Spørg

Hvad er det moderne syn på ramadanen?

Som udgangspunkt er det svært at skelne imellem et traditionelt og moderne syn på faste, da de fleste muslimer, uanset hvor moderne de ellers er, står ved, at fasten er obligatorisk, svarer cand.mag. Nour Tessie Jørgensen.

Det er svært at finde tekster omkring det moderne syn på fasten indenfor islam. Kan I hjælpe mig med at finder anderledes tekster om ramadanen, spørger en læser. Cand.mag. Nour Tessie Jørgensen svarer

Spørgsmål:

Hej Brevkasse

Jeg er i gang med mit afsluttende AT-forløb omhandlende mad og mennesker. Her har jeg valgt at skrive om ramadan, men jeg synes, det er svært at finde nogle tekster omkring det moderne syn på fasten indenfor islam. Jeg har flere kilder omkring det konservative syn på fasten, men jeg mangler en anden synsvinkel indenfor islam at holde det op imod, kan I hjælpe med nogle moderne kilder omhandlende ramadan?

Hilsen Anne

Svar:

Kære Anne

Som udgangspunkt er det svært at skelne imellem et traditionelt og moderne syn på faste, da de fleste muslimer, uanset hvor moderne de ellers er, står ved, at fasten er obligatorisk. Der er feministiske bevægelser i USA, som har tilladt kvinder at bede uden tørklæde, hvilket ellers normalt er påbudt i henhold til traditionel forståelse, ligeledes kan kvinder være imamer (bønneledere) for mænd, som de i henhold til traditionelt syn heller ikke kan. Men jeg har ikke hørt om nogen grupper, som mener, at man ikke behøver at faste.

Du kan eventuelt forsøge at søge på noget om moderne problemstillinger indenfor fasten: Hvad gør man for eksempel i Norge, Grønland eller lignende, når ramadanen er om sommeren, for deroppe går solen ikke ned (i henhold til traditionel islamisk forståelse). En holdning er, at man højst må faste i 16 timer. Og hvad gør muslimer i Danmark, når fasten er fra kl. 3-22? Det er eventuelt et aspekt, du kan inddrage i din opgave, men jeg tror ikke, at du finder holdninger, der siger, at man skal droppe fasten, fordi den ikke passer med vores arbejdstider i Danmark.

Når det er sagt, er der dog mange muslimer i Danmark, som ikke faster eller benytter sig af en anden regel: "rejse-reglen". Når en muslim er på en rejse, må han/hun ikke faste. En rejse vurderes som 99 kilometer ifølge nogle lovskoler, som 22 kilometer ifølge andre lovskoler og så videre. Så nogle danske muslimer kører derfor til en by, der er det antal kilometer væk, som deres lovskole beskriver som "en rejse". Derved kan de faste mindre eller kortere tid. Nogle lærde har også udstedt en fatwa, der tillader en muslim at faste i henhold til tiderne (solop- og solnedgang) i et andet land.

Nogle forskere har givet en nyere strømning indenfor islam navnet: "euro-islam". Jeg vil ikke gå ind i detaljerne omkring navnet, og hvorvidt det er et passende begreb, men i denne strømning finder du lærde som Dr. Tariq Ramadan (Frankrig) og Shaykh Hamza Yusuf (USA), og du kan eventuelt søge på artikler skrevet af dem vedrørende fasten. Du kan måske finde nogle andre holdninger hos dem, når det kommer til fasten.

Venlig hilsen
Nour Jørgensen
Cand. mag. i Islamiske Studier

Svaret giver udtryk for panelisternes holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.