Muslim om påsken: Jeg kan bruge Jesu tilgivelse i min tro

Formand for Kritiske Muslimer, Sherin Khankan, religionssociolog og

Sherin Khankan har respekt for den kristne påskefejring. Selvom hun som troende muslim ikke tror på Jesu død og opstandelse, er der flere temaer i påsken, hun kan genkende fra sin egen religion Foto: Ulrik Jantzen Denmark / Scanpix

Sherin

Sherin Khankan har respekt for den kristne påskefejring. Selvom hun som troende muslim ikke tror på Jesu død og opstandelse, er der flere temaer i påsken, hun kan genkende fra sin egen religion

Villigheden til at ofre det, man elsker allermest for sin Gud, er det, jeg bedst kan genkende blandt påskens budskaber, siger muslimske Sherin Khankan, som også går med sin kristne mor i kirke til påske

Sherin Khankan bor i Dragør og er praktiserende muslim. Hun er uddannet religionssociolog, studievært på DR2s nye program Tro om igen og desuden forfatter, foredragsholder og talskvinde for organisationen Kritiske Muslimer, der ifølge egne vedtægter blandt andet arbejder for at styrke den åbne og frie debat med og blandt muslimer.

LÆS OGSÅ: Vi har kun 52 søndage om året til at fejre Jesu opstandelse

Personligt har Sherin Khankan også kulturmødet helt inde på livet. Hendes kristne mor er fra Finland, mens hendes far er muslim og fra Syrien. Hun er derfor vokset op med kendskab til både kristen og muslimsk religion og tradition og har derfor også stor respekt for påskefejringen:

Jeg går med min mor i kirke til påske og jul. Af kærlighed til hende og for at vise respekt for hende, siger Sherin Khankan.

For hende har musikken en særlig plads i påsken. Hun har boet og studeret i Damaskus og her oplevet moderne passionsmusik, der sætter toner til Jesu lidelseshistorie:

I påsken hører jeg altid Feiruz, en kristen, libanesisk sangerinde, der er elsket og æret i hele Mellemøsten af både kristne og muslimer. Hun er især kendt for sine melankolske sange om Jesus lidelseshistorie, som i påskeugen kan høres overalt i taxaer og på gaderne i Damaskus, fortæller Sherin Khankan.

Men det er ikke kun musikken, påsken giver Sherin Khankan. For selvom hun som muslim ikke tror på, at Jesus blev korsfæstet langfredag og derfor ikke stod op af graven påskedag, er der flere temaer i påskefejringen, hun genkender fra sin egen tro:

Villigheden til at ofre det, man elsker allermest for sin Gud, er det, jeg bedst kan genkende blandt påskens budskaber, siger hun og peger på en af de historier, som jødedom, islam og kristendom i store træk er fælles om:

For mig minder historien om Jesu korsfæstelse om Koranens beretning om Ibrahim, der bliver bedt om at ofre sin højtelskede søn. Det kan virke absurd, fordi Gud tidligere har sagt til Ibrahim, at hans søn skal blive fader for en stor slægt og nu skal sønnen altså dø. Men trods det absurde dilemma følger både Ibrahim og hans søn, som i Koranens version af fortællingen er helt klar over, hvad der skal ske, deres Gud helt ud i paradoksernes land. Selvom det kan ende med døden, siger hun.

Fortællingen er næsten identisk med historien om Abraham i Torahen og Det Gamle Testamente. Og for Sherin Khankan er det naturligt, at kristendom, jødedom og islam har fælles fokuspunkter:

Den fuldkomne tillid og kærlighed til Gud har Koranens Ibrahim og hans søn til fælles med Jesus, mener Sherin Khankan.

Når Jesus testes, ville man inden for islam anse prøvelsen for at være en form for gave, fordi det betyder, at Gud er tæt på ham, fortæller hun og understreger, at når Gud prøver menneskets tillid, så er det ikke fordi han har brug for at lære os at kende:

Ifølge islam kender Gud os allerede. Den, der skal lære mennesket at kende, er mennesket selv, siger hun. Og udpeger tilgivelse som et andet centralt tema i den kristne påske:

Jesus påtager sig jo alle verdens synder. Den tilgivelse, han symboliserer, kan jeg virkelig bruge i min egen tro. For ligesom Det Nye Testamente lægger Koranen vægt på Guds nåde og barmhjertighed. Men en vigtig pointe er, at selvom Gud altid tilgiver, skal mennesket også lære at tilgive, siger Sherin Khankan:

Vi mennesker skal lære kærlighedens og tilgivelsens kraft at kende, fordi det er det vigtigste for forholdet mellem Gud og mennesker, men også fordi, at vi ved at søge Guds tilgivelse bliver i stand til at tilgive hinanden. Det burde vi tænke mere over alle sammen, slutter Sherin Khankan.