Et liv i Jesu ånd

Man siger, at helligånden levendegør -- den puster liv i støvet, skriver Nana Hauge.

HELLIGÅNDEN: Det er Jesu Ånd - Helligånden - der holder os mennesker i live, fordi den giver os troen på, at vi holdes oppe af Gud, skriver Nana Hauge

Spørgsmål:

Hvad er det vigtigste ved Bibelen?

Venlig hilsen

Anders

Svar:

Kære Anders

Det vigtigste ved bibelen er selvfølgelig historien om Jesus af Nazareth, for i den historie viser Gud os sit sande ansigt. I historien om Jesus viser Gud sig først og fremmest, som den der retfærdiggør den gudløse. Det betyder, at også den, der ikke vil vide af Gud, er omfattet af Guds kærlighed. Gud er trofast, og han fornægter os ikke, selv om vi fornægter ham.

Dernæst viser Gud os, at forholdet til Ham, det er også et forhold til det andet menneske, for som han sagde: Hvad du gør imod en af mine små har du gjort mod mig.

Endelig giver historien om Jesu død og opstandelse os det løfte, at dødens magt er brudt. Det betyder ikke, at vi ikke skal dø mere, men at døden ikke skiller os fra Guds kærlighed.

Helligånden er en mærkelig luftig størrelse, som der er sagt og skrevet meget om. I Apostlenes Gerninger fortælles det, at dicplene efter Jesu død var samlet for at holde pinse, og at der pludselig kom en lyd som et kraftigt vindstød, der fyldte hele huset. Tunger af ild viste sig for dem, og de begyndte pludselig at tale forskellige sprog. Det var Helligånden, der var på færde. Bagefter gik diciplene som bekendt ud, og fortalte hele verden om Jesus Kristus. Man siger også, at den dag blev kirken til.

I trosbekendelsen siger vi også, at vi tror på Helligånden – den hellige almindelige kirke og de helliges samfund – og de helliges samfund, det er de mennesker, der sammen, til enhver tid bekender, at de tror på Jesus Kristus.

Man kan tale om et menneskes ånd. Om en afdød kan vi sige, at dette eller hint var i hans eller hendes ånd. Vi kan måske ønske at gøre noget, der var i den afdødes ånd. På samme måde er Helligånden Jesu ånd, og når vi er kristne ønsker vi at leve i Jesu ånd, og det er at leve her på jorden, med de mennesker vi er sat iblandt.

Man siger også at helligånden levendegør – den puster liv i støvet. I 1. Mosebog fortælles det jo, hvordan Gud puster ånde i Adams næsebor, for at han kan blive et levende væsen. På samme måde kan man sige, at det er helligånden, der holder os mennesker i live, fordi den giver os troen på at vi holdes oppe af Gud, så vi ikke mere skal være overladt til at holde os selv oppe.

Nana Hauge
Cand.theol.

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.