Klassiker

Buddhist: Ideen om genfødsel giver mening for mig

Den seneste uges tid har Kristeligt Dagblad gennem flere artikler skrevet om konsekvenserne af de lange ventelister på Respirationscenter Øst.

Når kroppen forsvinder, er bevidstheden der stadig, sagde buddhist Anders Riisgaard Rasmussen i 2013. Læs eller genlæs interviewet her og bliv klogere på buddhismens forståelse af genfødsel

Hvad tror du, der sker helt konkret, når vi dør - forlader sjælen kroppen? Hvornår begynder evigheden?

I buddhismen forsøger vi at identificere os med sindet, som er den bevidsthed, der ser gennem vores øjne og lytter gennem vores ører. Når kroppen så forsvinder, er denne bevidsthed der stadig, men er nu ikke bevidst om en krop mere. Den oplever sig selv som værende i en mellem-tilstand (mellem død og genfødsel), kaldet bardo.

Der findes detaljerede beskrivelser af, hvad der helt konkret sker fra time til time og dag til dag i de syv uger, denne tilstand varer (se blandt andet Ole Nydahls Fearless Death). Denne bevidsthed er ikke noget materielt, men er som rummet, og derfor i sig selv evig. Den er aldrig blevet født, og kan ikke gå i stykker.

Man hører jævnligt om danskere, der har oplevet at møde afdøde personer, for eksempel familiemedlemmer. Hvad tænker du om sådanne oplevelser?

Det, der genfødes, er ifølge buddhismen ikke noget personligt (jeg var for eksempel ikke Anders Rasmussen i sidste liv). Dog siges det, at de indtryk, man skaber sammen med andre, laver nogle forbindelser og tendenser, der går videre i næste liv. Hvis jeg for eksempel har haft et godt forhold til min kone igennem mange år og vi har lavet noget fornuftigt sammen, så vil den tendens gå videre, så vi nok ville blive tiltrukket af hinanden i næste liv som partnere, venner eller lignende.

Ligesom oplevelsen med at møde afdøde, har mange oplevet at være i et efter-liv ved en nærdødsoplevelse. Nogle forklarer det som ren psykologi. Tror du, man på den måde kan opleve efterlivet/det, der sker med os efter døden?

Det siges, at sindet bliver meget klart i dele af bardoen. Man kan i starten huske meget tydeligt, hvilket siges at være det, nogle oplever som personer, der venter i det hinsides. Dette siges dog at være minder, der kommer op i sindet. Det, der går videre til en ny krop, er sindet, den tidsløse rumlignende bevidsthed, som altid har og altid vil opleve. Hvis man har været død og bliver genoplivet kan man så huske forskellige oplevelser fra starten af bardoen.

Igen vil jeg her henvise til Ole Nydahls bog "Fearless Death", som går nærmere ind på eksempler fra den seneste videnskab inden for området. Blandt andet har forskeren Pim Van Lommel undersøgt nærdødsoplevelser, hvor det viser sig, at videnskaben og det buddhistiske syn går ret godt hånd i hånd.

Har du selv haft oplevelser som de nævnte - eller har du hørt om nogle, der har gjort indtryk på dig?

"Det kan jeg desværre ikke prale af. For mig giver ideen om, at vi bliver genfødt, mening. Der skal sikkert være nogle buddhister, der mener at have mødt nyligt afdøde venner eller familie, da det ifølge for eksempel den tibetanske dødebog er muligt. Men jeg har ikke selv mødt nogen, der har haft denne oplevelse.

Anders Riisgaard Rasmussen er buddhist, lærerstuderende og panelist ved religion.dk.