12. DEC. Muslim: Jesus er en elsket profet i islam

Jesu menneskelighed og skrøbelighed ser jeg som den vigtigste lære. Mødet med ens egen fejlbarlighed gør én mere åben overfor andres fejlbarlighed, og derigennem er det nemmere at give slip på absolutismer og retten til at monopolisere sandheden, skriver religionssociolog, forfatter og muslim Sherin Khankan. Foto: Arkiv

I kærlighedens øjne vendes skamfuld løgn til nænsom sandhed. Jesus insisterer altid på at se det sande, skønne og gode, mener religionssociolog, forfatter og muslim Sherin Khankan

Hvem var Jesus? Hvad betyder han i din religion?

"Jeg er født og opvokset i krydsfeltet mellem henholdsvis øst og vest, kristendommen og islam. Selvom jeg har valgt at blive aktiv muslim, spiller både islam og kristendom en rolle i mit liv. Gennem kærligheden til min mor, som er kristen, føler jeg en nærhed til Jesus, som ifølge islam er en elsket profet, hvis navn nævnes utallige gange i Koranen. Hans uselviskhed, ubetingede rummelighed og villighed til at ofre sig for andre er det, jeg værdsætter mest ved profeten Jesus."

LÆS OGSÅ:Var Jesus bare en profet?

"Men også hans menneskelighed og skrøbelighed ser jeg som den vigtigste lære. Mødet med ens egen fejlbarlighed gør én mere åben over for andres fejlbarlighed, og derigennem er det nemmere at give slip på absolutismer og retten til at monopolisere sandheden."

Hvad mener du var det vigtigste, Jesus gjorde?

"Jesu møde med den samaritanske kvinde. Jesus vender hendes løgn til sandhed og ser hende i det bedst mulige lys. Han afslører hendes løgn og dækker derefter over den igen. Det er kærlighedens blik, som kun de elskende besidder. I kærlighedens øjne vendes skamfuld løgn til nænsom sandhed. Jesus ser det hele, men insisterer altid på at se det sande, skønne og gode."

"Jesus så altid det højeste potentiale i det andet menneske. Den fremmede, den kriminelle, den syge, den prostituerede alle var betydningsfulde og værdifulde. Herved tildeler han begrebet næstekærlighed og solidaritet nye betydninger. For hvem er vores næste i en verden, hvor solidariteten ofte begrænser sig til den nærmeste familie, og hvor systematiske overgreb og drab på mere end 40.000 uskyldige civile mennesker, som det er tilfældet i Syrien, ikke får os til at reagere? Næstekærlighed er ifølge Jesus forbundet med evnen til oprigtigt at bekymre sig om folk, der er langt væk fra én selv - den prostituerede eller udstødte er i overført betydning den, som er langt væk fra én selv - den fremmede. Kærlighed til den nærmeste familie og den udvalgte elskede er med Jesu lære en prioriteret form for selvkærlighed. Næstekærlighed som Jesus taler om, er derimod uselvisk og upartisk og rummer den fremmede - den som er langt væk fra de danske kolonihavehuse. For eksempel den fremmede I en syrisk flygtningelejr."

"Jesu ord om tilgivelse: kun ved at tilgive, skal du selv blive tilgivet, har også altid betydet meget for mig."

Hvad laver du den 24. december markerer du Jesu fødsel?

"Jeg fejrer Jesus fødsel med mine forældre og mine nu fire børn. Det er en tradition, jeg er vokset op med, og det er en speciel aften for mig, idet jeg har tusind minder knyttet til juleaften. Det er en højtidelig dag med kirkebesøg og toner af Sissel Kirkeby, og den libanesiske kristne sangerinde, Feiruz, som er et ikon i hele Mellemøsten. Vi synger julesalmer ledt an af min mor, som er tidligere korsanger, og der er lys på juletræet, som sidste år blev pyntet med en halvmåne i stedet for en julestjerne. Integration betyder jo 'at to sider nærmer sig hinanden'. Min mand, som også er muslim, plejer at tage vagter som læge, således at hans kollegaer kan holde fri juleaften."

LÆS OGSÅ:Min muslimske mand brummer med på julesalmerne

Hvad er dit yndlingscitat af eller yndlingsberetning om Jesus?

"Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje."

"Men også Den aramæiske himmelbøn, som Lars Muhl mener, var det oprindelige Fadervor, spiller en rolle i mit liv. Jeg citerer den hver aften sammen med mine børn, især min datter på 8 år, som en slags duah efter den islamiske bøn."

"Bønnen lyder således:

'Himmelske Ophav
Du som er overalt.
Velsignet være Din hellige vibration
Tænd i os Din klarheds ild
Her og nu i al evighed.
Åbn vore hjerter for medfølelsens kraft
Og løs os af de bånd, vi binder os selv
og hinanden med.
Led os ud af vildfarelse
Lad os hvile i det højere Selv
så vi kan være ét med Dig.
Tilgiv os og lad os tilgive
indtil vore handlinger er ét
med Dit hellige øjeblik.
Amen'."

LÆS OGSÅ:
Hvad er bøn?

Den aramæiske himmelbøn erstatter Fader Vor med Himmelske ophav. Gud er en kraft og er, ligesom det er tilfældet med begrebet Allah/Gud i islam, hævet over køn. Det onde kommer ikke udefra, men indefra, og den er et opgør med tendensen blandt os mennesker til at binde hinanden og os selv; ikke at acceptere mennesket og dermed også os selv, sådan som vi er i os selv."

Sherin Khankan er religionssociolog, forfatter og blogger.