Spørg

Hvad siger Koranen om psykisk sygdom?

Vi må også huske, at vi, ifølge Koranen, vil blive prøvet med frygt, sult, ejendom, liv og afgrøde, siger imam Naimatullah Basharat. Foto: stock.xchng

Gud giver helbredelse, når man er syg, enten igennem bøn og tilbedelse eller via medicinsk behandling, og man skal derfor stræbe efter begge dele, forklarer imam Naimatullah Basharat

Spørgsmål om islams syn på psykisk sygdom

Hej

Jeg har det seneste halve års tid haft meget interesse for islam. Jeg synes, umiddelbart, at islam giver god mening for mig og svarer på mange spørgsmål. Men nu er jeg stødt på et spørgsmål, jeg ikke selv har formået at finde et svar på, så jeg håber, I kan hjælpe mig.

Hvad siger islam om psykiske sygdomme og psykiske lidelser? Og siger islam noget specifikt om lidelsenOCD?Når jeg siger islam, mener jeg hovedsageligt Koranen. Altså står der noget i Koranen om psykiske lidelser?

Jeg tænker bare, at når nu Koranen giver så mange svar på så mange spørgsmål, så ville det da være bemærkelsesværdigt, hvis ikke der stod noget om psykiske sygdomme og lidelser, da så mange mennesker kæmper med netop dette verden over.

Det skal lige siges, at jeg allerede meget ofte har bedt Gud om at fjerne mine tvangstanker, men dog uden held. Dette betyder ikke, at jeg har mistet min tro - slet ikke - det betyder blot, at jeg vil sætte pris på et andet svar end bøn - med al respekt.

På forhånd tak :)

- Anonym

Svar fra imam

Kære Anonym

Det er Gud, der giver helbredelse.

Efter at have læst din mail, hvor du stiller spørgsmål om, hvad Koranen siger om psykiske sygdomme eller lidelser, må jeg sige sige, at jeg ikke kunne finde nogle vers i Koranen, der beskæftiger sig med dette emne.

Koranen er desværre ikke en bog, hvor man kan finde detaljeret svar på alle emner, som findes i verden. Det er rigtigt, at Koranen i nogle tilfælde giver detaljeret beskrivelse af nogle bestemte emner, og i andre tilfælde giver den principper om et bestemt emne og overlader mennesket til at udforske det videre.

En psykisk lidelse kommer under kategorien psykisk sygdom. Angående helbredelsen af sygdomme står der følgende i Koranen 26:81:

" .....Og når jeg er syg, helbreder Han mig..."

Fra verset kan vi konkludere, det er Gud, der giver helbredelse, når mennesket er syg. Det er Gud, som bestemmer, hvornår og hvordan et menneske skal helbredes.

Nogle gange accepterer han sin tjeners bøn og giver helbredelse på en mirakuløs måde. Andre gange giver Gud mennesket helbredelse igennem medicinsk behandling. Derfor skal mennesket både bede til sin Gud om helbredelse og anvende den medicinske behandling.

Vi må også huske, at vi, ifølge Koranen, vil blive prøvet med frygt, sult, ejendom, liv og afgrøde. Når vi viser udholdenhed, er der et glædeligt budskab til os fra Gud.

Sygdom og lidelse er en del af menneskets liv, og man kan ikke helt undgå det. Selve profeterne har oplevet andre former for sygdom. Men det vigtigste er, at en troende hele tiden er taknemlig overfor Gud.

Med venlig hilsen
Naimatullah Basharat
Imam

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteretreligionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperingertil at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.