Det Gamle Testamente kaldes også Den hebraiske Bibel

Jøderne kalder ikke deres Bibel for Gammel Testamente men TaNaK eller slet og ret Den hebraiske Bibel, skriver cand theol. Jens Bruun Kofoed. Foto: sxc.hu

Til forskel fra jøderne anser de kristne Jesus Kristus som den lovede Messias, og læser derfor Ny Testamente i forlængelse af Gammel Testamente, skriver cand. theol. Jens Bruun Kofoed i dette svar 

Spørgsmål:

Jeg er begyndt at læse bibelen, men lige nu undrer jeg mig. Det kan godt være, at der er mange ting, jeg ikke var klar over, og ting jeg ikke er kvik nok til at forstå lige med det samme, men har jeg ret, når jeg forstår, at den første del af bibelen er jødernes bibel?

Jeg har lige siddet og læst i 2. Mosebog, og der fortælles der om Moses og befrielsen af folket fra Ægypten.

Så læser man, at Herren viser sig for Moses og fortæller om Påsken, som jo er en jødisk fest i 2. Mosebog. Men hvis det er om jødernes fest, hvorfor findes den så i de kristnes bibel? Er den så relevant i forhold til, at det ikke er den samme tro?

Det kan godt forvirre lidt, at Påsken er én ting i én del af bibelen, men at vores Påske handler om Jesus.

Hvor meget af bibelen handler så om den kristne Gud?

Med venlig hilsen

Zascha Birk

Svar:

Kære Zascha!

Gammel Testamente er helligskrift for både jøder og kristne, mens Ny Testamente alene er det for kristne.

Af samme grund kalder jøderne naturligvis ikke deres Bibel for Gammel Testamente men TaNaK (som er et såkaldt akronym, sammensat af bogstaver for de tre dele Torah=Mosebøgerne, Nebiim=Profeterne og Ketuvim=Skrifterne) eller slet og ret Den hebraiske Bibel.

I respekt for denne forskel bruges derfor også ofte dobbeltbetegnelsen Hebrew Bible/Old Testament (HB/OT) i engelsk terminologi.

Til forskel fra jøderne anser de kristne Jesus Kristus som den lovede Messias, og læser derfor Ny Testamente i forlængelse af Gammel Testamente og forstår eksempelvis påskefejringen i 2. Mosebog som en midlertidig ordning, der pegede frem imod det fuldkomne påskemåltid med Jesus Kristus som Guds lam, som bærer verdens synd og nadveren som den mest håndgribelige erfaring af syndernes forladelse på grund af Jesu stedfortrædende død.

Bedste hilsner

Jens Bruun Kofoed

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.