Et tegn på tilhørsforhold

Ligesom omskærelse og overholdelse af sabbatten er disse bud ydre kendetegn på, om et menneske tilhører det jødiske folk, skriver Per Bilde.

Spørgsmål:

Kære Per Bilde

Jeg er stødt på spisereglerne i 3. Mosebog 11 (dem som jødisk koshertradition stadig lever efter).

Jeg har i den forbindelse tre spørgsmål:

1. Er der en særlig logik i dem?

2. Hvilke teologiske begrundelser har disse bud?

3. Har de en sociologisk begrundelse?

Med venlig hilsen

Anna

Svar:

Kære Anna

I diverse leksika kan man let skaffe sig faktuelle oplysninger om de jødiske renheds- og spiseregler, mens det er meget vanskeligere for ikke at sige næsten umuligt at få svar på de tre spørgsmål, som du stiller:

Ad 1. Jeg er ikke bekendt med noget bud på at formulere en sådan logik, men der skal nok findes strukturalister, som kan producere en.

Ad 2. Det simple svar er, at disse - tilsyneladende ulogiske og tilfældige - regler skal overholdes, fordi - og udelukkende fordi - de er givet af Jahve, den jødiske guddom.

Her som i alle andre tilfælde demonstrerer jøden sin lydighed eller ulydighed mod Jahve og dermed sin trofasthed/troløshed mod pagten mellem Jahve og det udvalgte jødiske folk.

Ad 3. Ligesom fx omskærelse og overholdelse af sabbatten er disse bud ydre kendetegn på, om et menneske tilhører det jødiske folk. Som de øvrige bud er disse med til at sætte en synlig grænse og en barriere mellem jøder og ikke-jøder.

Med venlig hilsen

Per Bilde

Professor i religionsvidenskab

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.