Handler profetierne ikke om dyrene ved Jesu krybbe?

Oksen og æslet, der er en fast bestanddel af julekrybbemotivet, kendes ikke fra Det Nye Testamentes fødselsberetninger men fra de senere legender om Jesu fødsel, de såkaldt apokryfe barndomshistorier, skriver præst og teologisk konsulent Nana Hauge.

Forfatterne til apokryferne og hele traditionen omkring krybbemotivet har sandsynligvis opfattet blandt andet Esajas Bog kapitel 1 som en profeti. Og sådan vil jeg også mene, den kan opfattes, svarer præst Nana Hauge

Spørgsmål:

Hej brevkasse,

Ifølge Det Gamle Testamente, Esajas' Bog kapitel 1, vers 3, står der: "Oksen kender sin ejer, æslet sin herres krybbe".

I Jobs Bog kapitel 39, vers 9 spørges der: "Har vildoksen lyst til at trælle for dig? Vil den tilbringe natten ved din krybbe?".

Er disse tekster ikke profetier angående dyrene ved Jesu krybbe? Det har jeg da altid troet. Dette spørger jeg om på grund af artiklen "Stalden og krybbe stammer fra de apokryfe skrifter"

Venlig hilsen
Helle

Svar:

Kære Helle

Oksen og æslet, der er en fast bestanddel af julekrybbemotivet, kendes ikke fra Det Nye Testamentes fødselsberetninger, men fra de senere legender om Jesu fødsel, de såkaldt apokryfe barndomshistorier.

LÆS OGSÅ: Apokryfer

Deres tilstedeværelse er nok afledt af Esajas Bog, kapitel 1, vers 3 hvor der står:

"En okse kender sin ejer, et æsel sin herres krybbe; men Israel fatter intet." Med oksen og æslets tilbedelse kommer enfoldigheden således til ære.

LÆS OGSÅ: Stor interesse for de apokryfe skrifter

Forfatterne til apokryferne og hele traditionen omkring krybbemotivet har sandsynligvis opfattet Esajas Bog kapitel 1 og det nævnte citat fra Jobs Bog som profetier. Og sådan vil jeg også mene, de kan opfattes.

Venlig hilsen
Nana Hauge
Præst og teologisk konsulent

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.