Skal vi ikke respektere andres religiøse madtraditioner?

Både jøder og muslimer har spiseregler og spiser ikke svinekød eller kød, der ikke er kosher eller halal-slagtet. I vores danske tradition kender vi ikke til sådanne regler, og det kan derfor være svært for os at forstå sådanne regler, skriver Bodil F. Skjøtt, der er teolog og generalsekretær i Den Danske Israelsmission.

Det vigtigste er, at spiseregler og andre regler ikke bruges til at dømme hinanden ude eller inde, og at (bord)fællesskabet ikke sættes over styr, skriver Bodil F. Skjøtt, der er teolog og generalsekretær i Den Danske Israelsmission

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Jeg er absolut troende kristen og kan ikke forstå, at vi som danskere ikke uden videre kan respektere andre menneskers seriøse madtraditioner!

Mennesker på diæt, slankekure, vegetarer med videre bliver mødt med forståelse!

For en kristen kan det vel aldrig være forkert ikke at spise svinekød? Der går jo ingen skår i vores tro ved at respektere en anden tradition?

Venlig hilsen
Abbi

Svar:

Kære Abbi

Du indleder dit spørgsmål med at undre dig over, hvorfor vi som danskere ikke uden videre kan respektere andre menneskers madtraditioner. Den undren kan jeg tilslutte mig.

Jeg tror, det har at gøre med, at vi danskere ikke har en lang tradition for at leve side om side med og dele hverdag med mennesker, som har anden tro eller livssyn, end vi selv har og derfor også følger andre traditioner.

LÆS OGSÅ:
Religionernes spiseregler

Jeg håber, vi bliver bedre til at acceptere og respektere andre traditioner og samtidig genopdager værdien af vores egne værdier og traditioner. Det sker jo ofte først, når de bliver udfordret i mødet med andre.

Dit spørgsmål om, hvorvidt det som kristen kan være forkert IKKE at spise svinekød, er stillet på baggrund af den diskussion, der har været omkring halal-slagtet kød, og hvad der skal serveres i institutioner og på hospitaler i Danmark.

Er det vigtigt her at insistere på, at svinekød skal være en del af menuen, og er det forkert som kristen at spise halal-slagtet kød?

Min egen erfaring med disse spørgsmål er ikke først og fremmest fra mødet med muslimer, men med jøder, hvor de samme spørgsmål dukker op.

Praktiserende jøder spiser ikke svinekød og kræver også, at kødet er slagtet efter bestemte (kosher)-regler.

LÆS OGSÅ:
Må kristne spise halal-slagtet kød?

Hvad så når jøder, som er kommet til tro på Jesus, kommer sammen med ikke-jøder, som også tror på Jesus? Kan man så spise sammen?

Det spørgsmål blev hurtigt aktuelt blandt kristne i det første århundrede. For de første kristne - som jo var jøder - var det helt naturligt ikke at spise svinekød og andet, som ikke var tilladt ifølge de jødiske forskrifter.

Det var deres tradition, og det som de havde lært som ret og rigtigt. Det havde ikke med deres tro på Jesus at gøre, men med det at gøre, at de var jøder. Når ikke-jøder kom til tro på Jesus, sluttede de sig til deres jødiske trosfæller, men de fortsatte med deres egne madtraditioner.

Problemet opstod, når de to grupper så skulle have bordfællesskab, og det er den diskussion, vi kan følge i for eksempel Galaterbrevet kapitel to, hvor Paulus skælder ud på Peter, fordi han har brudt bordfællesskabet.

Apostlen Peter er også udfordret på dette punkt, når Gud vil have ham til at besøge den romerske officer Kornelius.

For jøden Peter, der tror på Jesus, opleves det forkert at have fællesskab og det betyder altid også måltidsfællesskab med en ikke-jøde, når det skal foregå på ikke-jødens præmisser. Men i den drøm han har, tvinges han til at gøre op med det (Apostlenes Gerninger kapitel ti).

Et andet problem var de ikke-jøder, som havde været vant til at komme i de hedenske templer, men nu var kommet til tro på Jesus og derfor fået et andet fællesskab. De vidste, at det kød som blev solgt i slagterbutikken kom fra templet, hvor det var slagtet som offerkød.

Var det stadigvæk offerkød, eller var det nu, hvor det lå i butikken, blevet til bare kød? Det er den diskussion, der er i Korintherbrevet, og den har jo en række paralleller til situation i dag med halal- og kosher-slagtet kød.

LÆS OGSÅ: Kristne kan spise halal-kød uden skrupler

Jesus-troende jøder (messianske jøder) i dag forholder sig meget forskelligt til spørgsmålet, men en grundtone i deres holdning er denne: Man har frihed til ikke at følge spiseregler, og man har frihed til at gøre det. I sidste ende er det nemlig ikke det, der komme ind, men det som kommer ud af munden, der er afgørende, som Jesus siger det i Markus (Markusevangeliet kapitel syv, vers 17-23).

Der er messianske jøder, som vælger at overholde de jødiske spiseregler, fordi det falder dem naturligt og rigtigt. Andre gør det for ikke at skabe et skel til deres familie eller naboer, for hvem reglerne er vigtige og for andre igen, spiller spiseregler slet ingen rolle.

Det vigtigste er, at spiseregler og andre regler ikke bruges til at dømme hinanden ude eller inde, og at (bord)fællesskabet ikke sættes over styr.

Så til dit konkrete spørgsmål: Nej, det kan aldrig være forkert IKKE at spise svinekød, og det vil (selvfølgelig) altid være rigtigt at respektere en anden tradition. Og det gælder begge veje, og det betyder så også, at man som Jesus-troende jøde (eller muslim) kan komme i den situation, hvor man giver køb på egne spiseregler af hensyn til fællesskabet og respekten for andre.

Messianske jøder har frihed til at følge jødiske spiseregler, og der er mange gode grunde til, at nogle gør det. Men det må ikke ske på bekostning af fællesskabet i Kristus.

Der er frihed til at følge spiseregler, og der er frihed til ikke at gør det, for det er ikke, hvad der konstituerer det kristne fællesskab.

Udfordringen er en anden, når vi har at gøre med mennesker, der ikke deler vores tro. Af dem kan vi ikke forlange, at de skal tilsidesætte deres regler for at have fællesskab med os.

Og hvis det fællesskab er vigtigt for os, er det os, der skal lægge til rette for, at det kan ske og ikke insistere på kristne eller danske traditioner, vi som kristne har frihed til at følge og frihed til ikke at følge.

Venlig hilsen
Bodil F. Skjøtt
Teolog og generalsekretær i Den Danske Israelsmission

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.