Kierkegaard: Forskelle på jordisk og kristen kærlighed

Søren Kierkegaard svinger kærlighedens taktstok efter Bibelens tanker om vores allesammens Kærlighed.

Kærlighed er mere end bare kærlighed, mener Søren Kierkegaard

Kærlighedens udtryk er mange. Kærligheden kan være blød og hård. Kærligheden kan være euforiserende og realistisk. Men kan kærlighed i sin grundvold være flere forskellige ting? Det mente den danske filosof og teolog Søren Kierkegaard (1813-1855).

”Kjærlighedens Gjerninger” blev skrevet af Søren Kierkegaard i 1847. Den er et kristent-psykologisk studie i kærlighedens væsen. Søren Kierkegaard beskriver i bogen to former for kærlighed: den jordisk-romantisk baserede og den kristent baserede. De er absolut forskellige i deres tilblivelse og udtryksformer.

For Søren Kierkegaard er kærlighed mere end bare kærlighed: kærligheden er kristen!

En stringent opdeling af kærlighed fandtes også i antikken. Her kaldte man den erotisk-sanselige kærlighed for ”Eros”, og den platoniske- og gudetilbedende kærlighed for ”Agape”. 

Den danske teolog, K. E. Løgstrup (1905-1981), opponerede mod Kierkegaards radikale forståelse af en særlig kristen kærlighed. K. E. Løgstrup mente, at den totale fokus på den gudelige kærlighed, altså Gud som et slags bindeled mellem to mennesker, blev et slags skjul for Søren Kierkegaard, da han så slap for at forholde sig til den konkrete kærlighed, som opstår og forgår mellem mennesker. For K. E. Løgstrup bliver ens Næsten – altså den anden part – marginaliseret og faren er, at man ikke ser partens jordiske behov, fordi Gud konstant er mellemand.

Men findes der to slags kærlighed? Kan det være rigtigt, at kristen kærlighed er en finere eller bedre kærlighedsform end den jordiske?

”Kan også Kjerlighed see Noget større end det det er?,” spørger Søren Kierkegaard i Kærlighedens Gerninger. Er kærlighed mere end bare at være i sine følelsers vold?

Her kan du, min kjære Læser, i en skitserende punktform læse om forskellene på Søren Kierkegaards forståelse af de to former for kærlighed, og overveje om du er enig med Kierkegaards definitioner:

Jordisk kærlighed bygger på romantiske forestillinger
Kristen kærlighed bygger på Bibelen

Jordisk kærlighed elsker nogle mere end andre
Kristen kærlighed elsker alle lige (Næstekærlighedsbuddet: ”Du skal elske din Næste som dig selv.”) 

Jordisk kærlighed elsker af tilbøjelighed og selvkærlighed
Kristen kærlighed elsker af pligt

Jordisk kærlighed er selvisk og berusende
Kristen kærlighed er - i udgangspunktet - selvfornægtende og ædru

Jordisk kærlighed kan vise sig at være selvbedrag
Kristen kærlighed er aldrig selvbedrag, da den bygger på noget større end én selv

Jordisk kærlighed er flygtig, fordi et menneskes følelser skifter
Kristen kærlighed er evig, fordi den fastholder mennesket i kærligheden gennem buddets krav

Jordisk kærlighed går direkte fra et menneske til et andet menneske
Kristen kærlighed går først gennem Gud

Jordiske kærlighedsgerninger er gode, men de kan være selvfordrende
Kristne kærlighedsgerninger er altid gode og gudelige