11. december: Buddhist: Meditation gav mig et fysisk mærke

Frygtelige scener i  Kabul mandag.  . AFP PHOTO/ Massoud

Som kritisk dansker troede jeg selvfølgelig ikke et øjeblik på, at man rent faktisk fik et hul på toppen af hovedet, da man jo indenfor den normale opfattelse af verden ikke kan påvirke fysiske ting gennem meditation, skriver Anders Riisgaard Rasmussen, der er lærer og buddhist. Foto: Cæcilie Philipa Vibe Pedersen

På et meditationskursus oplevede buddhistiske Anders Riisgaard Rasmussen at få et ydre fysisk tegn i form af et hul på toppen af hovedet

Har du haft en oplevelse, du ikke kunne forklare? Eller været i en situation, hvor en anden udbrød: "Der må være mere mellem himmel og jord"?

Buddhismen er egentlig ret rationel og forklarer alle de aspekter, den berører, også ting, som andre måske ville anse som værende uforklarligt. Hvis jeg skal tage et eksempel fra mit eget liv, vil jeg nok tage fat i første gang jeg lavede en meditation, der hedder Phowa.

Phowa er et meditationskursus, du kan tage som diamantvejsbuddhist, hvor man lærer at dø bevidst, så man kan handle mere bevidst i bardoen (stadiet mellem død og genfødsel ifølge buddhismen).

I fem dage mediterer man blandt andet ved at sende energi opad i kroppen. Det specielle ved denne meditation er, at man, ved succesfuld praksis, får et ydre fysisk tegn i form af et lille hul på toppen af hovedet.

LÆS OGSÅ:
Meditation i buddhismen

Som kritisk dansker troede jeg selvfølgelig ikke et øjeblik på, at man rent faktisk fik et hul på toppen af hovedet, da man jo inden for den normale opfattelse af verden ikke kan påvirke fysiske ting gennem meditation."

"Da meditationen gik i gang kunne jeg dog ganske rigtigt mærke en kriblen ved min isse, og fem dage efter havde jeg sammen med flere hundrede andre fået et lille fint hul på toppen af hovedet. Nogen havde en lille dråbe blod, hvor deres hul var, men mit føltes mere som et meget ømt punkt. Når jeg mærker efter nu tre år senere, er punktet stadig ekstra følsomt.

Hvordan tolker du den oplevelse?


Som en logisk forklarlig proces, der viser, at man bevidst kan arbejde med energikanalerne i kroppen.

Hvordan vil du beskrive din tro?


Som en praksis, der gennem bevidsthed om årsag og virkning (at man høster, som man sår) arbejder imod at få så mange gode indtryk i ens sind, at man til sidst erkender alle sindets perfekte kvaliteter."

"Disse kvaliteter ses ikke som noget ydre, men som noget, der naturligt er iboende i sindet. Den eneste grund til, at man ikke ser dem, er, at man på grund af negative handlinger kommer i besværlige situationer (gennem loven om årsag og virkning). Disse misforstår man som noget, andre er skyld i og handler dermed igen negativt på dem, hvilket fører til nye besværlige situationer og så videre og så videre.

LÆS OGSÅ:
En religion uden gud?

Man arbejder i buddhismen bandt andet gennem meditation med at fylde en masse gode indtryk ind i sit sind, så man, når man kommer i besværlige situationer, kan handle mere bevidst og gavnligt og dermed undgå at skabe yderligere negative indtryk i sin bevidsthed. På den måde kan man gradvist få flere og flere gode indtryk i sit sind, som så gør, at man er mere og mere bevidst og har mere og mere overskud til at handle på en måde, der gavner andre.

Hvad laver du den 24. december? Fejrer du jul?


I år er jeg hos min mor. Jeg tror, vi skal have and og noget god rødvin og så ellers bare hygge. I centeret (buddhistisk center, red.) på Svanemøllevej holdes der også jul med juletræ, flæskesteg og mandelgaver. Vi lever i Danmark med en kristen kulturarv, og da Buddha ikke er nogen gud, men kun ønsker os det bedste, er der i buddhismen intet, der går imod at fastholde kulturelle traditioner som julen.

Anders Riisgaard Rasmussen er buddhist, lærer og panelist på kristendom.dk

LÆS ALLE AFSNIT AF JULEKALENDEREN "EN UFORKLARLIG OPLEVELSE"