter på. Hendes jødiske identitet er blevet forstærket i processen, og hun ønsker at tale åbent om sine oplevelser med Jesus. I øjeblikket er hun ved at færdiggøre en bog om sin historie, og hun holder foredrag rundt om i landet.

- Jøderne siger, at de venter på Messias, og at de ikke ved, hvornår han kommer. De messianske jøder ved, at han allerede har været her, og at han kommer tilbage. De har en personlig relation til ham og ved han hedder Yeshua HaMessiah, som betyder Jesus Kristus.

- Han er både Messias for kristne og for jøder. Han kom først for at frelse jøder, men de ville ikke tage imod ham. Ikke-jøder tog imod ham, men han er ligeså meget Messias for jøder. Hans frelse står stadigvæk åben for jøder. Det, der sker nu, er, at der kommer flere og flere messianske jøder, fordi Jesus vælger at åbenbare sig for flere og flere og fjerne sløret for deres øjne.

Jeg er blevet messiansk kunstner
Mødet med Jesus har haft en positiv effekt på hendes virke som kunstner. Inden da følte hun, at hun var gået i stå og ikke havde noget at give.

- Jesus har givet mig en mission. Jeg skal give mit vidnesbyrd videre til jøder og ikke-jøder. Det foregår både skriftligt, musikalsk og mundtligt, fordi jeg er forfatter, sanger og foredragsholder, og Jesus bruger mine talenter optimalt.

- Jeg har oplevet en fornyelse af mig som kunstner. Nu er jeg en messiansk kunstner, som arbejder for Jesus. Det er ham, jeg fortæller og synger om.

- Før jeg mødte Jesus, var jeg bange for at synge falsk. Jeg lagde en dæmper på min stemme. Men Jesus sagde til mig; jeg er ligeglad med, om du synger falsk eller ej. Du skal synge med dit hjerte, når du synger for mig, og så skal jeg nok tage mig af resten. Pludselig kunne jeg mærke, at min stemme havde en helt anden dimension. Jeg kunne synge bedre end nogensinde før.

- Folk lagde mærke til det og spurgte, hvad der var sket med mig? De sagde, at min stemme lød meget bedre, end den havde gjort før. De sagde også, at mit ansigt havde forandret sig; du var så neurotisk før, men pludselig er det, som om dit ansigt har åbnet sig, og der er så meget lys i dine øjne!

Jesus taler til mit hjerte
Sofia Kuperman vedligeholder sin kontakt med Gud gennem bibellæsning, bøn og stilhed. Hun bliver guidet gennem livet ved at lytte til ham.

- Jesus taler til mit hjerte, og det forudsætter, at jeg lytter til hjertet. Det kræver tid at komme tæt på Gud. Det nytter ikke noget, at man zapper frem og tilbage på fjernsynet eller hænger i mobiltelefonen. Man skal give Gud og sig selv tid til at finde hinanden.

- Jo mere tid man bruger på Gud, jo tættere kommer han på en. Jo mere man søger efter ham, jo hurtigere kan han finde en. Jeg var meget rastløs, før jeg kom til at tro på Jesus. Jeg var bange for at være alene og følte mit liv var meningsløst. Men nu har jeg en relation til Gud og er ikke alene mere.

- Jeg elsker at bruge tid sammen med Gud. Han giver mig gode råd og vejledning. Han vil have, at jeg vokser i tro, er modigere og viser mere initiativ. Ofte, når jeg har talt med ham - lyttet til mit hjerte - åbner jeg Biblen og finder relevante vers som knytter sig til det, han har sagt til mig, som for eksempel: Er Gud for os, hvem kan da være imod os? (Rom 8,31) og Jeg er verdens lys, den, som følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys (Joh 8,12).