Trækker nye religioner på kendte ritualer?

Den kristne dåb stammer fra den gamle jødedom, ligesom skikken med at dryppe vand på barnet oprindelig er et førkristent ritual i Norden, skriver cand. mag. Anders Brøndsted. Foto: Melchior2006/wikimeda.org

Det viser sig altid, at de nye religioner trækker på de ældre, svarer cand. mag. Anders Brønsted

Spørgsmål:

Findes der normale ritualer, som vi kender fra kristendommen (for eksempel dåb) i nyreligiøse bevægelser?

Med venlig hilsen
Frederik

Svar:

Kære Frederik

En grundlæggende udfordring ved at besvare dit spørgsmål er, at betegnelsen nyreligiøsitet eller nyreligiøse bevægelser dækker over så stor en mangfoldighed af religioner, at det eneste man med sikkerhed kan sige, de har tilfælles, er, at de er nye (underforstået i Vesten siden 1960erne).

Og når det er sagt, viser det sig altid, at de nye religioner trækker på de ældre, og så bliver det nye ofte reduceret til en blanding af kendte elementer og fortolkning selvfølgelig. Og spørgsmålet er, om kriteriet ny siger så meget, da alle religioner jo på et tidspunkt har været nye og til at begynde med små, ofte forfulgte og løse i organisation, kosmologi, ritualer, etik og så videre.

Den historiske udvikling viser siden hen hvilke religioner, der vokser sig store og vidt forgrenede, hvilke der hurtigt forsvinder igen og hvilke, der overlever i længere tid med en vis størrelse. New Age-bevægelsen, som en samlet størrelse inden for de nye religiøse bevægelser, kan man sige lidt mere meningsfuldt om, hvad forestillinger, praksis og inspirationskilder angår al dens spraglethed til trods.

Så når du spørger, om der findes normale eller kendte ritualer som dåb i nyreligiøse bevægelser, så må svaret være ja hos nogle af dem. Tag for eksempel Unification Church, også kendt som Tongil-familien eller Moon-bevægelsen. De nytolker kristendommen og de kristne ritualer og opfatter grundlæggeren, pastor Moon som den genkomne Messias.

Centralt hos dem står ægteskabsritualet, som også opfattes som en dåb, hvor man bliver frigjort fra arvesynden og genfødt ind i Moons sande og fuldkomne familie gennem arrangerede massebryllupper.

Både dåb og ægteskab betegnes i religionsvidenskaben som overgangsritualer, der gennem tre genkendelige faser faciliterer en betydningsfuld overgang fra en tilstand til en anden: fra udøbt til døbt, fra barn til voksen, fra ugift til gift, fra uindviet til indviet og så videre.

På den måde ligner kendte eller normale ritualer mange andre ritualer fra alle dele af verden i historie og nutid. Den kristne dåb stammer i øvrigt fra den gamle jødedom, ligesom skikken med at dryppe vand på barnet oprindelig er et førkristent ritual i Norden. Så religioner udveksler som en del af den generelle kulturelle udveksling.

Med venlig hilsen
Anders Brøndsted
Cand. mag.

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.