Hvad er forskellen på nadver i en ortodoks og katolsk kirke?

Symbol of Communion breaking loaf of

Vi er endvidere fælles om den tro, at nadveren tjener os til syndernes forladelse og til evigt liv, skriver Poul Sebbelov, der er præst i Den Ortodokse Kirke. Foto: Photographee.eu - Fotolia / Scanpix

Er der forskelligt fokus på nadveren i Den Ortodokse og Katolske kirke, spørger en læser, der mener, at de ortodokse fokuserer mest på guddommeliggørelsen og katolikkerne mest på synden. Poul Sebbelov, der er præst i Den Ortodokse Kirke, svarer

Spørgsmål:

Hejsa
 
Er det korrekt forstået, at der er forskelligt fokus på nadveren i ortodoks og katolsk kirke?
Som jeg har forstået det er fokus på guddommeliggørelsen af mennesket i den ortodokse, mens man i den katolske kirke mindes at man er syndig. Er det korrekt?

Venlig hilsen
Mikkel

Svar:

Kære Mikkel
 
Tak for dit spørgsmål.
Egentlig involverer det to forskellige spørgsmål, som det er klogt at holde adskilt. Selv om alt jo hænger sammen i sidste ende.

Læs også: Præst: Den ortodokse tro er universel

For det første:
Såvel i Den Ortodokse Kirke som i Den Romersk Katolske Kirke tror vi, at vi i nadveren modtager brød og vin, som ved Helligånden virkelig er forvandlet til vor Herre Jesu Kristi Legeme og Blod.

Her er troen altså fælles, også selv om vi giver forskellige forklaringer på, hvordan forvandlingen finder sted.
Vi er endvidere fælles om den tro, at nadveren tjener os til syndernes forladelse og til evigt liv. 

For det andet:
Det er rigtigt, som du skriver, at tanken om menneskelig guddommeliggørelse er mere fremtrædende i ortodoks end i romersk katolsk tænkning, men det betyder ikke, at guddommeliggørelsen er fraværende i katolsk teologi, lige så lidt som syndsbevidsthed er fraværende i ortodoks forståelse.

Disse forskelle er ikke absolutte, men snarere en nuanceforskel i den almene, teologiske orientering. Og forskellen er ikke specifikt knyttet til nadverforståelsen.

Med venlig hilsen
Poul Sebbelov
Præst i Den Ortodokse Kirke i Danmark

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.