Spørg

Hvad hed ørnen, der sad i toppen af Yggdrasil?

Vi må regne med, at mange myter og mytologiske detaljer er gået tabt, enten fordi de er blevet glemt i det mellemliggende tidsrum, eller fordi teksternes forfattere har fravalgt nogle myter frem for andre, når de har skrevet deres tekster, forklarer Sophie Bønding, der er cand. mag. og ph.d.-studerende. Billedet er et udsnit af Yggdrasil med ørnen i toppen.

En kilde, som nævner en ørn i Yggdrasils grene, er Snorri Sturlusons Edda, svarer ph.d-studerende Sophie Bønding

Spørgsmål

Kære brevkasse

Hvad var navnet på den ørn, der sad i toppen af Yggdrasil?

Venlig hilsen
Jens

Svar

Kære Jens

Denne ørn bliver ikke navngivet i vores kildemateriale.

Vores viden om førkristen nordisk mytologi kommer fra en mængde forskellige tekster, der for hovedpartens vedkommende er nedskrevet i middelalderen, det vil sige, efter kristendommen blev indført i Norden. Det var nemlig kristendommen, der bragte skriftkulturen med sig. 

Vores information om nordisk mytologi stammer altså primært fra tekster, der er nedskrevet omtrent 200 år efter kristendommens indførsel. 

Det betyder, vi må regne med, at mange myter og mytologiske detaljer er gået tabt, enten fordi de er blevet glemt i det mellemliggende tidsrum, eller fordi teksternes forfattere har fravalgt nogle myter fremfor andre, når de har skrevet deres tekster.

LÆS OGSÅ: Hvad er Valhal?

Der er to kilder, som nævner en ørn, der befinder sig i Yggdrasil. Den ene er eddadigtet Grímnismál, der i strofe 32 lyder:

”Ratatosk hedder et egern, som skal løbe på asken Yggdrasil, ørnens ord skal han bringe ovenfra og sige Nidhøgg forneden”.

Den anden kilde, som nævner en ørn i Yggdrasils grene, er Snorri Sturlusons Edda (også kaldet Den Yngre Edda). I kapitel 16 i den del af teksten, der kaldes Gylfaginning, står der:

”En ørn sidder i askens grene, og den er meget vidende, og mellem dens øjne sidder en høg, som hedder Vedrfølnir. Et egern, som hedder Ratatosk, løber op og ned ad asken og bringer hadske ord mellem ørnen og Nidhøgg.”

Snorri kendte digtet Grímnismál og citerede dele af det flere steder. Selvom han ikke citerer den ovenstående strofe, har han formentlig haft det i tankerne, da han skrev sin Edda.

LÆS OGSÅ: Er Balder en Kristus-figur?

Som du kan se, angiver de to tekster ikke et navn på denne ørn. Det er muligt, nogle førkristne nordboere har omtalt denne ørn under et bestemt navn (eller måske under flere forskellige navne), men under alle omstændigheder, kan vi i dag ikke sige, hvad navnet i så fald har været.

Venlig hilsen

Sophie Bønding
Cand. mag. og ph.d.-studerende

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.