Koranens metaforer

Hvorfor er det så svært at forholde sig til, at også det arabiske sprog indeholder en masse metaforer, spørger Aminah Tønnsen.

RELIGIONER I KRIG: Man kan kæmpe for Guds sag på mange forskellige og ganske fredelige måder, skriver Aminah Tønnsen

Spørgsmål:

Du skriver, at Ibn Warraq bog "Derfor er jeg ikke muslim" er fuld af had og kun skaber had. Der findes da ingen bog, der er så hadefuld som koranen.

I koranen 5,51 står der, at muslimer ikke må være venner med ikke-muslimer. Muslimske kvinder må ikke gifte sig med ikke-muslimske mænd. Manden må slå hustruen, låse hende inde, til Allah lukker hende ud. Manden må forstøde hustruen. Muslimske piger kan giftes bort som 9-årige.

Når alt kommer til alt, så må vi erkende at terror og islam går hånd i hånd. Terror blev grundlagt af din profet i Medina. Husk at Jesus, Budhha og Kung Fu-tse slog ikke ihjel, de stenede ej heller. De handlede ikke med slaver og giftede sig ikke med 6-årige piger.

B.Poulsen

(Spørgsmålet er forkortet af redaktionen)

Svar:

Jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skulle bruge tid på at kommentere dine to lange indlæg, for jeg har kommenteret lignende beskyldninger imod islam mindst 117 gange allerede.

Det gælder for Bibelen og for Koranen som for en hvilken som helst litterær tekst, at hvis man tager enkelte sætninger eller passager ud af deres sammenhæng og ud af helheden, kan man få næsten hvad som helst ud af teksten. Din argumentation hænger simpelthen ikke sammen - det samme gælder for de kilder, du citerer.

Tror du virkelig, at tusinder at vesterlændinge ganske frivilligt ville vælge at bekende sig til en tro, der påbyder dem at dræbe deres forældre, søskende, børn, venner, bekendte og naboer, blot fordi disse ikke bekender sig til samme tro? Fakta er, at islam opfordrer til fred på jorden og til fredelig sameksistens mellem mennesker på tværs af alle tænkelige skel. Derfor har tusinder af enkeltpersoner og muslimske organisationer igen og igen fordømt den terror, der begås af galninge i islams navn.

Koranen er - ligesom Bibelen - fuld af lignelser, og det arabiske sprog er - ligesom det danske - fuldt af metaforer. Herhjemme har vi ikke de dødbringende våben fremme, når vi "kæmper for ligestilling", "bekæmper arbejdsløsheden", "kører kanonerne i stilling" og "skyder spurve med kanoner" - eller når der "er krig om kunderne".

På samme måde kan man "kæmpe for Guds sag" (fight in Allah's cause) på mange forskellige og ganske fredelige måder:

- Ved at fremme det gode og forhindre det onde.
- Ved at oplyse om islam igennem bøger, artikler, foredrag m.v.
- Ved at engagere sig i politik og arbejde for et retfærdigt samfund og for det fælles bedste.
- Ved at engagere sig for menneskerettigheder, dyreværn eller naturbevarelse.
- Ved at engagere sig i fredsorganisationer etc. etc.

Det er kun, hvis man bliver angrebet med våbenmagt, at man har lov til at forsvare sig med våbenmagt. Og selv i åben kamp må man ikke ødelægge afgrøder, nedslagte kvæg eller dræbe tilfældige civile.

Da der for nogle år siden skete et dramatisk formands-skift i Socialdemokratiet, havde Politiken en stor overskrift: "Massakre i Socialdemokratiets top". Og da der skulle udnævnes en ny direktør for Det kongelige Teater, var overskriften: "Blodbad på Det kongelige Teater". Mig bekendt flød der ikke en eneste dråbe menneskeblod ved de lejligheder!

"Jeg vil æde min gamle hat" - "den indre svinehund" - "slå hovedet ned i maven" - "gå med en forfatter i maven" - "slå hånden af nogen" - "en storm i et glas vand" - "hun får et føl når..." - "købe katten i sækken" - "slå hovedet på sømmet" - "du må have spist søm" - "spytte i bøssen" - "gå ned ad bakke" etc. etc. Hver eneste dag bruger vi metaforer, som ingen af os kunne finde på at tage bogstaveligt. Hvorfor er det så svært at forholde sig til, at også det arabiske sprog indeholder en masse metaforer?

Medierne bombarderer os løbende med en ufattelig mængde informationer. Det er op til den enkelte at sortere de åbenlyst utroværdige informationer fra.

Med venlig hilsen

Aminah Tønnsen

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.