4. december: Overrabbiner: Der sker ting i mennesketilværelsen, som er uforklarlige

Julen betyder, at jeg oplever, at der foregår noget i samfundet, som glæder mig. Derfor bliver jeg også grebet af julestemning og julepynt. Men jeg behøver ikke at blive belastet af juleindkøb, siger Bent Lexner, der er overrabbiner i Mosaisk Troessamfund. Foto: Niels Ahlmann Olesen/ Denmark

Jeg er jo et meget konkret menneske, men indimellem sker der ting, hvor man siger: "Det var da mærkeligt." Men den slags oplevelser er er jo masser af mennesker, der har, fortæller overrabbiner Bent Lexner

Har du haft en oplevelse, du ikke kunne forklare? Eller været i en situation, hvor en anden udbrød: "Der må være mere mellem himmel og jord"?

Jeg er jo et meget konkret menneske, men indimellem sker der ting, hvor man siger: 'Det var da mærkeligt, at vedkommende lige ringede i dag, hvor jeg havde tænkt på vedkommende.' Jeg kan fortælle om en morgen, hvor jeg kører ud til kontoret og tænker på en dame, jeg vil skrive til. Jeg vil gerne høre, hvordan det går hende. Da jeg møder ind, ligger der en mail til mig fra hende. Men den slags oplevelser er der jo masser af mennesker, der har.

Hvordan tolker du den oplevelse?

Jeg sætter mig ikke ned og spekulerer over det. Jeg forstår det sådan, at der sker ting i mennesketilværelsen, som er uforklarlige. Jeg oplevede for eksempel også noget i sidste uge: Jeg havde en begravelse og havde samtidig noteret mig, at jeg derude skulle tjekke en gravsten af for hærværk. Netop da jeg står ved kistesænkningen, viser det sig, at jeg står og kigger lige hen på den sten, jeg skal ud og se til. Det var altså mærkeligt.

For en del år siden druknede et barn fra menigheden. Da barnet skal begraves, spørger forældrene, om det kan blive begravet i oldeforældrenes grav. Det gør vi ellers ikke, men jeg tager ud på kirkegården for at se, om der er et andet ledigt gravsted - og så er gravstedet lige ved siden af oldeforældrene ledigt. Det er også en oplevelse, jeg ikke kan forklare, men jeg bruger heller ikke tid på at spekulere på det. LÆS OGSÅ: Tidligere muslim: Jeg blev kristen efter en uforklarlig drøm

Hvordan vil du beskrive din tro?

Sagen er den, at den jødiske tro er enormt afhængig af de rituelle handlinger. Når man lever i en handlingsreligion, er ritualet og handlingen med til at skabe bevidsthed om den identitet, du har i troen. Jeg tænker nok mindre over troen i kristen forstand, end kristne gør. Ritualerne sætter rammen for mit liv. En ritualreligion griber ind i din daglige tilværelse fra om morgenen til om aftenen. Der er ting, jeg ikke kan spise og ting, jeg skal være med i. Sådan er det.

LÆS OGSÅ:
Jødedom er en ritualreligion

Når det gælder bøn, vil jeg sige, at bøn ikke er for Guds skyld, men for min egen. Det er min måde at meditere på. Bøn er for mig mindst lige så meget en måde at lægge en dag fast på. Der er nogle ting, der har så væsentlig betydning for mig, at det går forud for alt andet. Jeg beder ikke for at få noget bestemt, selvom jeg godt kan bede for andre. Bøn har en betydning for mig selv, uanset hvad formålet med bønnen ellers måtte være. Jeg har ingen forventning om et svar. For mig er det nok at stille spørgsmål. Eller at lovprise eller velsigne. Så er det da dejligt, hvis min bøn går i opfyldelse, men det er ikke en årsag til, at jeg ikke ville bede en anden gang.

Hvad laver du den 24. december? Hvad betyder julen for dig?

Jeg hygger mig sammen med min kone. Måske ser vi et fjernsynsprogram, men vi har ingen ritualer. Vi glæder os over, at freden sænker sig over samfundet. Og så tænker vi: Endelig har de fundet ud af, at der er noget godt ved ritualer og helligdage!

Julen betyder, at jeg oplever, at der foregår noget i samfundet, som glæder mig. Derfor bliver jeg også grebet af julestemning og julepynt. Men jeg behøver ikke at blive belastet af juleindkøb.

LÆS OGSÅ:Jøder bliver ikke fornærmede over et julekort

Bent Lexner overrabbiner ved Det Mosaiske Troessamfund

LÆS ALLE AFSNIT AF JULEKALENDEREN "EN UFORKLARLIG OPLEVELSE"