Abort er spildt arbejde

Et mere spirituelt syn på fødslen, livet og døden er med til at gøre mennesker mere ansvarlige, skriver Søren Hauge.

ABORT: "Livet er en fortsat lreproces, og der kan udvikles noget godt ud af selv de mest forfrdelige erfaringer," skriver teosoffen Sren Hauge

Sprgsml:

Hej!

Jeg har i jeblikket projekt om (provokeret) abort, men har lidt problemer med at finde ud af, hvad de forskellige religioner har af holdninger til det. Jeg hber, at I mske ved lidt om det og evt. kan skrive lidt til mig!

P forhnd tak for hjlpen!

Med venlig hilsen

Nina

Svar:

Kre Nina

Jeg kan sige lidt om, hvad teosofien og de skaldte "holistiske" eller "alternative" spirituelle strmninger har at sige til provokeret abort. Dit sprgsml er jo megeUX
t, og derfor svarer jeg meget generelt.

Set ud fra et "alternativt/holistisk synspunkt" er det at blive fdt noget, som vores sjl eller indre kerne planlgger. Vi eksisterer alts iflge denne opfattelse fr fdslen, da vi er ndelige vsener i udvikling, og da vores bevidsthedsmssige vkst betyder, at vi gentagne gange bliver fdt som mennesker for at udvikle os.

Livet her i denne verden er som et gigantisk klassevrelse, eller et sted, hvor vi trner og prver at realisere de visioner og muligheder, vi dybest set rummer. En fdsel er derfor en begivenhed, som er resultatet af planlgning og forberedelser i andre dimensioner end denne verden.

Den sjl eller bevidsthed, som inkarnerer, knyttes til to mennesker (den vordende mor og far), og ved undfangelsen forbinder bevidstheden sig med den befrugtede celle og har direkte indflydelse p hvordan fosteret udvikles. Hvad der derfor udefra ser ud til at vre en blindt styret proces (tilfldig) er ud fra et indre perspektiv i virkeligheden en meningsfuld proces, som ikke er s tilfldig, som den kan se ud. Sdan, meget enkelt sagt.

Hvad betyder det s for provokerede aborter? Ja, det - kort sagt - betyder, at et stort arbejde ikke frer til noget. At dmme efter hvad mennesker i regression har fortalt, sammenholdt med clairvoyante iagttagelser, s er det en dybt frustrerende oplevelse for en sjl/bevidsthed, at blive afskret fra bestrbelsen p at blive fdt i en fysisk krop. Processen m derfor begynde forfra - enten hos de samme forldre (p et senere tidspunkt) eller hos andre par.

En provokeret abort er derfor en handling, som forvolder smerte og frustration for svel det involverede par - isr pigen eller kvinden - som for den menneskesjl, der har forsgt at inkarnere eller blive fdt.

Betyder det s at en provokeret abort er syndig, kriminel eller utilgivelig? Nej, det betyder det ikke. Livet er en fortsat lreproces, og der kan udvikles noget godt ud af selv de mest forfrdelige erfaringer. Der kan vre meget tungtvejende grunde til en provokeret abort, og hvis ikke barnet har udsigt til et meningsfuldt eller godt liv, s er det forsteligt at sdanne handlinger sker.

Men det gr heller ikke handlingerne hensigtsmssige, og - i manges jne - er et mere spirituelt syn p fdslen, livet og dden med til at gre mennesker mere ansvarlige, og derfor ogs med til at mindske abortens anvendelse som "lsningsmodel."

Der kan vre tungtvejende grunde til at en pige/kvinde m fravlge en fdsel. Og i sidste ende er det et sprgsml om at flge sin hudlst rlige sans for, hvad man mener er det rigtige. Til gengld vil jeg godt fastholde, at vi nogle gange her i livet kommer i situationer, hvor tunge ansvar bliver lagt p vores skuldre.

Forudsat at vi fr tilbudt hjlp udefra i srligt kritiske situationer, s vil jeg mene at abort burde vre en handling i absolut yderste ndvrge, og at ansvarligheden br veje tungt. Vi kender sikkert allesammen til erfaringer, som vi gennemlevede med store vanskeligheder, men som frte til uhyre positive udfald, fordi vi ikke gav op i utide.

Dette var lidt tanker til overvejelse omkring dette store sprgsml. Jeg kunne have lyst til at slutte med at omtale bogen "Fdslens mirakel" af forfatteren Geoffrey Hodson, som har foretaget indgende clairvoyante observationer af gravide kvinder fra fjerde mned til fdslen. Det er srdeles tankevkkende, fordi han beskriver de indre opbygningsprocesser, som finder sted i fosteret og dets energifelter (auraer) i samspil med moderen. Bogen koster 149,- kr. og har ISBN nummer: 87-90702-11-5. Den kan kbes direkte fra udgiveren www.sophiaforlag.dk eller fra www.sophiaboghandel.dk
Varme hilsener

Sren Hauge

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.