"Danskhed er ikke lig med kristendom"
Naturligvis kan islam integreres i Danmark på samme måde, som kristendommen og jødedommen med tiden er blevet det, mener ekstern lektor Saliha Marie Fetteh
Så fik vi sagt behørigt farvel til året, der gik. Et år fyldt med begivenheder, der satte nogle menneskers følelser i kog, mens andre trak på skuldrene. Begivenheder, der fik tårerne frem i nogles øjne og hadet frem i andres.
For mit vedkommende rørte især én af årets sidste begivenheder mig dybt. Nemlig midnatsgudstjenesten fra Christians Kirke i København, der, set med mine øjne, officielt gjorde op med en inddeling af Danmarks befolkning i et "dem og os" og samlede os i et vi.
LÆS OGSÅ: Imam og rabbiner taler ved DR's nytårsgudstjeneste
En biskop, en buddhistisk munk, en rabbiner og en imam var blandt deltagerne ved arrangementet. Dog har især imam Naveed Baigs deltagelse og tale fået en blandet modtagelse. Imamens tale er således blevet kaldt for bullshit og decideret kvalmende, foruden at han kritiseres for at ignorere alverdens integrationsproblemer, som han i realiteten ikke skal stå til ansvar for.
Desuden sammenlignes Koranens budskab, som imamen læste uddrag af, med Hitlers Mein Kampf, altså en opfordring til vold. Det afhænger vel i sidste ende af, hvordan budskabet læses og fortolkes, samt om det anvendes til at dæmonisere andre.
LÆS OGSÅ: Venner på tværs af religion
At Naveed Baig åbenbart på et tidspunkt har været tolk for en pakistansk teolog, der argumenterer for dødsstraf ved frafald fra islam er naturligvis ret uheldigt, men igen kan det ikke være imamens problem, hvad andre mener og gør. Kort og godt: indlæggene bærer præg af at være endnu et forsøg på at splitte folk op i et dem og os ved blandt andet at beskylde imamen for at være utroværdig.
Islam er den største minoritetsreligion i Danmark
Faktum er, at imamens, og de andres deltagelse ved midnatsgudstjenesten, afspejler samfundets virkelighed, der, som imamen også pointerede, ikke kan ignoreres. Islam er i dag den største minoritetsreligion i Danmark, og mange muslimer er blevet en naturlig del af det danske samfund, hvor de har en dagligdag som alle andre.
På samme tid efterlyser han, at vi alle gør en indsats for at nedbryde de fordomme og den frygt og mistillid, der er imellem os, samt at muslimer forpligter sig til at gøre Danmark til et sikkert og fredeligt sted at være. Imamen pointerede desuden vigtigheden af, at repræsentanter fra de forskellige religioner kunne stå i kirken side om side, da dette har stor symbolsk betydning.
Naveed Baigs udsagn om at, vi alle ønsker fred, harmoni og velvære og at når vi kommer hinanden ved, så skabes der omsorgsfuld sameksistens kan vel ikke falde nogen for brystet. Vi har set alt for mange eksempler på, hvad der kan ske, hvis man ikke formår dette!
Vi skal ikke være berøringsangste over for religion
Islam er en forholdsvis ny religion i Danmark. Der har således fundet utallige diskussioner og debatter sted på forskellige niveauer og til tider i en temmelig grim tone. Men verbale angreb giver heldigvis stof til eftertanke, og vi skal ikke have berøringsangst i diskussionen omkring religion, eller måden denne praktiseres på. Ej heller bør vi udelukke dem, vi er skeptiske over for, men huske på, at vi i sidste ende som borgere i dette land er underlagt den samme lovgivning. Kristne, muslimer, ateister og andet godtfolk.
Vi muslimer bør til gengæld måske erkende, at man ikke er muslim først derefter menneske! For hvis man ikke først og fremmest er et menneske et humant menneske så vil jeg påstå, at man ej heller er muslim. På den anden side er danskhed ikke lig med kristendom, ligesom islam ikke er lig med Mellemøsten. Ligesom kristendommen har islam et universelt budskab, der kan fortolkes på flere måder.
LÆS OGSÅ: Kan man være en god muslim i Danmark?
Derfor kan islam naturligvis integreres i Danmark på samme måde, som kristendommen og jødedommen med tiden er blevet det. Dette tager uden tvivl tid og kræver, at vi via dialog og samarbejde bevæger os væk fra dem og os stadiet, blandt andet ved at muslimer og andre kan føre en dialog om ressourcer og problemer i de religiøse traditioner med tanke på sameksistens.
Det er ikke nemt, da vi indgår i dialogen påvirket af vore egen religiøse eller irreligiøse, samt kulturelle baggrund, der kan være præget af et forældet kultursyn.
Derfor oplever man gang på gang en afstandtagen og kritik af arrangementer som midnatsgudstjenesten i Christians Kirke, samt en nedgørelse af andre, der på trods af diverse kulturelle eller religiøse forskelle gør en ihærdig indsats for at få sameksistensen til at fungere vel vidende, at man ikke kan stoppe udviklingen. En udvikling, hvor et stigende antal muslimer og andre trosretninger i Danmark ikke bare fejrer deres egne religiøse højtider, men ligeledes deltager ved de danske, såsom midnatsgudstjenesten nytårsaften. Det må på længere sigt være i alles interesse i mangfoldighedens Danmark.
Saliha Marie Fetteh er muslim, ekstern lektor ved Syddansk Universitet og skriver kommentaren ved religion.dk.