Twitter lancerer ”hashflags” til ramadanen

Millioner af muslimer verden over bruger Twitter flittigt i løbet af fastemåneden. Nu har de fået såkaldte "hashflags" til at pryde deres ramadan-tweets. Foto: Screendump fra Twitter

Når muslimer under den igangværende fastemåned ramadanen tweeter #eid eller #ramadan, får de halvmåne-ikon og islamisk kalligrafi til at pryde tweetsene. Desuden kan Twitter bruges til at finde det nærmeste iftar-måltid

Twitter har nu lanceret en ny række såkaldte ”hashflags” i forbindelse med ramadanen, der nu er i gang. Det vil sige, at når folk opdaterer deres Twitter-profil i den kommende tid med hashtags som #ramadan eller #eid på arabisk eller engelsk, så vil de kunne se bestemte ikoner, der er designet af Twitter: en halvmåne og et stykke islamisk kalligrafi.

De muslimske hashflags følger i kølvandet på de flag-hashflags, Twitter har introduceret i forbindelse med det igangværende VM i fodbold i Brasilien.

Fra Twitter hedder det:

”Flere end 1,5 milliarder muslimer vil starte den islamiske kalenders niende måned; ramadanen (…) og de vil også samle sig på Twitter for at dele deres fejring. Vores undersøgelser viser faktisk, at sidste år havde mere end 74 millioner tweets om ramadanen.” Det skriver The Guardian.

Kan hjælpe under fasten
Muslimer kan også bruge Twitter til at finde ud af hvor det nærmeste iftar, det daglige aftenmåltid, der afbryder fasten ved solnedgang, afholdes. Det skriver The Guardian.

Dette gøres ved, at man tweeter #iftar efterfuldt af sin destination, såsom #london eller #newyork, til den arabiske nyhedskanal al-Arabiya på @alarabiya. Herefter får man så tilsendt oplysninger om tid og sted for det nærmeste iftar-arrangement.

Varierer fra sted til sted
Twitter har analyseret den store samling af tweets fra muslimer verden over. Ifølge deres analyser er det forskelligt fra land til land, hvad folk skriver på deres Twitter-profil. I USA skriver folk ofte, at de er tørstige og sultne i de lange sommernætter. I Storbritannien fortæller folk ofte om, hvor glade de er under ramadanen.

Samtidig viser analysen fra Twitter, at muslimer i Saudi-Arabien, Egypten og De Forenede Arabiske Emirater ofte bruger deres Twitter-profil til at fortælle om deres bønner under fastemåneden. Det skriver The Guardian.