Hvad siger Bibelen om at leve sundt?

I Paulus´ Breve slås det fast, at det ikke er vigtigt, hvad man spiser og drikker, alt er tilladt, dog så længe det ikke forarger dem, man spiser sammen med. Foto: Leif Tuxen.

Et sundt liv i følge Bibelen må være et liv, hvor hensynet og kærligheden til andre mennesker er i fokus, og ikke én selv, svarer teolog Nana Hauge

Spørgsmål:

Kære brevkasse,

Hvad siger Bibelen om sundhed; at passe på sin krop og sjæl?

Venlig hilsen
Kim Daugaard

Svar:

Kære Kim Daugaard,

Et godt helbred hænger i Det Gamle Testamente nøje sammen med at have det rette forhold til Gud (således at sygdom (mental såvel som fysisk) tolkes som en straf eller en trussel mod det uretfærdige menneske, det menneske der ikke har det rette gudsforhold).

At passe på sin krop og sjæl er i den optik at leve et retfærdigt liv; i et ret gudsforhold, for det er Gud der:bringer lidelser og han helbreder, han knuser og hans hænder læger. (Jobs Bog kapitel 5, vers 18).

LÆS OGSÅ:Job - den uretfærdige lidelses grundfigur

Sygdom kan derfor opleves som uretfærdig og uretmæssig. Jobs Bog er et godt eksempel på denne erfaring. Tanken om, at Job har fortjent et godt liv, som det gode menneske han er, er netop baggrunden for Jobs opgør med Gud: 'Hvorfor skal det gå mig så skidt, når jeg nu lever som en retfærdig mand?'.

Det Nye Testamente afviser fuldstændigt tanken om en sammenhæng mellem skyld og skæbne og dermed også tanken om sygdom som en straf for et forkert gudsforhold. På samme måde er Gud heller ikke tættere på det sunde menneske end på det syge.

Ifølge det nytestamentlige budskab og Jesu forkyndelse går Guds sol både op over de retfærdige og de uretfærdige, og det vil sige, at livets vilkår, både de gode og de dårlige, rammer mennesker uanset, hvad de har fortjent. Lidelser og trængsler opfattes i Det Nye Testamente undertiden som en gave.

Et liv i Kristi efterfølgelse er nemlig et liv i trængsel. Paulus nævner for eksempel, hvordan han glæder sig over sine lidelser og trængsler, fordi lidelsen og magtesløsheden netop åbenbarer Jesus.

Den kristne lidelse ses her som et tegn på, at den troende tilhører Kristus og derfor skal ophøjes, ligesom Kristus blev ophøjet efter sin lidelse og død. For så vidt som sygdom opfattes som en lidelse, kan det altså udmærket ses som en gave i kristen/bibelsk sammenhæng.

Med hensyn til at passe på krop og sjæl er det betegnende for det nytestamentlige budskab, at fokus ikke er på egen sundhed, men på næstens.

Det handler altså ikke om, hvad man kan gøre for sig selv, men hvad man kan gøre for sin næste. Det eksemplificerede Jesus selv, når han helbredte syge, og det er også i fokus i for eksempel lignelsen om Den barmhjertige samaritaner (Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37).

I Paulus´ Breve slås det fast, at det ikke er vigtigt, hvad man spiser og drikker, alt er tilladt, dog så længe det ikke forarger dem, man spiser sammen med. Igen er det altså hensynet til andre, der er i fokus.

LÆS OGSÅ: Bibelens mad er ikke sund kost

Hvis man skal udlede, hvad Bibelen siger om sundhed og dét at passe på sig selv ud fra det oven for skitserede, må et sundt liv være et liv, hvor man ikke selv er i fokus, men derimod hensynet og kærligheden til andre mennesker, der er det.

Det er det, Paulus mener med, at mennesket skal bringe sit legeme som offer (Paulus´ Brev til Romerne, kapitel 12).

Enkelte kirkesamfund for eksempel Adventist-kirken drager den konsekvens af Bibelens tale om værdien af den fysiske krop, at kristne i praksis skal gøre det, der styrker helbredet; for eksempel ved afholdenhed i forhold til alkohol, kød og rygning.

Venlig hilsen
Nana Hauge
Præst, teologisk konsulent og fagredaktør på kristendom.dk

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.