- Gud taler til os i billeder

Gud giver menneskene indsigt i det, Han finder nødvendigt. Vi får måske ikke altid entydige og kategoriske svar, når det handler om tro, mener muslimske Aminah Tønnsen. - Foto: Foto:

Gud har villet mangfoldigheden. Og alle, der giver sig hen til Gud, er indbefattet i islam, hvad enten de udtrykker deres tro igennem jødedommen, kristendommen eller islam, skriver muslimske Aminah Tønnsen

Spørgsmål:

Kære Aminah

For det første vil jeg takke dig for det hurtige svar. Jeg vil gerne kort stille dig flere spørgsmål, som jeg har tænkt på efter besvarelsen.

1. Ethvert troende mennesker har mulighed for at komme i Paradis (med Guds vilje selvfølgelig), det kan være en kristen en jøde mm. Men hvad er så betydningen af at være muslim (Jeg tænker: Islam betegnes jo som den fuldendte religion)?

2. Hvis en kristen eller jøde tror på alle Gud-sendte religioner, så må man da gå ud fra, at han også tror på Koranen og dermed islam? Så vidt jeg ved, fremgår den sidste profet også i både Biblen og Toraen. Og derfor: hvordan kan det så være, at en kristen eller jøde ikke vælger islam?

3. Til tider ved jeg ikke, hvordan jeg skal formulere mig, således at jeg ikke støder Gud - men jeg tænker stadig på spørgsmål nr. 5. Det virker, som om Gud har sendt nogle vejledninger og hertil profeter, som er mislykkedes gennem tiden, og Han har sendt flere og flere.

Gud ved jo ALT - han ved, at folk vil komme til at reagere, som de gjorde dengang. Han vidste, at der ville blive mistolkninger. Han er jo den bedstvidende, så han kan da have haft brug for at "omformulere" sine tidligere vejledninger. Så hvorfor ikke sende én fuldendt vejledning fra start?

Jeg håber ikke, at jeg har været til meget besvær.

Med venlig hilsen

Ülkü

Svar:

Kære Ülkü

Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål.

1. Islam betyder bl.a. gudhengivelse. Dvs., at i videre forstand er alle, der tror på Gud og giver sig hen til Gud, indbefattet i islam, hvad enten de så vælger at udtrykke deres tro igennem jødedommen, kristendommen eller islam.

Gud er nådig og barmhjertig. Gud har villet mangfoldigheden, selvom det måske er svært for menneskene at forstå og acceptere.

2. Jøder tror på det gamle testamente og andre jødiske skrifter. Kristne tror på, at det nye testamente er en fuldkommengørelse af det gamle testamente. Hverken jøder eller kristne tror på, at Profeten Muhammad er nævnt eller forudsagt i deres skrifter.

Derfor tror jøder og kristne ej heller på Koranen. Hvis de gjorde det, ville de være muslimer. Muslimer tror på, at Koranen er Guds sidste vejledning, der bekræfter og fuldkommengør tidligere skrifter.

3. Et svar kunne være, at Gud har villet sende profeter til alle jordens folkeslag med de dele af vejledningen, som lige netop var relevante for de enkelte folkeslag - og at Han har ventet med at sende den endegyldige vejledning til en tid, hvor mulighederne for at bevare åbenbaringerne for eftertiden var rimelig gode.

Gud giver menneskene indsigt i det, Han finder nødvendigt. Vi får måske ikke altid entydige og kategoriske svar, når det handler om tro. Gud taler til os i billeder og bruger lignelser, og ind i mellem får vi flere muligheder at vælge imellem. Gud fortæller os, at vi - når der er flere muligheder - skal vælge den bedste. Det gør vejledningen så rummelig, at den er meningsfuld til alle tider og under alle omstændigheder.

Med venlig hilsen
Aminah Tønnsen
Muslimsk forfatter og foredragsholder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.