Moden er pakket ind i stjerner

"Selvom stjernen har været meget kommercialiseret og brugt i forbindelse med butikssalg, har den ikke mistet sin symbolværdi," mener sognepræst i Kerteminde-Drigstrup sogn, Kirsten Jørgensen, som her ses med et af de populære stjernetørklæder. Foto: Claus Fisker/

Stjernen er et populært symbol i salgsbranchen og bruges af både designere og reklamefolk. Men hvad udtrykker den for os og hvor går grænsen for, hvad man kan tage symbolet til indtægt for?

Stjernetørklæder, stjernesmykker og stjernetasker. I løbet af de seneste par år er stjernen blevet et populært symbol i modebilledet, mens stjernen længe har været brugt i andre kommercielle sammenhænge.

Det svenske modebrand Rika har ligefrem stjernen som grundlaget for hele designlinjen, og det beskriver mærkets grundlægger og chefdesigner, Ulrika Lundgren, på sin hjemmeside således:

"Stjernen er et symbol, som altid har været i mit liv, og som alle piger kan relatere til."

Men hvad symboliserer stjernen egentlig, og hvorfor er vi blevet så glade for at bruge den?

LÆS OGSÅ: Stjernens symbolik i religionerne

I Aarhus ligger en smykkebutik, som tilhører Louise Kragh. Herfra kreerer og sælger hun sine keramiksmykker, som forhandles i butikker over hele Europa heriblandt øreringe, halskæder og armbånd med stjerner. Hun har også bemærket stjernernes popularitet:

Stjernesmykkerne sælger omkring 70 procent mere end de andre smykker, selvom det er ved at aftage igen. Det handler nok om, at det er en af de første former, man lærer at tegne som barn, så det er en meget tryg og helstøbt form, siger hun.

Louise Kragh mener, at stjernen adskiller sig fra andre symboler ved at kunne betyde en masse forskellige ting:

Hjertet er for eksempel et mere tøset symbol. Jeg kunne ikke finde på at lave et kors, medmindre det var et dagmarkors. Korset er religiøst og ikke noget, jeg vil bruge som et modefænomen. Det er mere helligt. Men stjernen har selvfølgelig også en kristen betydning, da det var Betlehemsstjernen, der ledte de vise mænd, så der er nok også noget held forbundet med den, siger hun og tilføjer:

Symboler er nogle, man kender, som er lette at afkode og som falder i den brede masses smag. Man kigger op i universet og ser en masse stjerner. Der er noget mystisk over dem.

Livsstilsekspert og kommunikationsrådgiver Christine Feldthaus mener dog ikke, at forbrugerne køber tøj og smykker med stjerner på på grund af det, de symboliserer:

Jeg tror ikke, det handler så meget om de dybere værdier, det handler om, at der hænger et tørklæde til den rigtige pris, i den rigtige farve, som er et modefænomen. Jeg har grint af tørklæderne med stjerner på, for alle har dem. Man har ikke kunne komme ind i en kvindemodetøjsforretning inden for det sidste år uden at der har været 5000 tørklæder med stjerne på. For mig er det blevet totalt mainstream og et symbol på medløberi der er intet statement i det, udover at man er relativt neutral og ubevidst i sit valg.

For Christine Feldthaus afspejler et tørklæde med stjerner på snarere en måde at være forbruger på:

Vi har set stjernetørklædet mange gange før og i andre lande. Vi er jo medløbere, og det er bare et udtryk for endnu en modedille.

Men stjernerne kan også bruges til andre kommercielle formål uden for modeverdenen. Sognepræst i Kerteminde-Drigstrup sogn, Kirsten Jørgensen, stødte for nylig på en alternativ måde at drive forretning på det kendte symbol, da en bekendt sendte hende et link til en hjemmeside, som sælger stjerner:

Siden hedder Køb en stjerne hvor man køber et navn til en stjerne. På hjemmesiden står der: 'At navngive en stjerne betyder, at man har skrevet en besked på nattehimmel som vil vare for evigt og som viser din kærlighed.' Her gik jeg og troede, at det er med stjerner som med katte: At de sgu er deres egen. Eller hvis man anlægger det fromme synspunkt: At de er Vorherres, for han har selv lavet dem. Men nu kan man altså købe navnet på en stjerne, og det er næsten ligesom at købe stjernen selv, forstår man.

Hjemmesiden, som Kirsten Jørgensen opdagede, fremhævede en mere eksistentiel side af vores forståelse af, hvad stjernerne kan bruges til:

Nogen havde døbt en stjerne 'Lille Alberte.' Var Lille Alberte måske et barn, der døde alt, alt for tidligt, og var det mon hendes forældre, der havde navngivet en stjerne efter hende? Det ville jo ikke være sært, for det er netop en smuk folketro, at de døde bliver til en stjerne på himlen. Det er en smuk og god tanke at hvile i både for børn og voksne.

Men for Kirsten Jørgensen forsvandt den bløde sentimentalitet hurtigt for harme over, hvad mennesker kan finde på at gøre til en handelsvare:

Det er uhyggeligt, at nogle forsøger at score profit på noget, som ingen har ejerskabet over. Hvis man vil anlægge en kristen fortolkning, så kan man ikke købe stjernerne, for de er Guds. Mennesker forgriber sig på naturen, men den kan jo ikke blive vores ejendom.

Selv har hun et stjernetørklæde, og hun ser ikke stjernens indtog i modebilledet som en trussel for symbolets værdi og status:

Selvom stjernen har været meget kommercialiseret og brugt i forbindelse med butikssalg, har den ikke mistet sin symbolværdi. Mange af julens symboler bliver brugt kommercielt i dag og i folks dekorationer derhjemme, og det kan man kun glæde sig over, for det er en smuk omfavnelse af, at der er noget guddommeligt i tilværelsen alt det vi siger, julen handler om. Det tager ikke noget væk fra julens symboler.