Hvorfor har jødiske drenge langt hår?

Der er en udbredt forestilling i Israel, baseret på folketro, om, at drengens lange hår vil forvirre eventuelle dæmoner eller folk med ondt i sinde, så de tror, at der er tale om en pige og ikke en dreng, skriver studerende og jøde Peter Kaltoft.

Nogle historikere sammenligner mennesket med et træ, og siden træets frugt ikke er tilladt de første tre år, klippes drengens hår heller ikke de første tre år, svarer studerende og jøde Peter Kaltoft

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Hvad skyldes det, når drenge fra Israel er langhårede?

Venlig hilsen
Ditte Vangsgaard

Svar:

Kære Ditte Vangsgaard

Jeg var ikke sikker på, om spørgsmålet gik på traditionen med at lade jødiske drenges hår gro indtil deres treårs fødselsdag, eller om du tænkte på traditionen med at lade tindinge-håret gro? Siden du skriver drenge, går jeg ud fra det er det første.

LÆS OGSÅ: De ti vigtigste ting om jødedommen

De ældste kilder vi har, der omtaler traditionen, som kaldes upsherin (afskære) på jiddish eller halaqah (klipning) på arabisk, går tilbage til det 16. århundrede, hvor den jødiske mystiker, Rabbi Yitzhaq Luria, siges at skulle tage sin dreng til en tidligere rabbiners grav, Shimon ben Yohai, for at klippe drenges hår for første gang dér.

Det omtales som en kendt praksis, men vi har ingen tidligere eller samtidige kilder, der taler om traditionen, så det er ikke sikkert, hvor kendt traditionen var.

Oprindeligt var traditionen primært holdt blandt mellemøstlige jøder, men senere, i løbet af de sidste cirka 200 år, er det også blevet almindelig praksis blandt europæiske jøder.

LÆS OGSÅ: Hvorfor afgør moderens tro, om barnet er jødisk?

I dag er det ikke så normalt, som det har været, primært praktiseret blandt religiøse jøder samt i områder med en stærk tilstedeværelse af jødiske befolkninger, som for eksempel i Israel, hvor det er mere eller mindre er forventet, at traditionen også følges af mindre religiøse jøder.

Baggrunden for traditionen, menes af nogle historikere, at findes blandt et lignende arabisk rituel, mens den traditionelle opfattelse er, at det er baseret på en fortolkning af Tredje Mosebog kapitel 19, vers 23 og 27, samt 5. Mosebog kapitel 20, vers 19, der sammenligner mennesket med et træ, og siden træets frugt ikke er tilladt de første tre år (Tredje Mosebog kapitel 19, vers 23), klippes drengens hår heller ikke de første tre år. Ligesom træet vokser op og giver frugter, håbes det, at drengen ligeledes vokser op og giver frugt, gode manerer og indsigt i Torah.

Barnets tredje år opfattes også som en overgangsalder, hvor man begynder på den første religiøse undervisning samt, at det fra denne alder er, at jødiske drenge forventes at bære skuesnore (tzitzit).

LÆS OGSÅ: Hanna Skop var på flugt hele sin barndom

Der er en udbredt forestilling i Israel, baseret på folketro, om, at drengens lange hår vil forvirre eventuelle dæmoner eller folk med ondt i sinde, så de tror, at der er tale om en pige og ikke en dreng.

Dette er dog ikke baseret på anerkendt jødisk lære, og hvorvidt det er udbredt uden for Israel eller andre mellemøstlige jødiske samfund, er jeg ikke sikker på.

Venlig hilsen
Peter Kaltoft
Studerende og jøde, bosat i Jerusalem

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.