Muslimer oplever hadforbrydelser i kølvandet på terror

"Når man beder muslimer tage afstand fra angrebene, italesætter man muslimer som "særligt ansvarlige" for, hvad der skete. Man gør muslimer skyldige ved bekendtskab," siger Sherin Khankan, formand for Exitcirklen og talskvinde i Forum for kritiske Muslimer

Sociale medier har i disse uger berettet om overfald på danske muslimer. Der er en klar tendens til, at muslimer oplever vold og chikane efter terror, men også til, at det ikke anmeldes, siger observatører

Især sociale medier har berettet om vold og chikane mod muslimer i kølvandet på, at to mænd blev slået ihjel og fem politibetjente såret, da en mand angreb et debatarrangement i Krudttønden på Østerbro og forsamlingshuset ved Synagogen i Krystalgade. 

På Facebook fortæller en far med muslimsk baggrund, hvordan hans 4-årige søn bliver slået i ansigtet af en etnisk dansk mand, der efterfølgende siger: "Det har han godt af! I skal bare opføre jer ordentligt, sådan nogle som jer!" 

Talsmanden for Det Islamiske Trossamfund, Imran Shah, har til flere nyhedsmedier udtalt, at han også oplever et stigende antal indberetninger fra muslimer, der har oplevet chikane efter attentatet i København. Og konsulent og næstformand i Exitcirklen- nej til psykisk vold og talsperson for Dokumentations- og rådgivningscenter om racediskrimination (DRC) Khaterah Parwani fortæller, at hun i løbet af den sidste uge har modtaget mindst 10 henvendelser fra muslimer, der er blevet udsat for vold eller anden form for diskrimination:

"Det er bestemt flere, end vi plejer at få på en uge. De fleste udsatte har været kvinder - kun en enkelt mand, nemlig faderen til den fireårige, der blev slået i ansigtet, har jeg talt med," siger hun og fortsætter:

"Husk på, at det kun er de henvendelser, jeg har fået. Det kan tyde på, at der er flere derude, der er blevet udsat for overgreb." 

Hos Københavns Politi har man efter forrige weekend kun fået en enkelt anmeldelse om en hadforbrydelse mod en muslimsk borger. Det er derfor svært for dem at se en tendens. 

"Men jeg vil gerne understrege, at det er vigtigt at anmelde, hvis man oplever noget af denne art. Det er jo den eneste måde vi kan komme problemet til livs", siger vicepolitiinspektør Jens Møller Jensen.

Brian Arly Jakobsen tilføjer, at der er en tendens til, at vi ikke hører så meget til angreb mod muslimer:

"Muslimer og de muslimske organisationer anmelder ofte ikke sådanne forbrydelser. Det skyldes måske en oplevelse af, at det alligevel ikke nytter noget. Der er højst sandsynligt et stort mørketal af hadforbrydelser mod muslimer, der ikke bliver anmeldt”, siger Brian Arly Jacobsen.

For Khaterah Parwani handler det dog også om, at politiet ikke altid får registreret henvendelserne rigtigt:
"Nogle anmeldelser går bare ind som vold. Den skærpelse, der skal til, når det drejer sig om en hadforbrydelse, anvendes ikke altid. Det er et problem, vi har kæmpet med i flere år nu," siger hun.

I både København og i Aarhus har man nu oprettet et sikkerhedsnetværk under navnet "Beskyt dine søstre". Det er et netværk bestående af fredelige muslimske mænd, som kvinder kan tilkalde, hvis de havner i en situation, hvor de føler sig utrygge eller bliver udsat for verbale eller fysiske overfald.

Det fortæller religionssociolog Sherin Khankhan, der er leder af Exitcirklen- nej til psykisk vold og talskvinde i Forum for kritiske Muslimer. Hun mener, at offentligheden selv har været med til at give muslimer et særligt ansvar for det, der skete i København:
 
"Når man beder muslimer tage afstand fra angrebene, italesætter man muslimer som "særligt ansvarlige" for, hvad der skete. Man gør muslimer skyldige ved bekendtskab," siger Sherin Khankan. Og det sker alle steder i samfundet:

"Når man i et ellers seriøst program på DR's P1 giver et program titlen "Er islam en voldelig religion?" er man med til at skærpe forestillingen om, vold og islam hænger sammen. For mig at se er det en anti-islamisk præmis," siger hun. Og konsekvensen af den retorik og indholdet af retorikken er ikke alene voldelige overfald:

"Jeg kender flere, der har været udsat for chikane. En af mine venner fik efter angrebene i Paris malet et hagekors på sin dør sammen med ordene DØ," eksemplificerer hun.

Sherin Khankan understreger, at vold mod muslimer ikke er et nyt fænomen. Efter 11. september har hun observeret bølger af hatecrimes, vold og chikane. Og det sker især efter terrorhændelser, bekræfter religionssociolog Brian Arly Jacobsen, der forsker i muslimer ved København Universitet:

"Det skete også efter terrorangrebet mod Charlie Hebdo i Paris og i 2005 i London, hvor flere moskeer og muslimske skoler blev udsat for hærværk og brandattentater”, siger Brian Arly Jacobsen.

I Danmark har der været en række tilfælde af hærværk og angreb mod muslimer og muslimske organisationer, særligt i årene efter Muhammed-krisen. Det har været hærværk og angreb mod moskéer og muslimske skoler. I Frankrig er der registreret over 50 angreb mod muslimer og muslimske institutioner siden terrorangrebet mod satiremagasinet Charlie Hebdo d. 7. januar. 

På et pressemøde dagen efter terroranslaget d. 14. februar fastslog statsminister Helle Thorning-Schmidt: ”Terrorangrebet i København handler ikke om en kamp mellem muslimer og ikke-muslimer.” 
 
Men selvom der overalt på forskellige nyhedsmedier og sociale medier har været ytringer omkring vigtigheden af at stå sammen som samfund og ikke lade hadet og mistilliden sejre, er det ikke tilstrækkeligt til at forhindre hadforbrydelser:
 
"Der er desværre en klar tendens til den her type af overfald efter terrorangreb. Uanset politikernes og mediernes insisteren på, at konflikten ikke handler om religion, så vil der altid være mennesker, der vil sætte lighedstegn mellem en afvigende islamistisk ideologi og islam generelt”, forklarer Brian Arly Jacobsen.

Han afviser dog, at det ikke vil nytte at anmelde hadforbrydelserne:
 
”Jeg tror bestemt ikke, at der hos politiet er en modvilje mod at efterforske hadforbrydelser mod muslimer. Og selvom det er rigtig svært at undersøge, da der ofte ikke er mange beviser, er det vigtigt at kende omfanget af disse forbrydelser.”

I det jødiske samfund registrerer man løbende indberetninger af antisemitisme. Men danske muslimske foreninger har ikke samme tradition med at registrere tilfælde af islamofobi. Den manglende viden om omfanget af hadforbrydelser mod muslimer skyldes derfor også manglende registrering.

”Det skyldes blandt andet, at Danmark har så mange forskellige muslimske organisationer, så det er svært at lave en samlet registrering”, forklarer Brian Arly Jacobsen.