Spiller Jesus en rolle i jødedommen?

Der er ganske få ting, som sekulære såvel som religiøse jøder er enige i. Men en af dem er, at Jesus ikke er Guds søn, skriver Jacques Blum Foto: stock exchange

Flere jødiske teologer og forfattere har længe beskæftiget sig med Jesus og med kristendommen, svarer kultursociolog Jacques Blum

Spørgsmål:

I et digt fra Første Verdenskrig, som jeg er ved at analysere, af Isaac Rosenberg, en berømt jødisk digter, står der i tredje verselinje: "stuck out like many crowns of thorns." Jeg læste det først som en åbenlys bibelsk reference til Jesus.
Mit spørgsmål er så bare, om Jesus virkelig er betydningsfuld nok i jødedommen til sådanne religiøse referencer, eller fejlfortolker jeg? For det var min klare opfattelse, at de fleste jøder hverken ser Jesus som Messias eller som nogen specielt vigtig profet?

Svar:

Det er ganske rigtigt, at de allerfleste jøder, som du skriver, hverken ser Jesus som Messias eller som nogen specielt vigtig profet, og derfor undrer du dig over, at den jødiske digter, Isaac Rosenberg, laver referencer til Jesus.
Men begge dele er mulige.

Der er ganske få ting, som sekulære såvel som religiøse jøder er enige i. Men en af dem er, at Jesus ikke er Guds søn, idet Gud i jødedommen betragtes som udelukkende transcendent, og at det, i modsætning til i kristendommen, ikke er muligt for et menneske at blive gudeligt, heller ikke Jesus.

I de seneste par tusinde år, har der dog været religiøse jødiske grupperinger, der har ment, at deres rabbi var den længe ventede Messias. Et eksempel er Chabad-bevægelsen, som også er repræsenteret i Danmark, der mener, at deres næsten afdøde, åndelige overhoved, rabbiner Shnerson, er en inkarnation af Messias.

Også en del jødiske teologer beskæftiger sig ret intenst med Jesus. Et eksempel er Hanne Trautner-Kromann, professor i judaistik, som har oversat nogle af professor Yair Zakovitch Jesus-digte.

Endelig vil man inden for jødisk skønlitteratur finde en del jødiske forfattere, der er optaget af kristendommen i almindelighed og af Jesus i særdeleshed.

Efter 2. Verdenskrig er for eksempel spørgsmålet om kristendommens delagtighed i Holocaust ofte blevet behandlet, ligesom den kristne antisemitisme i de sidste par tusinde år har givet anledning til mange faglige såvel som skønlitterære diskussioner.

Med venlig hilsen
Jacques Blum
Kultursociolog og chefedaktør for magasinet Goldberg

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.